Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Skoda Fabia RS – wściekły maluch

Patrzą na nią z zazdrością nie tylko właściciele innych Fabii, ale i użytkownicy większych i droższych aut. W teście Fabia RS. Czy warta jest aż dwudziestu sześciu średnich pensji?

2011-04-06
Skoda Fabia RS „Złożeniu” auta w zakręcie zapobiega system ESP

 

Na pierwszy rzut oka to Fabia, jakich setki na ulicach. Ale nie do końca. Oto 17-calowe koła, lotka nad tylną szybą oraz zmienione zderzaki przedni i tylny - z imponującym dyfuzorem. Widać, że RS stara się wyróżnić, a najskuteczniej czyni to wówczas, kiedy jest polakierowany w dwóch kolorach. Taka zachcianka kosztuje 1000 zł, a malowane na biało felgi kolejne 400 zł.

Sportowych detali wewnątrz auta - jak na lekarstwo: czarna podsufitka, znaczek RS na 3-ramiennej kierownicy i fotelach, aluminiowe nakładki na progach i na pedałach. Wnętrze jest tak samo plastikowe, jak w każdej innej Fabii, tyle że tu płaci się za nie dwukrotnie więcej.

Po przekręceniu kluczyka budzi się pod maską mały potwór. Dzięki sprężarce mechanicznej i turbosprężarce silnik 1.4 rozwija moc 180 koni mechanicznych. Seryjna skrzynia DSG o 7 przełożeniach skutecznie dba o to, żeby w każdej chwili tak dozować obroty silnika, aby kierowca dysponował maksymalną siłą napędową (250 Nm). Auto rwie do przodu niemal jak w amoku, a zmiana biegu może nastąpić nawet przy 7000 obr/min. Pierwsza "setka" już po 7,4 s (dla porównania 300-konne Porsche Panamera w tej samej konkurencji jest tylko o 0,5 s szybsze). Nieźle! Odgłos pracy silnika wykrzykiwany przez podwójną końcówkę wydechu jest donośny, ale pozbawiony rasowej barwy. Winny temu jest downsizing, który zamiast zajmować się ścieżką dźwiękową, potrafi skutecznie oszczędzać paliwo (minimalne zużycie to 6,0 l/100 km).

 

SKODA FABIA RS

SKODA FABIA RS
Cena70 850 zł
Konkurenci Abarth Punto Evo, Peugeot 207 RC
Silnikbenzynowy, R4, 1.4
Moc/przy obrotach180 KM/6200 obr/min
0-100 km/h7,3 s
Prędkość maksymalna224 km/h
Zużycie paliwa6,2 l/100 km
Emisja CO2148 g/km
Silnikpoj. skok. 1390 cm3, maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale 2000-4500 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na przednią oś.
Układ jezdnyz przodu wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, stabilizator; z tyłu zespolona oś skrętna, sprężyny śrubowe.
Nadwozie5-drzw., 5-miejsc. hatchback, dł. x szer. x wys. 4029 x 1642 x 1492 mm, rozstaw osi 2454 mm, masa własna 1318 kg, poj. bagażnika (wg VDA) 300/1163 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.

W parze z mocnym silnikiem stara się iść zawieszenie. Jest twarde, obniżone o 15 mm i wspomagane przez szerokie opony, co znakomicie pomaga utrzymać samochód na drodze. Dzielnie towarzyszy zawieszeniu układ stabilizacji toru jazdy, który ma tę wadę, że nie jest w pełni wyłączalny. W kategorii stabilność prowadzenia Fabia ma w rękawie jeszcze jednego asa - system XDS (elektroniczna szpera), który przyhamowuje na zakręcie zewnętrzne przednie koło. Dzięki temu RS prowadzi się niemal tak dobrze jak auto z napędem 4x4.

Jedynie siła wspomagania układu kierowniczego okazuje się zbyt duża, a w środkowym położeniu pracuje on bez wyczucia, co musi razić w aucie tego typu.

Fabia RS ma sporo zalet, ale też i poważną wadę - wysoką cenę. To, że dreszczyk emocji może kosztować mniej udowadnia Abarth Grande Punto.

Tekst Michał Hutyra
amis 3/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdyby nie to malowanie alufelg i dachu, to prawdopodobnie RS byłby nie do odłowienia z tłumu zwykłych Skodovek. Ale dyskrecję się ceni wtedy, gdy nikt na osiedlu nie przykleja pryszczatej buźki nastolatka do szyby , a w trasie pokornieją właściciele wysokoprężnych Avensisów
    airmatic, 2011-04-09 00:23:02
  • avatar
    zgłoś
    Skoda jednak jest przed Seatem i chodzi mi tutaj o wszystkie modele koncernu. VW nadal nie ma pomysłu na to "auto emocion". A co do RS - a, na naszym rynku nie ma go co porównywać do Polo GTI, gdyż to drugie nie jest u nas dostępne, ale Fabka ciekawa. Samo malowanie dużo daje (przynajmniej od strony wizualnej).
    ~Samuraj, 2011-04-06 21:45:21
  • avatar
    zgłoś
    Do konkurencji i to "rodzinnej" zaliczyłbym jeszcze Polo GTI. Polo oferuje trochę więcej niż Fabia - np. biksenony. W testach podkreślają jednak, że lepiej wyczuwalny układ kierowniczy. Jakość materiałów i spasowanie trochę gorsza, ale za to lepsza niż w Ibizie, co mnie trochę zdziwiło.
    ~hanibal, 2011-04-06 19:27:47
  • avatar
    zgłoś
    Patrzą na nią z zazdrością nie tylko właściciele innych Fabii, ale i użytkownicy większych i droższych aut. W teście Fabia RS. Czy warta jest aż dwudziestu sześciu średnich pensji?
    auto motor i sport, 2011-04-06 10:00:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij