Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Skoda Fabia – Świadectwo dojrzałości

2008-06-10
Skoda Fabia Nasza Skoda Fabia poddana została bardzo intensywnej eksploatacji. 50 tys. km pokonała w ciągu sześciu miesięcy.  

Jest jak matura - dłuższy, intensywniejszy i daje lepsze wyobrażenie o możliwościach ucznia, niż zwykła kartkówka. Nasz uczeń - Skoda Fabia 1.6 16v - całą trasę testu na dystansie 50 tys. km pokonał bez wpadek.

Pierwszoroczniak - Skoda Fabia drugiej generacji - trafił do naszej redakcji, gdy na jego liczniku widniało 7386 km przebiegu. Auto pachniało jeszcze nowością i można powiedzieć, że zostało dopiero co dotarte. Jego wyróżniki to jasne wnętrze, bogate wyposażenie oraz najmocniejszy w ofercie silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM.

Fabia z miejsca przystąpiła do ostrej harówy. Ruszyła z kopyta i w ciągu pierwszego tygodnia służby w redakcji dostała w kość, niczym na lekcji WF-u, na której trzeba zaliczyć kilometrowy bieg. Pokonała dystans 1805 km. Ale potem wcale nie było lżej. Kumulacja, jak w dużym lotku, miała miejsce w połowie października, gdy w ciągu 7 dni przebieg Skody wzrósł dokładnie o 4598 km!

Na początku swego życia Fabia przeszła test sprawnościowy, polegający na pomiarach przyspieszenia i elastyczności. To samo powtórzyliśmy po pokonaniu całego dystansu. Wyniki okazały się zaskakujące. O ile przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się o 0,7 s (i to na oponach zimowych!), o tyle patrząc na pomiary elastyczności przecieraliśmy oczy ze zdziwienia. Fabia z przeciętniaka przeobraziła się we wzorowego ucznia! Od 60 do 100 km/h na IV i V biegu uzyskała wyniki, odpowiednio, 9,1 s i 12,8 s (wcześniej było to 11,3 s i 15,7 s!). Znacznie poprawiła się także w próbach elastyczności od 80 do 120 km/h - 9,5 s na IV biegu i 13,8 s na V to szybciej, odpowiednio o 2,4 s niż przedtem i rekordowe 3,1 s! Zupełnie jakby w jej serce wstąpiły nowe siły!

WYPOSAŻENIE

Cena wersji testowanej na początku testu (zł) 60 050
Cena Skody Fabii 1.6 16v Comfort na początku testu (zł) 55 400

Wyposażenie seryjne:
poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, ABS+ASR+MSR+Dual Rate, hamulce tarczowe tylnych kół, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości mocowania i pirotechnicznymi napinaczami, immobilizer, elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach, półautomatyczna klimatyzacja Climatic (z chłodzeniem schowka), schowek pod fotelem pasażera, fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości, podgrzewane fotele przednie, komputer pokładowy, przednie reflektory projekcyjne, reflektory przeciwmgielne, radioodtwarzacz DANCE z CD, możliwością odtwarzania plików MP3 i wejście AUX IN, elektrycznie opuszczane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek zdalnie sterowany, zderzaki w kolorze nadwozia, obręcze kół z lekkich stopów ANTARES z oponami 195/55 R15
Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego:
klimatyzacja automatyczna, reflektory skrętne z funkcją doświetlania zakrętów, zmieniarka płyt CD

STATYSTYKA I TECHNIKA

STATYSTYKA I TECHNIKA
Początek testu27.07.2007
przy stanie licznika (km)7386
Podsumowanie testu17.01.2008
przy stanie licznika (km)59 128
Liczba przejechanych kilometrów51 742
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)8,3
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)6,61
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)12,90
Łączne zużycie paliwa (l)4294,58
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)76,5 x 86,9
Moc kW (KM)77 (105)
przy obrotach 1/min5600
Maksymalny moment obrotowy Nm153
przy obrotach 1/min3800
Masa własna modelu testowanego (kg)1145
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1585
Dopuszczalne obciążenie (kg)440
Rozmiar opon195/55 R15

1,6-litrowy silnik w czasie naszego testu spisywał się bez zarzutu. W jego zakamarkach trzy razy zagościł nowy olej silnikowy - przy 15, 30 i 46 tys. km. Przebieg 15 tys. km od wymiany do wymiany może nie jest mały, ale w przypadku wielu współczesnych modeli aut standardem jest dystans 30 tys. km i większy. Świadczy to tylko o tym, że silnik Fabii został skonstruowany dobre kilka lat temu. Mimo to, w dzienniku chwalono go za świetną reakcję na gaz, chętne wchodzenie na wysokie obroty i szybkie nagrzewanie się w zimne poranki, ganiono natomiast za zbyt dużą głośność i wygórowany apetyt na paliwo. Średnie zużycie na całym dystansie wyniosło 8,3 l/100 km.

Przy przebiegu 54 350 km zaprowadziliśmy naszego ucznia do higienistki na wnikliwe badania. Wykazały one, że intensywna eksploatacja nie zrobiła na nim większego wrażenia. Przednie tarcze hamulcowe zużyły się tylko o 1 milimetr, a klocki hamulcowe - równomiernie z obu stron auta. Na ich zewnętrznej części grubość wynosiła 12,4 mm, a po wewnętrznej - 14,2 mm. Nowe klocki hamulcowe mają grubość 19,7 mm, co oznaczało, że nasze auto na starych mogło jeszcze trochę pojeździć. Piętą achillesową nie tak dawno testowanej przez nas siostrzanej Skody Roomster (także na dystansie 50 tys. km) były łączniki stabilizatora, które wymienialiśmy dwa razy! W nowej Fabii taka usterka w ogóle nie wystąpiła, a spod auta nie wydobywały się żadne niepożądane dźwięki przez cały czas trwania jej nauki. Jedynie na układzie wydechowym pojawiła się warstwa korozji powierzchniowej, co jest akurat zjawiskiem normalnym.

Nasza Skoda nigdy nie odmówiła posłuszeństwa, a w warsztacie gościła tylko na niezbędnych przeglądach. Za pierwszym razem, przy przebiegu nieco powyżej 15 tys. km, w aucie wymieniono olej i filtr oleju. Koszt tej operacji to 300 zł. Gdy na liczniku widniało 30 118 km, Fabia trafiła do serwisu na obszerne badanie. Sprawdzono wtedy m.in. grubość okładzin hamulcowych, szczelność silnika i skrzyni biegów, poziom wszystkich płynów, działanie urządzeń elektrycznych oraz wymieniono olej i filtr oleju. Faktura opiewała na kwotę 573 zł. Po pokonaniu 46 904 km auto zagościło na drugim przeglądzie olejowym. Przy okazji wymieniono zużyte pióra przednich wycieraczek i ustawiono zbieżność kół. Tym razem koszt operacji wyniósł 548 zł.

Ocena stanu technicznego po teście

Tarcze hamulcowe osi przedniej zużyte o 1 mm, geometria układu jezdnego - w granicach normy podawanej przez producenta; włączanie podgrzewania foteli - włącznikiem po prawej stronie konsoli włącza się podgrzewanie fotela lewego, a umieszczonym po lewej stronie - fotela prawego; wkłady filtrów powietrza (silnika i kabiny) zanieczyszczone w stopniu kwalifikującym je do wymiany; złamany zaczep prawy półki bagażnika; deska rozdzielcza zamontowana niesymetrycznie (odległość lewej krawędzi słupka przedniego od deski to 8 mm, po prawej stronie - 5,5 mm); układ wydechowy pokryty warstwą korozji powierzchniowej; lewa strona nadwozia - rysa na 1/3 wysokości samochodu z ubytkiem powłoki lakierniczej; porysowana powłoka lakierowa zderzaka tylnego po lewej stronie; trwale zaplamione poszycie tapicerskie foteli przednich i podłokietnika przedniego.

Oceny dokonali rzeczoznawcy samochodowi - inż. Artur Dzierża oraz dr inż. Wojciech Ambroszko

Koszty stałe za 1 rok*

Koszty stałe za 1 rok*
Rejestracja155
Ubezpieczenie OC876
Koszty eksploatacji na dystansie50 000 km
Paliwo (4294,58 l x 4,30 zł)18 466,70
Przeglądy1421,07
Naprawy21
Koszty razem20 939,77
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu55 400
Szacunkowa wartość na koniec testu39 900
Nominalny spadek wartości15 500
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)36 439,77

W czasie całego testu długodystansowego Fabia dostała trzy nagany. Jedną za obluzowaną konsolę z przyciskami do otwierania okien w drzwiach kierowcy, drugą za przepaloną żarówkę, a trzecią - za pozamieniane przyciski ogrzewania foteli. Pierwsza usterka została usunięta w ramach gwarancji, z pozamienianymi włącznikami po prostu nauczyliśmy się żyć, żarówkę zaś wymieniliśmy na stacji benzynowej, będąc w trasie. Na szczęście Fabia to jedno z aut, w którym dostęp do przednich lamp jest całkiem niezły. Sama żarówka H7 kosztowała nas 21 złotych.

Skoda Fabia dała się poznać jako bardzo solidny uczeń, któremu niestraszne ostre traktowanie. W aucie podobały się pewne prowadzenie, wygodne fotele i świetne zagospodarowanie kabiny, wykonanej z dobrych materiałów, które po 50 tys. km nie wykazywały śladów zużycia.

Matura zaliczona!

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński, Paweł Łapot

PLUSY I MINUSY
plus Bardzo dobre właściwości jezdne
plusDobrze wykonane i bogato wyposażone wnętrze
plusŚwietna ergonomia
plusDynamiczny silnik


minusPrzeciętny komfort resorowania na pojedynczych nierównościach
minusNie najlepsza widoczność z miejsca kierowcy
minusNiewielki zbiornik paliwa

DANE TESTOWE

Początek testuKoniec testu
DANE TESTOWE
Początek testu Koniec testu
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,3 10,6
Elastyczność 60-100 km/h IV/V bieg (s) 11,3/15,7 9,1/12,8
Elastyczność 80-120 km/h IV/V bieg (s) 11,9/16,9 9,5/13,8
Prędkość maksymalna (km/h)* 190 190
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno/na ciepło (m) 39/40 - -/- -**

Koszty w rozłożeniu na różne okresy**

1 rok2 lata3 lata
Koszty w rozłożeniu na różne okresy**
1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 155 155 155
Ubezpieczenie OC 876 1752 2628
Paliwo 18 467 18 467 18 467
Przeglądy 1421 1421 1421
Naprawy 21 21 21
Spadek wartości 18 400 23 200 27 100
Koszty razem 39 340 45 016 49 792
Koszt jednego kilometra*
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 0,79 0,90 0,99
Bez spadku wartości 0,42 0,44 0,45


Przeglądy, naprawy i usterki

Wykonane czynnościkmkoszt zł
Przeglądy, naprawy i usterki
Wykonane czynności km koszt zł
Serwis olejowy (wymiana oleju silnikowego i filtra oleju) 15171 299,27
Przegląd po 30 000 km, wymiana oleju silnikowego i filtra oleju 30118 573,30
Serwis oleju (wymiana oleju silnikowego i filtra oleju), wymiana piór wycieraczek i ustawienie zbieżności kół 46904 548,50
Razem 1421,07
Naprawy i usterki
Naprawa konsoli z przyciskami do otwierania szyb 15171 gwarancja
Wymiana żarówki przedniej H7 56428 21
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Po 30kkm poleciały wszystkie łożyska w kołach (kupno nowych tylko razem z piastą) - skoda umyła ręce - to jest tandeta czeska a nie samochód
    ~Skoda Fabia - nigdy więcej, 2009-03-01 09:57:27
  • avatar
    zgłoś
    Jest jak matura - dłuższy, intensywniejszy i daje lepsze wyobrażenie o możliwościach ucznia, niż zwykła kartkówka. Nasz uczeń - Skoda Fabia 1.6 16v - całą trasę testu na dystansie 50 tys. km pokonał bez wpadek.
    auto motor i sport, 2008-06-10 12:23:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij