Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Skoda Octavia II 1.6 na trasie 50 000 km – kolej na Octavię

2009-05-21
Skoda Octavia II 1.6 na trasie 50 000 km NA DOBRY KONIEC Podobnie jak na początku testu do Hamburga, tak na koniec Skoda Octavia pojechała w podróż do Zwickau i Berlina - poza tym w Niemczech była jeszcze kilka razy.

Włos się na głowie jeży, gdy trzeba podsumować test auta na dystansie 50 tys. km. Same wydatki! Taki płynie wniosek z analizy kosztów eksploatacji. Traci się już na wstępie przy zakupie auta, potem dochodzą koszty rejestracji i ubezpieczenia, następnie trzeba uwzględnić opłaty za paliwo i przeglądy, a kończy się na stracie związanej ze spadkiem wartości. Nie mówiąc już o problemach i kosztach wynikających z ewentualnych napraw. W sumie, w wypadku testowej Octavii, łączne koszty eksploatacji na dystansie 50 tys. km w ciągu 6 miesięcy wyniosły 40 673 zł. Aż tyle czy tylko tyle?

Blisko połowa tej kwoty, 20 800 zł, przypada na spadek wartości auta. Rzeczoznawca samochodowy wycenił Octavię po teście na 36 500 zł, a nowa kosztowała i wciąż kosztuje 57 300 zł (w wersji 1.6 Classic). Od początku testu (lipiec ubiegłego roku) do dzisiaj cena nie drgnęła ani o złotówkę, mimo że w międzyczasie Octavia II przeszła kurację odmładzającą i teraz, na przykład, patrzy na świat bardziej fikuśnymi w kształcie reflektorami. Gdyby machnąć ręką na spadek wartości, po stronie wydatków wciąż pozostanie spora suma – 19 873 zł. Jej lwia część, bo aż 17 380 zł, została wydana na benzynę bezołowiową, która trafiła do zbiornika i poszła z dymem. Utrzymanie samochodu na dystansie 50 tysięcy kilometrów kosztowało tak naprawdę 2493 zł, z czego 1033 zł pochłonęły rejestracja i roczne obowiązkowe ubezpieczenie. Reszta, 1460 zł, to koszt bezstresowej eksploatacji na tym dystansie, czyli trzech obowiązkowych przeglądów. Koszt przejechania jednego kilometra podczas testu podniosły one w sumie o… 3 grosze.

OCENA                                                                                                       plusplusplusplusplus

PLUSY

plusintuicyjna obsługa
plusprzestronne wnętrze
plusogromny bagażnik
plusdobry komfort resorowania
plusprzystępne ceny przeglądów technicznych

MINUSY

minusniezbyt dynamiczny silnik
minussłaba widoczność przez tylną szybę
minuszbyt plastikowe w dotyku koło kierownicy  

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 170 zł 170 zł 170 zł
Ubezpieczenie OC 863 zł 1726 zł 2589 zł
Paliwo 17 380 zł 17 380 zł 17 380 zł
Przeglądy 1460 zł 1460 zł 1460 zł
Naprawy 0 zł 0 zł 0 zł
Spadek wartości 22 700 zł 26 100 zł 29 000 zł
Koszty razem 42 573 zł 46 836 zł 50 599 zł
Koszt jednego kilometra
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 0,85 zł 1,87 zł 3,03 zł
Bez spadku wartości 0,40 zł 0,83 zł 1,29 zł

Porównanie kosztów podróży autem i pociągiem też świadczy o tym, że Octavia ze 102-konnym silnikiem nie musi rujnować domowego budżetu. Podróż na dystansie 300 km, na przykład z Warszawy do Poznania, w wagonie pierwszej klasy pociągu IC kosztuje 136 zł. Koszt przejechania tej trasy Octavią, nawet z uwzględnieniem spadku wartości i przy założeniu średniego rocznego przebiegu na poziomie 25 tys. km, wyniesie 561 zł. Drożyzna, ale tylko pozornie, bo Octavią wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Wtedy, wygoda podróżowania niezależnie od rozkładu jazdy pociągów, "od drzwi do drzwi" kosztuje o tylko 17 zł więcej niż pociągiem. Jeżeli na tej trasie uwzględniłoby się wydatek jedynie na paliwo (na przebycie 300 km w trasie Octavia potrzebuje około 20 l), koszt podróży wyniesie niecałe... 80 zł, czyli po jedynie 20 zł na głowę. Siedem razy taniej niż pociągiem IC! I ponad 2,5 razy taniej niż drugą klasą tanich linii kolejowych.


KOSZTY EKSPLOATACJI

KOSZTY EKSPLOATACJI

Rejestracja170 zł
Ubezpieczenie OC863 zł
Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km
Paliwo (4525,98 l x 3,84 zł)17 379,76 zł
Przeglądy1460,30 zł
Naprawy0 zł
Koszty razem19 873,06 zł
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu57 300 zł
Szacunkowa wartość na koniec testu36 500 zł
Nominalny spadek wartości20 800 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)40 673,06 zł

Długie trasy (najlepiej autostrada) pokonywane ze stałą prędkością to ulubione danie przestronnej i wygodnej Octavii. Przy takim rozkładzie jazdy warto "na wstępie" zainwestować 900 zł w tempomat, który utrzymuje stałą prędkość auta. Przy 130 km/h hałas we wnętrzu Octavii jest umiarkowany, rozmawiać można swobodnie, a zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 7 l/100 km. Aby opróżnić zbiornik paliwa o pojemności 55 l, trzeba pokonać dystans 785 km. Częściej niż na tankowanie trzeba zatrzymywać się w celu rozprostowania kości. Problem z zabraniem się nawet na dwutygodniowy urlop nie występuje - pakowny bagażnik Octavii liczy aż 560 l pojemności.

Do pełni szczęścia przy długich podróżach testowanej Octavii brakowało jedynie lepszego sprzętu audio i milszej w dotyku, skórzanej kierownicy. Radioodtwarzacz CD z wyższej półki niż podstawowy kosztuje 1600 zł, lepsze zarezerwowane są dla droższych wersji Octavii. Niestety, nawet ten lepszy "gada" przez tylko 4 głośniki. Instalacja radiowa z 8 głośnikami jest oferowana od wersji Ambiente wzwyż. Oryginalnej kierownicy pokrytej skórą nie można mieć w Octavii Classic za żadne pieniądze.



PRZEGLĄDY I NAPRAWY

PrzeglądySkoda Octavia II

PRZEGLĄDY I NAPRAWY

Przeglądy Skoda Octavia II
km        Wykonane czynności koszt w zł
14 600 Przegląd po 15 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju, uszczelki przy korku spustowym 400,00 (robocizna: 134,70; materiały: 265,30)
29 700 Przegląd po 30 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju, uszczelki przy korku spustowym, filtra przeciwpyłkowego 660,30 (robocizna: 372,00; materiały: 288,30)
45 500 Przegląd po 45 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju, uszczelki przy korku spustowym 400,00 (robocizna: 134,70; materiały: 265,30)

DANE TESTOWE SKODA OCTAVIA II 1.6 CLASSIC

DANE TESTOWE SKODA OCTAVIA II 1.6 CLASSIC

Cena57 300 zł
KonkurenciFord Focus, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 1.6
Moc/przy obrotach102 KM/5600 obr/min
0-100 km/h12,3 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa7,3 l/100 km
Emisja CO2176 g/km
Silnikpojemność 1595 cm3, 148 Nm przy 3800 obr/ min, skrzynia biegów 5M, napęd na przednie koła.
Układ jezdnyz przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator, z tyłu oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4572 x 1769 x 1462 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1330 kg, pojemność bagażnika 560/1420 l.
CENA I WYPOSAŻENIE
Cena modelu testowanego61 550 zł
Wyposażenieczołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, układ ESP z ABS+ASR+ MSR+HBA+EBV+EDS+DSR, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, fotel kierowcy z regulacją wysokości, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie reg. lusterka.
POMIARY WŁASNE
Przyspieszenie*
0-100 km/h12,5/11,9 s
Elastyczność*
60-100 km/h (IV bieg)11,5/11,3
60-100 km/h (V bieg)16,3/15,9
80-120 km/h (IV bieg)11,8/11,5
80-120 km/h (V bieg)18,1/17,7
Zużycie paliwa w teście
min./maks./średnie6,7/11,2/8,6 l/100 km
zasięg639 km
Droga hamowania*
ze 100 km/h na zimno39/40 m
ze 100 km/h na ciepło42/42 m

Wnikliwa ocena stanu technicznego Octavii na koniec testu, niezbędna do ustalenia wartości, nie przyniosła zaskakujących informacji na temat kondycji auta. Dokładne oko rzeczoznawcy wypatrzyło kilka rys na nadwoziu i kilka ubytków lakieru. That's life - jak mówią. Ważniejsze, że mimo intensywnej eksploatacji, na elementach zawieszenia czy choćby układu kierowniczego nie było widocznych uszkodzeń. Nadmiernych luzów w zawieszeniu i w układzie kierowniczym rzeczoznawca też nie stwierdził. Układ wydechowy powierzchniowo pokrył się korozją, ale był szczelny, czyli wszystko w normie. Zużycie tarcz i klocków hamulcowych, których grubość zmalała o 6 mm, okazało się wzorowo równomierne. Badanie techniczne dało też odpowiedź na pytanie dlaczego zwiększył się hałas we wnętrzu. Trudy intensywnej eksploatacji dały się we znaki kołom tylnej osi. Kąt pochylenia obydwu nie mieścił się w normie. Ponadto, poza parametry wyznaczone przez producenta wykraczała zbieżność lewego koła. Konsekwencją rozregulowania zbieżności oraz kąta pochylenia kół było nierównomierne zużycie tylnych opon i stopniowe pogarszanie się stanu łożysk, które dawały o sobie znać coraz głośniejszym huczeniem.

Po wnętrzu Octavii trudy testu spłynęły w zasadzie jak po kaczce. W zasadzie, bo jeden element nie najlepiej zniósł częste wsiadanie i wysiadanie kierowcy - zbyt mało odporny okazał się... "ścielący mu się pod stopy" welurowy dywanik. Elegancki, ale za miękki, pomarszczył się bardzo szybko.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Jacek Hanusz, Mariusz Barwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jazda bez ograniczeń. Można pójść na dworzec, kupić bilet i zdać się na kolej. Test długodystansowy Skody Octavii pokazał, że naprawdę wygodnie, bezstresowo i tanio można podróżować samochodem.
    auto motor i sport, 2009-05-21 12:28:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij