Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Skoda Octavia II: Do mety tuż, tuż

Do końca testu zostały jej niecałe 10 tys. km i jeden przegląd. Jak dotąd, testowa Skoda Octavia bezboleśnie zdaje ciężki egzamin. Prawie.

Maciej Ziemek 2009-03-09
Skoda Octavia II między drzewami

A już zanosiło się na grubszą aferę. Kilka tysięcy kilometrów po pierwszym przeglądzie zaświeciła się kontrolka informująca o zbyt niskim poziomie oleju w silniku. Faktycznie, bagnet do pomiaru poziomu oleju był niemal suchy. Wystarczyło dolać 0,5 l i problem zniknął. Jak dotychczas, to jedyna „usterka” sprawdzonej jednostki napędowej z jednym wałkiem rozrządu w głowicy i dwoma zaworami na cylinder. Mimo nie najnowocześniejszej konstrukcji (a może właśnie dlatego?) i standardowej liczby cylindrów, 1,6-litrowy silnik testowanej Octavii odznacza się bardzo równomierną i cichą pracą. Na biegu jałowym jego odgłos zagłusza nawet dmuchawa powietrza do kabiny, działająca już z minimalną prędkością.

Hamburg, Budapeszt, Essen – testowa Skoda Octavia ma szczęście do długich tras. Udział jazdy miejskiej w teście długodystansowym był i jest znikomy. Na kolejnych 20 tysiącach kilometrów samochód zużył średnio 7,9 l/100 km, czyli o prawie litr benzyny mniej niż na dystansie pierwszych 20 tys. km. Test potwierdził ponadto opinię podzielaną przez wielu kierowców, że Octavia jest autem komfortowym i łatwym w prowadzeniu. Dość miękko zestrojone zawieszenie dobrze wybiera nierówności i jednocześnie gwarantuje kontrolę nad samochodem w czasie jazdy z wyższymi prędkościami.

Idealny spokój w czasie jazdy na trasie ze stałą prędkością zakłócał jedynie hałas, dochodzący z okolicy tylnych kół. Na nieprzyjemne odgłosy w pierwszej kolejności zaczęli uskarżać się pasażerowie tylnej kanapy. Podczas wizyty w serwisie okazało się, że wszystkiemu winne jest mechaniczne uszkodzenie tylnych opon. Ponieważ zbliżał się termin ich wymiany na zimowe, przyspieszyliśmy tę decyzję. W aucie od razu zrobiło się ciszej, chociaż nie tak cicho jak na początku testu i przy nowych oponach letnich. Rzeźba bieżnika opon zimowych sprawia jednak, że „zimówki” z zasady są głośniejsze niż opony letnie .

Nieco większy niż na początku testu hałas we wnętrzu wciąż nie dawał jednak spokoju podróżującym testową Skodą. Jaka była prawdziwa przyczyna? O tym i o wynikach szczegółowego przeglądu na koniec testu napiszemy w podsumowaniu testu. Jeżeli nie wydarzy się nic niespodziewanego, stan techniczny Octavii po przebiegu 50 tys. km może okazać się niemal wzorowy.

Robocizna droższa niż materiały
Podobnie jak podczas pierwszego przeglądu, tak i za drugim razem Octavia nie dała mechanikom autoryzowanego serwisu okazji do nadmiernego wysiłku. Wymieniono jedynie to, co i tak miało być wymienione, czyli olej silnikowy, filtr oleju oraz filtr przeciwpyłkowy. W sumie, materiały kosztowały 288,30 zł, z czego lwią część stanowił koszt oleju silnikowego. Za robociznę zapłaciliśmy 372 zł. Łączny koszt przeglądu po 30 tys. kilometrów wyniósł 660,30 zł. Sporo jak na jednorazowy wydatek, ale przy rozłożeniu tej kwoty na przebieg od przeglądu do przeglądu, wychodzi zaledwie nieco ponad 4 grosze za każdy kilometr bezstresowej jazdy. O tyle, z dnia na dzień, potrafi zmienić się cena benzyny i nikt z tego powodu nie odstawia samochodu na kołki.

 

Dane producenta Skoda Octavia II 1.6 Classic
Cena 57 300 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1595 cm3
Moc maks./przy obrotach 102 KM/5600 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 148 Nm przy 3800 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 12,3 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 7,3 l/100 km
Emisja CO2 176 g/km
Nadwozie
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4572 x 1769 x 1462 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1330 kg, pojemność bagażnika 560/1420 litrów.

 

Przewaga plusów
plus Przestronne wnętrze
plus Ogromny bagażnik z bardzo dobrym dostępem
plus Dobra jakość wykonania
plus Intuicyjna obsługa
plus Elastyczny i oszczędny silnik
plus Cicha i równomierna praca jednostki napędowej
plus Wygodne fotele
plus Dobry komfort resorowania
plus Bogate wyposażenie seryjne podstawowej wersji
plus Stosunkowo niskie koszty przeglądów
minus Słaba widoczność do tyłu
minus Niska jakość dźwięku z seryjnego sprzętu audio
minus Zbyt plastikowe w dotyku koło kierownicy

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Do końca testu zostały jej niecałe 10 tys. km i jeden przegląd. Jak dotąd, testowa Skoda Octavia bezboleśnie zdaje ciężki egzamin. Prawie.</p><br /><br /><a href="/testy/test-dlugodystansowy-Skoda-Octavia-Octavia,18558,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-09 13:22:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij