Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Skoda Octavia RS – im się spełniło

Większość groźnie wyglądających samochodów powinna zacząć się bać. Czy droga prowadzi prosto, czy skręca, przy tej Skodzie nie dane im będzie zabłysnąć. Skoda Octavia RS to bowiem jedno z najszybszych spośród aut niepozornych.

2006-02-02
Skoda Octavia RS Duży wlot powietrza i mały emblemat na osłonie chłodnicy wyróżniają Octavię RS z przodu. Ten model ma też specjalną paletę kolorów.

Już za kilka lat będziemy mieli gęstą sieć nowoczesnych autostrad, zbudowanych zgodnie z najnowszymi standardami, bezpłatnych, a każde duże miasto będzie przyozdabiać aureola obwodnicy. Miło pomarzyć. Tak jak marzył ten, któremu kilka lat temu przyśniło się, że Skoda będzie miała 200-konny silnik prosto z Audi, taką jak Audi jakość wykonania, komfort nie gorszy niż porządny Volkswagen i będzie osiągać setkę w czasie poniżej 7,5 sekundy.

Różnica polega na tym, że jemu się właśnie spełniło. Najmocniejszy w dziejach Skody drogowy model ma pod maską silnik dwulitrowy, benzynowy, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, który zadebiutował w Audi, a napędza też Golfa GTI. Równe 200 koni, sześciobiegowa skrzynia, napęd na przód. Skoda zrobiona na ostro.

Silnik Octavii RS to kawał nowoczesnej techniki. Ciśnienie wtrysku jest nawet 25 razy wyższe (niż przy wtrysku do kolektora dolotowego), a stopień sprężania, jak na silnik doładowany, wręcz kosmicznie wysoki (10,3:1). Wszystko po to, aby poprawić to, co warto poprawiać - ekonomię, emisję spalin, moc i moment obrotowy. Swoje trzy grosze dorzuca też turbosprężarka, która nie każe na siebie czekać, mocno gwiżdżąc już przy niskich obrotach. Na gaz silnik TFSI reaguje szybko, ale nie gwałtownie, a przede wszystkim bardzo równomiernie rozwija moc - moment obrotowy o wartości 280 Nm wytwarza już od 1800 obr/min (i aż do 5000 obr/min), a swoje 200 KM osiąga przy 5100 obr/min. Nie trzeba więc zmuszać wskazówki obrotomierza do gonitw i wspinaczek ku krańcom zielonego.

Silnik bez wad? Czemu nie, chociaż pewną słabą stroną jest podwyższona wrażliwość na jakość paliwa. Producent zaleca benzynę bezołowiową 98, bo tylko ta gwarantuje uzyskanie deklarowanych osiągów. Octavia RS z powodzeniem skonsumuje oczywiście również benzynę bezołowiową 95 (jednostka sterująca rozpozna słabszy napój i każe silnikowi zachować się w odpowiedni sposób), ale osiągi silnika będą o kilka-kilkanaście procent niższe niż maksymalne.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwoziepięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback
Długość x szerokość x wysokość4672 x 1769 x 1447 mm
Rozstaw osi2575 mm
Masa własna1400 kg
Pojemność bagażnika560 l
Pojemność zbiornika paliwa55 l
Silnikrzędowy, 4-cylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem
Pojemność skokowa1984 cm3
Moc maksymalna147 kW (200 KM) w przedziale 5100-6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy280 Nm w przedziale 1800-5000 obr/min
Napędna koła przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s
Prędkość maksymalna240 km/h
Średnie zużycie paliwa7,8 l/100 km
Cena Skoda Octavia RS108 800 zł

Jak na typowe GTI klasy kompakt, Octavia RS jest nieco za duża, ale ma tajną broń w postaci świetnego zawieszenia. Bez obniżania do granic możliwości i bez usztywniania na kamień radzi ono sobie znakomicie ze sporych rozmiarów nadwoziem oraz dużą mocą silnika. Tłumienie jest oczywiście mocniejsze niż w zwykłych Octaviach, ale niemęczące na dłuższą metę.

RS to świetna zabawka na kręte drogi - szybka, zwinna, o precyzyjnych reakcjach i niewychylającym się w zakrętach nadwoziu. Pozwala kierowcy na wiele i nie traci cierpliwości. Owszem, od pewnej granicy daje się we znaki "miękkość" zestrojenia układu kierowniczego, mechanizmu zmiany biegów oraz pedałów, ale ta granica leży na tyle wysoko, że trudno to uznać za wadę.

Z zewnątrz RS-a wyróżniają inne zderzaki, obręcze kół oraz tylny spojler, ale zmiany te nie są ostentacyjne. Wnętrze z kolei przyciąga uwagę "kosmetyką" zegarów, nakładkami na pedałach, innym wykończeniem, a przede wszystkim wspaniałymi fotelami - nie wiem, czy nie najlepszymi wśród foteli w autach tego typu. Odpowiednio twarde, idealnie wyprofilowane, z mocnym trzymaniem tam gdzie trzeba oraz dużym zakresem regulacji. Tylko wsiąść i jechać.

Nie wiem tylko co usprawiedliwia cenę, aż o 13 tys. zł wyższą niż cena Golfa GTI.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    koniec świata golf GTI tańszy od skody....
    rajkonkret, 2009-10-04 22:05:03
  • avatar
    zgłoś
    Większość groźnie wyglądających samochodów powinna zacząć się bać. Czy droga prowadzi prosto, czy skręca, przy tej Skodzie nie dane im będzie zabłysnąć. Skoda Octavia RS to bowiem jedno z najszybszych spośród aut niepozornych.
    auto motor i sport, 2009-09-02 15:46:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij