Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Skoda Octavia Scout

2012-04-18
Skoda Octavia Scout Oto najlepsze środowisko dla Scouta. Wystarczą dobre opony, by Skoda była nie do zatrzymania przez śnieg

Po 25 000 km. Najgorsze w testach długodystansowych są laurki. Kiedy trzeba napisać, że wszystko jest dobrze, auto jeździ, jest praktyczne i ogólnie miłe. Skoda Octavia Scout jest tak miła, że to aż nudne.

 

Niedługo minie osiem lat od kiedy Skoda Octavia w obecnej wersji jest na rynku. Osiem lat. Po drodze był face lifting, ale fundamentalnie samochód się nie zmienił. W motoryzacyjnym świecie to cała epoka, są modele, w tym rynkowi rywale Skody, które zmieniają skórę po znacznie krótszym okresie, bo przestają być konkurencyjni. Ale nie Skoda.

Jeszcze jakiś czas temu można było Skodzie zarzucić kiepskie pochodzenie. Ale ten czas minął i chyba "se ne vrati". Technika Volkswagena, świetna jakość wykonania, nowoczesne silniki, wysoki poziom dopracowania, mnóstwo praktycznych rozwiązań - nie ma ani jednego pola, na którym Skoda, a szczególnie Octavia, prezentowałaby tylko przeciętny poziom. Gwóźdź programu polega właśnie na tym, że Octavia, zwłaszcza z nadwoziem kombi, wciąż jest konkurencyjna - aż do granic nudy. A w lekko uterenowionej wersji Scout, ze zwiększonym prześwitem i napędem na cztery koła, dorzuca do kompletu uniwersalność.

W codziennym użytkowaniu Scout 1.8 TSI ma same zalety - cokolwiek byśmy wzięli pod uwagę: osiągi, właściwości jezdne, komfort, funkcjonalność, uniwersalność, koszty eksploatacji, czy niezawodność. Przez połowę testu Skoda uchroniła się od najmniejszej choćby usterki. Nie ma żadnych pikantnych szczegółów, nawet w postaci przepalonej żarówki czy zużytych piór wycieraczek. Z kolei koszty zamykają się w płaceniu za paliwo i płyn do spryskiwaczy. Skoda wymaga przeglądów co 30 tys. km, więc pierwsza (i jedyna na całym testowym dystansie) wizyta w serwisie dopiero przed Scoutem.

Natomiast - i to jest pewna wada - Scouta 1.8 TSI charakteryzuje spory rozrzut, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Średnie testowe spalanie nieco wzrosło, głównie ze względu na niskie temperatury i spory udział jazdy po mieście. W korkach Skoda potrafi zużyć ponad 10 l/100 km (trafiło się nawet 12 l/100 km), natomiast w trasie, w realnych warunkach wyprzedzania karawan tirów, trudno zejść poniżej 8,5 l/100 km. Nie są to specjalnie niskie liczby i nawet jeśli najniższe zanotowane zużycie wyniosło tylko 5,8 l/100 km, to apetyt na paliwo jest największą realną wadą testowej Skody.

ODPOWIEDNIE OPONY I NAPĘD 4X4

Octavia tuż po starcie testu zamieniła letnie opony na zimowe. Dzięki nim, na śliskich nawierzchniach, zwłaszcza na śniegu - kiedy skrawki przyczepności są na wagę złota - napęd na cztery koła sprawdza się idealnie

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena106 000 zł
KonkurenciNissan Qashqai, Seat Altea Freetrack
Silnikbenzynowy, R4, 1.8 turbo
Moc/przy obrotach160 KM/4500-6200 obr/min
0-100 km/h8,1 s
Prędkość maksymalna211 km/h
Zużycie paliwa7,8 l/100 km
Emisja CO2182 g/km
Silnikpojemność skokowa 1798 cm3, maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500-4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejsc. kombi, długość x szer. x wys. 4584 x 1784 x 1533 mm, rozstaw osi 2577 mm, masa własna 1530 kg, pojemność bagażnika 605/1655 l, pojemność zb. paliwa 60 l.

Ostatnia zima szybko pokazała, ile daje napęd na cztery koła i zwiększony prześwit. W sytuacji kiedy drogowców zaskoczyły rzęsiste opady śniegu (w styczniu i lutym kompletnie niespodziewane), wyjazd w trasę Skodą niósł ze sobą jeden pewnik - co prawda nieco później niż zwykle, ale meta będzie osiągnięta niezależnie od warunków pogodowych. Byle tylko mieć na kołach porządne zimówki, Scout da sobie radę w każdych warunkach, w każdym razie w każdych na naszej szerokości geograficznej. Znakomita trakcja, świetna przyczepność, bardzo dobrze zestrojony ABS i pewne prowadzenie dawały duże poczucie bezpieczeństwa. Inna sprawa - i to powtórzymy, bo trzeba - że owa uniwersalność przychodzi za cenę tak wysoką, że ocierającą się o abstrakcję: za Scouta trzeba zapłacić 105 tys. zł.

Następna sprawa to funkcjonalność. Jak każda Skoda, Octavia ma na drugie imię "praktyczne rozwiązania". Jest to jednak niedopowiedzenie, bo jeśli w każdym miejscu, w jakim powinien być, jest schowek, jeśli tam gdzie trzeba są miejsca na napoje, jeśli na dodatek z żadnej wnęki czy kieszeni nic podczas jazdy nie wypada, a w drzwiach mieści się półtoralitrowa butelka z napojem, i to w taki sposób, że nie zahacza o nogi kierowcy (i pasażera), jeśli wreszcie bagażnik jest ogromny (605 l, po złożeniu oparcia kanapy - 1655 l), wyposażony w siatki do trzymania bagażu, a jego próg znajduje się nisko, i jeśli na koniec suma tych wszystkich elementów jest taka, że w zasadzie trudno wskazać, co można byłoby poprawić, to co da się jeszcze powiedzieć? Na te elementy zwracamy uwagę w wypadku każdego samochodu, ale o tym jak w aucie takim jak Octavia są one na co dzień ważne, najlepiej przekonuje właśnie test długodystansowy.

PLUSY I MINUSY
 
plus dobra jakość materiałów i wykonania
plus bardzo wygodne fotele
plus łatwa obsługa
plus dobre właściwości jezdne
plus dobry komfort resorowania
plus bardzo dobre osiągi
plus duża liczba udogodnień
plus bardzo duży bagażnik
plus skuteczne hamulce
minus chwilami irytujący sposób wyświetlania wskazówek systemu nawigacji
minus przy dynamicznej jeździe bardzo wysokie zużycie paliwa
minus bardzo wysoka cena

 Także na długich trasach można docenić komfort. Ma on trzy filary - fotele, resorowanie i poziom hałasu. Pod każdym względem Skoda punktuje tu wysoko - siedzenia są lepsze niż w niektórych droższych autach, mają duże zakresy regulacji i nawet po kilku spędzonych na nich godzinach nie czuć w kościach zmęczenia. Jakość resorowania jest bardzo dobra - zawieszenie okazuje się na tyle sprężyste, żeby nie dawało odczuć nawet wyraźnych nierówności, i na tyle sztywne, żeby nie cierpiały na tym właściwości jezdne. O tych ostatnich pisaliśmy, więc krótko - są jednymi z najlepszych w zestawieniu z właściwościami jezdnymi całego grona kompaktów. Pewne prowadzenie, wysoka stabilność, precyzyjny (choć działający ze słabym wyczuciem) układ kierowniczy.

I na deser osiągi. Jednostka 1.8 TSI ma na papierze 160 KM (na papierze, bo pomiary wykazały znacznie lepszy wynik - patrz ramka obok) oraz moment obrotowy, którego maksymalna wartość 250 Nm (w "realu" też wyszło więcej) jest rozwijana już przy 1500 obr/min. To fantastycznie elastyczna jednostka, która najlepiej czuje się przy niskich i średnich obrotach, dzięki czemu idealnie nadaje się do skakania między wolniejszymi autami na naszych drogach.

Ciąg dalszy nastąpi.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Masz jakiś link do cennika?
    ~Samuraj, 2012-04-23 00:38:21
  • avatar
    zgłoś
    Cena to fakt minus. Tym bardziej, że ostatnio wszedł do sprzedaży Passat Allrack i z tym silnikiem zaczyna się od niecałych 112 tyś. Tylko kilka tyś. różnicy.
    garfield, 2012-04-22 18:12:52
  • avatar
    zgłoś
    Po 25 000 km. Najgorsze w testach długodystansowych są laurki. Kiedy trzeba napisać, że wszystko jest dobrze, auto jeździ, jest praktyczne i ogólnie miłe. Skoda Octavia Scout jest tak miła, że to aż nudne.
    auto motor i sport, 2012-04-18 10:39:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij