Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Skoda Octavia, Skoda Superb – bilans przewag

Jakiś czas temu Skoda przyjęła zasadę oferowania "czegoś więcej", głównie większego kawałka auta, za konkurencyjną cenę. I gorliwie się jej trzyma, a Skody tradycyjnie są wśród największych modeli w swoich klasach.

2010-09-15
Skoda, Octavia, Superb Za zbliżone pieniądze można mieć wypasioną Octavię albo dużo większego, tyle że pozbawionego wielu dodatków Superba

 

Oferta Octavii i Superba jest skonstruowana w ten sam sposób, z czterema poziomami wyposażenia - niski, średni, wyższy i wysoki - różnie nazwanymi, ale spełniającymi taką samą funkcję, do których można dołożyć w zasadzie tylko lakier metalizowany, dwusprzęgłową przekładnię DSG albo dopłacić za zamianę auta z osobowego na ciężarówkę (przy czym po tym zabiegu obydwie Skody pozostają autami pięciomiejscowymi).

Biorąc pod uwagę podstawowe wersje kompaktowej i dużej Skody, nie bardzo jest co porównywać. Więc tylko aby mieć punkt odniesienia - Octavia startuje z poziomu 53 700 zł za wersję z 80-konnym benzynowym silnikiem 1.4 i wyposażeniem, które można "streścić" jako czworo drzwi, pokrywa bagażnika, dach, cztery poduszki powietrzne, układy ABS i ESP oraz czujniki parkowania z tyłu. Z kolei Superba 1.4 TSI (125 KM) można mieć za 79 000 zł - z siedmioma poduszkami, elektroniką antyblokująco-stabilizującą, do tego z klimatyzacją, radioodtwarzaczem CD/MP3 i pełną elektryfikacją szyb w drzwiach oraz lusterek bocznych.

Cztery silniki są dla Octavii i Superba wspólne - 1.4 TSI, 1.8 TSI, 1.9 TDI i 2.0 TDI - ale jak by się nie przymierzać do porównania, większa Skoda zawsze wychodzi znacznie drożej; najmniejsza różnica jest w wypadku poczciwego 1.9 TDI (105 KM), który zainstalowany pod maską Superba tworzy wersję o 14 tys. zł droższą. Wspólny mianownik cenowy można natomiast dla średniej i dużej Skody znaleźć w okolicy 85 tys. zł. Parkują tu po jednej stronie Octavie 1.8 TSI i 1.9 TDI w topowej wersji Elegance (odpowiednio, 83 200 zł i 83 900 zł) oraz 2.0 TDI z o poziom niższym wyposażeniem Ambiente (85 800 zł), po drugiej zaś para Superbów 1.8 TSI i 1.9 TDI w podstawowej wersji Comfort (86 200 zł i 82 600 zł). Tu rzeczywiście można się zastanawiać, co lepsze - lepiej wyposażona Octavia czy uboższy w dodatki, za to o blisko dwa rozmiary większy Superb.

Natomiast życie z tymi samochodami w realnym świecie wyraźnie się różni. Octavia to nieco przerośnięty, ale jednak typowy kompakt, z wnętrzem, jakiego nie powstydziłyby się Golf czy Focus i gigantycznym, 585-litrowym bagażnikiem, o 20 litrów większym niż ten u Superba. Bardzo dobre właściwości jezdne Octavii idą w parze z dużą stabilnością, o niezły poziom komfortu dbają świetnie zestrojone zawieszenie oraz znakomite fotele. Jest to wciąż jednak "tylko" kompakt. Z kolei Superb niby należy do klasy niższej średniej, jednak pod względem wymiarów nadwozia jest bardziej kolegą Audi A6 i Mercedesa E, niż Passata czy Laguny. Z ponad 4,8-metrowym nadwoziem limuzyna Skody jest ogromna, a w kabinie jest jeszcze więcej miejsca niż się wydaje. Wnętrze zostało nieźle wyciszone, fotele są znakomite, jakość wysoka, sprzęt audio porządny. Na drodze Superb jest przyczepny i stabilny, a z silnikiem 2.0 TDI w wersji o mocy 170 KM (108 500 zł w drugiej od dołu wersji Ambition) zgrabnie łączy dynamikę z ekonomią. Coraz częściej przez klientów jest wybierana przekładnia DSG, i to pomimo iż okazuje się dość droga, bo wymaga dopłaty aż 10 tys. zł (w Octavii - 7300 zł). Na każdym metrze czuć, że Superb jest większy i wygodniejszy niż Octavia. Jednak dziurę w całym znajdujemy jak najbardziej - Superb ma zbyt sztywno zestrojone zawieszenie.

Skoda stosuje wyraźny podział stref wpływów - za zbliżone pieniądze można mieć wypasioną Octavię albo dużo większego, tyle że pozbawionego wielu dodatków Superba. Którego byśmy wybrali? Decyzja jest prosta - pod względem właściwości jezdnych i poziomu komfortu mniejszy specjalnie nie ustępuje większemu, a ekstrasy zawsze poprawiają smak auta. A więc Octavia.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 9/2010

Dane techniczne

  Octavia Superb
Poj. skokowa cm318961896
Układ napędowy
Moc maksymalna105 KM105 KM
Przy obrotach (/min)40004000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250250
Przy obrotach (/min)19001900
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4569/1769/14624838/1817/1462
Rozstaw osi (mm)25752761
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5560
Wymiary i masy
Masa własna (kg)12951456
Dopuszczalne obciążenie (kg)675620
Poj. bagażnika (l)585/1455565/1670
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km6,37,3
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,24,8
Zużycie paliwa (średnie) l/km4,95,7
Emisja CO2 g/km130150
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)192190
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Poduszka chroniąca kolana kierowcyb.d.tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Klimatyzacja manualnab.d.b.d.
Klimatyzacja automatycznatak2000 zł
Reflektory ksenonowe/skrętne3300/b.d.5700 (biksenony)/- zł
Lakier metalizowany1850 zł2100 zł
Kieronica wielofunkcyjnatak1500 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Elektrycznie podgrzewane lusterkataktak
Felgi aluminiowetak2500 zł
Cena
Cena wersji porównywalnych83 900 (Elegance) zł82 600 (Comfort) zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Fury, prawdziwe communist challenge skończyło się ponad 20 lat temu, a dzięki właściwemu położeniu geograficznemu Czech (bliżej Niemiec niż Rosji) to właśnie Łada jest za Murzynami
    airmatic, 2011-07-11 23:14:57
  • avatar
    zgłoś
    sZkoda ciagle szkoda ehehe jedynie to rs do testuu vs 3.6 zoabczymy co potrafia lady y sory skody
    84styleFury, 2011-07-11 23:01:38
  • avatar
    zgłoś
    OK, peace, trochę mnie poniosło, przepraszam jeśli poczułeś się urażony "nawiedzonym". Przemyślę rejestrację, może wtedy opiszę szczegółowo moje przygody z VW, które niestety były naprawdę frustrujące.
    ~Milos, 2011-04-11 12:08:06
  • avatar
    zgłoś
    jakie wyzwiska? Jakiś przewrażliwiony jesteś. Chodzi o to, że wpadasz nie wiadomo skąd i wypowiadasz krucjatę TSI, wklejając w różnych tematach linki z informacjami o usterkach. Myślę, że określenie "trol" jest tak samo wyzwiskowe jak "nawiedzony", którym poczęstowałeś mnie. Jeśli poczułeś się urażony, to przepraszam, ale nie znasz mnie, nie wiesz nic o moich uczuciach do VW czy TSI, a uważasz mnie za nawiedzonego, dlatego, że śmiem krytykować Twoje stanowisko.Zakładam, że Twoja krucjata wynika z jakichś prywatnych, traumatycznych przeżyć z VW? Zarejestruj się, załóż temat w dziale wasze samochody i opowiedz nam swoja historię. Chętnie poczytamy.A apropo akcji serwisowej w USA - w USA to zgnoili Toyotę za akcję z samoprzyspieszaniem, a na koniec wyszło, że to bzdura. Kto wie, jak skończy się ta sprawa z TSI.
    esper, 2011-04-11 07:34:19
  • avatar
    zgłoś
    Uch, niemiło się tu zrobiło.
    ~Samuraj, 2011-04-11 00:02:31
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):nie zwykłem karmić troli A to bardzo miło czytać wyzwiska (w dodatku z błędem ortograficznym) ze strony admina. Daje to dobre podsumowanie poziomu AMiS i ludzi, których zatrudniają.Czekam w takim razie, aż VW naprawi klakson w Jetcie, tak żeby silnik nie gasł przy trąbieniu. Pewnie wystarczy zmienić trąbkę
    ~Milos, 2011-04-10 21:49:59
  • avatar
    zgłoś
    nie zwykłem karmić troli
    esper, 2011-04-10 21:37:00
  • avatar
    zgłoś
    Ten klakson jest zintegrowany z jakąś super elektronicznymi systemami unieruchamiającymi samochód i to te systemy muszą poprawić a nie klakson! Kolejny nawiedzony? Esper, ty widzisz i nie grzmisz?
    airmatic, 2011-04-10 21:33:03
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):i na tej podstawie twierdzisz, że to bubel? Bo klakson muszą poprawiać?to ciekawe jak sklasyfikujesz swoją lagunę...Tak na tej podstawie, choć nie tylko. Nowy model powinien być dopieszczony na glanc, tym bardziej jak jest to Volkswagen, bo robią auta dla ludu i chyba zależy im na tym, żeby ich popularność nie zmalała. A co do Laguny - chyba wszyscy wiemy jaki jest ten rocznik i nie wymaga to komentarza.
    ~Samuraj, 2011-04-10 12:24:55
  • avatar
    zgłoś
    Klakson muszą poprawiać? Ten klakson jest zintegrowany z jakąś super elektronicznymi systemami unieruchamiającymi samochód i to te systemy muszą poprawić a nie klakson! Kolejny nawiedzony?PS
    ~Milos, 2011-04-10 10:37:17
  • avatar
    zgłoś
    i na tej podstawie twierdzisz, że to bubel? Bo klakson muszą poprawiać?to ciekawe jak sklasyfikujesz swoją lagunę...
    esper, 2011-04-10 10:25:19
  • avatar
    zgłoś
    Czemu ponosi? Odkąd weszła na rynek to czym zasłynęła? Słyszymy jedynie o akcji serwisowej, zjechaniu jej przez pewien znany magazyn i głupiej reklamie telewizyjnej.
    ~Samuraj, 2011-04-10 01:41:46
  • avatar
    zgłoś
    Samuraj, ponosi Cię.
    esper, 2011-04-09 21:30:52
  • avatar
    zgłoś
    Jednym słowem na razie Jetta to bubel.
    ~Samuraj, 2011-04-09 15:25:15
  • avatar
    zgłoś
    'gandalf' napisał(-a):Octavii przybył teraz konkurent w segmencie wyrośniętych kompaktów. Co ciekawe z jednego koncernu - VW Jetta. Kiedyś Skoda była największa w tym międzysegmentowym rynku. Potem wskoczył Fluence, a teraz Jetta.Podobny dylemat jak przy wyborze Jetta czy Passat, tym bardziej, że nowa Jetta to nie Golf z bagażnikiem tylko sedan zaprojektowany od zera.Nowa Jetta zbiera złe opinie na największym rynku moto na świecie, zaliczyła już także wielką akcję serwisową.
    ~Milos, 2011-04-09 15:18:49
  • avatar
    zgłoś
    Octavii przybył teraz konkurent w segmencie wyrośniętych kompaktów. Co ciekawe z jednego koncernu - VW Jetta. Kiedyś Skoda była największa w tym międzysegmentowym rynku. Potem wskoczył Fluence, a teraz Jetta.Podobny dylemat jak przy wyborze Jetta czy Passat, tym bardziej, że nowa Jetta to nie Golf z bagażnikiem tylko sedan zaprojektowany od zera.
    ~gandalf, 2011-03-28 21:16:42
  • avatar
    zgłoś
    Rozumiem, że wersja Comfort w przypadku Superb'a to jedna z najniższych. Lepiej kupić Octavię w wysokiej wyposażeniowo wersji. Mniej pali i jest jakby nie było szybsza.
    ~Samuraj002, 2010-09-16 22:10:28
  • avatar
    zgłoś
    Jakiś czas temu Skoda przyjęła zasadę oferowania „czegoś więcej", głównie większego kawałka auta, za konkurencyjną cenę. I gorliwie się jej trzyma.
    auto motor i sport, 2010-09-15 10:48:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij