Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.1

Skoda Octavia i VW Golfa V - Smak własnego ogona

Sprzedawcy Volkswagenów nie martwcie się! Nowa Skoda Octavia jest tylko trochę lepsza od VW Golfa V. Ale gdyby miała i mniejszy bagażnik, i skromniejsze wyposażenie, czy też niższą cenę, nie byłoby powodów do zmartwień.

2008-05-28
Skoda Octavia i VW Golfa V Tylne zawieszenie Skody ma nieco inną charakterystykę, niż Golfa. I dlatego ten drugi jest trochę stabilniejszy.

auto motor i sport 10/2004

Koncern Volkswagena przyjął dziwną strategię. Przypomina ona metodę oswajania dzieci z ogniem poprzez... wysłanie ich z zapałkami i świecą do stodoły z sianem. Z góry wiadomo jak to się skończy. Chyba że zarząd koncernu wie coś, czego nie wiem ja, nie wiedzą dilerzy oraz wszyscy, którym strategia koncernu również wydaje się dziwna.

Gdy pod salon VW podjechała testowa Octavia Druga i zaparkowała obok Golfa Piątego, życie w salonie zamarło. Po chwili sprzedawcy ruszyli do rozpoznania terenu przeciwnika. W miarę przesuwania się ku tylnej części karoserii, napięcie wyraźnie rosło. Eksplozja nastąpiła w chwili otwarcia bagażnika.

Szef salonu złapał się za głowę. Przyznał mi rację co do analogii z metodą oswajania dzieci z ogniem. Ale już po chwili wyraził zdziwienie, że mam zamiar porównać Golfa z Octavią. Przecie ż to dwa różne samochody - próbował mi wybić z głowy ten pomysł. Ale podwozie, układ zawieszenia, silnik, nawet rozstaw osi takie same - odparłem. Ale Golf jest mniejszy od Octavii, więc nie da się ich porównać - szef salonu obstawał przy swoim. A kto zabronił Volkswagenowi zrobić większego Golfa lub mniejszą Octavię - przypomniałem sobie argument naszego naczelnego. Argument, który z pewnością spodoba się Skodzie.

Na zewnątrz Octavia wygląda na samochód znacznie większy i pojemniejszy. Istotnie. Od Golfa jest dłuższa o prawie 37 cm. Jest też od niego szersza, ale tylko o 10 mm, co jest głównie zasługą "spuchniętych" przednich nadkoli, i co daje ledwie pięć milimetrów na każdą stronę.

Gdy ustawimy obydwa auta obok siebie - idealnie oś w oś - to natychmiast zauważymy miejsce przyrostu owych 37 cm. Wystają one za tylnym słupkiem Octavii i mają kształt charakterystyczny dla bagażnika sedana. Tu jest drobne "oszustwo", bo Octavia ma nadwozie typu liftback, co daje znacznie większą przestrzeń ładunkową po złożeniu tylnej kanapy, niż w wypadku sedana. A teraz rzecz najważniejsza - za tymi 37 centymetrami kryje się bagażnik o pojemności 560 litrów! To jest o 210 litrów więcej od pojemności bagażnika Golfa.

Jak złudne mogą być zarówno kształt karoserii, jak i jej wielkość - pokazuje porównanie wnętrza obu samochodów. Golf, pomimo mniejszych wymiarów zewnętrznych, w środku jest szerszy od Octavii. A co do wysokości wnętrza, to z przodu jest wprawdzie nieco niższy (zaledwie o 5 mm), ale z tyłu pasażerowie mają nad głową o 22 mm więcej przestrzeni.

W jednym i drugim samochodzie wnętrze wykonano z takich samych materiałów, jednak diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach. A nimi Octavia różni się na korzyść od Golfa. Oto pierwszy z brzegu przykład. Deska Skody wykończona jest elegancką srebrną listwą, która znajduje się tak- że na drzwiach. Dzięki temu stworzono wrażenie przestrzeni. W VW też jest "coś", co w założeniu miało zapewne pełnić rolę takiej listwy. Ale odcień tego "czegoś" zlewa się z odcieniem deski, więc mamy takie wrażenie, jakby ta plastikowa ściana chciała nas wcisnąć w fotel.

Nawet wloty powietrza układu wentylacyjnego Skody pełnią nie tylko rolę praktyczną, ale i ozdobną, czego nie da się powiedzieć o Golfie. Ma się takie wrażenie, jakby to Skodzie a nie Volkswagenowi - nie licząc Audi - przypadła rola wiodącej marki w koncernie.

Schowki to kolejny dowód. W przednich siedzeniach Octavii znajdują się dodatkowe pojemniki na cokolwiek. I nawet je- żeli nigdy nie będzie się z nich korzystało, to Skoda je ma, a Volkswagen nie.

Widać gołym okiem, że wnętrza obu samochodów wykonane są z tych samych elementów. Jednak Skoda sprawia wrażenie nowocześniejszej, elegantszej i lepiej wykończonej. A przecież w tym ostatnim wypadku to nieprawda, bo obydwa auta prezentują dokładnie taki sam poziom.

Ten sam układ zawieszenia, przejęty zresztą z Audi A3, te same silniki. Nie taki sam jednak sposób przyspieszania, hamowania, czy pokonywania zakrętów.

Golf jest lżejszy od Octavii o 45 kg. To za mało, by pomiędzy autami mogły występować jakieś kolosalne różnice. Np. VW jest nieznacznie dynamiczniejszy i elastyczniejszy od Skody. W wypadku 102-konnego silnika 1.6, ten pierwszy od 0 do 100 km/h rozpędza się o 0,3 sekundy szybciej. Konia z rzędem temu, kto wyczuje te różnice. Podobnie jest z elastycznością, gdzie różnice wynoszą około 0,7 sekundy.

Inaczej jednak sytuacja wygląda w wypadku 115-konnego silnika 1.6 FSi. Bo właśnie przy tej jednostce napędowej Golf jest wyraźnie faworyzowany - za sprawą skrzyni biegów. Otóż Skodzie przypadła skrzynia pięciobiegowa, VW zaś oferowany jest ze skrzynią sześciobiegową. To naturalne, że ten ostatni będzie nie tylko dynamiczniejszy, ale także elastyczniejszy dzięki krótszym przełożeniom niż w skrzyni pięciobiegowej, przypisanej Skodzie.

Choć w obydwu markach zastosowano ten sam układ zawieszenia, to Golf stabilniej pokonuje zakręty. Nie wyczuwa się w nim tendencji do uciekania tyłu w czasie przejeżdżania łuków po dziurawej nawierzchni. A tył Skody zaznacza swoją obecność nerwowymi ruchami, choć bez specjalnego problemu można nad nimi zapanować.

Również w koleinach, gdy lewe lub prawe koła gorączkowo poszukują przyczepności, tylna część karoserii Octavii w większym stopniu wychyla się na boki. Ale z zachowaniem na tyle sporego marginesu bezpieczeństwa, że kierowca nie ma problemu z panowaniem nad samochodem. Po prostu, kierujący Skodą odczuje jedynie nieco większy dyskomfort.

Ta, która wystąpiła w naszym porównaniu jest droższa od Golfa. Ale tylko dlatego, że 115-konny silnik 1.6 FSi jest dostępny z wersją Ambiente, czyli lepiej wyposażoną od podstawowej wersji Classic. Wystarczy jednak porównać wyposażenie obydwóch samochodów, by przekonać się ile kosztowałby Golf z porównywalnym wyposażeniem.

Ależ czuję dyskomfort! Gdyby zabrać trochę z wyposażenia i wykończenia podstawowej Octavii i włożyć do najtańszego Golfa, obniżając przy tym jeszcze jego cenę, powieka by mi nie zadrżała podczas wskazania na tego ostatniego. Dlatego z drżącą powieką wskazuję na Golfa. Bo duży bagażnik mi nie imponuje, a wszelkie niedociągnięcia są niczym przy snobistycznym poczuciu delektowania się czymś, co nazywa się VW Golf, a nie jakkolwiek inaczej. I w tym tkwi tajemnica tego, że ten ogon jest jeszcze cały.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński


Dane techniczne

  Octavia 1.6 FSi Golf 1.6 FSi
Układ napędowy
Moc maksymalna85 (115)85 (115)
Przy obrotach (/min)60006000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)155155
Przy obrotach (/min)40004000
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4572/1769/14624204/1759/1485
Rozstaw osi (mm)25782578
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,8/10,810,8/11,0
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5555
Wymiary i masy
Masa własna (kg)12651220
Dopuszczalne obciążenie (kg)660590
Poj. bagażnika (l)560/1350350/1305
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1420/14101455/1440
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9501015/972
Współczynnik oporów powietrza Cx 0,300,32
Rozmiar opon195/65 R 15195/65 R 15
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,45,3
Maksymalne (l/100 km)8,78,5
średnie podczas testu (l/100 km)6,66,4
Osiągi
0-100 km/h (s)11,210,8
Prędkość maksymalna (km/h)198192
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Fajne porównanie ale strasznie stary. Ten tekst umieszczony był w AMiS z 2005 r. wiec parę latek juz ma tym niemniej jest bardzo ciekawy. Niestety juz widze pod nim głupkowate wypowiedzi w stylu "wszystko tylko nie Skoda". Ludzie piszący te bzdury nigdy nawet nie siedzieli we współczesnej Skodzie Autor tekstu ma zupełna racje pisząc, że Skoda jest lepiej wykończona i ma lepsze materiały niz Golf. To jest prawda !!! Porównywałem Skodę Octavie II w wersji Elegance i Golfa V Q-line. Oba auta fabrycznie nowe i porównywalne cenowo. Tapicerka siedzeń Golfa V Q-line odpowiada tej z ... najtańszej wersji Octavii II. Schowek po lewej stronie kierownicy w Golfie to goły plastik. W Skodzie wyłożony miękką tkaniną Spasowanie elementów kokpitu też lepsze w Skodzie (mniejsze szpary). Jeśli dołozyc do tego dużo lepsze wyposażenie Octavii II, większy bagażnik, ładniejsze, bo nie przytłaczajace, wnętrze to Golf V po prostu przegrywa w przedbiegach.
    Big1, 2009-07-30 07:05:41
  • avatar
    zgłoś
    Jeżdże zawodowo OII kombi i Golfem V kombi (bogato wyposażone wersje z mocnymi silnikami) i muszę stwierdzić że prywatnie kupiłbym Octavię. Bardziej mi odpowiada jej stylistyka, ma tańszy serwis a poza tym w niczym nie ustępuje Golfowi. Jest oczywiście grono "ekspertów" motoryzacyjnych dla których to znacznie niższa klasa (pólka) niż golf a tworzywa i dywaniki są identyczne nie wsponiając o technice. Zauważyłem że najwięcej skodzie zarzucają posiadacze starych "markowch" samochodów choć jakiż to prestiż w posiadaniu kilkunastoletniego, często powypadkowego i zajeżdżonego bmw, audi, volkswagena itp dla których jedynym odpowiednim miejscem jest piec hutniczy. To chyba takie polskie kompleksy bo w tej bogatszej części europy skoda jest dobrze postrzegana i często wygrywa z bardziej prestiżową konkurencją. Prywatnie małem kiedyś A3 i wbrew pozorom nie ma wilelkiej przepaści w porównaniu z Octavią (z wyjątkiem ceny).
    ~Gość, 2009-04-22 19:28:56
  • avatar
    zgłoś
    Jak można twierdzić, że poziom wykończenia jest ten sam? Wystarczy rzucić okiem na użyte plastiki, siedzenia czy nawet jakość dywaników gumowych z obu aut. To są auta z dwóch roźnych półek. Tak samo jakby porównywać Golfa i Audi A3. Róźnica w cenie obu aut nie bierze się z niczego. Ale jeżeli ktoś jeździ na wakacje samochodem to ze względu na bagaźnik skoda jest niewątpliwie lepszym rozwiązaniem.
    ~waldek, 2009-03-15 17:47:12
  • avatar
    zgłoś
    Panie Jarku, bardzo ciekawie napisany artykul.Ładnie Pan wybrnal w podsumowaniu, gdy trzeba było polechtac malutkie ego wlascicieli vw.
    ~L, 2009-03-15 09:33:20
  • avatar
    zgłoś
    Na poloneza to cie nawet nie stac;) wiec jak już będzie cie na niego stac to może będziesz mogl pomarzyc o fabii...
    ~L, 2009-03-15 09:27:15
  • avatar
    zgłoś
    bzdura.skoda lepsza od VW .?śmiech na sali. nigdy .wolałbym naszego Poloneza od tych czeskich rupieci.
    ~Sylak, 2009-02-16 19:11:23
  • avatar
    zgłoś
    Swietny text - BRAWO! :-)KTos w koncu porownal O2 z Golfem :-)
    ~marlej108, 2009-01-02 11:40:05
  • avatar
    zgłoś
    Sprzedawcy Volkswagenów nie martwcie się! Nowa Skoda Octavia jest tylko trochę lepsza od VW Golfa V. Ale gdyby miała i mniejszy bagażnik, i skromniejsze wyposażenie, czy też niższą cenę, nie byłoby powodów do zmartwień.
    auto motor i sport, 2008-05-28 21:22:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij