Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Skoda Rapid Spaceback: Chwilo, trwaj wiecznie - początek testu

Czy „szczęśliwa chwila”, hasło, które mijają w salonach nowo upieczeni właściciele Skód, trwa tylko chwilę czy może dłużej? Sprawdzimy to podróżując Rapidem Spacebackiem na dystansie 50 tys. km.  

Szymon Piaskowski 2014-08-26

Rapid to trzeci, po Octavii i Fabii, najpopularniejszy u nas model Skody, bardzo chętnie wybierany nie tylko jako auto służbowe, ale również przez osoby prywatne. Można go kupić w dwóch wersjach: jako model dłuższy – wyglądający bardzo niespektakularnie hatchback (kiedyś mówiło się liftback) – i jako krótszy, ale bardziej młodzieżowo skrojony... też hatchback. Ten drugi w dodatku trochę udaje kombi; nadano mu nazwę Spaceback.

Właśnie Spacebacka wzięliśmy pod redakcyjne skrzydła i przejedziemy nim 50 tysięcy kilometrów. Jak każde auto w naszym „długim teście”, lekko Rapid mieć nie będzie. Nie dość, że dystans, jaki przeciętny samochód przejeżdża średnio przez około 3 lata u nas pokona w czasie sześć razy krótszym, to (co też nie bez znaczenia) auto będzie ujeżdżane przez kilkunastu kierowców o bardzo różnych stylach jazdy.

Czy Spaceback spodoba się każdemu i, przede wszystkim, czy tak jak testowana przez nas nowa Octavia, przez 50 tys. km nie da nam powodów do zdenerwowania ani krytyki? Po cichu mamy nadzieję, że tak i w ko lejnych wpisach nie dowiecie się np., że musieliśmy wymienić silnik albo skrzynię biegów. A mówiąc zupełnie poważnie – jesteśmy bardzo ciekawi, jak poradzi sobie mała, doładowana jednostka benzynowa 1.2 TSI. Po teście długodystansowym Forda Focusa z silnikiem 1.0 Eco- Boost nie mieliśmy powodów do narzekań – jeśli już, to na krytykę zasłużyło zużycie paliwa, zbyt wysokie jak na pojemność silnika. Na razie jednak serce Rapida Spacebacka bije równym rytmem i nie budzi zastrzeżeń.  

Rapid ma zbyt mały zakres regulacji kolumny kierownicy.

Subiektywne wrażenia wskazują, że silnik Rapida bardzo dobrze przyspiesza i jest elastyczny. 1.2 TSI ciągnie przyzwoicie już od niskich obrotów (maksymalny moment obrotowy 175 Nm jest stały w przedziale 1550-4100 obr/min), więc żeby jechać w miarę dynamicznie, nie trzeba go kręcić wysoko. A to zmniejsza zużycie paliwa, które przy normalnej, spokojnej jeździe na razie oscyluje wokół 6 l/100 km. W mieście spalanie jest o przynajmniej litr większe, natomiast szybka jazda po niemieckich autostradach winduje je nawet do ponad 9 litrów na „setkę”. Na razie średniego zużycia podawanego przez producenta (5,4 l/100 km) nie udało nam się uzyskać, chyba że na krótkich dystansach poza miastem. Plus należy się Skodzie za 55-litrowy bak – w czasach, kiedy Mercedes klasy C jest seryjnie wyposażony zaledwie w 41-litrowy zbiornik paliwa to duża zaleta.

Za dynamicznym silnikiem nadąża zawieszenie Skody Rapid – pod żadnym względem nie wnosi ono niczego rewolucyjnego, ale z drugiej strony nie daje powodów do większych narzekań. No może na krytykę zasługuje dość twarda charakterystyka podczas jazdy po drogach o złej nawierzchni, np. nierównej kostce brukowej. Ale takie twarde resorowanie może być „zasługą” niskoprofilowych opon Dunlop SP Sport Maxx (w rozmiarze 215/40 R17), które spisują się znakomicie na równym asfalcie, ale poprzeczne uskoki wytrącają Spacebacka z tymi gumami z równowagi.

Żadnego zaskoczenia nie ma po zajęciu miejsca we wnętrzu Rapida – jest tak nudne, jak tylko wnętrze Skody może być i zarazem tak praktyczne, jak z podręcznika ergonomii. Wszystkie dźwigienki, przełączniki i przyciski są jasno opisane, a dostęp do nich okazuje się bezproblemowy.

Nasz Spaceback próbuje trochę przełamać szarzyznę wnętrza – czerwone przeszycia urozmaicają nieco monotonię ciemnych foteli, podobnie jak dekor Piano Black deskę rozdzielczą. Brawa kierowców i pasażerów zbiera Spaceback za ilość miejsca w środku. Oferuje naprawdę komfortowe warunki do podróży, zaskakująco dużo miejsca jest na kanapie z tyłu. Udało się to osiągnąć dzięki dużemu rozstawowi osi (2602 mm), między którymi pozostało jak najwięcej miejsca na kabinę pasażerską.

O tym jak przebiegają nasze „szczęśliwe chwile” z Rapidem Spacebackiem będziemy informować w następnych odcinkach.

Nasza Skoda Rapid
Na starcie testu stanęła limitowana edycja Style Plus, której ceny startują od 63 550 zł (1.2 MPI, 75 KM). Za „naszą” Skodę z silnikiem 1.2 o mocy 105 KM trzeba zapłacić co najmniej 70 550 zł. Niemało. Nie możemy się jednak nadziwić, jak bardzo redakcyjny Spaceback wpada w oko przechodniom. To dzięki panoramicznemu, czarnemu dachowi, przedłużonej szybie na pokrywie bagażnika, przyciemnionym tylnym światłom, ciemnym obramowaniom świateł przeciwmgielnych i 17-calowym „alusom” – w wersji Style Plus te elementy to standard. Podobnie jak klimatyzacja manualna (automatyczna kosztuje 1500 zł), pełna elektryka okienno-lusterkowa czy przednie fotele regulowane na wysokość. Dopłacić trzeba za tempomat (700 zł) oraz za system start/stop (1000 zł).

   
Trójramienna kierownica skórzana to element standardowego wyposażenia wersji Style Plus – za dopłatą 100 zł z kierownicy można oprócz radia obsługiwać telefon   Prosto i funkcjonalnie – jedynie pokrętła automatycznej klimy mogłyby być nieco większe   Czytelne zegary i ekran pomiędzy nimi to klasyka w wydaniu Skody

Dane techniczne

Data publikacji 08/2014
Silnik benzynowy, R4 turbo
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 105 KM
Przy obrotach (/min) 5000 obr/min
Pojemność skokowa [cm3] 1197
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 175 Nm
Przy obrotach (/min) 1550-4100 obr/min
Rodzaj paliwa 95 PB
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,61/1,94/1,28/0,92/0,74/0,61:1
Bieg wsteczny 3,18:1
Przełożenie przekł. głównej 3,93:1
Nadwozie Szerokość nadwozia 1706 mm
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektrohydrauliczne
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 288 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 230 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Dł/szer/wys [mm] 4304/1706/1459
Rozstaw osi [mm] 2602
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1170
Dopuszczalne obciążenie [kg] 535
Poj. bagażnika [l] 415/1380 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,4
CO2 (limit) [g/km] 125
Norma emisji spalin Euro 5
Cena modelu testowanego (zł) 70 550 zł
Prędkość maksymalna (km/h) 193

 

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Poprosimy Redakcję o test szczelności tylnych drzwi bocznych. Czy rybka lubi pływać  :).
     
     
     
     
     
    __________
    sultan
    Dwie możliwości: jak zachowuje się pasażer tylnej kanapy w stanie upojenia totalnie do imentu albo czy jest w stanie dawać w palnik podczas slalomu.
    airmatic, 2014-09-20 20:20:19
  • avatar
    zgłoś
    Poprosimy Redakcję o test szczelności tylnych drzwi bocznych. Czy rybka lubi pływać  :).
     
     
     
     
     
    __________
    sultan

    syed20, 2014-09-19 08:47:33
  • avatar
    zgłoś
    W te i wewte niedobrze. Skrajności są złe

    Honolulu, 2014-09-08 03:13:48
  • avatar
    zgłoś
    Ale tu chodzi o to że one są... za szczelne! Problem z tym że mają niedrożne otwory odpływowe :clap:

    konjo, 2014-08-31 16:25:28
  • avatar
    zgłoś
    Poprosimy Redakcję o test szczelności tylnych drzwi bocznych. Czy rybka lubi pływać :). Było nie było, wielu użytkowników doświadczyło zbierania się jej wewnątrz drzwi!!! Ważą ze dwa kilo więcej, ciecz chlupocze podczas jazdy i ogólnie sprawa przynosi wstyd Skodzie. Miejmy nadzieję, że jesteście obiektywni ;)

    airmatic, 2014-08-27 10:56:57
  • avatar
    zgłoś
    Pod lupę bierzemy kolejne auto testowe. Tym razem krwistoczerwona Skoda Rapid Spaceback przejedzie z nami 50 000 km. Jak sobie poradzi?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-08-26 12:17:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij