Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Skoda Rapid - nowy w peletonie

Jest szansa, że w przyszłym roku Skoda, oficjalny partner Tour de France, wymieni na trasie wyścigu zasłużoną Octavię na nowiutkiego Rapida. Nowy model, jak to Skoda, przez wszystkie przypadki odmienia słowo „funkcjonalność”. W teście Rapid z 85-konnym silnikiem 1.2 TSI . 

Roman Popkiewicz 2012-12-24

Żeby wszystko było takie samo, wszystko musi się zmieniać – proroczo powiedział przed wiekami chiński mędrzec. Historia pokazuje, że miał na myśli Skodę. Kolejne modele Skody się zmieniają, dostają większe i mniejsze silniki, stylizacja nadwozi ewoluuje niespiesznie, ale wciąż trafiają między klasy. Taka jest Octavia, taki jest Superb, taki też jest Rapid.  

 

Wnętrze – tak proste, że prawie eleganckie

NOWE NADWOZIE, NOWA TWARZ

W garażu Skody – Rapid parkuje między Fabią a Octavią. Przy takich samych wymiarach nadwozia jak Octavia pierwszej generacji, wnętrze ma wyraźnie większe. Przy okazji odsłania też nową twarz Skody, z układem czterech wąskich lamp z przodu (reflektory i światła przeciwmgielne) i nową osłoną chłodnicy. Samo nadwozie ma czyste linie, więcej ostrych krawędzi i jest mocno wydłużone (rozstaw osi większy nawet niż w aktualnej Octavii) i pomimo iż jest liftbackiem, bardzo skutecznie udaje sedana. Pod względem technicznym Rapid jest poskładany z klocków znanych z innych modeli Skody (podobnie jak w wypadku Roomstera) – układ zawieszenia wykorzystuje z przodu kolumny McPhersona, z tyłu zaś typową dla samochodów klasy Fabii belkę skrętną.

 

FUNKCJONALNA JAK... SKODA

Gdyby umiał mówić, słowo „funkcjonalność” Rapid zapewne odmieniałby przez wszystkie przypadki. Deska rozdzielcza jest tak prosta i pozbawiona ozdobników, że aż prawie elegancka, w każdym razie jest taka w wersji z systemem nawigacji i dużym ekranem dotykowym (dopłata 2000 zł). Tworzywa i jakość wykonania są powyżej przeciętnej w przedziale cenowym poniżej 50 tys. zł, a obsługa jest dziecinnie prosta – aby dotrzeć do każdej funkcji, wystarczy umiejętność naciskania przycisków. Dostęp do wnętrza i funkcjonalność są na poziomie Skody – lista schowków, zagłębień, uchwytów, kieszeni na 1,5-li trowe butelki w przednich drzwiach i półlitrowe w tylnych jest kompletna. Do tego za 300 zł można dorzucić siatki i haczyki do ustabilizowania bałaganu w bagażniku (seryjne tylko w wersji Elegance). Jesteśmy natomiast kompletnie zaskoczeni brakiem regulacji podświetlenia zegarów.

 

Jedną z największych zalet wydłużonego nadwozia Rapida jest bardzo przestronna kabina. Ilość miejsca i zakresy regulacji foteli oraz kierownicy sprawiają, że z przodu każdy będzie mógł wygodnie usiąść; bardzo dobrej jakości są same fotele – na pierwszy rzut oka niepozorne, ale świetnie wyprofilowane i wygodne nawet przy dłuższych posiedzeniach. Z tyłu, o ile szerokość nadwozia daje przestrzeń mniej więcej taką jak w przeciętnym kompakcie, o tyle na nogi miejsca jest jak w samochodzie klasy średniej. Wreszcie, 550-litrowy bagażnik zasługuje na określenie ogromny, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń pęcznieje prawie trzykrotnie (do 1490 l).

 

KOMFORT – NA CZWÓRKĘ

Prosty układ zawieszenia najnowszej Skody jest odpowiedni do przedziału cenowego, na drodze ma jednak swoje ograniczenia. O ile z zewnątrz Rapid robi wrażenie wielkością nadwozia, o tyle na drodze czuć, że do Octavii sporo mu brakuje. Jest przyczepny i stabilny, w zakrętach obciążenie kół zmienia się spokojnie i daje kierowcy poczucie spokoju. Układ kierowniczy jest bardzo dobrze zestrojony – precyzyjny i działa z niezłym, jak na elektrohydrauliczne wspomaganie, wyczuciem. Przy wyższych siłach bocznych nadwozie wyraźnie przechyla się w zakrętach, ale robi to łagodnie, jakby zapewniając, że stabilność auta pozostanie nietknięta – w rezultacie kierowca otrzymuje właściwą informację, że zbliża się moment kiedy przyczepności może zabraknąć. Przy gwałtownych manewrach Rapid jest bezpiecznie podsterowny, a dobrze zestrojony układ stabilizacji sprowadza auto na właściwy tor jazdy. Wadą układu jezdnego jest natomiast tłumienie nierówności, ogólny komfort resorowania krąży bowiem gdzieś między przeciętnym a dobrym. Zawieszenie zestrojono raczej miękko i na nawierzchniach niezłej jakości Rapid okazuje się wygodny, spokojnie izolując nadwozie od pionowego ruchu kół. Zmorą są natomiast masowo na naszych drogach występujące serie krótkich nierówności, na których pojawia się typowe dla aut małych „podskakiwanie”; ciekawe, że nie łagodzi go (albo robi to tylko w małym stopniu) bardzo duży rozstaw osi. Zawieszenie ma pełne ręce roboty i nie zawsze się wyrabia – jak żongler, który kiedy nagle dostaje o jedną piłeczkę za dużo, od razu traci kontrolę nad wszystkimi. Plus należy się Skodzie za dość cichą pracę układu zawieszenia.

Natomiast 10 punktów na 10 możliwych Rapid dostaje za rewelacyjne hamulce – droga hamowania ze 100 km/h na poziomie 36 metrów to imponujący wynik, jeszcze nie tak dawno zarezerwowany w zasadzie dla aut sportowych. To fakt, że na ten wynik więcej niż mały wpływ mają ultraprzyczepne opony Dunlop SP Sport Maxx w opcjonalnym rozmiarze 215/45 R 16 (dopłata 800 zł), nie zmienia on jednak tego, że hamulce Rapida są wysokiej klasy.

Do wyboru, do koloru – sześć silników Skody Rapid

Oferta Skody Rapid składa się z sześciu pozycji. Po stronie benzynowej są trzy silniki – 1.2 MPI (75 KM), 1.2 TSI (85 lub 105 KM) oraz 1.4 TSI (122 KM), który jest oferowany z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Po stronie wysokoprężnej zaś znajduje się znana z innych modeli jednostka 1.6 TDI o mocy 105 KM, do której za pół roku dołączy wersja słabsza o 15 KM. Obydwa turbodiesle są wyposażone w filtr cząstek stałych. 

SILNIK – NA PIĘĆ Z PLUSEM

Jednak pod względem technicznym najlepszym elementem Skody jest silnik 1.2 TSI – w tym wypadku w wersji 85-konnej (w ofercie jest jeszcze odmiana o mocy 105 KM, patrz ramka str. 43). Wyposażona w układ bezpośredniego wtrysku benzyny i turbosprężarkę jednostka o małej pojemności (1,2 l) jest dzieckiem downsizingu i w każdej sytuacji na drodze sprawia świetne wrażenie. Przy każdej prędkości poniżej 120–130 km/h dynamika rozwijania osiągów jest bardzo dobra, dopiero powyżej tych prędkości umiarkowana moc 85 KM staje się ograniczeniem. Reakcje silnika na gaz nie są najszybsze na świecie, ale w aucie tego typu mają one drugorzędne znaczenie. Natomiast pod względem elastyczności oraz zużycia paliwa silnik Rapida punktuje wysoko. W pierwszym wypadku, dzięki zdrowemu momentowi obrotowemu 160 Nm rozwijanemu już od 1500 obr/min, Rapid okazuje się dynamiczny nawet na wyższych biegach – wyraźnie bardziej niż gdyby miał pod maską wolnossący silnik 1.6. W drugim zaś średnie spalanie podczas testu wyniosło 7 l/100 km – to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę wielkość auta oraz jego osiągi. Szkoda tylko, że sześciobiegowa przekładnia jest zarezerwowana dla 105-konnej odmiany silnika 1.2 TSI; dzięki niej Rapid byłby bardziej dynamiczny i oszczędniejszy zarazem.

 

CENNIK – NIETANIO, ZA TO Z RABATEM

Skoda startuje z ambitnymi (czytaj: nie niskimi) cenami nowego modelu (od 47 950 zł), które od razu łagodzi pakietem promocyjnym wartym 4090 zł (składają się na niego upust 2500 zł na auto oraz pakiet ubezpieczeniowy wart 1590 zł). W efekcie, najtańszego Rapida można mieć za 45 450 zł (wersja 1.2 MPI/75 KM). Wyposażenie podstawowej wersji jest bardzo dobre, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i bardzo nijakie pod każdym innym względem, za to ceny przynajmniej niektórych dodatków okazują się niewygórowane. Sumując wszystko otrzymujemy więcej za niż przeciw – Rapid to świetne auto na dzisiejsze czasy. 

Dane techniczne

Data publikacji 12/2012
Silnik Rodzaj benzynowy, R4 turbo Umieszczenie poprzecznie z przodu Rozrząd ohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 63 (85)
Przy obrotach (/min) 4800
Pojemność skokowa [cm3] 1197
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 160
Przy obrotach (/min) 1500–3500
Maksymalne obroty (obr/min) 6200
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,77/1,95/1,28/ 0,93/0,74:1
Bieg wsteczny 3,18:1
Przełożenie przekł. głównej 3,63:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektrohydrauliczne, 2,8 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 288 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 228 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 7,0 J x 16 Dunlop SP Sport Maxx 215/45
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4483/1706/1461
Rozstaw osi [mm] 2602
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1463/1500
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,3/11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1155
Rozkład masy przód/tył [%] 59,8/40,2
Dopuszczalne obciążenie [kg] 535
Poj. bagażnika [l] 550-1490
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,5
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,4
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,1
CO2 (limit) [g/km] 119
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1004
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,84/0,62
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1044/1545
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 73 650
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki pow. czołowe, boczne, kurtyny pow., układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, elektr. regulowane szyby z przodu i z tyłu, elektr. sterowane i podgrzewane lusterka boczne, czujniki parkowania z tyłu, tempomat, centralny zamek, alarm, 15-calowe obręcze kół z lekkich stopów, lakier metalizowany.
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s) 3,7
0-80 km/h (s) 7,6
0-100 km/h (s) 11,4
0-120 km/h (s) 16,5
0-130 km/h (s) 19,8
0-160 km/h (s) 36,9
Prędkość maksymalna (km/h) maksymalna
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,6/11,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 14,6/16,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,7
Maksymalne (l/100 km) 9,5
średnie podczas testu (l/100 km) 7,0
zasięg (km) 785
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,0
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 36,5
Wyposażenie dodatkowe Przygotowanie pod tel. GSM 300–1600 zł System nawigacji 2000 zł Pakiet na bezdroża dodatkowa osłona silnika, zwiększony prześwit o 7 mm 600 zł Pakiet „Green tec” system start/stop, odzysk energii hamowania, opony o zmniejszonych oporach toczenia 1150 zł Alarm 900 zł Obręcze kół z lekkich stopów 16’’ 800 zł Koło zapasowe 250 zł Lakier metalizowany 1800 zł

PODSUMOWANIE

Skoda Rapid 1.2 TSI

Ocena:
4
(, )
Typowo dla Skody, Rapid stoi w rozkroku między dwiema klasami, w tym wypadku między maluchami a kompaktami. Jest wyrośnięty, do maksimum funkcjonalny, ma bardzo przestronną kabinę i z silnikiem 1.2 TSI okazuje się oszczędny. Wadą jest komfort resorowania, chwilami dobry, jednak zwykle tylko przeciętny. Kolejna Skoda z hasłem „racjonalny wybór” wypisanym na czole.
Nadwozie
zgrabne proporcje, bardzo przestronna kabina, dobra jakość wykonania, bardzo duża liczba udogodnień, bardzo pojemny bagażnik
Napęd
dobre osiągi, ponadprzeciętna dynamika
tylko 5-biegowa skrzynia biegów
Komfort
wygodne fotele, dobre wyposażenie
przeciętny komfort resorowania, odgłosy pracy układu zawieszenia, przeciętna precyzja układu kierowniczego
Właściwości jezdne
dobry poziom przyczepności, przewidywalne zachowanie, bardzo dobrze zestrojony układ stabilizacji, doskonałe hamulce, bardzo dobrze zestrojony układ ESP
na nierównych nawierzchniach chwilami przeciętny kontakt kół z nawierzchnią
Eksploatacja
konkurencyjna cena, atrakcyjne ceny niektórych dodatków, niewysokie zużycie paliwa, długie okresy między przeglądami
ubogie wyposażenie wersji podstawowej (Active), tylko 2 lata gwarancji na podzespoły

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A skąd Ty wziąłeś listę konkurentów? :blink:

    airmatic, 2013-06-09 11:02:03
  • avatar
    zgłoś
    Taaa, typowe sztuczne aspirowanie do klasy wyższej niż jest się w rzeczywistości. Kto sądzi że auto jest godym następcą dotychczasowej Octavii Tour, niech dotknie mat. wykończeniowych i porówna ogólnie solidność wnętrza i jego szerokość.
    A i najlepsze:
    Konkurenci: Renault Clio, SUV-y z Japonii, Mercedes klasy A - ale nam się klasa "kompaktowa" rozrosła na boki :)

    konjo, 2013-06-08 15:44:10
  • avatar
    zgłoś
    Widzimy idealny przykład jak redaktor z wad może czynić zalety.
    Super opony - tylko 800zł dopłaty
    Słaby silnik - ale do 130km/h żwawy (ciekawe w porównaniu z czym).
    Cena wysoka - ale za to są rabaty (tak jakby tylko Skoda je miała).
    Umieszczanie Rapida między klasami (sztuczne powiększanie klasy ale tylko po to aby sobie ceną szafować.
    AMiS nadal trzyma poziom.
    Kaeres, 2013-01-10 13:51:17
  • avatar
    zgłoś
    Link nie działa ...
    Samuraj, 2012-12-24 19:36:56
  • avatar
    zgłoś
    Jest szansa, że w przyszłym roku Skoda, oficjalny partner Tour de France, wymieni na trasie wyścigu zasłużoną Octavię na nowiutkiego Rapida.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2012-12-24 12:36:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij