Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Skoda Rapid - pierwszy model nowej serii

Dużo miejsca w kabinie, wielki bagażnik, kompaktowe wymiary i rozsądna cena - Skoda Rapid szuka swojego miejsca między Fabią i Octavią. W sprzedaży już od października.

2012-07-20
Skoda Rapid Zgrabny przód, w którym światła przeciwmgielne wyglądają jak odbicie reflektorów.

 

Że prostota może wyglądać atrakcyjnie, Skoda chce udowodnić na przykładzie swojego najnowszego modelu. Rapid jest dla tych, którzy lubią mieć poczucie, iż kupili auto praktyczne i nie przepłacili oraz tych, którzy nawet jeśli mają sporo pieniędzy, nie zamierzają ich inwestować akurat w samochód bardziej luksusowy niż to niezbędne. Ta deklaracja Jozefa Kabana, głównego stylisty Skody, pasuje do strategii czeskiej marki, której udało się przekonać klientów, że sprzedaje technikę Volkswagena za rozsądne pieniądze. I odnosi sukces - jeszcze 5 lat temu Skoda sprzedała 630 tys. aut, w tym roku będzie ich 900 tys.; w 2018 r. ma być aż 1,5 mln - bez Rapida nie będzie to możliwe.

Nowy model wykorzystuje rozwiązania techniczne Fabii, ale jest od niej aż o 48 cm dłuższy i tylko o 9 cm krótszy od Octavii. Rapid ma się wpasować między te dwa modele, stając się drugim (obok Octavii) najpopularniejszym autem Skody. Żeby jego istnienie miało sens, Octavia musi awansować w hierarchii czeskiej marki - nowa Octavia (debiut wiosną przyszłego roku) stanie się większa i bardziej luksusowa. Wtedy także łatwiej będzie zaakceptować cenę Rapida, która jeszcze nie jest znana, ale ma mieścić się między cenami Fabii i Octavii. Dzisiaj ten pierwszy model można mieć za kwotę od 35 000 zł wzwyż, Octavię - od 55 700 zł.

Skoda Rapid to przestronny liftback z ogromnym bagażnikiem. Tylna pokrywa na teleskopowych zawiasach unosi się wysoko wraz z szybą, ukazując bagażnik o pojemności 550 litrów, czyli aż o 235 l większy niż ma Fabia i tylko o 35 l mniej szy niż w Octavii. Jego otwór jest szeroki, podłoga zaś umieszczona nisko; zapakować do auta można ładunek o ciężarze 535 kg. Wnętrze starannie wyłożono wykładziną, nie widać prób oszczędzania na jakości wykończenia, do czego bagażnik zwykle świetnie się nadaje. Odwrotnie - jego podłogę zaprojektowano tak sprytnie, że po jej odwróceniu mamy gumową powłokę, do przewozu np. zabłoconych butów do trekkingu. Inne praktyczne rozwiązanie to system siatek, przegród i haczyków do mocowania bagażu, dostępny za dodatkową opłatą, jaką - jeszcze nie wiadomo, bo wyposażenie na polski rynek nie zostało skonfigurowane.

Projektanci wnętrza Skody Rapid musieli uważać, by nie przekroczyć budżetu, ale też nie zejść poniżej poziomu oczekiwanego od Skody. I dali radę. Co z tego, że plastiki na tablicy rozdzielczej są twarde, skoro wyglądają co najmniej dobrze? Można też wybaczyć, że na poszyciu drzwi nie ma materiałowej tapicerki, a jedynie tworzywa - za to o urozmaiconej fakturze. Wewnętrzne klamki i ozdobne listwy połyskują chromem, ale tylko naiwni mogliby przypuszczać, że są z metalu; choć plastikowe, ożywiają wnętrze. Tylną kanapę osadzono nisko, więc kolana pasażerów o wzroście 1,80 m wiszą w powietrzu. Nie brakuje za to przestrzeni nad głową, stopy można wsunąć pod przednie fotele, kolana nie zahaczą o ich oparcia - miejsca z tyłu jest bardzo dużo. Z przodu, na dobrze wyprofilowanych fotelach siedzi się wygodnie. W sumie Rapid przewiezie pięciu pasażerów słusznego wzrostu.

SKODA RAPID 1.2 TSI

SKODA RAPID 1.2 TSI
Cenajeszcze nie znana
KonkurenciRenault Thalia, Chevrolet Cruze
Silnikbenzynowy, R4, 1.2 turbo
Moc/przy obrotach105 KM/b.d.
Prędkość maksymalna195 km/h
Zużycie paliwa5,4 l/100 km
Emisja CO2125 g/km
Silnik:pojemność skokowa 1197 cm3, maksymalny moment obrotowy 175 Nm przy 1550–4100 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie:5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4483 x 1706 x 1461 mm, rozstaw osi 2602 mm, masa własna 1140 kg, pojemność bagażnika 550 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
dane producenta

Jazda Rapidem wyposażonym w 105-konny silnik 1.2 TSI daje poczucie pewności, że nawet przy autostradowym tempie silnikowi nie zabraknie wigoru. Trzeba się pilnować, żeby nie przekroczyć poprawnych politycznie 120-130 km/h, bo zapas z pozoru skromnej mocy silnika pozwala na o wiele szybszą jazdę (maksymalnie 195 km/h). Samochód z tą jednostką ma zużywać średnio 5,4 l/100 km. Wynik zapewne do osiągnięcia, zwłaszcza jeśli auto wyposażyć w system start/stop oraz podpowiadający, który z sześciu biegów najlepiej wybrać, by jechać jak najekonomiczniej.

Rapid jest też oferowany ze słabszymi silnikami 1.2 TSI o mocy 86 KM oraz z trzycylindrowym 1.2 MPI, osiągającym 75 KM mocy. Obydwa współpracują z 5-biegową przekładnią mechaniczną. Siedmiostopniowy "automat" lub skrzynię biegów DSG można sobie za to zafundować do 122-konnego 1.4 TSI, który według Skody ma się zadowalać zużyciem 5,8 l benzyny na 100 km. Dla miłośników diesli przygotowano jednostkę 1.6 TDI o mocy 105 KM i zużyciu 4,4 l oleju napędowego na 100 km. W przyszłym roku dołączy do niej wersja 90-konna.

Rapid, który ma pomóc Skodzie zwiększyć sprzedaż aż o ponad 60% w ciągu sześciu lat, musi dostosowywać się do potrzeb klientów. Nie chodzi tylko o tych np. z Indii (gdzie auto jest sprzedawane od zeszłego roku) oraz z Chin (start w 2013 r.), ale także europejskich. Rapida można więc wyposażyć w system Hill-Hold-Control, ułatwiający ruszanie na wzniesieniu bez obawy zsunięcia się w tył (przytrzymuje auto w miejscu na ok. 2 s). W ofercie jest też pakiet "na złe drogi", który podnosi przednie zawieszenie o 15 mm, a tylne o 12 mm. Klimatyzacja może być sterowana elektronicznie, a przednie reflektory przeciwmgielne mogą włączać się stosownie do skrętu kierownicą.

Skoda Rapid ma zapoczątkować nową linię stylistyczną Skody i stać się prekursorem nowej rodziny modeli. Już gotowe jest kombi - Rapid Spaceback miałby zadebiutować we wrześniu 2013 r. we Frankfurcie. Tymczasem od jesieni tego roku Rapid liftback będzie udowadniał, że jest "właściwym modelem we właściwym czasie" - jak twierdzi Winfried Vahland, prezes zarządu Skody.

 Tekst Roman Skąpski

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To żadne uświadamianie. A o Enjoyeeringu (czy jak mu tam) już mnie kiedyś uświadamiałeśNie pamiętam tego faktu, ale nieistotne.
    ~Samuraj, 2012-07-23 00:10:21
  • avatar
    zgłoś
    Dlatego napisałem, że Seat dawno już odciął kupony... A o Enjoyeeringu (czy jak mu tam) już mnie kiedyś uświadamiałeś, Samuraj
    airmatic, 2012-07-22 22:12:09
  • avatar
    zgłoś
    Tak na marginesie: Seat już nie jest "Auto Emocion", teraz jest "Enjoyneering". ^^
    ~Samuraj, 2012-07-22 00:19:26
  • avatar
    zgłoś
    Bynajmniej nie można o żadnym powiedzieć: HOW EXCITINGSeat już dawno odciął kupony od hasła "Auto Emocion", a Skoda robi po prostu swoje. Jeśli wygląda to Wam na 45.672 odcinek "Mody na sukces", to jednego można być pewnym. Sukcesu Choć nuda taka sama jak w pierwszym, tysięcznym i poprzednim odcinku
    airmatic, 2012-07-21 23:42:50
  • avatar
    zgłoś
    Rapid nie jest na MQB, ale to już powiedział kolega Rzęsor. Skoda zapowiadała, że zrobi auto wpadające w oko i jednocześnie takie, którego linia nie będzie się szybko starzeć i moim zdaniem dotrzymali słowa. Mi się Rapid podoba, natomiast Toledo ..., od tyłu wariacja Exeo, od przodu ..., w Leonie wyszło to jednak lepiej, choć całość tragiczna nie jest.
    ~Samuraj, 2012-07-21 01:22:21
  • avatar
    zgłoś
    I oto rozwiązanie zagadki
    airmatic, 2012-07-20 22:54:02
  • avatar
    zgłoś
    Oczywiście, że nie bo ma płytę podwoziową i silniki z Polo.
    rzęsor, 2012-07-20 22:50:44
  • avatar
    zgłoś
    Nie zgadza się parametr szerokości nadwozia, ale jak się to ma do platformy MQB - może się Esper lub Samuraj wypowiedzą...
    airmatic, 2012-07-20 22:21:30
  • avatar
    zgłoś
    Czy ona też jest oparta na nowej płycie MQB jak zapowiadany nowy Golf czy Leon? Jeśli tak to paleta silników może powiększyć się o hybrydowe i elektryczne odmiany.
    garfield, 2012-07-20 17:55:19
  • avatar
    zgłoś
    Mnie się podoba bardziej jako siostrzany SEAT, zresztą spójrzcie:[img]http://bi.gazeta.pl/im/a8/24/b9/z12133544X,Skoda-Rapid.jpg[/img]W sumie przód Skody jeszcze ujdzie...[img]http://www.autocentrum.pl/gallery/seat-toledo-iv/widok-z-tylu-2.jpg[/img][img]http://www.autoforum.cz/tmp/magazin/0a/0000065430_Skoda_Rapid_2012_oficialni_06_800_600.jpg[/img]Tył jednak w sumie też...[img]http://cdn1.se.smcloud.net/t/photos/thumbnails/174395/nowy_seat_toledo_2013_580x0_rozmiar-niestandardowy.jpg[/img][img]http://img.auto.cz/news/img/galleries/2012-26/skra03_4fe94ce1e50a3.jpg[/img]W środku bilansu przewag nie stwierdziłem...[img]http://bi.gazeta.pl/im/23/7f/b6/z11960099X,Nowy-Seat-Toledo.jpg[/img][img]http://staticclub.caradisiac.com/private/1/actualite-automobile/mouskoda/photo/439366439/2469191340/mouskoda-skoda-rapid-6-img.jpg[/img]I Skoda, i Seat noszą się przy tym dumnie jak dwa liftbacki, a nie sedany - nak jest praktyczniej...Ale górą dla mnie jest Seat - jednoznacznie i nieodwołalnie [img]http://img.auto.cz/news/img/galleries/2012-26/skra20_4fe94ce230dce.jpg[/img](Ale to tak tylko jako wsparcie dla Seata, bo Rapid (bez "e" jak Rapide) też jest ładny, jak widzicie)
    airmatic, 2012-07-20 14:59:07
  • avatar
    zgłoś
    Pierwsza skoda która mi się podoba.No z wyjątkiem wnętrza, ale jednak.'Samuraj' napisał(-a):Moim zdaniem przydałby się tutaj jeszcze nieco mocniejszy diesel. Jako topowy motor widziałbym tutaj 2.0 TDI 140 KM.Byłby ciężki do tego samochodu, ale będzie w sam raz do Octavii III znanej jako Vision D.
    rzęsor, 2012-07-20 14:10:02
  • avatar
    zgłoś
    Dość sporym zaskoczeniem okazuje się ascetyczna stylizacja samochodu. Być może okaże się, że Rapid będzie dobrze wyglądał w dziennym świetle i na żywo - bo jak dla mnie liczy się w takich przypadkach pierwsze wrażenie i to, żeby pojazd "odwracał głowy". Ale na razie nie jestem tego pewny. Przednie lampy kojarzą mi się zresztą z Superbem I generacji, a "kanciaste" linie są jak rodem z... Fiata Stilo, który kompletnie nie pasował do filozofii Fiata. Mam wrażenie, że i przy Octavii nowy model sprawia na dziś wrażenie lekko czerstwego
    airmatic, 2012-07-20 13:59:13
  • avatar
    zgłoś
    Moim zdaniem przydałby się tutaj jeszcze nieco mocniejszy diesel. Jako topowy motor widziałbym tutaj 2.0 TDI 140 KM.
    ~Samuraj, 2012-07-20 13:42:42
  • avatar
    zgłoś
    Dużo miejsca w kabinie, wielki bagażnik, kompaktowe wymiary i rozsądna cena - Skoda Rapid szuka swojego miejsca między Fabią i Octavią. W sprzedaży już od października.
    auto motor i sport, 2012-07-20 13:30:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij