Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Skoda Yeti, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 - droga na szczyt

Nowy znaczy lepszy. Mają sobie dawać radę w terenie i na co dzień w mieście, powinny mało palić i dynamicznie przyspieszać - tego oczekujemy od kompaktowych SUV-ów z dieslami pod maską. Czy nowa Skoda Yeti potrafi lepiej sprostać tym wyzwaniom niż uznani konkurenci spod znaku Forda, Nissana i Toyoty?

2009-11-16
Skoda Yeti, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 Skoda Yeti jest krótka, ale kanciasta jak skrzynka, więc pojemna. Najdłuższe nadwozie ma Ford Kuga

 

Prawdziwy Yeti mógłby to odebrać jako kalanie swojego dobrego imienia. Nie po to czai się wśród niedostępnych himalajskich szczytów i straszy alpinistów budując sobie imidż groźnego śnieżnego potwora, żeby potem Skoda nazywała jego imieniem samochód, który wygląda jak stworek słodki i niewinny.

Dopiero po 15 latach od czasu, gdy Toyota pod postacią RAV-ki przedstawiła kompaktowe auto ubrane w nadwozie terenowca i dała w ten sposób początek nowej klasie samochodów, Skoda odkryła u siebie nieodpartą potrzebę stworzenia modelu właśnie w stylu Toyoty RAV4. Inni też się zresztą nie spieszyli - Nissan Qashqai pojawił się w roku 2007, a Ford Kuga dopiero w czerwcu tego roku święcił pierwsze urodziny.

Kuga jest najmłodszym konkurentem Skody Yeti i jednocześnie, pod względem wymiarów, największym. Jednak potężna sylwetka nie oznacza wcale, że we wnętrzu Forda jest dużo miejsca. Z przodu jego ilość ogranicza nisko przebiegająca linia dachu, z tyłu pasażerowie podróżują na zbyt wysoko umieszczonej i niewygodnej kanapie. Praktyczne, dwuczęściowe drzwi bagażnika nie są w stanie przesłonić faktu, że właśnie Kuga bagażnik ma najmniejszy. Ale fordowski SUV większą wagę przywiązuje do swoich sportowych talentów niż do funkcjonalności. Ma sprężyście zestrojone zawieszenie, dzięki któremu nadwozie mniej wychyla się w zakrętach, ale które nie ogranicza komfortu pasażerów, zwiększa za to bezpieczeństwo podróży. Jednak układ kierowniczy Kugi nie jest wolny od wpływów układu napędowego, a znajdujący się wysoko środek ciężkości ogranicza zwinność auta. Nie zachwyca także silnik - masa auta wynosząca 1,7 t przerasta możliwości dwulitrowego diesla, który na autostradzie musi być stale utrzymywany na wysokich obrotach, żeby dotrzymać kroku konkurentom. Częsta zmiana przełożeń sześciobiegowej, lekko i precyzyjnie pracującej skrzyni oraz wysoki poziom obrotów jednostki napędowej nie mają żadnego wpływu na kulturę pracy diesla zaopatrzonego w common-raila, ale odbijają się na zużyciu paliwa. Jest ono o litr większe niż u Yeti czy w RAV4.

 

Tak jak w wypadku pozostałych konkurentów, terenowy ekwipunek Kugi nadaje się najwyżej do niewielkich eskapad poza asfalt. Kierowca nie ma żadnego wpływu na to, jak siła napędowa jest rozkładana między poszczególne osie, sprzęgło typu Haldex reguluje wszystko automatycznie. Inaczej jest w Qashqaiu, w którym za pomocą pokrętła na konsoli środkowej można uruchomić jeden z trzech trybów pracy: napęd na przód, napęd na cztery koła z możliwością dozowania siły napędowej na poszczególne osie zależnie od potrzeb oraz napęd 4x4 ze stałym rozdziałem momentu napędowego - pół na pół na oś przednią i tylną.

Mimo to kierowca Qashqaia nie odnosi wrażenia, że podróżuje terenówką - wszystko przez to, że samochód jest nieduży i niski. Kształt nadwozia powoduje też, że z Qashqaia nie za dobrze widać co dzieje się wokół auta, pasażerom zaś brakuje przestrzeni wokół głowy. Dotyczy to zarówno tych z przodu, którzy podróżują na zbyt wysoko zamontowanych fotelach, jak i tych z tyłu, zasiadających na śliskiej, źle wyprofilowanej kanapie. Z komfortem w Nissanie nie jest najlepiej - nawet gdy samochód pozostaje nieobciążony, twarde zawieszenie wstrząsa nadwoziem na poprzecznych nierównościach; tak jak i u trzech pozostałych konkurentów podczas szybkiej jazdy wiatr z szumem owiewa nadwozie.

Mimo dobrych rezultatów uzyskiwanych podczas slalomów, Qashqai nie za dobrze czuje się w zakrętach. Jego nadwozie znacznie się wychyla. Tam gdzie Kuga i Yeti na zwykłych drogach czysto i jakby po sznurku wchodzą w zakręt, uciekający przodem Qashqai potrzebuje więcej miejsca, a utrzymać go w ryzach można tylko wykorzystując szeroki pas asfaltu.

Odcinki pomiędzy zakrętami Nissan pokonuje z gracją. Jego dwulitrowy turbodiesel przepuszcza potężne ilości momentu obrotowego przez sześciobiegową skrzynię biegów, bez wysiłku wchodzi na 5500 obrotów, ale wręcz pochłania paliwo. Hamulce na suchej drodze spisują się prawidłowo. Pewne niedostatki, tak jak Toyota, Qashqai ujawnia podczas hamowania na nawierzchni o różnej przyczepności dla kół z lewej i z prawej strony nadwozia.

Toyocie brak sportowych umiejętności, inna rzecz, że RAV4 nie próbuje udawać, iż w ogóle mógłby je mieć. Wielką koalicję zawarły w tym aucie opony o wysokim boku oraz nieprecyzyjny układ kierowniczy dający marne pojęcie o tym, co dzieje się z kołami. To ogranicza dynamiczne możliwości RAV-a. Gdy zdarzy mu się wjechać szybciej w zakręt, od razu włącza sięESP irytując kierowcę piszczącym sygnałem dźwiękowym. Pracy sprzęgła wielopłytkowego, które rozdziela siłę napędową pomiędzy przednią i tylną oś, kierowca w ogóle nie zauważa - pomijając oczywiście rezultat tej pracy, czyli wyśmienitą trakcję, niezależnie od sytuacji drogowej. Toyota lepiej niż w terenie czuje się na długich trasach. Jej zawieszenie dobrze daje sobie radę z poprzecznymi nierównościami jezdni. Oszczędny i mocny 2,2-litrowy diesel współpracujący z precyzyjną sześciobiegową skrzynią jest dla RAV-a bardzo dobrym źródłem napędu.

 

Co do wnętrza - model Toyoty może się pochwalić największym bagażnikiem, w kabinie pasażerskiej nie brakuje schowków ani przestrzeni dla pasażerów. Tyle że ci ostatni muszą podróżować na niewygodnych siedzeniach - z przodu przeszkadza to, że zamontowane są za wysoko, a oparcia fotela nie można regulować w sposób płynny, z kolei zasiadającym na za nisko umieszczonej tylnej kanapie brak podparcia dla ud. Mimo wszystko jednak możliwość asymetrycznego przesuwania w przód i w tył tylnego siedziska oraz regulacja pochylenia oparcia kanapy okazują się zaletami w porównaniu z tym, co oferują tutaj samochody Nissana i Forda.

To jednak nie wystarcza, żeby pokonać Yeti. Skoda umieściła z tyłu fotele wykorzystywane w Roomsterze, co oznacza, że każdy z nich można osobno przesuwać, składać i demontować. Jeśli pozbyć się wąskiego siedziska ze środka, te zewnętrzne można przesunąć ku sobie. Skoda daje największe poczucie przestrzeni pasażerom, siedzi się w niej nisko i wygodnie i nawet dla tych, którzy podróżują z tyłu specjalny nawiew automatycznej klimatyzacji ma zawsze porcję chłodnego powietrza.

Dzięki swojemu sprytnie zestrojonemu zawieszeniu Skoda pokonuje konkurentów także w dziedzinie komfortu. Ma również dużą przewagę pod względem właściwości jezdnych. Ponieważ nisko usytuowano w nim środek ciężkości i zaserwowano precyzyjny układ kierowniczy, Yeti da się prowadzić w sposób bezpieczny i łatwy - jak samochód kompaktowy. Rzadkie ingerencje systemu ESP są równie niezauważalne jak praca stałego napędu na cztery koła. Dzięki systemowi ułatwiającemu zjazd ze wzniesienia oraz specjalnym ustawieniom ABS-u do jazdy terenowej, kontroli trakcji i elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego, Yeti z całej testowej czwórki jest najlepiej przygotowany do niezbyt trudnych wypraw poza asfalt.

Jedyna klęska, jaką ponosi Yeti w tym teście dotyczy oceny silnika. Gdy uruchomić dwulitrowego TDI, jego klekot przypomina przez krótką chwilę surowy odgłos pracy wycofanego już silnika z pompowtryskiwaczami. Pewna ociężałość jednostki napędowej zdradza też, że nie jest jej łatwo rozpędzać Yeti. Tylko dlatego zwycięstwo modelu Skody nad konkurentami na koniec testu nie jest jeszcze większe. Ale i tak przewaga 29 punktów nad Toyotą RAV4, zajmującą drugą pozycję, pokazuje, że słodki stworek wcale nie jest taki niewinny.

Tekst: Sebastian Renz,
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Yeti 2.0 TDI CR 4x4 Experience RAV4 2.2 D-4D 4x4 Sol Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium Qashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4, 2.0diesel, R4, 2.2diesel, R4, 2.0diesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)140 KM150136 KM150 KM
Poj. skokowa cm31968223119971994
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320340320320
Przy obrotach (/min)1750200020002000
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery kołana cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4223/1793/16914335/1815/16854443/1842/16774315/1783/1606
Rozstaw osi (mm)2578256026902630
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,6/10,611,1/10,811,9/11,911,4/10,9
Poj. zbiornika paliwa (l)60605865
Masa własna (kg)1600160716751639
Dopuszczalne obciążenie (kg)490583455446
Poj. bagażnika (l)405/1580586/1752360/1355410/1513
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1445/14401495/14851435/14501455/1445
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1040/9801045/9901020/970950/930
Rozmiar opon225/50 R17 W Dunlop SP Sport 01225/65 R17 H Yokohama Geolander235/55 R17 V Goodyear Wrangler HP215/60 R17 H Bridgestone Dueler Sport
CO2 (limit) g/km159159169184
OsiągiYeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
0-80 km/h (s)7,36,97,47,2
0-100 km/h (s)01,810,211,010,4
0-120 km/h (s)15,915,316,715,2
0-130 km/h (s)19,318,120,017,7
0-140 km/h (s)23,321,614,820,7
Prędkość maksymalna (km/h)190190180190
Elastyczność Yeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,1/11,27,9/11,97,7/10,57,0/10,6
Elastyczność Yeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
80-120 km.h na V/VI biegu11,9/16,711,6/14,411,4/14,410,3/14,3
Próba jazdy Yeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
(Slalom 18 m ) km/h61,6/59,558,1/56,960,3/58,958,6/58,5
(Slalom ISO) km/h121,5/118,6116,1/112,8121,5/116,1120,4/116,1
Próba jazdy Yeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h66/6469/6969/6769/69
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h47/5335/4247/5149/46
Zużycie paliwaYeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,67,58,18,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,25,25,45,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,16,06,46,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,35,46,25,7
Maksymalne (l/100 km)10,810,811,911,6
średnie podczas testu (l/100 km)8,78,69,79,3
zasięg (km)690698598699
Poziom hałasu (dB)Yeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
przy 80 km/h dB(A)63656564
przy 100 km/h dB(A)66676664
przy 120 km/h dB(A)67696967
przy 130 km/h dB(A)69707069
przy 140 km/h dB(A)72727069
Droga hamowania (m)Yeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37394039
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)39404040
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)40414140
ze 130 km/h (m)67676867
na różnej nawierzchni (m)123130114129
Ceny i wyposażenieYeti 2.0 TDI CR 4x4 ExperienceRAV4 2.2 D-4D 4x4 SolKuga 2.0 TDCi 4x4 TitaniumQashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
Cena modelu testowanego (zł)101300 zł135000 zł114900 zł108000 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak/ taktak/ taktak/ braktak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktaktaktak
Lakier metalizowany1850 zł2600 zł1850 zł2400 zł
Czujnik parkowaniataktak2100 złbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Yeti 2.0 TDI CR 4x4 Experience 370 Dzięki świetnym właściwościom jezdnym i wysokiemu komfortowi Yeti zapewnia sobie wystarczającą przewagę nad konkurentami. Oszczędny wprawdzie, ale niezbyt dynamiczny silnik Diesla i niewielkie nadwozie nie są w stanie tej przewagi zniweczyć.
RAV4 2.2 D-4D 4x4 Sol 341 Mały lifting nie wystarczy, żeby wygrać w teście. RAV4 jest nieco mniej komfortowy, ma mniej wygodne fotele i nieco gorsze hamulce niż Yeti. Jego atutem jest obszerne wnętrze.
Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium 326 Kuga w środku jest węższa niż Yeti. Największa masa oraz słaby i najbardziej żarłoczny silnik spychają auto Forda na dalsze miejsce. Bezpieczeństwo i właściwości jezdne – jak u konkurentów.
Qashqai 2.0 dCi 4WD Tekna 314 Zalety Qashqaia to mocny i harmonijnie pracujący silnik. Poza tym jest dość ciasny, a jego właściwości jezdne są na przeciętnym poziomie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 85 150 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Redaktor któremu wyszło że skoda jest LEPSZA od toyoty lub nissana a silnik tdi lepszy od dci d4d lub hdi z forda jest NIENORMALNY i powinien sie leczyć !!!
    ~art_b, 2010-05-30 22:22:04
  • avatar
    zgłoś
    Nowy znaczy lepszy. Mają sobie dawać radę w terenie i na co dzień w mieście, powinny mało palić i dynamicznie przyspieszać - tego oczekujemy od kompaktowych SUV-ów z dieslami pod maską. Czy nowa Skoda Yeti potrafi lepiej sprostać tym wyzwaniom niż uznani konkurenci spod znaku Forda, Nissana i Toyoty?
    auto motor i sport, 2009-11-16 12:28:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij