Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Smak przypraw - Volvo S60

Volvo S60 jest jak wino - im starsze, tym lepsze. Przyprawione zmodernizowanym silnikiem wysokoprężnym D5 smakuje wyśmienicie... choć nie od razu.

2005-11-28
Volvo S60 Volvo S60 z nowym dieslem D5 to udana kompozycja. Jest szybkie, ma niewygórowany apetyt na paliwo i zapewnia sporo przyjemności z jazdy.

Tuż po uruchomieniu, 2,4-litrowy 5-cylindrowy diesel trzęsie autem niemiłosiernie, niczym w ataku konwulsji. I to niezależnie od tego, czy jest ciepły, czy zimny. Po chwili jednak wszystko wraca do normy, a do wnętrza dociera przytłumiony odgłos pracującego silnika.

Nowa jednostka występuje w trzech wariantach mocy. Najmocniejsza z nich, oznaczona symbolem D5 (są też D o mocy 126 KM i 2.4D o mocy 163 KM), trafiła pod maskę testowej "60".

W 185-konnym, 20-zaworowym silniku zastosowano m.in. nową turbosprężarkę, przekonstruowano układ zasilania, a w miejsce wtryskiwaczy 5-otworowych pojawiły się nowe - 7-otworowe. Zmiany te spowodowały wzrost mocy o 22 KM i zwiększenie momentu obrotowego, dostępnego już w zakresie od 2000-2750 obr/min, z 340 do 400 Nm. W czasie jazdy wystarczy, by wskazówka obrotomierza wdrapała się na około 1600 obr/min i do życia budzi się turbosprężarka, a silnik zaczyna ciągnąć energicznie do przodu. Bez zadyszki, bez objawów zmęczenia, można go wkręcać aż do 4500 obr/min - miejsca oznaczonego na obrotomierzu kolorem czerwonym. Pierwszą setkę auto osiąga już po 8,2 s. O odpowiednią elastyczność silnika dba skrzynia biegów o sześciu dość krótkich przełożeniach. Jej praca jest bardzo precyzyjna, a kolejne biegi wchodzą z przyjemnym oporem. Mankamentami są jednak zbyt długie drogi prowadzenia lewarka i... za wysoki tunel środkowy, przeszkadzający w zmianie biegów.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4576 x 1804 x 1428 mm, rozstaw osi 2715 mm, ciężar własny 1575 kg. Pojemność bagażnika 424 l.
SilnikWysokoprężny, rzędowy, 5-cylindrowy, pojemność skokowa 2401 cm3, moc 136 kW (185 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 400 Nm w przedziale 2000-2750 obr/min. Napęd na koła przednie.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s Prędkość maksymalna 230 km/h Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km
CenaS60 D5 Kinetic 146 900 zł

Testowy egzemplarz Volvo S60 w najbogatszej wersji Summum przyprawiono dodatkowo, wymagającym dopłaty 6730 zł, zawieszeniem aktywnym Four-C. Ma ono dwa tryby pracy - sportowy i komfortowy - które można przełączać przyciskiem na konsoli środkowej. Tryb komfortowy powinien jednak nazywać się "mniej sport", gdyż sztywne zawieszenie tylko o najmniejszych nierównościach jezdni nie informuje pasażerów. W trybie sportowym nie ma żadnych kompromisów - auto jest twarde jak deska, ale prowadzi się jeszcze lepiej, jeszcze szybciej pokonuje zakręty i mniej przechyla się na boki.

Volvo S60 z nowym dieslem D5 to udana kompozycja. Jest szybkie, ma niewygórowany apetyt na paliwo i zapewnia sporo przyjemności z jazdy. Szkoda, że na smak tych przypraw może pozwolić sobie tak niewielu.

Tekst Maciej Struk
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 125 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Volvo S60 jest jak wino - im starsze, tym lepsze. Przyprawione zmodernizowanym silnikiem wysokoprężnym D5 smakuje wyśmienicie... choć nie od razu.
    auto motor i sport, 2008-02-05 14:11:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij