Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Smart Fortwo – rozmiar XS

Lekko zmodernizowany Smart drugiej generacji jest dojrzalszy, wygodniejszy, ale nadal nie można go traktować serio.

2011-09-21
Smart ForTwo Długość to jego największa broń w mieście. Krótszy o 1/3 od Fabii da się zaparkować w poprzek typowego miejsca parkingowego

 

Dla jednej osoby Smart jest autem idealnym. Kabina, przy nadwoziu długim na 2,7 m, jest przestronna. Wrażenie przestrzeni potęgują duże powierzchnie szyb oraz przeszklony dach. Jedynie miejsca na wysokości ramion ledwie wystarcza. No i te zaledwie dwa miejsca. Zaskakująco duży jest bagażnik (220 l), nie brakuje pomysłowych schowków.

Silnik jest zamontowany nad tylną osią. 1-litrowy turbodoładowany motor (aż 84 KM) i niska masa własna auta (770 kg) sprawiają, że w sprincie do setki Smart, z czasem 11,1 s, potrafi utrzeć nosa wielu poważniejszym rywalom. Osiągi byłyby lepsze, gdyby nie fatalna 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Zmiana przełożenia trwa aż półtorej sekundy! Ręczna zmiana biegów za pomocą łopatek przy kierownicy nie wnosi wiele nowego. Podczas dynamicznej jazdy kierowca i pasażer nieustannie kiwają się do przodu i do tyłu.

Zapotrzebowanie na paliwo w warunkach miejskich nie przekracza 7 l/100 km, poza miastem można zejść do ok. 5 l/100 km, co nawet przy symbolicznej pojemności zbiornika paliwa (33 l), daje zasięg około 600 km.

 

SMART FORTWO TURBO PASSION

SMART FORTWO TURBO PASSION
Cena49 500 zł
KonkurenciToyota iQ, Renault Twingo
Silnikbenzynowy, R3, 1.0 turbo
Moc/przy obrotach84 KM/5250 obr/min
0-100 km/h10,7 s
Prędkość maksymalna145 km/h*
Zużycie paliwa4,9 l/100 km
Emisja CO2119 g/km
Silnikpojemność skok. 999 cm3, maksymalny moment obrotowy 120 Nm przy 3250 obr/min, skrzynia biegów 5A, napęd na tylną oś.
Układ jezdnyz przodu wahacze poprzeczne, kolumny resorujące, stabilizator; z tyłu oś typu de Dion, sprężyny śrubowe, stabilizator.
Nadwozie2-drzw., 2-miejsc. coupé, dł. x szer. x wys. 2695 x 1559 x 1542 mm, rozstaw osi 1847 mm, masa własna 770 kg, poj. bagażnika (wg VDA) 220 l, pojemność zbiornika paliwa 33 l.

Wysokie, stosunkowo wąskie i krótkie nadwozie to teoretycznie zapowiedź katastrofy. A tymczasem auto okazuje się zaskakująco stabilne, nie przechyla się zbytnio na boki, nawet na szybko pokonywanych zakrętach. Nie jest też pod- ani nadsterowne. Duża w tym zasługa większego rozstawu kół z tyłu jak i samych opon o szerokości 195 mm. Na straży porządku czuwa seryjny ESP.

Smart ma dość sztywne zawieszenie. Każda poprzeczna nierówność odbija się "szerokim echem" w kabinie. Na jazdę po dziurawych nawierzchniach reaguje wręcz alergicznie, informując o tym kierowcę stukami i wstrząsami całego nadwozia. Za to układ kierowniczy ma świetnie dobraną siłę wspomagania, jest dość precyzyjny i bezpośredni w działaniu. Hamulce okazują się bardzo skuteczne (droga hamowania po rozgrzaniu tarcz - 38,6 m).

Auto testowe kosztowało ok. 61 000 zł, model podstawowy z silnikiem o mocy 61 KM - 39 400 zł. Za mniejsze pieniądze można mieć np. 5-osobową Skodę Fabię, która jest dużo bardziej praktyczna.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 9/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 500 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kilka kwestii do poruszenia:- samochód jest drogi i to nie podlega nawet dyskusji;- jak to jest z tym przyspieszeniem (w tabeli co innego, a w tekście co innego)?;- prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie - czyżby Smart bał się, że jadąc więcej auto zwieje? Po mojemu Fortwo to ciekawostka motoryzacyjna, której faktycznie nie ma co brać na poważnie.
    ~Samuraj, 2011-09-21 11:53:55
  • avatar
    zgłoś
    Lekko zmodernizowany Smart drugiej generacji jest dojrzalszy, wygodniejszy, ale nadal nie można go traktować serio.
    auto motor i sport, 2011-09-21 08:11:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij