Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

SsangYong Rexton kontra Toyota Land Cruiser

Mocą raczej nie imponują, ale z racji wielkości i konstrukcji mogą bardzo dużo, i niekoniecznie tylko w terenie - oto ostatnia para przeciwników w naszym pojedynku: SsangYong Rexton II i Toyota Land Cruiser 120.

2008-02-25
Auta koreańskie Jednostka Rextona ochoczo nabiera prędkości na poszczególnych biegach.

Obydwa auta prezentują się podobnie - potężną bryłę nadwozia wyróżniają w nich mocno wybrzuszone nadkola oraz wyrazisty przód z chromowanym grillem pomiędzy wysokimi lampami. Na modłę amerykańską w Rextonie przyciemniono tylne szyby. Całość wygląda nieźle i budzi zaufanie. W porównaniu z Land Cruiserem, z jego bardziej kanciastym nadwoziem i z zawieszonym na tylnych drzwiach kołem zapasowym, Rextonowi dużo bliżej do luksusowych SUV-ów niż do "twardych" terenówek. Wnętrza obu aut bardziej przypominają te z luksusowych limuzyn - zapach wszechobecnej skóry, nieco "aluminium" i mnóstwo elektrycznych wspomagaczy.

W obydwu autach nie brakuje miejsca, z tyłu wygodnie będą podróżować trzy osoby (a nawet dodatkowe dwie w bagażniku "japończyka", bokiem do kierunku jazdy). Oba mają obszerne bagażniki, mieszczące od 620 (Toyota) do 935 l (!) w SsangYongu - w obu przy rozłożonych siedzeniach.

Priorytety konstrukcyjne widać na tunelu środkowym, gdzie umieszczono centrum zarządzania przeniesieniem napędu. W Rextonie jest tam tylko dźwignia pięciobiegowego, sekwencyjnego automatu; Land Cruiser, oprócz rączki automatu z terenowymi przełożeniami, ma dźwignię reduktora i włącznik blokad dwóch (centralnego i tylnego) mechanizmów różnicowych. Oba samochody posiadają układ wspomagający zjazd z pochyłości; dodatkowo Toyota ma pneumatyczne zawieszenie, z możliwością wyboru trybów "komfort" lub "sport".

I Rexton, i Land Cruiser zapewniają wygodną pozycję za kierownicą; nieco obszerniejsze fotele ma "koreańczyk", ale na dłuższej trasie bardziej wygodne okazują się te w Land Cruiserze. Większy komfort na szosie zapewnia Rexton - lepiej tłumi nierówności nie wstrząsając pasażerami, ma też cichsze wnętrze. Lecz gdy na drodze pojawiają się zakręty, bardziej miękkie zawieszenie i niezbyt precyzyjny układ kierowniczy wpływają negatywnie na jakość prowadzenia. Toyota, choć jej nadwozie też mocno wychyla się w zakrętach, pewniej zachowuje się na drodze; niewątpliwie jest to zasługą pneumatycznego zawieszenia i dobrej precyzji układu kierowniczego.

Duża masa obu aut - od prawie 2000 kg Rextona do 2200 kg Land Cruisera - wpływa nie tylko na prowadzenie, ale również na osiągi. 2,7-litrowy pięciocylindrowiec Rextona ma o 20 KM większą moc od 3- litrowego czterocylindrowca Toyoty. I to się odczuwa - pomimo że automatyczne przekładnie w obu samochodach mają duży dystans do dynamicznej jazdy. Jednostka Rextona ochoczo nabiera prędkości na poszczególnych biegach, silnik Land Cruisera za nic ma wciskanie akceleratora; Toyota rozpędza się, ale powoli, osiągając 100 km/h dwie sekundy później od "koreańczyka". Natomiast apetyt mają wyrównany - średnio od 11,5 do 12 litrów potrzebują na pokonanie 100 km, oczywiście nie bezdrożami. W terenie potężnie uzbrojony"japończyk" powinien zmieść SsangYonga, tak się jednak nie dzieje; bez blokad i reduktora Rexton ma mniejsze możliwości wykazania się, jednak i tak dobrze sobie radzi, niewiele odstając od Toyoty (istnieje też wersja Rextona z reduktorem i blokadami centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego).

Bardziej do siebie przekonuje mniej efektowny Land Cruiser - wizerunkiem i zrównoważonymi właściwościami jezdnymi w każdych warunkach. Rexton zapracował na uznanie nabywców wyglądem, urodą wnętrza i osiągami - czemu sprzyjało oparcie konstrukcji o rozwiązania znane z Mercedesów - a przy tym jest nieco tańszy.

Tekst: Bogdan Czajkowski

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Land Cruiser 120 Rexton II
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/5
Moc kW (KM)122 (166)137 (186)
Przy obrotach (/min)34004000
Poj. skokowa cm329822696
Maksymalny moment obrotowy (Nm)410402
Przy obrotach (/min)1800-26001600
Przeniesienie napęduna cztery kołana wszystkie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. autom.5-bieg. przekł. autom.
Dł / szer / wys (mm)4715/1875/18654720/1870/1830
Rozstaw osi (mm)27902820
Poj. zbiornika paliwa (l)8780
Masa własna (kg)21901995
Dopuszczalne obciążenie (kg)660765
Poj. bagażnika (l)620935
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiLand Cruiser 120Rexton II
0-80 km/h (s)7,8b.d.
0-100 km/h (s)12,310,6
0-140 km/h (s)26,7b.d.
Prędkość maksymalna (km/h)175190
Zużycie paliwaLand Cruiser 120Rexton II
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km11,611,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km7,58,0
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km9,09,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,810,2
Maksymalne (l/100 km)14,814,5
średnie podczas testu (l/100 km)11,911,6
zasięg (km)731690
Droga hamowania (m)Land Cruiser 120Rexton II
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3943
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4345
Ceny i wyposażenieLand Cruiser 120Rexton II
Cena modelu testowanego (zł)183 000 zł161 900 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Land Cruiser 120 347
Rexton II 336
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 150 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie wiem jak Rexton II, ale zawieszenie w Rexton I to wielka porażka. Tłucze się i trzęsie na "polskich" drogach. Toyota LC z półaktywnym zawieszeniem to po prostu inna epoka - dużo dużo lepiej.
    ~Achim K., 2008-03-11 15:15:42
  • avatar
    zgłoś
    20tyś różnicy w cenie. Trochę drogi ten znaczek toyoty
    ~Leon Z., 2008-02-26 00:20:39
  • avatar
    zgłoś
    Mocą raczej nie imponują, ale z racji wielkości i konstrukcji mogą bardzo dużo, i niekoniecznie tylko w terenie - oto ostatnia para przeciwników w naszym pojedynku: SsangYong Rexton II i Toyota Land Cruiser 120.
    auto motor i sport, 2008-02-25 11:43:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij