Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Ssangyong Actyon - Zbędne kilogramy

Ma talent w jednej dziedzinie i braki w paru innych. SsangYong Actyon, czyli klasyczne i bardzo jasno określone - coś za coś.

Roman Popkiewicz 2007-03-14
Ssangyong Actyon Actyon to wielki oryginał - żadna inna terenówka czy też SUV nie mają takiej linii dachu.

Styliści długo nie mogli się zdecydować, czy projektują samochód czy łódkę. Stanęło w końcu na czterech kółkach, ale dziób Actyona jest świadectwem ich wewnętrznego rozdarcia. Jakby dla zachowania symetrii, również z tyłu jest nietypowo. Zamiast kwadratowych kształtów - linia dachu jak z coupé.

Actyon to kolejny stylizacyjny oryginał ze stajni Ssang- Yonga. W tym szaleństwie jest oczywiście metoda - mały producent terenówek chce się wyróżnić w tłumie. A jeśli nadwozie ∫ la krzyżówka SUV-a i coupé jest dla kogoś śmieszne, to niedługo przestanie takie być, bo inni szykują podobne auta.

Actyon najlepiej czuje się w terenie - zalicza kolejne przeszkody w takt równomiernego klekotu diesla

Pod względem technicznym nowy model jest identyczny ze znanym od ponad roku Kyronem. Ma tę samą ramę podwozia, taki sam rozstaw osi, taki sam układ podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu i sztywną oś z tyłu, tego samego 2-litrowego turbodiesla z genami Mercedesa oraz układ przeniesienia napędu z przekładnią redukcyjną. Standardowo moment obrotowy wędruje do tylnych kół, a napęd na obie osie oraz reduktor można załączyć na czas brudnej roboty.

Kabina jest przestronna, tworzywa jak z poprzedniej epoki, ale wykonanie niezłe - we wnętrzu nic nie "gada", nawet kiedy Actyon skacze na nierównościach. Od wzrostu kierowcy zależy jak bardzo będzie on narzekał na zakresy regulacji fotela i kierownicy, natomiast uniwersalnie fatalna jest widoczność do tyłu. Za sprawą wysoko umieszczonej tylnej szyby, orientacja co do odległości podczas cofania jest wyjątkowo mizerna. Na kanapie dwóm osobom będzie wygodnie, ale trzeci pasażer poczuje się jak piąte koło u wozu - pod tym względem jest jak w porządnym kompakcie. Bagażnik ma swoje 467 l.

Irytują szczegóły. Silnego, drażniącego zapachu sztucznych tworzyw nie udało się w okresie testu wywietrzyć; trzeba się z nim niestety zaprzyjaźnić na dłużej. Dziwacznie kwadratowy jest kształt dźwigni zmiany biegów. Ktoś mógłby powiedzieć, że jest to wyjątkowo mało istotny detal - i być może miałby rację, ale nie wtedy, kiedy ów szczegół przypomina o sobie kilkadziesiąt razy dziennie.

Actyon to kolejny pojazd, który dociera do granic przesady jeśli chodzi o masę własną. Kompaktowe, 4,5-metrowe auto waży ponad 1,9 tony (!). Stąd osiągi są jakie są - blisko 14 sekund do setki na pewno nie może być powodem do dumy. A przecież pod maską jest współczesny turbodiesel z układem wtryskowym typu common-rail trzeciej generacji, osiągający 140 KM. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm jest osiągany już przy 1800 obr/min i płasko leży aż do 2700 obr/min. Ten samochód powinien być bardziej dynamiczny.

Kilogramy, a także terenowe zestrojenie zawieszenia, dają się we znaki również podczas pokonywania zakrętów. Actyon na polecenia kierowcy reaguje w zwolnionym tempie i z mocno stępioną precyzją, a jego nadwozie lubi się przechylać. W ciasnych zakrętach ma w sobie coś z półciężarówki - chciałby do przodu, ale jego własna masa ciągnie go do tyłu. Przechyły nadwozia pojawiają się również podczas silnego hamowania, ale auto okazuje się bardzo stabilne, a to zawsze duża zaleta. Dobre wrażenie robi także zachowanie układu jezdnego na nierównościach. Charakterystyczne ruchy nadwozia nie dają co prawda zapomnieć o terenowej konstrukcji oraz zestrojeniu zawieszenia SsangYonga, ale zawieszenie pracuje bardzo cicho i świetnie izoluje kabinę od skutków jazdy po dziurach, łatach, szczerbatej kostce i tym podobnych.

Skuteczne oraz bardzo odporne na ciepło okazały się hamulce Actyona. Na zimnych hamulcach SsangYong zatrzymał się na 42. metrze, a przy rozgrzanych tarczach droga hamowania skróciła się o metr. Sojusznikiem kierowcy jest też świetnie zestrojony układ ABS, który szybko i skutecznie wykonuje swoją robotę. Wadą jest natomiast niedostępność układu stabilizacji, który figuruje na wyposażeniu tylko najdroższej wersji Actyona (Elite); wadą dokuczliwą, bo np. na mokrej kostce SsangYong dość łatwo wpada w poślizg. Chętnie się zgodzimy, że być może duża w tym zasługa opon marki Hankook, ale to nie zmienia faktu, że w aucie tego typu i za tę cenę układ ESP powinien być przynajmniej na liście opcji do każdej wersji wyposażenia.

Do pełnego skrętu kół potrzeba ponad 3,5 obrotu kierownicy, przez co trzeba więcej "machać" rękami, ale ma to swoje uzasadnienie - łatwiej manewrować (np. w terenie) bez konieczności zwiększania siły wspomagania. Podobnie sprawa się ma z zestopniowaniem skrzyni biegów - bardzo krótka jedynka i dwójka to ostatnia rzecz, z jaką chciałbyś mieć do czynienia w jeździe miejskiej, za to w trudnym terenie takie przełożenia pozwalają uzyskać znacznie większą siłę napędową na kołach. Miejski dyskomfort nie ma wtedy znaczenia.

Właśnie w terenie Actyon czuje się najlepiej. W trudnych warunkach SsangYong brnie jak mały czołg (amfibia?), zaliczając kolejne przeszkody przy akompaniamencie równomiernego klekotu diesla. Auto ma oczywiście swoje ograniczenia, np. stosunkowo nieduży prześwit (19 cm), ale potrafi o niebo więcej niż którykolwiek z kompaktowych SUV-ów.

To najważniejszy atut Actyona. W codziennym użytkowaniu auto zbyt mocno przypomina o swojej ciężkiej konstrukcji, żeby mogło być poręczne jak kompaktowy SUV. Jako nieduża terenówka jest znacznie bardziej przekonujące. Trzeba tylko mieć świadomość jego niedostatków.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 04/2007
Silnik Wysokoprężny, rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, dwa wałki rozrządu w głowicy i cztery zawory na cylinder, bezpośredni wtrysk paliwa typu common- rail trzeciej generacji (ciśnienie wtrysku 1600 barów), turbosprężarka z kierownicą o zmiennej geometrii.
Moc kW (KM) 104 (141)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1998
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 310
Przy obrotach (/min) 1800-2700
Przeniesienie napędu Napęd na tylne koła, dołączany napęd na cztery koła, 5-biegowa przekładnia mechaniczna, reduktor. Wielkość przełożeń: I. 4,315, II. 2,475, III. 1,536, IV. 1,000, V. 0,807, bieg wsteczny 3,919, przełożenie przekładni głównej 4,27:1, reduktor 2,483:1.
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-osobowe auto terenowe
Układ jezdny Z przodu niezależne zawieszenie kół, podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu oś sztywna zawieszona na układzie 5 wahaczy; sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, z przodu stabilizator. Rozstaw kół z przodu i z tyłu 1570 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem hydraulicznym; 32/3 obrotu koóem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; układ ABS z EBD. Hamulec ręczny działajacy na tylne koła. Rozmiar kół 61/2 J x 16, rozmiar opon z przodu i z tyłu 225/75 R16 104H, Hankook Dynapro HP.
Dł/szer/wys [mm] 4455/1880/1735
Rozstaw osi [mm] 2740
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,9/11,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 75
Masa własna [kg] 1916
Dopuszczalne obciążenie [kg] 604
Poj. bagażnika [l] 467
Przeglądy – serwis [km] co 15 000
CO2 (limit) [g/km] 212
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1934
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,07/0,74
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1339/1855
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. Km
Gwarancja lakier (lata) 3 lata lub 100 tys. Km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Cena modelu testowanego (zł) 99 900
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, układ ABS, immobilizer, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby z przodu i z ty- óu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek sterowany pilotem, kierownica i dśwignia zmiany biegów pokryte skórą, sterowanie radiem z kierownicy, 16-calowe obręcze z lekkich stopów.
0-50 km/h (s) 5,1
0-80 km/h (s) 9,6
0-100 km/h (s) 13,7
Prędkość maksymalna (km/h) 175
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 8,4/11,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,1/12,6
średnie podczas testu (l/100 km) 11,3
zasięg (km) 663
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 94
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 121
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42
Wyposażenie dodatkowe Zestaw multimedialny (DVD, mp3, ekran dotykowy 7”, pilot) – 4500 zł; lakier metalizowany 2700


PODSUMOWANIE

SsangYong Actyon 200 XDI Elegance

Ocena:
3
(, )
Bardzo jasno określone coś za coś – z jednej strony dobry silnik, możliwość pokonywania trudnego terenu i oryginalna stylizacja, z drugiej ciężka konstrukcja, słabe osiągi i przeciętne właściwościi jezdne na asfalcie.
Nadwozie
Przestronne wnętrze
pojemny bagażnik
Bardzo słaba widoczność do tyłu
Napęd
wysoki moment obrotowy
bardzo dobre możliwości poruszania się w terenie
słabe osiągi
mało precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Bezpieczeństwo
dobre hamulce
układ stabilizacji dostępny tylko w najdroższej wersji
Komfort
łatwa obsługa
wygodne fotele
niedopracowane detale
mało wydajna klimatyzacja
przykre wrażenie zapachowe
problemy z trakcją
Właściwości jezdne
dobre zachowanie na prostej, poprawne w zakrętach
mało bezpośredni układ kierowniczy
problemy z trakcją
Eksploatacja
konkurencyjna cena
przeglądy co 15 tys. Km
przeciętna gwarancja na perforację nadwozia (6 lat)
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
dość wysokie zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: pick-up-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nissan Qashqai pełną gębą jak dla mnie to przypomina on w tym artykule SSangYonga Actyona .. kto w ogóle wstawiał zdjęcia do tego artykułu? Słabiutko...
    ~Kuba Rozpruwacz, 2008-04-04 18:20:06
  • avatar
    zgłoś
    Qashqai to próba znalezienia złotego środka pomiędzy kompaktami a SUV-ami. Czy lawirowanie między modelami tych dwóch gatunków wychodzi samochodowi Nissana na dobre? W teście - wersja z dwulitrowym silnikiem benzynowym i napędem 4x4.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij