Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Stare kontra nowsze cz.1 - BMW 2002 tii vs BMW 118i

Dawniej wszystko było lepsze, a już na pewno samochody – ważyły i paliły mniej, dawały za to więcej frajdy z jazdy. Czy na pewno?  W pierwszej części porównania BMW 2002 tii i BMW 118i.

Marcus Peters 2014-10-09

Rzut oka w przód, potem w tył – oto pierwszy pomiar wnętrza BMW 2002 tii z lat 70., przeprowadzany z miejsca kierowcy. Zamiast trafiać w pustkę wzrok zatrzymuje się na wypukłościach zderzaków i pokrywie bagażnika. Boczne szyby bez ram, cienkie słupki dachowe, delikatna sylwetka. W porównaniu ze staruszkiem współczesne BMW 118i wygląda jak blaszany bunkier. Obydwa auta spotykają się, byśmy mogli zbadać ile prawdy jest w stwierdzeniu, że „dawniej samochody mniej paliły”.

BMW 2002 tii przyspiesza z donośnym brzmieniem. Dzięki wtryskowi benzyny jego dwulitrowy silnik o czterech cylindrach osiąga moc 130 koni mechanicznych. I to tak chętnych do galopu, jak tylko można oczekiwać od sportowego samochodu. Także dwulitrowy, silnik modelu 118i potrafi wykrzesać z siebie nawet 143 KM, z których co najmniej połowa zdaje się być na wakacjach. Z trudem współczesna „beemka” podąża za tą historyczną i nie czuć w niej ani krzty animuszu. Ale jak ma być czuć, skoro nawet maksymalnie załadowane BMW 2002 tii waży mniej niż pusta „jedynka”?

Zakręty, które w 2002 tii pokonywaliśmy w pocie czoła, „jedynka” przejeżdża płynnie, dzięki wspomaganiu kierownicy i sprężystemu zawieszeniu. Nie zamiata nadwoziem w dzikim pędzie od lewa do prawa, jak czyni to staruszek. Widać, że precyzja jazdy w nowym modelu została doprowadzona do doskonałości. Ale komfort resorowania? Redaktorzy „auto motor und sport” narzekali na niego już w 1971 roku, gdy testowali model 2002, BMW 1 jest niewiele lepsze. Ale jest przynajmniej cichsze – przy 180 km/h zatyczki do uszu nie są potrzebne.

   
Tablica rozdzielcza współczesnej „jedynki” aż          puchnie od mnogości pokręteł i wskaźników. W BMW 2002 tii królują skromność i prostota – po ponad 30 latach widać, że chyba nadmierne.

 

Ważna sprawa – wyposażenie. Kiedyś było to radio i nawiew powietrza, dzisiaj system multimedialny z odbiornikiem telewizyjnym, MP3, systemem nawigacyjnym i klimatyzacją programowaną osobno dla każdego pasażera. O elektrycznie regulowanych i podgrzewanych fotelach nawet nie wspominamy. Na dokładkę – asystent hamowania, poduszki powietrzne i ESP. W porównaniu z „jedynką”, 2002 tii wygląda jak surowa karoseria, która dopiero czeka, żeby stać się prawdziwym autem.

   
„ti” to skrót od tourismo internationale, drugie „i” oznacza wtrysk paliwa (injection). Wielki i prosty, a może nawet prostacki. Taki bagażnik we współczesnym samochodzie – wręcz nie do wyobrażenia.

 

Niech sobie fani szalonych lat 70. wyzywają współczesne auta od kanap dla rozpieszczonych mieszczuchów, ale jednego nie mogą im zarzucić – że za dużo palą. Przy porównywalnym sposobie jazdy, BMW 118i zużywa średnio o prawie dwa litry mniej paliwa na 100 km niż model 2002 tii. Tylko jednego życzymy sobie, aby było jak przed laty – przestronnych, widnych nadwozi, z których można nieskrępowanie podziwiać przeciągający za szybą krajobraz.

Werdykt

Widoczność z wnętrza i osiągi lżejszego modelu 2002 tii były lepsze. Za to pod względem zużycia paliwa współczesne BMW 118i zdecydowanie wygrywa.

 

Dane techniczne BMW 2002 tii BMW 118i
Silnik  benzyn., R4  benzyn., R4
Moc silnika
przy obrotach
130 KM
5800/min
143 KM
6000/min
Przyspieszenie  
0–80 km/h 6,7 s 6,5 s
0–100 km/h 9,7 s 10,1 s
0–120 km/h 14,0 s 15,0 s
0–140 km/h 20,2 s 21,2 s
0–160 km/h 31,3 s 30,2 s
Prędkość maksymalna 190 km/h 210 km/h
Zużycie paliwa 10,3 l/100 km 8,5 l/100 km
Silnik i układ napędowy
Pojemność silnika 1990 cm3 1995 cm3
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
178 Nm
4500/min
190 Nm
4250/min
 
Przeniesienie napędu Napęd tylny
5-biegowa
skrz. mech.
Napęd tylny
6-biegowa
skrz. mech.

Wymiary i masy
Długość 4230 mm 4239 mm
Szerokość 1590 mm 1748 mm
Wysokość 1410 mm 1421 mm
Rozstaw osi 2500 mm 2660 mm
Rozmiar opon 165 HR 13 195/55 R 16
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wiele osób twierdzi, że stare samochody były lepsze. Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie starych modeli i ich nowszych, ale nie całkiem nowych, odpowiedników. W pierwszej turze do walki stają BMW 2002 tii i BMW 118i.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-09 16:11:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij