Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Stare kontra nowsze cz.2 - Audi Quattro vs Audi TT

W testach porównawczych z cyklu stare kontra młodsze porównujemy ze sobą stare auta i ich nowsze odpowiedniki. Sprawdzamy, jak bardzo zmieniły się modele w ciągu kilkudziesięciu lat, a przede wszystkim czy zmieniły się na lepsze. W drugim zestawieniu Audi Quattro i Audi TT.

2014-10-17
Audi TT vs Audi Quattro Mimo tej samej mocy 200 KM współczesne Audi TT odjeżdża swemuprzodkowi zaskakująco łatwo.

Quattro nie jest samochodem terenowym, ma za mały prześwit” – na początku lat 80. instrukcja obsługi musiała jeszcze wyjaśnić to i owo, w końcu Quattro było „pierwszym szybkim seryjnym autem z napędem na cztery koła”. Swoją drogą, jak można w tak mętny sposób opisywać rewolucyjny wynalazek, który odmienił nie tylko sporty samochodowe!

Żeby jeździć szybko, pięciocylindrowy silnik z Audi 200 Turbo wzmocniono o 30 KM, dzięki czemu auto osiągało 222,2 km/h. I to mimo kanciastego nadwozia ze spuchniętymi błotnikami i Cx o wartości 0,4. W testowym egzemplarzu z 1988 r. euforia, z jaką bierze się do pracy 2,2-litrowy silnik, natychmiast udziela się kierowcy – zwykłe ruszanie z miejsca zamienia się w start do rundy kwalifikacyjnej w wyścigu, nic tylko wypatrywać pierwszej hopki.

Chociaż silnik umieszczony jest przed przednią osią, Audi Quattro jest znacznie mniej podsterowne niż można się spodziewać. Mimo to na szybko przejeżdżanych zakrętach trzeba się mocno napocić. Ciężko pracujący układ kierowniczy przenosi wszelkie nierówności jezdni na koło kierownicy, przy odpuszczaniu gazu tył wyjeżdża na zewnątrz zakrętu, a hamulec (z ABS-em) trzeba traktować z wyczuciem. Przesiadka do TT Quattro. Wszystko, co u staruszka było kanciaste, we współczesnym modelu ma opływowy kształt. Po dawnemu zostało 200 KM pod maską i napęd 4x4.

Sprzęgło typu haldex w TT przenosi jednak napęd na tył tylko wtedy, gdy przednie koła wpadną w poślizg, i to już po trzech czwartych obrotu koła. Spokojnie i ochoczo TT wjeżdża w zakręt, a jeśli robi to z dużą prędkością – wpada w lekki kontrolowany poślizg, do czasu aż ESP sprowadzi go na właściwą drogę. Od kierowcy nie wymaga specjalnych umiejętności, ani tym bardziej siły w rękach – waży prawie tyle, co jego przodek, a zdaje się być o połowę lżejsze.

Brzmienie pięciocylindrowca z pra-Audi do dzisiaj robi wrażenie, ale dynamika – do niczego Wyświetlacze zamiast tradycyjnych wskaźników
były w latach 80. jedynie epizodem
Tablica rozdzielcza pierwszego Quattro nawiązuje w dużym stopniu do tej z Audi 80

 

Choć ma mniejszą pojemność, 2.0 TFSI już od 2000 obr/min bierze się poważnie do pracy i bez ociągania wchodzi na wysokie obroty. Skrzynia serwuje odpowiednie przełożenia w ułamku sekundy. Do 180 km/h TT przyspiesza prawie o 6 s szybciej niż jego przodek, a zużywa aż o ponad trzy litry mniej paliwa na 100 km. Po prostu przepaść. Przemyślana współpraca turbosprężarki i precyzyjnego bezpośredniego wtrysku benzyny do komór spalania o kształcie ułatwiającym powstawanie mieszanki w silniku o zmniejszonym tarciu wewnętrznym – właśnie to wszystko zamieniło nieumiarkowanego w piciu starego Quattro w dżentelmena z manierami. I to tak skutecznie, że wielu producentów posłało na emeryturę wielkie silniki benzynowe i zaczęło stosować mniejsze turbo.

Werdykt

Mimo całej sympatii dla niego, pierwsze Audi Quattro wygrywa tylko w konkurencji „brzmienie silnika”. TT jest szybsze i o wiele oszczędniejsze.

 

Dane techniczne Audi Quattro Audi TT 2.0 TFSI
Attraction
Silnik benzyn., R5 benzyn., R4
Moc silnika
przy obrotach
200 KM
5500/min
200 KM
5100/min
Przyspieszenie    
0–80 km/h 5,0 s 4,7 s
0–100 km/h 7,4 s 6,5 s
0–120 km/h 10,0 s 9,0 s
0–140 km/h 13,6 s 11,9 s
0–160 km/h 19,1 s 16,8 s
0–180 km/h 26,4 s 20,7 s
Prędkość maksymalna 222 km/h 238 km/h
Zużycie paliwa 12,7 l/100 km 9,5 l/100 km
Silnik i układ napędowy    
Pojemność silnika 2144 cm3 1984 cm3
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
285 Nm
3500/min
280 Nm
1700/min
Przeniesienie napędu Napęd 4x4
5-biegowa
skrz. mech.
Napęd 4x4
6-biegowa
skrz. mech.
Wymiary i masy    
Długość 4404 mm 4178 mm
Szerokość 1723 mm 1842 mm
Wysokość 1344 mm 1352 mm
Rozstaw osi 2524 mm 2468 mm
Rozmiar opon 215/50 R 15 255/55 R 16
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 156 740 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolejna część z cyklu stare kontra nowsze. W teście porównawczym sprawdzamy, czy stara motoryzacja była lepsza niż obecna, a może jest odwrotnie? W drugiej części zobaczymy legendarne Audi Quattro i Audi TT.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-17 14:52:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij