Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Subaru G3X Justy AWD - Mieszanka niefirmowa

Zdobi je logo Subaru, jednak auto nie ma ani silnika typu bokser, ani też stałego napędu na cztery koła. A co ma? Masę przełączników z Opla oraz zespoły napędowe z Suzuki - oto nowe Subaru G3X Justy AWD.

2003-12-15
Subaru G3X Justy AWD Układ napędowy z dołączanym napędem na tylną oś przydaje się np. na śliskich podjazdach.

To dziwne, wyjątkowo nierasowe Subaru powstaje w węgierskiej fabryce Suzuki i jest owocem wieloletniej współpracy obydwóch marek - poprzedni model Justy również produkowany był w tej samej fabryce. Powstaje na tej samej linii, na której wytwarzane jest Suzuki Ignis, stąd bliźniacze podobieństwo stylistyczne i techniczne obu samochodów. Jak należy odczytywać symbol G3X? G to Global Platform, 3 - japońskie określenie segmentu B, a X oznacza Crossover Vehicle, czyli po- łączenie w jednym samochodzie cech auta miejskiego, minivana oraz SUV-a.

Żeby poczuć klimat wnętrza małego Subaru, nie trzeba szukać salonu tej marki, a wystarczy udać się do Opla i wsiąść do... Agili lub Corsy. Ten sam włącznik świateł, kierunkowskazów i wycieraczek, tę samą kierownicę (choć z innym logo), ten sam drążek zmiany biegów i hamulca ręcznego znajdziemy w Justy. List ę można by wydłużyć o kilkanaście kolejnych elementów, ale zamiast raportu z jazdy, powstałaby wtedy wyliczanka wyposażenia seryjnego.

Pocieszające jest to, że plastikowe materiały wykończeniowe są zrobione z dobrego gatunkowo (choć twardego) tworzywa, a przy tym zostały solidnie zamontowane.

Jak na tak niewielkie auto, Justy zapewnia kierowcy komfortowe warunki prowadzenia. To zasługa w miarę wygodnych foteli oraz zamontowania ich na takiej wysokości, by zapewnić kierującemu jak najbardziej naturalną pozycję, co pozwoliło z kolei na stworzenie odpowiedniej przestrzeni dla kolan osób siedzących z tyłu. Ale nie miejmy złudzeń, co do możliwości bądź co bądź małego Subaru. Wystarczy unieść pokrywę bagażnika, by przekonać się kosztem czego uzyskano tak wiele miejsca w części pasażerskiej - pojemność przedziału bagażowego wynosi zaledwie 236 litrów.

Pod maską Subaru pracuje czterocylindrowy - niestety, to nie bokser - silnik o pojemności 1,3 l, uzyskujący maksymalną moc 94 KM. To, co łączy go z turbodoładowanym bokserem Imprezy WRX to wyraźne pobudzenie w górnym zakresie obrotów. Na tym koniec podobieństw, nawet przy bardzo mocno rozwiniętej wyobraźni.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowy, hatchback, długość x szer. x wys. 3770 x 1605 x 1565 mm, rozstaw osi 2360 mm, masa własna 1005 kg.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1328 cm3, moc 69 kW (94 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 4100 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s Prędkość maksymalna 155 km/h

Ale i w tym małym ciele może tkwić spory duch. Otóż na autostradzie kilka razy udało się rozpędzić małe Justy do prędkości znacznie deklarowane 155 km/h. przewyższającej Gdy wskazówka prędkościomierza pokazała 190 km/h, poczułem się jak reprezentacja polskich futbolistów awansująca do mistrzostw świata w Korei. Później też było podobnie - przy niewielkich wzniesieniach prędkość spadła do 160 km/h.

Choć ostatni człon nazwy modelu, AWD (All Wheel Drive), wskazuje na bardzo mocny związek z Subaru, nie miejmy złudzeń - to Suzuki, a nie Subaru jest dostawcą układu przeniesienia napędu. To, co znajduje się w Justy przypomina rozwiązanie techniczne stosowane np. w Suzuki Wagon R+ 4WD.

Gdy wszystkie koła zachowują przyczepność, Justy jest samochodem przednionapędowym. Dopiero w chwili poślizgu przednich kół następuje dołączenie napędu na koła tylne za pomocą sprzęgła wiskotycznego, przy czym na tylną oś trafia nie więcej niż 50% momentu napędowego. Godne pochwały jest to, że układ zastosowany w Subaru reaguje bardzo szybko.

O ile podczas jazdy po równej nawierzchni Justy zachowuje się bardzo stabilnie, o tyle na nierównościach trzeba być czujnym. Sprężyste zawieszenie powoduje lekkie podskoki lżejszego tyłu samochodu, co przy większych zagłębieniach najeżdżanych z nadmierną prędkością może spowodować oderwanie się tylnych kół od nawierzchni. Z kolei najeżdżając na tak zwane tarki przed skrzyżowaniami, trzeba mocno trzymać koło kierownicy, bowiem w takich miejscach również przednie koła mają wyraźnie wyczuwalną tendencję do podskakiwania.

Poznałem wszystkie modele Subaru - dwie generacje Forestera, trzy Imprezy i jedną Legacy. Justy, jako ostatnie, zamyka tę listę. Owszem, jest praktyczniejsze od konkurentów z przednim napędem, ale nawet w połowie nie jest takie, jak każde inne Subaru. Ktoś prosił, żebym nie pisał, że Justy to tanie Subaru. Nie napiszę. Bo Justy to nie Subaru.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Barnabas Honeczy

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 97 236 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zdobi je logo Subaru, jednak auto nie ma ani silnika typu bokser, ani też stałego napędu na cztery koła. A co ma? Masę przełączników z Opla oraz zespoły napędowe z Suzuki - oto nowe Subaru G3X Justy AWD.
    auto motor i sport, 2008-10-21 15:25:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij