Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Subaru Legacy – nie tylko fan

2009-10-16
Subaru Legacy Subaru Legacy prowadzi się lekko i precyzyjnie, samochód jeststabilny i komfortowy.

Więcej, mocniej, szybciej. Piąta generacja Legacy - najważniejszego modelu Subaru - debiutuje w jego 20. urodziny. Samochód dojrzał i nie chce być atrakcyjny jedynie dla kierowców.

Subaru do wożenia się zamiast do jeżdżenia? Brzmi tak samo nieprawdopodobnie, jak ekonomiczne Porsche. Że Subaru zmienia oblicze, wiadomo nie od dzisiaj. Najlepiej świadczą o tym najnowsza Impreza i wysokoprężna jednostka napędowa typu bokser. Samochód i silnik, zdawałoby się, nie do zrobienia przez Subaru, a jednak. Czasy są trudne i trzeba myśleć o przetrwaniu, a nie wciąż "jechać" na sukcesach Imprezy STi.

W porównaniu z poprzednim Legacy, nowy sedan przybrał na długość 65 mm (teraz 4,73 m), na szerokość 50 mm (1,78 m), a na wysokość aż 80 mm (1,5 m). Sporo, ale konkurenci w klasie średniej mierzą jeszcze więcej. Ford Mondeo jest o 5 cm dłuższy, aż o 10 cm szerszy i o tyle samo ma większy rozstaw osi niż nowe Legacy. Najważniejsze, że ani kierowca i pasażer z boku, ani pasażerowie tylnej kanapy nie odczuwają w Legacy ciasnoty. Co więcej, miejsca we wszystkich kierunkach jest dużo.

Za kierownicą siedzi się dość nisko, fotel można odsunąć mocno do tyłu, a kierownicę - daleko od deski. Taka pozycja sprzyja obniżeniu środka ciężkości auta i zbliżeniu się do idealnego rozkładu masy zespołu samochód-kierowca. Na punkcie obu zagadnień w Subaru mają hopla od zawsze. Stąd pomysł na stosowanie we wszystkich modelach poziomego silnika przeciwsobnego (co pomaga obniżyć środek ciężkości) oraz stałego napędu na wszystkie koła (zapewnia znakomitą trakcję i pozwala zbliżyć się do idealnego rozkładu masy). U podstaw dobrego zachowania samochodu na drodze i wyczucia przez kierowcę tego, co dzieje się z autem w czasie jazdy leży fizyka ruchu pojazdu, na którą środek ciężkości i rozkład masy mają kolosalny wpływ. Moc silnika, charakterystyka zawieszenia i układu kierowniczego to parametry wtórne. Nie bez powodu w autach rajdowych i wyścigowych kierowcy siedzą najniżej jak się da i możliwie najbliżej pionowej osi obrotu auta.

JEDYNE TAKIE CVT NA ŚWIECIE

W nowym Subaru Legacy debiutuje bezstopniowa przekładania Lineartronic, oferowana w standardzie do wersji 2.5i oraz jako opcja do modeli z benzynowym silnikiem dwulitrowym, seryjnie współpracującym z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Nowością jest fakt, że przekładnia została ustawiona wzdłużnie, wykorzystuje do przenoszenia napędu łańcuch klinowy i zastosowano ją w samochodzie z napędem na cztery koła.

Zaletą przekładni Lineartronic jest kompaktowa budowa i duża sprawność przenoszenia siły napędowej, dzięki czemu udało się bniżyć zużycie paliwa (silnik wciąż pracuje w zakresie najbardziej fektywnej prędkości obrotowej) .

Nowe Legacy - mimo że nie dysponuje szczególnie mocnymi silnikami (2.0i o mocy 150 KM, 2.5i o mocy 167 KM, 2.0D o mocy 150 KM oraz 2.5GT o mocy 265 KM, przeznaczony tylko na wybrane rynki) - w czasie jazdy daje kierowcy mnóstwo radości. Chociaż zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego za mocno "odcina" od tego, co dzieje się z przednimi kołami, precyzja prowadzenia i szybkość reakcji auta są bez zarzutu. Jak na pojazd sporych rozmiarów i o niemałej masie własnej, Legacy rozpędza się z zaskakującą lekkością. Nie chodzi nawet o przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które dla wersji ze 167-konnym silnikiem o pojemności 2,5 l wynosi 10,3 s, ale o łatwość rozpędzania w całym zakresie prędkości, aż do maksymalnej włącznie (210 km/h).

Mimo że przy napędzie na cztery koła liczba mechanizmów, które hałasują i zżerają moc nie tylko na skutek tarcia jest większa niż w samochodach z napędem na jedną oś, opory tarcia zdają się nie występować w Legacy. W dobrze wyciszonym wnętrzu nie słychać ani pracy mechanizmów różnicowych, ani wału napędowego, który tunelem środkowym przebiega wzdłuż całego auta. Piąta odsłona Legacy jest, bez wątpienia, najbardziej komfortową w historii modelu. Spora w tym zasługa dobrze zestrojonego zawieszenia - które skutecznie filtruje nierówności, a przy tym zapewnia nadwoziu dobrą stabilność - oraz solidnego rozstawu osi, który w porównaniu z rozstawem osi poprzednika urósł na długość nieco bardziej (o 80 mm) niż całe auto.

Duże zegary z czytelną podziałką i gigantyczny monitor o przekątnej 8 cali oraz wielofunkcyjny wyświetlacz umieszczono na desce rozdzielczej najwyżej jak to możliwe, aby ułatwić kierowcy odczyt.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
KonkurenciBMW serii 3, VW Passat
Silnikbenzynowy, B4, 2.5
Moc/przy obrotach167 KM/5600 obr/min
0-100 km/h10,3 s
Prędkość maksymalna210 km/h
Zużycie paliwa8,0 l/100 km
Emisja CO2185 g/km
Silnikpojemność 2457 cm3, maksymalny moment obrotowy 229 Nm przy 4000 obr/min, skrzynia biegów 6CVT, napęd na cztery koła.
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4730 x 1780 x 1505 mm, rozstaw osi 2750 mm, masa własna 1462 kg.
pojemność bagażnika486 l.

Temperatura na zewnątrz i aktualny czas - prezentowane na cyfrowym wyświetlaczu, który znajduje się na środku tablicy rozdzielczej nad monitorem - są widoczne dla każdego z pasażerów. Przyzwyczajenia wymaga jedynie umiejscowienie hamulca postojowego i obchodzenie się z nim. Tradycyjną dźwignię na tunelu środkowym zastąpiono elektrycznym przełącznikiem, umieszczonym po lewej stronie kierownicy, pod małym dżojstikiem do regulacji ustawienia lusterek. Elektrycznie aktywowany hamulec postojowy wyłącza się automatycznie z chwilą, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia.

Tekst: Maciej Ziemek

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 97 236 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Więcej, mocniej, szybciej. Piąta generacja Legacy - najważniejszego modelu Subaru - debiutuje w jego 20. urodziny. Samochód dojrzał i nie chce być atrakcyjny jedynie dla kierowców.
    auto motor i sport, 2009-10-16 11:46:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij