Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Suzuki Grand Vitara XL-7 – Big brother

Suzuki Grand Vitara XL-7 wyglądem przypomina kombi i jedynie koło zapasowe na tylnych drzwiach jednoznacznie sygnalizuje, że auto nie lęka się jazdy po bezdrożach i wertepach.

Bogdan Czajkowski 2008-07-27
Suzuki Grand Vitara XL-7 Mimo że obuty w opony szosowe, z tym błotkiem samochód poradził sobie.

auto motor i sport 6/2004

XL-7 nie jest bezkompromisowym terenowcem, jak krótsze i lżejsze odmiany Grand Vitary. Ich wielki brat ma duży rozstaw osi i ciężar całkowity sięgający 2300 kg, co może grozić nawet zawieszeniem się auta w czasie typowo terenowej jazdy. Tak rozumując sądziłem, że te właściwości ograniczą sprawność Vitary w terenie, lecz moje obawy nie potwierdziły się.

Wygląd XL-7 sugeruje, że mamy do czynienia z samonośnym nadwoziem. Nic bardziej błędnego. Auto ma klasyczną konstrukcję terenówki: na ramie ze stalowych profili osadzono nadwozie. Całe zawieszenie o dużym skoku (przód - McPherson, tył - sztywna oś), jak i zespół napędowy zamocowane są do ramy. Dodatkowo kielichy przedniego zawieszenia połączono masywną poprzeczką. Taka konstrukcja ułatwia modyfikację auta zwiększającą prześwit - na ramie można wyżej osadzić nadwozie, a dodatkowe miejsce w nadkolach wypełnić kołami o większej średnicy.

Podobnie jak i pozostałe Grand Vitary, XL-7 ma najbardziej klasyczny i ascetyczny układ napędowy, jaki można sobie wyobrazić. Stale napędzane są koła tylnej osi, przód można dołączyć tylko jadąc po prostej linii z prędkością poniżej 100 km/h; po prostej, ponieważ auto nie ma centralnego mechanizmu różnicowego. W celu włączenia przekładni zwalniającej (reduktora) należy się zatrzymać. Nie znajdziemy w Vitarach żadnych blokad mechanizmów różnicowych mostów napędowych, czy elementów o zwiększonym tarciu wewnętrznym: brak takich rozwiązań konstrukcyjnych predysponuje auto do jazdy po trasach raczej utwardzonych - zbyt błotnisty lub sypki grunt może spowodować buksowanie kół.

Napędzający Vitarę widlasty sześciocylindrowiec dobrze pasuje do jej charakteru: ma mocne, soczyste brzmienie i odpowiedni temperament. Podczas pomiarów okazało się, że auto przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,7 s (sporo poniżej 10,8 sekundy, jakie gwarantuje producent), a właściwej jego silnikowi elastyczności nie powstydziłaby się nawet limuzyna. Przy tym zużycie paliwa przy spokojnej jeździe zawiera się pomiędzy 10 a 12 litrami.

Przestronne wnętrze zapewnia duży komfort podróżowania. Tablica przyrządów tchnie spokojem i przeciętnością. Twarde plastiki są dobrej jakości, jazda po kostce brukowej nie powoduje ich trzeszczenia ani zgrzytania. Sama obsługa jest prosta, nie wymaga jakiegokolwiek przyzwyczajania się. Ładne zegary, sporo schowków i półeczek - cieszą. Smuci brak komputera pokładowego, regulowana tylko w jednej płaszczyźnie kierownica i niewielki zakres pionowej regulacji fotela kierowcy. Fotele są duże i wygodne, chociaż mogłyby trochę lepiej trzymać w zakrętach. Nad głowami pasażerów wielka przestrzeń, przed kolanami również nie brakuje miejsca. Dobrym rozwiązaniem jest możliwość przesuwania drugiego rzędu foteli o całe 30 cm, aż do oparć przednich miejsc. Dzięki temu znacznie powiększamy dość płytki bagażnik.

Konstrukcja nadwozia - bardzo solidna. We wnętrzu widać mocno zarysowane wzmocnienia dachu, a słupki dachowe, zwłaszcza trzecia para, mają bardzo duży przekrój. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa to jedynie dwie czołowe poduszki gazowe i napinacze pasów oraz tylko dwa trzypunktowe pasy w drugim rzędzie siedzeń. Elektronikę podwozia reprezentuje ABS z EBD.

Jazda Vitarą po zwykłych drogach jest dużą frajdą. Auto dobrze trzyma się nawierzchni, nie przechyla się zanadto w zakrętach; dość sztywne zawieszenie sprawia, że nierówności drogi bardziej odczuwa się na tylnych miejscach. Mocny układ napędowy pozwala prowadzić Vitarę tak, jak dobry samochód osobowy, a przy tym umożliwia wypad w teren. Do tej mocy dopasowano hamulce, które sporą masę auta (1660 do 2300 kg) zatrzymują na około 45. metrze, nawet po rozgrzaniu; pojazd nie zbacza z prostoliniowego kierunku ruchu.

W lekkim terenie bez obawy wystarcza napęd na tył. Gdy podłoże staje się nieco luźniejsze, włączam przedni napęd. Auto bez problemu pokonuje off-roadowy tor, czasami tylko zahaczając spodem (kąt rampowy). W trudniejszym terenie staram się jechać na jednym biegu, by uniknąć konieczności zmiany przełożenia, co niepotrzebnie obciąża sprzęgło i może doprowadzić do zatrzymania samochodu w nieoczekiwanym miejscu (w końcu pod maską mam elastyczną "V-szóstkę" i nie muszę często zmieniać przełożeń). Przed zjazdem ze stromego zbocza (nachylenie 40°) włączam reduktor i zdejmuję stopy z pedałów. Auto miękko zsuwa się. Równie strome podjazdy pokonuję na reduktorze, posługując się tylko pedałem gazu - żadnych uślizgów czy buksowania kół.

Czas na błoto i wilgotną "piaskownic ę" z podjazdami (kopalnia piasku). Tutaj trzeba się rozpędzić i tylko gazem (nie zwalniać!) oraz kierownicą można sobie pomóc. Każde zdjęcie nogi z pedału gazu to pewne utknięcie. Dlatego w terenie lepiej wcześniej zaplanować, na którym biegu chce się przejechać dany odcinek trasy i używać tylko gazu oraz kierownicy.

Grand Vitara XL-7 nie epatuje wyglądem ani rozwiązaniami technicznymi, lecz solidna konstrukcja ramowa, doskonały silnik i klasyczny napęd 4x4 pozwalają sprawnie poruszać się w terenie. W codziennym użytkowaniu docenimy obszerność wnętrza, zwrotność i dynamikę auta (przy akceptowalnym zużyciu benzyny). A wszystko to w cenie mniej uniwersalnych SUV-ów.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 6/2004
Silnik Widlasty, sześciocylindrowy, z wielopunktowym wtryskiem benzyny, po dwa wałki rozrządu na głowicę, cztery zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 135 (183)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 2736
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 250
Przy obrotach (/min) 3300
Przeniesienie napędu Napęd na tylne koła, dołączany napęd na przednią oś, reduktor przełożenia, 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,830, II. 2,062, III. 1,136, IV. 1,000, V. 0,788, bieg wsteczny 4,220, przełożenie przekładni głównej 4,3:1, przełożenie reduktora przy trybie pracy L 1,653.
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-osobowy samochód terenowy.
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół z przodu na wahaczach poprzecznych i kolumnach McPhersona; z tyłu sztywna oś prowadzona układem drążków, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1500 mm, rozstaw kół z tyłu 1500 mm. Prześwit 195 mm, głębokość brodzenia 500 mm, zdolność pokonywania wzniesień 70%, kąt najazdu 34°, zjazdu 28°, kąt rampowy 18°. Układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce bębnowe, ABS, EBD. Rozmiar kół 7J x 16, rozmiar opon 235/60 R16 100H.
Dł/szer/wys [mm] 4700/1780/1685
Rozstaw osi [mm] 2800
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,8/11,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 66
Masa własna [kg] 1660
Dopuszczalne obciążenie [kg] 640
Poj. bagażnika [l] 438-1687
CO2 (limit) [g/km] 275
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 1
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Wyposażenie seryjne ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, elektr. podnoszone szyby przód/tył, zdalnie sterowany centralny zamek, immobilizer, obręcze z lekkich stopów o śr. 16’’, elektr. klimatyzacja, dołączany napęd na cztery koła, reduktor, podgrzewane fotele, radio z CD ze sterowaniem na kierownicy, lakier metalizowany.
0-80 km/h (s) 6,5
0-100 km/h (s) 9,7
0-130 km/h (s) 15,8
Prędkość maksymalna (km/h) 183
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,6/14,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 9,8/15,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 9,5
Maksymalne (l/100 km) 13,5
średnie podczas testu (l/100 km) 10,8
zasięg (km) 611
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 45,0
Wyposażenie dodatkowe Reflektory halogenowe; dodatkowa aluminiowa osłona koła zapasowego; automatyczna skrzynia biegów.


PODSUMOWANIE

Suzuki Grand Vitara XL-7 V6

Ocena:
4
(, )
Dobra propozycja dla miłośników off-roadu i nie tylko. Bardzo dobre zespół napędowy i właściwości jezdne. Dla oszczędnych – 109-konny 2-litrowy diesel.
Nadwozie
przestronne wnętrze
dobra jakość wykonania
płytki bagażnik
Komfort
wygodne fotele z przodu
dobre resorowanie
ergonomiczna i łatwa obsługa przełączników
mała oferta wyposażenia dodatkowego (3 pozycje)
spore szumy powietrza we wnętrzu
Napęd
elastyczny, łatwo wkręcający się na wyższe obroty silnik
dobrze zestopniowana przekładnia
możliwość dołączania przedniego napędu podczas jazdy
brak centralnego mechanizmu różnicowego i blokad mostów napędowych
Właściwości jezdne
dobre trzymanie się drogi
dość precyzyjny układ kierowniczy
wystarczające poręczność i zwrotność
Bezpieczeństwo
dwie poduszki powietrzne w standardzie, napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach
seryjny ABS z EBD
brak ESP, kurtyn powietrznych oraz poduszek bocznych (nawet w opcji)
Eksploatacja
trzyletni assistance
przeglądy co 15 000 km
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Suzuki Grand Vitara XL-7 wyglądem przypomina kombi i jedynie koło zapasowe na tylnych drzwiach jednoznacznie sygnalizuje, że auto nie lęka się jazdy po bezdrożach i wertepach.
    auto motor i sport, 2008-07-27 13:52:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij