Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Suzuki Splash – Bogaty z domu

Nie poskąpiono mu niczego. Obszerne wnętrze i bogate wyposażenie nie są już w samochodowym przedszkolu czymś wyjątkowym, dlatego Splash wyróżnia się w inny sposób.

Maciej Ziemek 2008-08-25
Suzuki Splash Wpadająca w oko stylizacja plus świeże kolory - sposób Suzuki na wyróżnienie się w tłumie.

Przed dekadą samochody segmentu A miały średnio 1,4 m wysokości. Chociaż w teorii były przystosowane do przewozu 4 a nawet 5 osób, w miarę komfortowe warunki podróżowania oferowały tylko na przednich fotelach. Z tyłu brakowało miejsca i na nogi, i nad głową. Teraz najmniejsze auta mają ok. 1,55 m wysokości, ale sporo jest też takich (jak Suzuki Splash czy Fiat Panda), których wysokość zbliża się do 1,6 m. W ciągu ostatnich 10 lat małe auta urosły znacznie także na długość - z około 3,5 metra do 3,7 m. Większy wzrost małych aut pozwolił konstruktorom wstawić do ich wnętrz fotele w kształcie krzeseł, które wymuszają pozycję bardziej wyprostowaną niż leżącą. Z kolei, większa długość aut umożliwiła oddalenie krzeseł od siebie, dzięki czemu nawet Splashem wygodnie podróżuje się w cztery osoby.  

Wbrew pozorom, walka o najlepsze miejsce parkingowe przy galeriach handlowych nie jest żywiołem małego Suzuki. Splash o wiele bardziej woli wycieczki za miasto. Szczególnie gdy do celu prowadzi mocno "zakręcona" droga. Wtedy banalna miejska zwrotność zmienia się w całkiem spontaniczną zwinność podczas jazdy po zakrętach. Nie ma mowy o ich pokonywaniu, bo Splash w ogóle z nimi nie walczy. Samochód chętnie podporządkowuje się woli kierowcy i szybko wykonuje polecenia wydawane kierownicą, nie tracąc czasu na zbędne przechyły nadwozia. Z równowagi nie wyprowadzają go nawet serie zakrętów. Zawieszenie zapewnia dobry kontakt kół z nawierzchnią i trzyma nadwozie w kleszczach. Podparciem dla kierowcy są dobrze wyprofilowany fotel i kierownica pokryta skórą. Przy delikatnym operowaniu pedałem przyspieszenia i w czasie długich jazd ze stałą prędkością silnik Suzuki Splasha potrafi zużyć na trasie tylko 4,3 l/100 km. Dynamiczna jazda wymaga dostarczania do silnika nawet do dwóch litrów paliwa więcej na każde 100 km.

Zbyt delikatnie "poganiane" auto wydaje się ociężałe i nieskore do współpracy. Obrotomierz - wyskalowany aż do 8000 obr/min - podpowiada jednak, że w momencie, kiedy zazwyczaj zdejmuje się już nogę z gazu i zmienia bieg na wyższy, w Splashu należy docisnąć "pedal to the metal" - jak mawiają Brytyjczycy. Silnik Splasha nabiera ochoty do współpracy dopiero powyżej 4500 obr/min i bez wysiłku dochodzi do granicy 6500 obr/min, wyznaczonej przez elektronikę. Przy maksymalnych obrotach, prędkości na II, III i IV biegu wynoszą, odpowiednio, 91, 135 i 167 km/h. Prędkość maksymalną (175 km/h) auto osiąga na ostatnim biegu, ale potrzebuje do tego prostej znacznie dłuższej niż pas startowy na lotnisku oraz wiatru w plecy.

Niestety, wyciskanie z Suzuki Splasha dobrych osiągów wiąże się ze sporym hałasem w kabinie. Początkowo, przy mniejszych prędkościach, uciążliwe dla ucha dźwięki dochodzą jedynie z komory silnika, dokręcanego do granic możliwości. Powyżej prędkości 130 km/h we znaki dają się jeszcze szumy powietrza opływającego karoserię.

W czasie zwykłej jazdy, nawet po drogach o kiepskiej nawierzchni, we wnętrzu Splasha panuje spokój. Do 4000 obr/min silnik pracuje spokojnie i z umiarkowanym hałasem. Dopóki koło nie napotka na wielką wyrwę w drodze, dopóty zawieszenie stara się nie informować kierowcy zbyt głośno o byle przeszkodach.

Na drogach o niezłej nawierzchni komfort resorowania jest dobry. Łagodne nierówności nie zakłócają spokoju pasażerów. Dość sztywno zestrojone zawieszenie słabo radzi sobie z tłumieniem sporych dziur. Dobra wiadomość jest taka, że o każdej z nich Splash informuje pasażerów tylko raz i nie rozpamiętuje ich. Podróż uprzyjemniają ręcznie sterowana klimatyzacja i radioodtwarzacz czytający płyty CD i MP3.

W ogóle, pod względem wyposażenia Splashowi nie można wiele zarzucić. Sześć poduszek powietrznych, asystent awaryjnego hamowania, elektrycznie regulowane lusterka i szyby w drzwiach przednich czy centralny zamek ze zdalnym sterowaniem należą do standardu. Wszystko za cenę 41 900 zł lub 46 900 zł (wersja z automatyczną skrzynią biegów). Pięć centymetrów dłuższy Swift, z którym Splash dzieli płytę podłogową i sporo podzespołów, w porównywalnej wersji kosztuje o 3000 zł więcej. Dużo, wziąwszy pod uwagę, że nad Splashem góruje - co najwyżej - urodą, wynikającą z lepszych proporcji.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński, Paweł Pulak (1)

Dane techniczne

Data publikacji 7/2008
Silnik R4, poprzecznie z przodu, dohc, 4 zawory/cylinder; napęd łańcuchem.
Moc kW (KM) 63 (86)
Przy obrotach (/min) 5500
Pojemność skokowa [cm3] 1242
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 114
Przy obrotach (/min) 4400
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LOB 95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,45/1,90/1,28/1,03/0,82
Bieg wsteczny 3,27
Przełożenie przekł. głównej 4,11:1
Nadwozie 5-d., 5-m. hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze trójkątne, stabilizator; Zawieszenie tylne belka skrętna, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3,2 obrotu kierownicą.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu bębnowe
Układy wspomagające ABS, EBD, BAS
Rozmiar kół i opon 5,5 J x 15, 185/60 R15 Continental ContiPremiumContact2
Koło zapasowe dojazdowe
Dł/szer/wys [mm] 3715/1680/1590
Rozstaw osi [mm] 2360
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1470/1480
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 9,6
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 990
Dopuszczalne obciążenie [kg] 495
Poj. bagażnika [l] 178/1050
CO2 (limit) [g/km] 131
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 858
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 1737
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,48/0,33
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 451/831
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 1
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 43 000
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, układy ABS i BAS, uchwyty Isofi x, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem na kole kierownicy, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich i lusterka, centralny zamek, koło kierownicy pokryte skórą.
0-30 km/h (s) 2,3
0-50 km/h (s) 4,3
0-80 km/h (s) 8,3
0-100 km/h (s) 12,4
0-130 km/h (s) 21,9
Prędkość maksymalna (km/h) 175
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 11,9/16,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 13,4/19,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,3
Maksymalne (l/100 km) 9,2
średnie podczas testu (l/100 km) 6,8
zasięg (km) 661
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42,7
Wyposażenie dodatkowe Czujniki parkowania z tyłu - 1000 zł; Lakier metalizowany - 1100 zł.


PODSUMOWANIE

Suzuki Splash 1.2 GLX

Ocena:
4
(, )
Wraz z nadejściem Splasha nad Swiftem pojawiły się czarne chmury. Nowy maluch Suzuki jest tańszy, przestronniejszy, wygodniejszy w codziennym użytkowaniu i tak samo sprawny na drodze jak jego starszy brat. Silnik pozwala na jazdę w stylu „fun” i „eco” – wybór należy do kierowcy. Sztywne resorowanie można polubić.
Nadwozie
łatwy dostęp do wnętrza
solidne wykonanie
przestronna kabina
dobra widoczność do przodu
przeciętnej jakości materiały
Komfort
wygodne fotele
bogate wyposażenie
sztywne resorowanie
słaba widoczność do tyłu w bok
Napęd
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
dynamiczny silnik
słaba elastyczność na wyższych biegach
głośna praca silnika na wyższych obrotach
Właściwości jezdne
dobre właściwości jezdne
stabilne zachowanie
Środowisko
niskie zużycia paliwa
silnik spełnia normę Euro 4
Bezpieczeństwo
mało skuteczne hamulce
ESP w ogóle nie oferowane
Eksploatacja
krótkie okresy między przeglądami
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie poskąpiono mu niczego. Obszerne wnętrze i bogate wyposażenie nie są już w samochodowym przedszkolu czymś wyjątkowym, dlatego Splash wyróżnia się w inny sposób.
    auto motor i sport, 2008-08-25 15:04:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij