Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Suzuki Swift Sport – skośnooki hot-hatch

Suzuki wykorzystało klasyczną recepturę: żadnego doładowania, sporo mocy i niewiele kilogramów do dźwigania na plecach.

2011-12-27
Suzuki Swift Sport Suzuki Swift Sport

 

Dzisiaj - w czasach ekologii i downsizingu - nawet ostre maluchy, tak zwane hot-hatche (gorące hatchbacki), muszą być "eco friendly". Goniąc za niskimi wynikami emisji CO2 i nie chcąc, by auta utraciły zadziorny charakter, producenci montują do nich coraz mniejsze silniki, wspomagane turbosprężarkami, pozwalające na uzyskanie mocy na sensownym poziomie. Zapominają przy tym o masie samochodu, co powoduje, że np. Skoda Fabia RS jest cięższa od VW Golfa.

Suzuki jest jednym z niewielu producentów, którzy starają się choć trochę oprzeć temu trendowi. Pod maskę Swifta trafił więc silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 136 KM. Bez sprężarki mechanicznej, bez turbosprężarki, bez elektrycznych dodatków - poczciwy, lubiący wysokie obroty benzynowiec, w którym jedyną ekstrawagancją są zmienne fazy rozrządu. I mimo to wcale nie jest nieekologiczny - Japończycy postarali się, by emitowal 147 gramów CO2 na kilometr, a to nawet o 1 gram mniej, niż wywołana do tablicy Fabia.

 

SUZUKI SWIFT SPORT

SUZUKI SWIFT SPORT
KonkurenciAlfa Romeo Mito, Skoda Fabia RS
Silnikbenzynowy, R4, 1.6
Moc/przy obrotach136 KM/6900 obr/min
0–100 km/h8,7 s
Prędkość maksymalna195 km/h
Zużycie paliwa6,4 l/100 km
Emisja CO2147 g/km
Silnikpojemność skokowa 1586 cm3, maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 4400 obr/min, skrzynia bieg. 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3890 x 1695 x 1510 mm, rozstaw osi 2430 mm, masa własna 1045 kg, poj. bagażnika 211/892 l, poj. zbiornika paliwa 42 l.

Do tej niewielkiej jak na dzisiejsze hot-hatche mocy (Fabia RS - 180 KM; Alfa Romeo Mito 1.4 TB - 170 KM) Suzuki dokłada natomiast niską masę własną (1045 kg; przy 1318 kg Fabii RS, czy 1220 kg Mito). Te 200-300 kilogramów zdjętych z pleców niewielkiego samochodu sprawia, że jest on bardzo "rześki" i bardzo chętnie przeskakuje w kolejne zakręty. Ale do bardziej zaawansowanych technicznie konkurentów doskoczyć mu ciężko - na sprint do setki potrzebuje 8,7 sekundy, a to wynik o prawie półtorej sekundy gorszy niż rezultat ociężałej Skody.

Lecz nie o urywanie sekund tu chodzi - wsiadając do Swifta Sport liczysz na frajdę z jazdy. Wpasowujesz się w dobrze obejmujący ciało fotel, łapiesz skórzaną kierownicę i dźwignię sześciobiegowej skrzyni, wciskasz gaz. Podwójny wydech mruczy kusząco na wolnych obrotach i "drze pysk", gdy wdusisz prawy pedał do podłogi. Swift Sport kusi, by zabrać go na krętą, górską drogę i cisnąć do utraty sił. O tak, przyjemność z jazdy gwarantowana!

Tekst Adam Majcherek
amis 1/2012

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 50 890 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    ociężała Skoda? Chyba ciężka, bo ociężała to raczej ona nie jest. Ponad 40KM więcej, Większy moment obrotowy i lepszy jego przebieg. 160Nm przy 4400obr. do 250 w przedziale 2000 - 4500 obr. jaki oferuje Fabia RS czy Polo GTI to taka delikatna różnica w elastyczności. Pozostaje jeszcze cena. Na ile go wycenią? 76 tyś. kosztuje GTI z 7 biegową skrzynią DSG. Cena będzie miała spore znaczenie bo osiągami trudno mu konkurować.
    garfield, 2011-12-28 19:36:37
  • avatar
    zgłoś
    Suzuki wykorzystało klasyczną recepturę: żadnego doładowania, sporo mocy i niewiele kilogramów do dźwigania na plecach.
    auto motor i sport, 2011-12-27 10:30:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij