Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Szósty zmysł

C6 to kwintesencja Citroëna, który ceni go bardziej niż swoje pozostałe modele razem wzięte. Awangardowo stylizowana limuzyna garściami czerpie z bogatej tradycji marki i z najnowszych technologii.

Maciej Ziemek 2008-06-29
Test Citroena C6 Najekskluzywniejsza z limuzyn Citroena zapewnia to, co zamożni mieszczanie cenią najbardziej - komfort podróżowania na najwyższym poziomie.

Za testowanego C6 można by kupić po jednym egzemplarzu z całej gamy modeli Citroëna - począwszy od C1, a skończywszy na C5. Czy ta francuska limuzyna warta jest aż tyle pieniędzy? Co czyni ją wyjątkową wśród konkurentów?

Tak wymiarami, jak i ceną C6 blisko do samochodowej "wielkiej trójcy" zza Odry. Skoro Audi za A6, BMW za serię 5, a Mercedes za klasę E może żądać około 200 tys. zł, dlaczego Citroën za C6 miałby żądać mniej? Już sama stylistyczna oryginalność modelu mogłaby uzasadniać jego wysoką "samoocen ę". Wyjątkowość Citroëna C6 na tle konkurentów nie sprowadza się jednak do awangardowej stylizacji nadwozia.

Najekskluzywniejsza z limuzyn Citroëna zapewnia to, co zamożni mieszczanie cenią najbardziej - komfort podróżowania na najwyższym poziomie. Francuskie zmysły są szczególnie wyczulone na komfort, a C6 jest tego przykładem. Najistotniejsze znaczenie dla komfortu resorowania ma samopoziomujące zawieszenie hydropneumatyczne, które nierówności drogi i obciążenie kół przenosi na nadwozie za pośrednictwem poduszek wypełnionych azotem. W praktyce, w czasie jazdy do pasażerów Citroëna C6 docierają tylko łagodne kołysanie i delikatne odgłosy pracy zawieszenia.

Rozlokowane po całym samochodzie czujniki nieustannie mierzą m.in. prędkość ruchu pionowego każdego koła, kąt obrotu kierownicy, prędkość jazdy i prędkość obrotową wału korbowego. Dzięki danym z tych czujników komputer sterujący pracą hydropneumatycznego zawieszenia "wyobraża" sobie drogę oraz stan nawierzchni i w czasie rzeczywistym dostosowuje siłę tłumienia niezależnie w każdym kole. Do wyboru ma jedno z 16 zaprogramowanych ustawień tłumienia, które może zmieniać się nawet 400 razy na sekundę. Chociaż trudno zaobserwować różnicę między, na przykład, 5. a 7. stopniem tłumienia, to między normalnym a sportowym trybem pracy całego układu - już tak.

Za precyzję prowadzenia dwutonowej limuzyny odpowiadają podwójne wahacze trójkątne z przodu i oś wielowahaczowa z tyłu. Nad stabilnością nadwozia podczas jazdy na zakrętach czuwa nie tylko przedni i tylny stabilizator, ale również hydropneumatyczne zawieszenie, którego zadaniem jest - oprócz amortyzacji nierówności - utrzymywanie nadwozia Citroëna C6 na stałej wysokości, niezależnie od obciążenia auta. Ponadto, powyżej prędkości 110 km/h hydropneumatyczne zawieszenie automatycznie obniża się, zmniejszając prześwit auta o około 12 mm. Wówczas C6 zachowuje się jeszcze stabilniej i zużywa nieco mniej paliwa. Za stabilność samochodu oraz aerodynamik ę przy dużych prędkościach odpowiada automatycznie wysuwany spoiler, umieszczony w tylnej klapie.


Do napędu testowanego Citroëna C6 służy 2,7-litrowy diesel V6, wyposażony w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego. Przyjazna charakterystyka silnika, który już od 1500 obr/min dysponuje momentem obrotowym o wartości aż 400 Nm, sprawia, że potężny C6 porusza się po drodze tak lekko, jak baletnica po scenie. Prędkość 100 km/h samochód osiąga w mniej niż 10 s i w każdej chwili dysponuje zapasem mocy, wystarczającym do dalszego swobodnego rozpędzania. Pomaga mu w tym harmonijnie pracująca, 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów. Inteligentny automat szybko dostosowuje się przy tym do stylu jazdy.

Chociaż limuzyna Citroëna do najzwrotniejszych nie należy, prowadzi się ją lekko i precyzyjnie. Manewrowanie samochodem na parkingach znakomicie poprawiają przednie i tylne czujniki parkowania. Odległość od przeszkody jest sygnalizowana zarówno dźwiękiem, jak i obrazowana na centralnym wyświetlaczu. Samochód szybko wykonuje polecenia wydawane kierownicą, a dość silne wspomaganie układu kierowniczego sprawia, że obraca się nią bardzo lekko. Niestety, koła tak skutecznie odizolowano od nadwozia, że ich kontakt z nawierzchnią łatwiej sobie wyobrazić niż poczuć na kierownicy.

W bardzo dobrze wyciszonym wnętrzu, za wielowarstwowymi, laminowanymi szybami bocznymi nie słychać w czasie jazdy ani odgłosów pracy silnika, ani powietrza opływającego nadwozie. Niebagatelne znaczenie dla komfortu akustycznego w kabinie Citroëna C6 ma jego niski współczynnik oporu powietrza, wynoszący tylko 0,31.

W wypadku "C6" nie trzeba dopłacać nie tylko za komfort podróżowania, ale również za bezpieczeństwo. Aż dziewięć poduszek powietrznych i systemy ABS, BAS, EBD, ASR i ESP oraz ksenonowe reflektory i automatyczna dwustrefowa klimatyzacja należą do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji. Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu też są seryjne. Szkoda, że tylko wtedy gdy są zimne zapewniają "C6" drogę hamowania ze 100 km/h na poziomie poniżej 40 metrów. Po rozgrzaniu układu hamulcowego droga hamowania ze 100 km/h wydłuża się do 43 m.

Bezpieczeństwo w standardzie

Jak najskuteczniejsza ochrona nie tylko pasażerów, ale także pieszych była priorytetem inżynierów Citroëna przy konstruowaniu "C6". Wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantują:
1. Aktywne zagłówki przednich foteli - zapobiegają urazom szyjnej części kręgosłupa przy uderzeniach w tył auta.
2. Dziewięć poduszek powietrznych - A: czołowa pasażera; B: czołowa kierowcy; C: chroniąca kolana kierowcy; D: boczne kurtyny chroniące głowę; E: boczne z przodu i z tyłu, chroniące klatkę piersiową.
3. Aktywna pokrywa silnika - podczas zderzenia z pieszym automatycznie podnosi się o 65 mm w ciągu zaledwie 40 milisekund.


Awangardowy wygląd, hydropneumatyczne zawieszenie oraz niespotykany komfort resorowania i jazdy czynią z Citroëna C6 samochód wyjątkowy na tle konkurentów i wart swojej ceny. Jeśli dodać do tego bardzo bogate wyposażenie seryjne, wysoka "samoocena" C6 jest jak najbardziej zasadna. A fakt, że pozostałe modele Citroëna są zdecydowanie bardziej przystępne cenowo - działa jedynie na jego korzyść.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Paweł Pulak



Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 44 490 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    C6 to kwintesencja Citroëna, który ceni go bardziej niż swoje pozostałe modele razem wzięte. Awangardowo stylizowana limuzyna garściami czerpie z bogatej tradycji marki i z najnowszych technologii.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij