Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Sztuka żonglerki

Znawcy tematu przecierają oczy ze zdziwienia. Nowe wersje Alfy Romeo 147 i GT nie noszą oznaczenia Q4, tylko Q2. A oto dlaczego.

2007-01-09
Alfa Romeo GT Q2 Zawieszenie GT podobnie jak u Alfy Romeo 147 zostało lekko usztywnione.

Alfaholicy posłuchajcie! Za sprawą Q2 nie zrywamy z tradycją, tylko tworzymy ją od nowa. Alfy Romeo 147 i GT Q2 nie mają napędu na cztery koła, jak choćby 155 Q4, tylko na dwa - przednie. A litera Q oznacza mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu typu Torsen B. Tak mogłaby brzmieć przemowa przedstawiciela marki do tłumu fanów Alfy Romeo.

Znamy to doskonale z życia codziennego. Zwykłą przednionapędówką wystarczy wjechać na zakręcie w kałużę, by przednie koła zaczęły uciekać gdzieś na zewnątrz. Tak samo kończy się zbyt wczesna próba dodania gazu w tym samym łuku, i to niezależnie od tego, czy jezdnia jest akurat sucha, czy mokra. Torsen B w Alfach Q2, w przeciwieństwie do zwykłego mechanizmu różnicowego, kierującego moment obrotowy po równo przy dobrej przyczepności (a 100% na koło, które wpadło w poślizg), żongluje nim w zależności od warunków panujących na drodze. Oznacza to, że na koło bardziej "dociążone" (zewnętrzne), w momencie utraty przyczepności przez koło wewnętrzne, będzie szło z silnika więcej "pary". Nawet do 30% przy otwarciu przepustnicy i do 25%, gdy odpuścimy gaz.

Działa to naprawdę dobrze. Gaz, hamulec, zakręt, gaz. Wcisnąć prawy pedał można zresztą wcześniej, jeszcze w łuku, bez obawy, że auto wyląduje poza drogą. Przedstawiciele koncernu chwalą się zresztą, że Alfy z Torsenem B potrafią przejechać każdy zakręt o 10 km/h szybciej niż bez niego. Szczególnie dobrze czuć to na mokrym. Wjeżdżasz w łuk szybko, zdawałoby się - za szybko. Odpuszczasz gaz. Auto trzyma zadany tor jazdy i nie wyjeżdża na zewnątrz. Gdy naprawdę przesadzisz, do akcji wkracza układ kontroli trakcji, zwany przez Alfę VDC. A że ustawiony jest on na "radość z jazdy", czyni to naprawdę późno, ale bardzo zdecydowanie.

Blisko spokrewnione Alfy Romeo 147 i GT Q2 są dostępne tylko ze 150-konnymi silnikami 1.9 JTDM. Ich zewnętrznym wyróżnikiem są specjalne felgi i satynowe wykończenia. W Polsce Q2 będą w sprzedaży od stycznia 2007 roku.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Alfa Romeo

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziaPięciomiejscowy, trzydrzwiowy hatchback (coupé), długość x szerokość x wysokość 4220 x 1730 x 1440 (4490 x 1765 x 1350 ) mm, rozstaw osi 2545 (2595) mm, masa własna 1290 (1365) kg dopuszczalna masa całkowita 1710 (1750) kg.
SilnikWysokoprężny, rzędowy, czterocylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1910 cm3, moc 110 kW (150 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 2000 obr/min. Napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 (9,6) s, prędkość maksymalna 206 (209) km/h, średnie zużycie paliwa 8,0 (8,7) l/100 km
CenyAlfy Romeo 147 i GT Q2 jeszcze nie nieustalone
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 104 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Znawcy tematu przecierają oczy ze zdziwienia. Nowe wersje Alfy Romeo 147 i GT nie noszą oznaczenia Q4, tylko Q2. A oto dlaczego.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij