Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Taki sam?

Kto pamięta krzyk, jaki się podniósł kiedy w 1999 roku BMW wytoczyło z garażu swojego SUV-a? Że nie ma już żadnej świętości, że to już nie BMW oraz ogólnie, że koniec świata jest bliski. Siedem lat i 616 857 egzemplarzy później słońce jednak wschodzi i zachodzi tak samo, nikt jakoś nie marudzi, a BMW liczy gotówkę.

2007-01-10
BMW X5 Pod względem właściwości jezdnych na asfalcie, w najbliższych latach wszystkie SUV-y będą porównywane do tego samochodu

Sukces oryginalnego X5 okazał się tak wielki, że stworzenie następcy było z za- łożenia proste i polegało na udoskonaleniu tej samej koncepcji. Czyli to samo, tylko więcej, lepiej i szybciej - duże nadwozie, duże koła, spory prześwit, stały napęd 4x4, mocniejsze silniki, komfort limuzyny oraz układ jezdny "zorientowany" jednoznacznie na asfalt. Stylizacja mocno nawiązuje do pierwszego X5, proporcje są niemal identyczne, ale wykonanie po nowemu. Efekt? Nowy model na żywo wygląda jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Bardzo szeroki rozstaw kół i prze- tłoczenia na pokrywie silnika wyglądają wręcz bojowo. Tylna szyba jest teraz bardziej pochylona, pod nią zachowano charakterystyczne elementy oryginalnego X5 - lampy w kształcie litery L i dzieloną tylną klapę.

We wnętrzu wylądował system iDrive z wielofunkcyjnym pokrętłem i dużym kolorowym ekranem. Nowością jest dźwignia (właściwie dżojstik) zmiany biegów oraz zestaw ośmiu programowanych przycisków na konsoli, które ułatwiają dostęp do ulubionych funkcji, np. wcześniej zaprogramowanych miejsc w układzie nawigacji bądź często używanych numerów telefonu.

Do przykrycia nowego modelu potrzebne jest pudło aż o 19 cm dłuższe, o 7 szersze i o 5 wyższe. O 113 mm wzrósł rozstaw osi, z czego 40 mm przypada na przestrzeń między fotelami a kanapą. Z tyłu podróżuje się teraz chyba wygodniej niż w "piątce", a przestrzeń bagażowa wzrosła do 620 l. Na życzenie (czytaj: za dopłatą) nowy X5 będzie miał też możliwość przewiezienia siedmiu osób. Jak mówi BMW, trzeci rząd siedzeń został zaprojektowany dla pasażerów o wzroście do 170 cm. Sprawdziliśmy i rzeczywiście warto się trzymać tej definicji.

Pomimo większych wymiarów, mocniejszego i sztywniejszego nadwozia oraz bogatszego wyposażenia, w wersji z silnikiem wysokoprężnym X5 waży praktycznie tyle samo co dotychczasowy model.

Jest to też pierwsze BMW z napędem na cztery koła, które może być wyposażone w tzw. aktywny układ kierowniczy (AFS). Z kolei wszystkie egzemplarze X5 przeznaczone do pierwszych jazd były wyposażone w (również opcjonalny) układ AdaptiveDrive, który obejmuje sterowanie amortyzatorami i stabilizatorami. Do transmisji danych w tym układzie X5, jako pierwszy samochód na świecie, wykorzystuje sieć w standardzie Flex- Ray, czyli szybki przesył danych mniejszą ilością kabli. Odbywa się on w czasie rzeczywistym i potrafi działać nawet wtedy, gdy dojdzie do ewentualnego uszkodzenia części układu. Krótko mówiąc, jednostka sterująca, czujniki ruchu, silniki wychyłowe stabilizatorów i zawory elektromagnetyczne amortyzatorów mogą gadać ze sobą znacznie szybciej, czyli szybciej i dokładniej dostosowywać się do tego, jaka jest droga i co wyczynia kierowca. A na kierowcy układ jezdny X5 nie może nie zrobić wrażenia. Auto zalicza kolejne zakręty ze zwinnością i stabilnością czegoś trzy razy niższego. Po zawieszeniu nie błąkają się echa dopiero co pokonanych nierówności albo zakrętów i do kolejnego wyzwania jest ono gotowe jeszcze zanim poradzi sobie z aktualnym. Układ AFS, na który w wypadku "trójek" albo "piątek" zwykle kręcimy nosem, wX5 sprawia znakomite wrażenie. Dzięki temu, że przy niższych prędkościach do skrętów wystarczają stosunkowo niewielkie ruchy kierownicą, duże BMW porusza się z lekkością mniejszych i lżejszych aut. Bardzo łatwe do "ogarnięcia" okazują się wymiary X5 - manewrowanie i przeciskanie się po ciasno zastawionych parkingach są dziecinnie proste.

Siła napędowa trafia do kół przez sześciobiegowy automat. Moment obrotowy jest standardowo dzielony w proporcji 60 procent tył/40 przód, co zapewnia świetne właściwości trakcyjne nawet kiedy do Rozkład siły napędowej zmienia się płynnie i w ekstremalnej sytuacji może ona powędrować tylko do jednej osi - np. przedniej, kiedy tył w czymś ugrzęźnie. Co jest mało prawdopodobne, bo ponad 90 procent użytkowników nigdy nie zjeżdża swoim X5 z asfaltu.


DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięcio- lub siedmiomiejscowy SUV, długość x szer. x wys. 4854 x 1933 x 1766 mm, rozstaw osi 2933 mm, masa własna 2245 kg (X5 4.8i) lub 2180 kg (X5 3.0d). Pojemność bagażnika 620-1750 l.
SilnikBenzynowy, widlasty, 8-cylindrowy, pojemność skokowa 4799 cm3, moc 261 kW (355 KM) przy 6300 obr/min, maks. moment obr. 475 Nm w przedziale 3400-3800 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s, prędkość maksymalna 240 km/h, średnie zużycie paliwa 12,5 l/100 km
SilnikWysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy, pojemność skokowa 2993 cm3, moc 173 kW (235 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obr. 520 Nm w przedziale 2000-2750 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s, prędkość maksymalna 216 km/h, średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km
CenyBMW X5 4.8i 316 600 zł, BMW X5 3.0d 242 500 zł


Pierwsze BMW X5 nie było ani najbardziej wszechstronnym, ani najbardziej wszędobylskim SUV-em. Za to przez siedem lat nikt nie potrafił go pokonać pod względem dynamiki układu jezdnego. Wygląda na to, że szykuje się powtórka z rozrywki.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Alberto Martinez, Max Kirchbauer



Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 294 300 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kto pamięta krzyk, jaki się podniósł kiedy w 1999 roku BMW wytoczyło z garażu swojego SUV-a? Że nie ma już żadnej świętości, że to już nie BMW oraz ogólnie, że koniec świata jest bliski. Siedem lat i 616 857 egzemplarzy później słońce jednak wschodzi i zachodzi tak samo, nikt jakoś nie marudzi, a BMW liczy gotówkę.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij