Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Tani bilet wstepu

Pokona utwardzone drogi i przejedzie po parku, ale trudny teren trzeba nim szeroko omijać. Za to wygląda jak Jeep i na nazwisko ma Jeep. Patriot daje szansę tym, którzy chcą się znaleźć w dżipowej rodzinie.

2007-11-05
Jeep, Patriot Kwadratowa sylwetka, proste linie, mocne zderzaki, charakterystyczny kształt błotników - bulwarowy SUV w wydaniu Jeepa.

Jeep sam przyznaje, że w klasie zabawkowych SUV-ów pojawia się dość późno. Za to niemal od razu w dwóch wersjach, bowiem Patriot to inaczej ubrane rodzeństwo Compassa.

Ze specyficznym, odpustowym stylem Compassa zrywa jednak klasycznie stylizowane, kanciaste nadwozie nowego modelu. Typowe dla Jeepa "kwadratowe" proporcje przybliżają sylwetkę Patriota do nadwozia flagowego Commandera. I tak samo jak Commander, Patriot lepiej prezentuje się na żywo niż na papierze. Jeep liczy na to, że właśnie ten model zdobędzie dla marki nowych fanów, którzy później przesiądą się na Wranglery, Cherokee i Grand Cherokee.

Naturalną koleją rzeczy konsola została przejęta od Compassa. Ponieważ wokoło plastiku jest sporo, odbiór wnętrza mocno zależy od kolorów. Najlepsze wrażenie zrobiło szare (kombinacja kilku odcieni; jak na fotografii), które wygląda na proste, konkretne i odporne. Jeep podkreśla możliwości zabawy z przestrzenią ładunkową, oferując bagażnik o pojemności od 334 do 1277 l, standardowo dzielone i składane oparcie kanapy plus kładzione oparcie fotela pasażera. Nowinką jest podłoga bagażnika w formie ryflowanej płyty stalowej, z której każdego rodzaju brud zmywa się z prędkością światła.

r

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwoziePięciodrzwiowy, pięciomiejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4408 x 1785 x 1658 mm, rozstaw osi 2635 mm, masa własna 1490 kg, pojemność bagażnika 334/1277 litry.
SilnikBenzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu; dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder. Pojemność skokowa 2360 cm3, moc maksymalna 125 kW (170 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 4400 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi* Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s Prędkość maksymalna 183 km/h Średnie zużycie paliwa 8,9 l/100 km
CenaJeep Patriot 2.4 Limited jeszcze nie ustalona

Można się założyć mając pewność wygranej, że kiedy zastępy Patriotów pojawią się jesienią w Europie i rzeczywiście zdobędą armię wielbicieli, najpopularniejszym silnikiem okaże się 140-konny turbodiesel 2.0 CRD, szerzej znany jako 2.0 TDI. Do pierwszych jazd wybraliśmy więc rzadszą wersję napędzaną benzynowym silnikiem o pojemności 2,4 l. Jednostka ta jest wyposażona w układ zmiennych faz rozrządu, osiąga maksymalny moment obrotowy 220 Nm i rozwija moc 170 KM. Pracuje cicho i zapewnia poprawną dynamikę jazdy bez "wkręcania" na wysokie obroty. Zwłaszcza na niższych biegach dość żwawo porusza Patriotem, na wyższych zaś pozwala sprawnie radzić sobie np. podczas wyprzedzania. Przy tym, jak na auto ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,4, przy prędkościach typowych dla autostrad kabina skutecznie broni się przed hałasem powietrza (i opon).

Chyba amerykańskie zamiłowanie do wolności kazało nazwać układ napędowy Patriota "Freedom Drive 1". Ma on dać wolność tym, którym zachce się jeździć po trawnikach albo szutrowych drogach. Głównym elementem układu jest zakotwiczone przy mechanizmie różnicowym tylnej osi sprzęgło, które po odpowiednim rozkazie przekazuje moment obrotowy na tylne koła. Działanie jest bardzo szybkie i nawet podczas ruszania pod górę na sypkim szutrze Patriot nie ma problemów z trakcją. W normalnych warunkach napęd jest oczywiście tylko na przód, co pozwala oszczędzać paliwo. Z kolei kiedy trawnik okazuje się wyjątkowo wredny, układ można "zblokować" (funkcja 4WD Lock) - wówczas przy prędkościach poniżej 16 km/h rozkład momentu obrotowego wynosi sztywne 50/50, a do 40 km/h stara się utrzymać jak najbliżej tej wartości.

Jeep korzysta z tego, że jako marka niesie ogromny ładunek emocji. I w postaci Patriota prezentuje stosunkowo mało kosztowny bilet wstępu do swojej rodziny.


Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Juliusz Szalek, auto
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 700 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pokona utwardzone drogi i przejedzie po parku, ale trudny teren trzeba nim szeroko omijać. Za to wygląda jak Jeep i na nazwisko ma Jeep. Patriot daje szansę tym, którzy chcą się znaleźć w dżipowej rodzinie.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij