Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Terenowy SUV - Suzuki Grand Vitara

Zaciekawiony jak uczniak, w pierwszym dniu szkoły odbyłem jazdy nowym Suzuki Grand Vitarą. Moja ciekawość wzrosła, gdy przyszedł czas na rozstrzygnięcie szkolnego sporu - czy to prawdziwa terenówka, czy też SUV?

2005-10-13
Suzuki Grand Vitara Przy wszystkich kołach – zawieszenie niezależne. Każde auto jest uzbrojone w układy ABS z EBD i BAS (asystent hamowania).

Encyklopedyczna definicja samochodu terenowego mówi, że jest nim pojazd przystosowany do jazdy poza drogą utwardzoną, zazwyczaj zbudowany na ramie, z napędem na cztery koła, skrzynią redukcyjną, zwiększonym prześwitem oraz możliwością pokonywania wzniesień. Czy nowe Suzuki spełnia te założenia? Nadwozie ma samonośne i, wzorem nowego Land Rovera Discovery, wzmocnione konstrukcją ramową, napęd zaś jest stale przenoszony na wszystkie koła. Do tego przyzwoity prześwit oraz reduktor - nie oferowany w wersji z silnikiem o pojemności 1,6 l (podstawowym dla odmiany trzydrzwiowej). I tutaj prosty wniosek - odmiany z reduktorem można zaliczyć do kategorii terenówek, a te bez, raczej do SUV-ów.

Po odrobieniu lekcji z "autoterenologii" ruszam w drogę. Na pierwszy ogień idzie wersja trzydrzwiowa z jednostką napędową o pojemności 1,6 litra i stałym napędem na cztery koła, rozdzielanym w proporcji 47% na przód i 53% na tył. Różnica w stosunku do poprzedniej Vitary jest ogromna - tylną, sztywną oś, zastąpiono niezależnym zawieszeniem wielowahaczowym; z przodu pozostały kolumny McPhersona; szybkie zakręty nie robią już na Suzuki większego wrażenia. Auto przejeżdża je płynnie i pewnie, a na prostej porytej nierównościami nie podskakuje jak jamnik za kością. Odmiana pięciodrzwiowa, za sprawą większego o 20 cm rozstawu osi, jeździ jeszcze pewniej.

W terenie, na Pustyni Błędowskiej i w kamieniołomach, obie wersje spisywały się bez zarzutu, choć lżejszą (bez reduktora!) na piaszczystym podjeździe udało mi się wdrapać wyżej. Na muldach Grand Vitara nie wpada w nieprzyjemne i grożące urwaniem przodu kołysanie, tak charakterystyczne dla większości SUV-ów. Trudniejszy teren to domena odmian wyposażonych w 4-zakresowy napęd na cztery koła, obsługiwany pokrętłem na konsoli środkowej. Do jazdy po leśnych duktach wystarcza ustawienie standardowe 4H. Przy nieco bardziej wymagających przeszkodach warto załączyć blokadę centralnego mechanizmu różnicowego - pozycja 4HLock, w której rozdział na osie napędowe wynosi 50:50, a na poszczególne koła może być dawkowany według uznania. Przed załączeniem reduktora należy zatrzymać się i wykonać procedurę przedstartową, przekręcając pokrętło w pozycję 4Lock. Istnieje też tryb neutralny - przeznaczony do holowania. Równie ważne jeśli idzie o przydatność w terenie są wartości kątów natarcia i zejścia oraz tzw. kąta rampowego. Dla odmiany trzydrzwiowej wynoszą one, odpowiednio, 29°, 36° i 20°, zaś dla pięciodrzwiowej - 29°, 27° i 19°.

Nowe Suzuki będzie oferowane w Polsce z trzema jednostkami napędowymi do wyboru. Do końca roku dostępne będą tylko dwie - o pojemności 1,6 litra i mocy 106 KM w 3-drzwiowej Grand Vitarze oraz o pojemności 2 litrów i mocy 140 KM w 5-drzwiowej. W styczniu dołączyć ma do nich (w obu odmianach) 129-konny 1,9-litrowy turbodiesel od Renault, oznaczony symbolem DDiS. Testowe samochody miały przebieg około 800 km i... dało się to odczuć. Dwulitrowy silnik do 4000 obr/min był bardzo ospały, powyżej tej wartości zaczynał donośnie wyć. Mniejsza jednostka, zaopatrzona w system zmiennych faz rozrządu VVT - mimo osiąganego przy podobnej ilości obrotów, co w większym silniku, mniejszego maksymalnego momentu obrotowego - sprawia lepsze wrażenie. Jest cichsza i żwawiej przyspiesza z niskich obrotów. Od przedstawicieli Suzuki usłyszałem tylko, że samochody z przebiegiem około 5000 km są znacznie dynamiczniejsze.

Pod względem wymiarów auto urosło, szczególnie na długość. O ile wersja krótka mierzy o całe 10 cm więcej (teraz 4 m), pięciodrzwiowej przybyło ponad 27 cm (do prawie 4,5 m). Wspólna dla obydwu odmian jest tylko przednia część nadwozia, "reszta świata" za pierwszym słupkiem to już zupełnie inna bajka, choć o bardzo podobnym zakończeniu. O gustach się nie dyskutuje, ale - po nowym Swifcie - to drugi całkiem europejski (czyt. ładny) samochód Suzuki.

Wewnątrz nieco przestarzała deska rozdzielcza ustąpiła nowoczesnej i modnej - szczególnie w obrębie zegarów. Krótsza wersja Vitary może ugościć w swym wnętrzu tylko czterech pasa żerów. O ile do warunków podróżowania na przednich fotelach nie można mieć żadnych zastrzeżeń, o tyle zesłani na tylną kanapę - o osobnej regulacji oparć i dzieloną w stosunku 50:50 - będą narzekać na brak miejsca na nogi. W wersji pięciodrzwiowej przeznaczonej dla pięciu osób jest znacznie lepiej. Nawet przy maksymalnie odsuniętych przednich fotelach, podróżujący z tyłu nie powinni narzekać na brak miejsca. Wszyscy pasażerowie będą zaś zadowoleni z dużej ilości wszelkiej maści schowków i półek.

Nowe Suzuki Grand Vitara w salonach sprzedaży jest dostępne od 14 września. Cena w chwili zamykania numeru auto motor i sport nie była ustalona. Według nieoficjalnych źródeł, wersja trzydrzwiowa wyposażona w silnik 1,6-litrowy ma kosztować nie więcej niż 75 tysięcy złotych, a dwulitrowa pięciodrzwiowa - do 90 tys. zł.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Suzuki

DANE TECHNICZNE

Model1.6 VVT2.01.9 DDiS
DANE TECHNICZNE
Model 1.6 VVT 2.0 1.9 DDiS
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1586 1995 1870
Moc kW (KM) 78 (106) 103 (140) 95 (129)
przy obrotach 1/min 5900 6000 3750
Maksymalny moment obr. Nm 145 183 300
przy obrotach 1/min 4100 4000 2000
Długość x szerokość x wys. Mm 4005 (4470) x 1810 x 1695
Rozstaw osi mm 2440 (2640)
Pojemność bagażnika l 184 (398)
Masa własna kg 1370 1505 1495 (1590)
Dopuszczalna masa całkowita kg 1800 2070 1870 (2070)
Przyspieszenie 0-100 km/h s 13,4 12,5 12,8 (13,2)
Prędkość maksymalna km/h 160 175 170
Zużycie paliwa wg ECE w mieście/poza miastem/średnie l/100 km 10,6/7,6/8,7 11,6/7,6/9,1 9,0/6,5/7,4(9,4/6,7/7,7)
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zaciekawiony jak uczniak, w pierwszym dniu szkoły odbyłem jazdy nowym Suzuki Grand Vitarą. Moja ciekawość wzrosła, gdy przyszedł czas na rozstrzygnięcie szkolnego sporu - czy to prawdziwa terenówka, czy też SUV?
    auto motor i sport, 2008-02-07 11:34:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij