Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Test Nissan X-Trail: Na gładkim szlaku

Nowy Nissan X-Trail zmienił wizerunek. Zniknął off-roadowy sznyt, pojawiła się gładko wystylizowana i do tego znajoma twarz SUV-a. W teście wersja Acenta z napędem na przednią oś i z silnikiem Diesla oraz szansami na największą sprzedaż.  

Michał Hutyra 2014-09-15

Dwie poprzednie generacje Nissana X-Traila nie zrobiły takiej kariery jak jedna tylko generacja Qashqaia. Kompaktowe auto przyobleczone w nadwozie SUV-a ma wzięcie na całym świecie, a od zeszłego roku w sprzedaży znajduje się już drugie pokolenie tego modelu. Nissan natchniony sukcesem Qashqaia zaprojektował nowego X-Traila na jego podobieństwo.

Podobny, ale większy
Dotyczy to przede wszystkim przedniej części nadwozia oraz wnętrza. Gdy postawić obok siebie obydwa modele, widać, że mają takie same proporcje, niemal identyczne przetłoczenia na karoserii oraz podobne kąty pochylenia elementów nadwozia. Oczywiście X-Trail jest znacznie dłuższy niż Qashqai (o 26 cm), ma też większy o 6 cm rozstaw osi. Najwyraźniej czuć to, gdy usiądzie się z tyłu. Miejsca nie brakuje ani na nogi, ani nad głową, a otwierane pod kątem niemal 80o tylne drzwi sprawiają, że łatwo się tam dostać.

Tylna kanapa jest dzielona (60:40), przesuwana (o 17 cm) i ma regulowany kąt pochylenia oparcia. Zależnie od potrzeb można się cieszyć większą ilością miejsca z tyłu lub większym bagażnikiem. Ten akurat do małych nie należy. Jego maksymalna pojemność (po wyjęciu półek oddzielających podwójną podłogę) to 550 l, a po złożeniu oparć foteli bagażnik da się powiększyć do niemal 2 m3. Za 6,5 tys. zł (w zależności od wersji) można wyposażyć X-Traila w dodatkowy, chowany w podłodze, rząd siedzeń.

Nissan X-Trail to solidny samochód rodzinny za solidne pieniądze.

Nie dla koszykarzy
Miejsce pracy za wygodne uznają ci kierowcy, którzy nie grają zawodowo w koszykówkę. Fotela nie da się odsunąć zbyt daleko, kierowca o dużym wzroście będzie więc siedział prawie w kucki, co po kilku godzinach za kierownicą jest naprawdę męczące. A szkoda, bo gdyby nie to, X-Trail byłby niezłym kompanem do dalekich podróży. Fotele okazują się wygodne, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, obsługa natomiast wyjątkowo intuicyjna.

Kubki mają osobne nawiewy klimatyzacji – rozwiązanie proste i genialne. Bagażnik ma podwójne   dno, dzięki temu podłoga znajduje się na wysokości progu. W bagażniku jeździ też koło dojazdowe. Zegary są absolutnie klasyczne, a białe podświetlenie nie męczy wzroku w nocy. Komputer pokładowy jest w standardzie.

 

Za dodatkowe 6 tys. złotych można dokupić system multimedialno- -nawigacyjny (Nissan Connect) z 7-calowym monitorem, dla którego przewidziano miejsce na środku deski rozdzielczej. Wyświetla mapy Googla, a obsługuje się go dotykowo. Takie rozwiązanie pozwoliło wyeliminować większość przycisków na konsoli środkowej, zostały tylko te, które służą do obsługi klimatyzacji.

Na plus X-Trailowi można zaliczyć sporą liczbę podręcznych schowków, w tym genialny uchwyt na napoje, który ma wbudowany nadmuch chłodzący kubki wraz z ich zawartością. W nowym X-Trailu wykorzystano materiały znacznie wyższej jakości niż w poprzednim modelu, dużo lepsza jest też jakość montażu. Większość tworzyw, z którymi stykają się palce jest miękka lub wyściełana tkaniną. Z kolei solidny montaż sprawia, że nawet jazda po kocich łbach nie odbija się w kabinie echem trzeszczących plastików.

Klasyka gatunku
Testowy egzemplarz miał napęd wyłącznie na przednie koła oraz konwencjonalne (stalowo-aluminiowe) zawieszenie. Przypuszczamy, że właśnie ten zestaw wybierze większość przyszłych nabywców X-Traila. Z tłumieniem nierówności radzi on sobie bardzo sprawnie. Zawieszenie zestrojono w taki sposób, by zapewniało maksymalny komfort podróżnym. I to jest w porządku. Gorzej, jeśli podczas pokonywania zakrętu tylne koła trafią na nierówności nawierzchni. Samochód reaguje wtedy dość nerwowo – potrafi nawet nieoczekiwanie zmienić tor jazdy. To bardzo nieprzyjemna cecha, na szczęście nie niebezpieczna, ponieważ w odwodzie czeka ESP, które stabilizuje tor jazdy samochodu.

Sytuacja zmienia się całkowicie, kiedy auto jest obciążone. Prowadzi się jak po szynach, jadąc dokładnie tam, gdzie chce tego kierowca. Na plus X-Trailowi można zaliczyć i to, że nawet na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie wychyla się tylko nieznacznie. Auto bardzo skutecznie tłumi też poprzeczne nierówności.

SUV Nissana ma natomiast mało precyzyjny i sztuczny w działaniu układ kierowniczy. Trudno odgadnąć, co w danym momencie dzieje się na styku kół z nawierzchnią. Taki charakter układu kierowniczego zdecydowanie bardziej pasuje do samochodów terenowych niż typowo asfaltowych SUV-ów.

Mały, ale wariat
Same komplementy należą się za to Nissanowi za układ napędowy. Wydawać by się mogło, że połączenie sporej masy własnej (1500 kg) i małego silnika (zaledwie 1,6 l) nie ma prawa działać. A jednak działa! Przyzwoitą dynamikę zapewniają nie konie mechaniczne (a tych jest 130), lecz niutonometry. Moment obrotowy o wartości 320 Nm jest dostępny już od 1750 obr/min. Jeżeli kierowca będzie pilnował, aby obroty silnika utrzymywały się w przedziale od 1750 do 3000 obr/min, X-Trail będzie ochoczo nabierał prędkości.

Dynamiczna jazda wymaga częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów, na szczęście skrzynia działa wyjątkowo precyzyjnie. Zużycie paliwa, nawet podczas dynamicznej jazdy utrzymuje się na bardzo rozsądnym poziomie – 9,1 l/100 km. Podczas niespiesznej jazdy nietrudno uzyskać wynik 5,5 l/100 km.

Nissan może pochwalić się też bardzo skutecznymi hamulcami. Po rozgrzaniu tarcz auto zatrzymywało się na 35. metrze. Jak na SUV-a, to rewelacyjny wynik. Testowany przez nas dwa miesiące wcześniej Jeep Cherokee potrzebował o 5 metrów więcej – to tyle, ile wynosi długość samochodu.

Kłopot X-Traila polega na tym, że wygląda jak lekko zmutowany Qashqai, w dodatku droższy o dobre 35 tysięcy zł. Za tę kwotę można kupić drugi samochód, np. Skodę Citigo.


Michał Hutyra - redaktor "auto motor i sport"

W wielkim uproszczeniu – X-Trail to po prostu większy Qashqai, z bardziej przestronną kabiną i sporym bagażnikiem. Został wyleczony z off-roadowych aspiracji, co nie oznacza, że nie poradzi sobie z leśnym (suchym!) duktem. Ale tam da radę nawet zwykła Micra. X-Trail na tle konkurentów wyróżnia się stosunkowo wysoką ceną.

 

Dane techniczne

Data publikacji 09/2014
Silnik turbodiesel, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 96 kW (130 KM)
Przy obrotach (/min) 4000/min
Pojemność skokowa [cm3] 1598 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 320 Nm
Przy obrotach (/min) 1750/min
Maksymalne obroty (obr/min) 5200 obr/min
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,73/2,04/1,32/0,95/0,72/0,60:1
Bieg wsteczny 3,64:1
Przełożenie przekł. głównej 4,43:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3 obroty kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 296 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 292 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 7,0 J x 17, Yokohama Geolandar G98, 225/65 R17
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,35
Dł/szer/wys [mm] 4640/1820/1710 mm
Rozstaw osi [mm] 2705 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,2/11,2 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 60 l
Masa własna [kg] 1500 kg
Dopuszczalne obciążenie [kg] 585 kg
Poj. bagażnika [l] 550–1982 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,5
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,9
CO2 (limit) [g/km] 129
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1504 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 6795 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,92/0,64 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1159/1601 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 124 900 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtynowe, systemy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściami USB, AUX i iPod, komputer pokładowy, elektr. ster. szyby, klimatyzacja aut. dwustrefowa, podgrzewane przednie fotele, skórzana wielofunkcyjna kierownica, tempomat, elektr. ster. i składane lusterka zewnętrzne, spryskiwacze reflektorów przednich, reflektory przeciwmgłowe, światła LED do jazdy dziennej, czujniki parkowania, czujniki ciśnienia w oponach, obręcze z lekkich stopów 17’’.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 3,6
0-70km/h (s) 6,0
0-100 km/h (s) 10,5
0-120 km/h (s) 15,5
0-140 km/h (s) 22,3
0-160 km/h (s) 34,2
Prędkość maksymalna (km/h) 188
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,5 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 9,1 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 6,8 l/1 00 km
zasięg (km) 882
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 26
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 46
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 64
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 111
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 130
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 149
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 34,2 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 35,3 m
Wyposażenie dodatkowe Pakiet bezpieczeństwa 3500 zł Pakiet Acenta + (obręcze 19”, elektr. otwierana pokrywa bagażnika, system bezkluczykowy, relingi dachowe) 5700 zł System Nissan Connect (nawigacja, ekran dotykowy 7”, bluetooth, system kamer 360 stopni) 6000 zł Dodatkowe 2 miejsca siedzące 6500 zł Elektrycznie sterowane okno dachowe 3500 zł Lakier metalizowany lub perłowy 3200 zł

PODSUMOWANIE

Nissan X-Trail 1.6 dCi Acenta

Ocena:
3.5
(, )
Nowy X-Trail pod każdym względem jest lepszy od poprzednika. Na dodatek lista zalet została w atrakcyjny sposób opakowana. Samochód może się podobać, ale na tle konkurentów brakuje mu czegoś, co nazywamy charakterem. Na nieszczęście cennik skalkulowano w taki sposób, że na potencjalnego nabywcę może działać jak straszak.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja, dobra jakość wykonania, przestronna kabina, duża liczba schowków
kiepska widoczność do tyłu
Napęd
dobra dynamika, nieźle działająca skrzynia biegów, oszczędny silnik
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce, dobrze zestrojony układ ESP, dobra widoczność w przód, bogate wyposażenie
Komfort
dobrze wyciszona kabina, wygodne fotele, przestronna kabina, wygodny w obsłudze system nawigacji
ograniczona regulacja wzdłużna fotela kierowcy
Właściwości jezdne
dobra stabilność, dobrze zestrojony układ zawieszenia
mało precyzyjny układ kierowniczy, momentami zbyt duża podsterowność
Eksploatacja
bogate wyposażenie już w wersji podstawowej, niskie zużycie paliwa
wysoka cena, przeglądy raz w roku, gwarancja z limitem kilometrów
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W nowy Nissanie X-Trail nastąpiły spore zmiany. Auto jest teraz bardziej cywilizowane na drodze, mniej toporny design i dynamiczny silnik diesla. W teście wersja Acenta z silnikiem 1.6 dCi 130 KM.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-15 11:15:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij