Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.6

Test Opel Astra IV 1.4 Turbo - Koktajl firmowy

Ma wszystko, co potrzeba. Do tego w dobrych proporcjach. W czwartym wcieleniu Opel Astra oferuje smakowity miks wielu składników - od przestronności wnętrza i jakości wykonania po komfort i dynamikę.

Maciej Ziemek 2009-11-24
Zachodzące daleko na boki „wyostrzone” tylne światła sprawiają, że szeroka Astra wydaje się jeszcze szersza

Tylko jeden z dziewięciu silników oferowanych do nowej Astry ma mniejszą pojemność niż w testowanym egzemplarzu - wysokoprężny 1.3 CDTI. Wybierając do testu wersję z silnikiem o pojemności jedynie 1364 cm3, mieliśmy sporo obaw, czy tak mała jednostka napędowa uciągnie takiego słonia jak nowa Astra. Na wszelki wypadek Opel podaje jedynie masę własną podstawowego modelu z seryjnym wyposażeniem (1.4 ecoFLEX Selection), która wynosi aż 1373 kg. Sporo jak na auto niższej klasy średniej, nawet jeśli największe w segmencie i bogato wyposażone już w standardzie.

Na szczęście, dzięki turbosprężarce silnik 1.4 Turbo ECOTEC pod względem mocy nie jest przedostatni w gamie jednostek napędowych Astry, ale trzeci od góry. 140 KM i 200 Nm to nie byle co. Do wyniku z danych fabrycznych, dotyczącego sprintu do 100 km/h, testowanej Astrze zabrakło jedynie 0,4 s. Rezultat 10,1 s podczas przyspieszenia od 0 do 100 km/h to i tak zdecydowanie lepiej niż to, czego można się było spodziewać. Na niższych biegach turbodoładowana jednostka napędowa do swoich maksymalnych obrotów, wynoszących 6500/min, dochodzi bez żadnej zadyszki i w takim tempie, że obrotomierza lepiej nie spuszczać z oka. Po 3,4 s od startu, przy 50 km/h, kończy się pierwszy bieg. Szybka zmiana na dwójkę i po upływie kilku sekund, przy 93 km/h, znowu trzeba zmieniać bieg. Dopiero na trójce, na której Astra rozpędza się do aż 145 km/h, można trochę odsapnąć. Warto zapamiętać osiągi Astry 1.4 Turbo na trzecim biegu.

Pomiar drogi hamowania nie przyniósł niespodzianek. Ze 100 km/h podczas pierwszej próby nieobciążona Astra zatrzymuje się po 38 metrach. Po rozgrzaniu układu hamulcowego i obciążeniu samochodu droga hamowania ze 100 km/h wydłuża się o 1 metr. Nie są to wyniki na miarę nowej jakości w klasie niższej średniej, ale sytuują Astrę w ścisłej czołówce nowoczesnych samochodów z jej segmentu.

 

Podczas pomiarów elastyczności od początku wydawało się, że z autem coś jest nie tak. Wyniki uzyskiwane przez Astrę dalekie były od ideału. Przy dość wysokim momencie obrotowym 1,4-litrowego silnika, dostępnym już od 1850 obr/min, Astra fruwać nie może, ale rozpędzanie z 60 km/h do 100 km/h czy z 80 km/h do 120 km/h na V i VI biegu powinno jej przychodzić zdecydowanie łatwiej. Nawet na czwartym biegu wyniki Astry nie są zachwycające, bo wynoszą - odpowiednio - 9,3 s i 9,8 s. Wtedy przypomniało nam się jaka jest masa własna "gołej" Astry, uwzględniliśmy dodatkowy osprzęt i wyposażenie testowanego egzemplarza oraz masę kierowcy. Ze zgrubnych szacunków wyszło, że bogato wyposażona Astra 1.4 Turbo z kierowcą na pokładzie może ważyć około 1,5 tony. I wszystko jasne.

Na szczęście, w odwodzie jest bieg trzeci. Na trójce, przy 60 km/h, serce Astry bije z prędkością nieco poniżej 3000 obr/min. Turbosprężarka jest już obudzona, czuwa i zaczyna powoli tłoczyć dodatkowe powietrze do silnika. "Setka" pojawia się na liczniku już po upływie 6,7 sekundy zamiast po 20,1 s, jak ma to miejsce w wypadku przyspieszania na ostatnim biegu. Czas rozpędzania z 80 km/h do 120 km/h skraca się z 19,4 s do 7,1 s. Wniosek? Na trasie do sprawnego przyspieszania należy wykorzystywać bieg trzeci, bo na IV, V i VI nawet 140-konna Astra jest zbyt ociężała.

Podczas jazdy, zza kierownicy nadwagi auta nie odczuwa się wcale. Astra chętnie i szybko skręca, w reakcjach na ruchy kierownicą jest nawet dynamiczna. Stabilne zachowanie auta podczas szybkich manewrów, zawieszenie z ogromnym zapasem trakcji, ostry układ kierowniczy (jedynie 2 2/3 obrotu kierownicą dzielą maksymalne po-łożenie kół od lewej do prawej) oraz szerokie i sztywne opony Bridgestone Potenza RE 050A o rozmiarze 225/45 R18 skutecznie maskują ociężałość konstrukcji Astry. Dynamikę doznań "podkręca" również dobra pozycja za kierownicą. Siedzi się stosunkowo nisko, zakres wzdłużnej regulacji fotela przerasta nawet potrzeby osób o ponadprzeciętnym wzroście, regulowana równości Astrze pomaga również duży rozstaw osi, wynoszący 2685 mm, czyli prawie tyle, co w Insignii należącej do klasy średniej.

 

Doznania rodem z auta wyższej klasy potęguje też wnętrze Astry. Sporo w nim miękkich materiałów i dodatków w kolorze chromu, które mają podkreślać dbałość projektantów o szczegóły oraz uderzać po oczach precyzją wykonania tele. Może być go całkiem sporo lub wcale. Pasażerowie z przodu i z tyłu mają do dyspozycji kieszenie w drzwiach, z przodu z uchwytami na butelki w rozmiarze XL (1,5 l), z tyłu - S (0,5 l). Miejsca na odkładanie mniejszych i większych drobiazgów nie brakuje (od monet, przez iPody i telefony komórkowe, po aparaty fotograficzne i atlasy). Bagażnik ma standardowo 370 l pojemwpojemw dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy pozwala odsunąć kierownicę dość daleko od deski rozdzielczej.

Samochód, który podczas jazdy krętą drogą zachowuje się bardzo stabilnie na prostej jest zaskakująco komfortowy. Mechanizm Watta, redukujący poprzeczne ruchy belki skrętnej tylnego zawieszenia w stosunku do nadwozia usztywnia tylne zawieszenie, ale działa jedynie w czasie występowania na kołach sił poprzecznych, czyli wtedy, gdy koła toczą się po łuku. Gdy Astra jedzie prosto przed siebie, dość miękko zestrojone połączenie wahaczy wzdłużnych belki z nadwoziem na tyle skutecznie tłumi łagodne pofałdowania nawierzchni, że można poczuć się jak w samochodzie wyższej klasy. W dobrym tłumieniu niei montażu. Kto siedział w Insignii albo przynajmniej widział jej wnętrze, w Astrze będzie czuł się znajomo. Miejsca na przednich fotelach jest sporo, a same siedzenia bardzo wygodne. W testowanym egzemplarzu fotel kierowcy był wyposażony w osobną regulację kąta nachylenia przedniej i tylnej części siedziska, co umożliwiało zajęcie idealnie dopasowanej pozycji za kierownicą. Dla osób, dla których siedziska standardowej długości są zbyt krótkie, świetnym rozwiązaniem jest regulacja wysunięcia przedniej podpórki siedziska. W ten sposób nogi podparte są tuż za kolanami.

Z tyłu w Astrze podróżuje się wygodnie. Na brak miejsca nad głową nie można narzekać, a ilość miejsca na kolana zależy od tego, jak daleko do tyłu przesunięte są przednie foności. Podłoga może znajdować się w dwóch położeniach: wyższym - wtedy bagażnik jest niższy, ale nie ma progu, a pod podłogą powstaje spora przestrzeń na płaskie przedmioty; niższym - wtedy trzeba się liczyć z przerzucaniem bagaży przez wysoki próg.

Ani czasy, ani sytuacja Opla nie są wymarzone do wprowadzania na rynek tak ważnego modelu, jakim dla Opla zawsze była i jest Astra. W klasie Golfa Opel jeszcze nigdy nie wytoczył tak solidnego i dopracowanego działa w bitwie o klientów i o przodownictwo w segmencie. Ale czy to wystarczy w trudnych czasach i w walce ze znakomicie przygotowanym przeciwnikiem?

Tekst: Maciej Ziemek

Dane techniczne

Data publikacji 11/2009
Silnik R4, benzynowy, turbodoładowany, umieszczony poprzecznie z przodu
Moc kW (KM) 140 KM
Przy obrotach (/min) 4900
Pojemność skokowa [cm3] 1364
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 200
Przy obrotach (/min) 1850 do 4900
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LOB95
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe lite
Układy wspomagające ABS, TC Plus, ESP Plus
Rozmiar kół i opon 7 J x 17, 225/45 R18 Bridgestone Potenza RE 050A
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 4419/1814/1510
Rozstaw osi [mm] 2685
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1544/1558
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 56
Masa własna [kg] od 1373
Dopuszczalne obciążenie [kg] 497
Poj. bagażnika [l] 370/1325
CO2 (limit) [g/km] 139
Norma emisji spalin Euro 5
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej czołowej i bocznej po stronie pasażera, układy ABS, TC Plus, ESP Plus, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, tempomat, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, fotel kierowcy regulowany na wysokość, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tylna kanapa składana w proporcji 60:40, sportowa kierownica pokryta skórą, radio z CD i 7 głośnikami oraz sterowaniem na kierownicy, 17-calowe obręcze z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 3,4
0-70km/h (s) 5,4
0-100 km/h (s) 10,1
0-130 km/h (s) 16,5
400 m (km/h)/(s) 132/17,1
Prędkość maksymalna (km/h) 205
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,3/13,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 9,8/14,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,6
Maksymalne (l/100 km) 9,8
średnie podczas testu (l/100 km) 7,7
zasięg (km) 727
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 65
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 122
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38

 

 

PODSUMOWANIE

Opel Astra 1.4 Turbo

Ocena:
4
(, )
Opel Astra chce się podobać – od wyglądu i przestronności wnętrza poczynając, przez jakość wykonania i bogate wyposażenie, po komfort jazdy i bezpieczne właściwości jezdne. Walka z Golfem zapowiada się pasjonująco, jak nigdy dotąd. O wyniku mogą zadecydować pojedyncze punkty. Astra górą?
Napęd
wysoka jakość wykonania
duży zakres regulacji foteli i kolumny kierownicy
bardzo wygodne fotele
niski poziom hałasu
dobre przyspieszenie
bardzo dobry komfort jazdy
bezpośredni układ kierowniczy
pewne właściwości jezdne
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
przestronne wnętrze, dużo schowków
słaba elastyczność na wyższych biegach
wysoka masa własna
zużyciepaliwa znacznie odbiegające od danych fabrycznych
tylko dwa lata gwarancji
słaba widoczność do tyłu na boki
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ma wszystko, co potrzeba. Do tego w dobrych proporcjach. W czwartym wcieleniu Opel Astra oferuje smakowity miks wielu składników - od przestronności wnętrza i jakości wykonania po komfort i dynamikę.
    auto motor i sport, 2009-11-24 13:45:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij