Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Test Suzuki Vitara: Tylko pozory

Poprzednia Vitara była autem terenowym i świetnie radziła sobie na bezdrożach. Nowa jest crossoverem, więc bardziej powinny jej odpowiadać drogi pokryte asfaltem. Czy tak jest, sprawdzamy testując samochód z napędem AllGrip i benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 120 KM.  

Michał Hutyra 2015-12-18

Dziś mało kto pamięta Vitarę pierwszej generacji. Ten niewielki terenowy samochód był zbudowany na ramie, miał napęd na dwie osie i reduktor, a dominującym stylistycznie elementem były spore koła, zatopione w wielkich nadkolach. Produkcja Vitary zakończyła się 18 lat temu, większą karierę (która trwa do dziś) zrobiła Grand Vitara.

Nowa Vitara nie próbuje odwoływać się do historii swojej poprzedniczki, nie zbudowano jej na ramie ani nie ma reduktora. Technicznie jest spokrewniona z Suzuki SX4 S-Cross, ale okazuje się od niego wyraźnie mniejsza.

Linię nadwozia narysowano w zupełnie nowym stylu – modnym, ale dość pospolitym. Nadwozie testowego egzemplarza jest dwukolorowe (dopłata 3290 zł), co czyni wygląd auta bardziej atrakcyjnym. Stylistycznym odwołaniem do większej siostry – Grand Vitary – jest maska silnika zachodząca na błotniki i wtopione w nią pseudowyloty powietrza.

Nowoczesność i prostota
Do wykończenia kabiny wykorzystano wyłącznie twarde plastiki, jedynie na drzwiach z przodu znajdują się tekstylne wstawki. Jakość tworzyw nie jest zła i co ważniejsze nie są one podatne na zarysowania. Nie wyglądają też pospolicie, a tak często się dzieje w „budżetowych” autach. Wrażenie wysokiej jakości sprawia konsola środkowa. Wykończono ją połyskującym tworzywem w kolorze czerni fortepianowej. Wygląda elegancko, choć w tego typu aucie takie wykończenie okazuje się mało praktyczne, bo na błyszczącym tworzywie bardzo widać kurz. W centralnym miejscu konsoli zamontowano 7-calowy ekran systemu multimedialnego (standard od wersji XLED). Zawiera on m.in. radioodtwarzacz z tunerem cyfrowym (DAB), nawigację satelitarną oraz zestaw głośnomówiący.

Silnik nowej Vitary nie grzeszy temperamentem, okazuje się za to oszczędny

Jego menu jest czytelne, a obsługa intuicyjna. Narzekać można wyłącznie, że system nie potrafi komunikować się w języku polskim. Poniżej w łatwo dostępnym miejscu znajduje się panel do obsługi klimatyzacji automatycznej. Pod nim wygospodarowano praktyczny schowek na portfel czy telefon.

Nie na długie trasy
Za kierownicą niełatwo dobrać wygodną pozycję – kierowca siedzi jak na krześle, a kolana ma zgięte pod kątem prostym. Fotele zamontowano zbyt wysoko, ich siedziska są za krótkie. Wyprofilowanie jest mizerne, co dodatkowo zniechęca kierowcę do wypuszczania się Vitarą na górskie drogi. Pasażerowie siedzący z tyłu też mogą grymasić. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem 90 stopni i to akurat cieszy, ale otwór powstały po ich otwarciu nie jest foremny (przeszkadza duże nadkole), więc żeby dostać się na tylną kanapę, trzeba mocno wyginać ciało. Ciasno jest nad głową – tu akurat winowajcą okazuje się panoramiczny dach (dopłata 4000 zł). Miejsca na kolana jest za to w sam raz, a cienkie obicia drzwi nie zmniejszają przestrzeni na wysokości ramion. Kabinę, chociaż dość kompaktową, można uznać za przestronną. Nie da się tego powiedzieć o bagażniku – ma 375 l i z trudem zmieści rodzinny bagaż, nawet na weekendowy wypad. W załadunku bagażnika przeszkadza również niezbyt wysoko unosząca się pokrywa bagażnika.

Lubi się pobrudzić
Nowa Vitara jest dobrze przygotowana do jazdy poza drogami utwardzonymi. Najsłabszym elementem terenowej układanki są typowo szosowe opony Continental EcoControl, o niskim profilu 215/55. Samochód wyposażono w elektronicznie sterowany napęd na obie osie AllGrip, z elektromagnetycznym sprzęgłem wielopłytkowym. Kierowca może wybierać spośród trzech trybów jazdy. „Sport” zapewnia jak najlepszą przyczepność na utwardzonych drogach, „Snow” pozwala lepiej kontrolować auto na śliskich i luźnych nawierzchniach. W najbardziej wymagających warunkach można na stałe zblokować mechanizm różnicowy (funkcja „Lock”).

W tym trybie nie można poruszać się po utwardzonej nawierzchni i przekraczać prędkości 60 km/h. Na co dzień najbardziej uniwersalny jest tryb „Auto” – komputer na podstawie informacji uzyskanych z poszczególnych kół sam reguluje przypływ siły napędowej. Vitara jest też wyposażona w system ułatwiający kierowcy zjazd ze stromych wzniesień – Hill Descent Control.

Pokrętło do obsługi systemu AllGrip zamontowano na tunelu środkowym, w wygodnym i łatwo dostępnym miejscu Kolor elementów na desce rozdzielczej i kierownicy można dopasowywać do koloru nadwozia Vitary
   

Prędkość jazdy zostaje w nim ograniczona automatycznie do 15 km/h. W terenowej jeździe przydają się też 18,5-centymetrowy prześwit oraz osłony progów i nadkoli z tworzywa. Samochód jest lekki (waży 1160 kg), ma krótkie zwisy (przedni oraz tylny) i jak na crossovera jest całkiem sprawny w terenie.

Na asfalcie Vitara zachowuje się poprawnie i neutralnie. W zwalczaniu podsterowności bardziej niż system ESP pomaga jej napęd na obie osie. Zawieszenie zestrojono dosyć sztywno, co ma tę zaletę, że wysokie nadwozie Vitary nawet podczas szybkiej jazdy krętymi drogami nie próbuje przechylać się na boki. Układ zawieszenia całkiem dobrze radzi też sobie z tłumieniem poprzecznych nierówności, zapewniając podróżnym przyzwoity komfort.

O zawieszeniu dobrze świadczy też fakt, że pracuje ono bezszelestnie. Nadwozie ma dużą sztywność, a elementy wykończeniowe w kabinie są solidnie zmontowane. Nawet podczas jazdy po zniszczonym starym bruku wewnątrz auta nie słychać nic oprócz odgłosów pochodzących od silnika.

Silnik robi dużo szumu i nie grzeszy temperamentem. Jest natomiast oszczędny Radar odległości i aktywny tempomat to nowość w ofercie Suzuki. Nowością jest też system start/stop
   

Prosty napęd
W Polsce Vitara jest oferowana z jednym tylko silnikiem. Benzynowy motor o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM nie imponuje siłą napędową ani dynamiką. Jest dosyć głośny, a do życia budzi się dopiero po przekroczeniu 3000 obr/min. Wyposażony jest w system start/stop i współpracuje z pięciobiegową przekładnią mechaniczną. Największą zaletą silnika jest umiarkowany apetyt na paliwo – średnio zużywa on 7,2 litra benzyny na 100 km. W trasie, jeśli prędkość jazdy jest umiarkowana, można powalczyć o wynik 5,8 l/100 km. Podczas szybkiej jazdy drogami ekspresowymi, przy silnym wietrze, silnik Vitary połykał nawet 9,3 l/100 km. Nadwoziem targały podmuchy wiatru, z trudem też udawało się utrzymywać prędkość jazdy na poziomie 140 km/h.

Nie jest łatwo
Cennik Vitary skonstruowano w taki sposób, że trzeba wybrać konkretną wersję z przypisanym do niej wyposażeniem. Osobno można dokupić jedynie napęd 4x4 i wybrać kolor lakieru. To nie ułatwia konfiguracji. Ktoś zapewne uznał, że upraszczanie to klucz do sukcesu. Pytanie tylko, czy ten ktoś spytał klientów, czy zamiast terenowej Grand Vitary zadowoli ich quasi-terenowa Vitara.


Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”

Od crossoverów nikt nie oczekuje, żeby zdolnościami terenowymi dorównywały SUV-om. Mimo wszystko Vitara wybija się ponad przeciętność, gdy idzie o jazdę z dala od asfaltu. Dla odmiany na zwykłej drodze Suzuki okazuje się zaledwie przeciętne. Ilość miejsca w kabinie jest w sam raz, a wykończenie auta całkiem przyzwoite. Wszystko to opatrzono dobrą ceną.

Dane techniczne

Data publikacji 05/2015
Silnik benzynowy, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 88 kW (120 KM)
Przy obrotach (/min) 6000/min
Pojemność skokowa [cm3] 1586 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 156 Nm
Przy obrotach (/min) 4400/min
Maksymalne obroty (obr/min) 6250
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,545/1,904/1,258/0,911/0,725
Bieg wsteczny 3,25:1
Przełożenie przekł. głównej 4,411:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,9 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe, wentylowane, średnica 280 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 260 mm
Układy wspomagające ABS, ESP, TC, Hill Hold Control, HillDescent Control
Rozmiar kół i opon 6,5 J x 17, Continental EcoControl, 215/55 R17
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 4175/1775/1610 mm
Rozstaw osi [mm] 2500 mm
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1535/1505 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,4 m / 10,4 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 47 l
Masa własna [kg] 1160 kg
Rozkład masy przód/tył [%] 60,3/39,7%
Dopuszczalne obciążenie [kg] 570 kg
Przeglądy – serwis [km] co 20 tys. km lub raz w roku
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,5 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 5,1 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,6 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 130 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1460 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 5233 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,69/0,52 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 868/1292 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata
Gwarancja lakier (lata) 1 rok
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 96 190 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki pow. przednie, boczne, kurtynowe airbag kolanowy kierowcy, systemy ABS i ESP, system wspomagający ruszanie ze wzniesienia, system wspomagający zjazd ze wzniesienia, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka, interaktywny system audio z nawigacją, łączem Bluetooth, wyjściem USB i czytnikiem kart SD, skórzana kierownica wielofunkcyjna, światła mijania w technologii LED, reflektory przeciwmgłowe, aktywny tempomat, system ostrzegania o nagłym hamowaniu (Radar Brake Support), system keyless-go, czujniki parkowania, czujnik deszczu, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, obręcze z lekkich stopów 17’’.
0-30 km/h (s) 1,9 s
0-50 km/h (s) 3,4 s
0-80 km/h (s) 7,2 s
0-100 km/h (s) 10,8 s
0-130 km/h (s) 18,4 s
0-160 km/h (s) 37,0 s
Prędkość maksymalna (km/h) 180 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,8 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 9,3 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 7,2 l/1 00 km
zasięg (km) 652 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 126 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,6 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 38,7 m
Wyposażenie dodatkowe dach panoramiczny 4000 zł lakier metalizowany 2290 zł nadwozie dwukolorowe 3290 zł

PODSUMOWANIE

Suzuki Vitara 1.6 VVT XLED

Ocena:
3.5
(, )
Ucywilizowanie Vitary wyszło jej na dobre. Dzięki temu lepiej odnajduje się w dzisiejszym, uniwersalnym świecie. Crossover Suzuki nie ma zbyt wielu słabych punktów, a modny wygląd i umiarkowana cena powinny spodobać się młodszej klienteli. Gdyby Vitarę wyposażyć w nowocześniejszy silnik, dostałaby pół gwiazdki więcej.
Nadwozie
dobra widoczność do przodu i na boki, intuicyjna obsługa, solidny montaż
niewielki bagażnik, utrudnione wsiadanie na tylną kanapę, słabe wyciszenie kabiny
Napęd
oszczędny silnik, dobrze działający mechanizm zmiany biegów, bardzo dobre właściwości trakcyjne
słaba elastyczność silnika, przeciętne osiągi
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce, wysoka stabilność, dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego
Komfort
dobry komfort resorowania
niezbyt wygodna pozycja za kierownicą
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze, dobre tłumienie nierówności, mała podsterowność, precyzyjny układ kier.
wysoka wrażliwość na podmuchy bocznego wiatru
Eksploatacja
atrakcyjna cena zakupu, niskie spalanie
brak możliwości dokupienia pojedynczych elementów dodatkowego wyposażenia, bardzo krótka gwarancja na lakier
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bardzo ładny samochód , który nadaje się do miasta jak i na nie utwardzoną  nawierzchnię , trochę szkoda że nie ma w ofercie mocniejszego silnika
    gienio832, 2015-07-26 23:06:19
  • avatar
    zgłoś
    <p>Kiedyś Suzuki Vitara była typową terenówką. Nieźle radziła sobie na bezdrożach, ale za asfaltem nie przepadała. Teraz Suzuki przekształciło Vitarę w crossovera. Czy ta zmiana wyszła jej na dobre? Sprawdzamy to jeżdżąc autem z napędem AllGrip i benzynowym silnikiem 1.6.</p><br /><br /><a href="/testy/Test-Suzuki-Vitara-Tylko-pozory,19967,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-06-12 09:48:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij