Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Test długodystansowy - Mazda 3

W przeciwieństwie do wielu wcześniejszych długodystansowych prób, test Mazdy 3 w zdecydowanej większości przebiega po polskich drogach. Do pierwszego przeglądu nic złego z samochodem się nie działo.

2010-09-17
Mazda 3 Mierząc prawie 4,5 m Mazda 3 jest jednym z większych kompaktów – idealnym na dalekie podróże. Średnio pali 7,92 l/100 km

 

Mimo srogiej zimy na początku testu, Mazda 3 przebieg do pierwszego przeglądu - przy 20 tys. km - wykonała w standardowym tempie (nieco ponad dwa miesiące). W tym czasie auto 48 razy gościło na stacjach benzynowych, z których w sumie "wyciągnęło" 1584,21 l benzyny bezołowiowej LOB 95. Do zbiornika wlewaliśmy średnio po 33 l paliwa, a maksymalnie wchodzi 55 l. Średnie zużycie benzyny na dotychczasowym dystansie wynosi 7,92 l/100 km. Jak na 151 KM, które pracują na dobre osiągi testowanej "trójki" nie tylko na trasach poza miastem, ale również w mieście, wynik ten należy uznać za niezbyt wygórowany.

Czy to zasługa systemu i-stop, który odpowiada za automatyczne zatrzymywanie i rozruch silnika podczas postoju przed światłami? Na pewno tak, chociaż w jakim stopniu - trudno stwierdzić. W czasie jazdy na trasie system nie ma zbyt wiele do roboty. Przy niewielkich przebiegach w mieście, do tego zimą, gdy silnik potrzebuje więcej czasu na rozgrzanie, nie każdy postój przed światłami oznacza automatycznie zatrzymanie pracy silnika. Jeśli do tego dojdzie, trzeba liczyć się z tym, że jednostka napędowa uruchomi się, mimo że nie da jej się do tego sygnału przez wciśnięcie pedału sprzęgła. Po prostu, ten system tak ma. Wyłączanie i włączanie silnika bez udziału kierowcy wymaga jednak przyzwyczajenia. Oczywiście, system można wyłączyć albo nie dać mu komendy do wyłączenia silnika przez przytrzymanie pedału sprzęgła, ale nie o to chodzi.

Nie tylko na niezbyt wygórowane zużycie paliwa, ale także na zachowanie Mazdy 3 na drodze ma za to wpływ jej umiarkowana w stosunku do wymiarów zewnętrznych masa własna. Przy długości wynoszącej aż 4,46 m, "trójka" Mazdy należy do czołówki klasy niższej średniej pod względem wymiarów. W zasadzie, rywalizację w tej dziedzinie przegrywa jedynie z Lancerem Sportback, który długością wyprzedza nawet wersję sedan. Przy sporych wymiarach zewnętrznych, Mazda 3 należy jednocześnie do grona najmniej otyłych kompaktów. Jej silnik dźwiga wyraźnie mniejszy ciężar niż silniki w innych autach klasy niższej średniej, dlatego potrafi być mniej łakomy. Nawet jeśli wciąż nie udało się poprawić wyniku zużycia paliwa, jak dotąd wynoszącego na trasie 6,1 l/100 km, do końca testu wszystko jest możliwe. W mieście zapotrzebowanie na paliwo 151-konnej Mazdy 3 z dwulitrowym silnikiem waha się w okolicach 10 l/100 km - wynik też całkiem OK.

MAZDA 3 2.0 MZR DISI EXCLUSIVE PLUS

MAZDA 3 2.0 MZR DISI EXCLUSIVE PLUS
Cena 78 900 zł
KonkurenciFord Focus, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc/przy obrotach151 KM/6200 obr/min
0-100 km/h10,4 s
Prędkość maksymalna206 km/h
Zużycie paliwa6,8 l/100 km
Emisja CO2159 g/km
Silnikpoj. skok. 1999 cm3, 191 Nm przy 4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4460 x 1755 x 1470 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1270 kg, pojemność bagażnika 340/1360 l.

Niestety, koszt przeglądu testowanej "trójki" w autoryzowanym serwisie Mazdy już tak bardzo nie cieszy. Przegląd przy 20 tys. km kosztował 862 zł, chociaż wymieniono jedynie olej silnikowy oraz fi ltry - oleju i powietrza. Koszt materiałów wyniósł 374 zł, natomiast robocizny - aż 488 zł. O ile z tak drogimi materiałami już się spotkaliśmy (chociaż w wypadku testowanych ostatnio na długim dystansie Peugeota 308 i Renault Mégane materiały przy pierwszym przeglądzie kosztowały mniej), o tyle z tak drogą robocizną - od dawna nie. Najwyraźniej, Mazda nie zamierza zrywać z powszechnym przekonaniem na temat drogich w serwisowaniu aut japońskich.

Jak dotychczas, testowana "trójka" wpisuje się również w pogląd, dotyczący niezawodności japońskich samochodów. Do przeglądu przy 40 tys. km brakuje już tylko paru tysięcy kilometrów i wszystko wskazuje na to, że to będzie druga (i wyłącznie obowiązkowa) wizyta testowanej Mazdy w serwisie. Na ile kosztowna i czy ostatnia w ogóle? Zobaczymy.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 9/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W przeciwieństwie do wielu wcześniejszych długodystansowych prób, test Mazdy 3 w zdecydowanej większości przebiega po polskich drogach. Do pierwszego przeglądu nic złego z samochodem się nie działo.
    auto motor i sport, 2010-09-17 10:00:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij