Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Test długodystansowy Mazdy 3

System stop&start, upakowany pod maską Mazdy 3, wyruszył w test długodystansowy na 50 000 km. Jeszcze jest traktowany jako wynalazek, ale prędzej niż później będzie standardowy w każdym samochodzie.

2010-06-28
Mazda 3 16 lutego 2010 roku, o godzinie 10, wyjechaliśmy z salonu Mazdy w Warszawie testową „trójką”, która miała na liczniku 15 km. Po 10 dniach testu licznik pokazywał już o 3700 km więcej

 

Mazda, jako jedyny producent na świecie, w układzie stop&start (zwanym u niej i-stop) do ponownego rozruchu silnika wykorzystuje energię spalania. System automatycznego zatrzymywania i rozruchu silnika, na przykład podczas postoju przed światłami, pozwala zmniejszyć emisję szkodliwych substancji i przede wszystkim ogranicza emisję dwutlenku węgla. Dzięki systemowi i-stop Mazda 3 zużywa o 14% mniej paliwa w cyklu mieszanym w porównaniu z modelem poprzedniej generacji, wyposażonym w silnik o identycznej pojemności, ale bez systemu stop&start. Tak mówi teoria. Czy zmniejszony apetyt silnika na paliwo da się zaobserwować w warunkach realnej eksploatacji? Czy system stop&start działa niezawodnie? Czy wymaga od kierowcy jakichś nietypowych zachowań? Na te oraz na inne pytania odpowie test - na dystansie 50 tysięcy km - 151-konnej Mazdy 3 z dwulitrowym benzynowym silnikiem.

Ponieważ, jak na razie, Mazda oferuje system i-stop jedynie w połączeniu z silnikiem 2.0 MZR DISI i z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, wybór wersji silnikowej Mazdy 3 do testu długodystansowego był prosty. Nad wyborem wersji wyposażenia też nie trzeba było się zbyt długo głowić. Zdecydowaliśmy się na tańszą z dwóch oferowanych wersji hatchback - Exclusive Plus za 78 900 zł, chociaż dopłata jedynie 1000 zł do Mazdy 3 w wersji sedan wygląda kusząco. Cennik 5-drzwiowej Mazdy 3 startuje od 63 900 zł za 105-konną wersję z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l.

Na liście wyposażenia dodatkowego do "trójki" w wersji Exclusive Plus znajdują się jedynie dwa elementy - lakier metalizowany i biksenonowe 72 czerwiec 2010 nowe reflektory z systemem AFS (doświetlanie zakrętów), które cenę testowanej Mazdy 3 podnoszą do 83 800 zł.


i-stop wedle uznania
System i-stop w Maździe 3 można dezaktywować przyciskiem, umieszczonym na desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy, o czym informuje pomarańczowa kontrolka. Jeśli pozwoli się silnikowi automatycznie wyłączać i włączać po zatrzymaniu samochodu, na prędkościomierzu pojawia się zielona kontrolka, ale jedynie wówczas, gdy auto zatrzyma się, a komputer sterujący pracą systemu uzna, że jednostkę napędową można unieruchomić. Silnik "sam z siebie" załącza się błyskawicznie już w trakcie wciskania pedału sprzęgła. Zanim wciśnie się go do końca i wrzuci bieg, jednostka napędowa już pracuje.

MAZDA 3 2.0 MZR DISI EXCLUSIVE PLUS

MAZDA 3 2.0 MZR DISI EXCLUSIVE PLUS
Cena78 900 zł
KonkurenciFord Focus, VW Golf
Silnikbenzynowy, R4, 2.0
Moc/przy obrotach151 KM/6200 obr/min
0–100 km/h10,4 s
Prędkość maksymalna206 km/h
Zużycie paliwa6,8 l/100 km
Emisja CO2159 g/km
Silnikpoj. skok. 1999 cm3, 191 Nm przy 4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4460 x 1755 x 1470 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1270 kg,

W wersji Exclusive Plus nie brakuje niczego, co ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort prowadzenia i podróżowania. Czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz systemy ABS, EBD, EBA (wspomaganie nagłego hamowania), DSC (stabilizacja toru jazdy) i TCS (kontrola trakcji) należą do standardu we wszystkich wersjach wyposażenia Mazdy 3. Podobnie jak wielofunkcyjny wyświetlacz znajdujący się na szczycie deski rozdzielczej, a nawet podgrzewane przednie fotele. Do wyposażenia seryjnego wersji Exclusive Plus należą również m.in. automatyczny włącznik świateł i wycieraczek, podgrzewana przednia szyba, tempomat, czujniki parkowania z tyłu i radioodtwarzacz CD/MP3 z wejściem AUX oraz 6 głośników. 17-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami w rozmiarze 205/50 podkreślają usportowiony charakter hatchbacka Mazdy.

Testowana Mazda 3 rozpoczęła zmagania na dystansie 50 tysięcy kilometrów w połowie lutego, jako samochód fabrycznie nowy o przebiegu 15 km. Tuż przed oddaniem tego numeru "auto motor i sport" do druku trafiła na przegląd przy 20 tys. km. Jak dotąd, najniższe zużycie paliwa wynosi 6,1 l/100 km i zostało osiągnięte na trasie przy średniej prędkości jazdy wynoszącej 86 km/h, czyli dość żwawej. W cyklu poza miastem Mazda obiecuje zużycie paliwa, wynoszące jedynie 5,4 l/100 km, co wydaje się do osiągnięcia. Nawet jeśli nie uda się zejść na trasie poniżej 6 l/100 km, i tak różnica w stosunku do danych fabrycznych okazałaby się zaskakująco niewielka, a apetyt 151-konnej Mazdy 3 na paliwo - bardzo przyzwoity.

 

Samoczynne wyłączanie się silnika i ponowne uruchamianie podczas jazdy miejskiej, gdy komputer uzna to za celowe - tzn. po przynajmniej częściowym rozgrzaniu silnika - odbywa się bardzo spokojnie i prawie nie daje się odczuć. Jedynie brak odgłosu pracującej jednostki napędowej wskazuje na to, że została wyłączona. Zanim system stop&start upowszechni się tak, jak ABS czy poduszki powietrzne, warto informować pasażerów, na czym polega jego działanie. W przeciwnym razie można spotkać się z zarzutem... nieumiejętnej jazdy, prowadzącej do wyłączania silnika przy każdym zatrzymaniu samochodu. A tego nie zdzierży żaden kierowca!

Gdy silnik nie jest odpowiednio dogrzany, a pasażerowie intensywnie schładzają się przy użyciu klimatyzacji, jednostka napędowa - nawet po wstrzymaniu pracy w trakcie postoju - może po chwili zostać ponownie uruchomiona, zanim kierowca da do tego sygnał przez delikatne wciśnięcie pedału sprzęgła. I nie należy się dziwić, bo wymaga tego podtrzymanie funkcji "życiowych" samochodu.

Ani na dynamikę, ani na prowadzenie Mazdy "trójki" nie narzeka jak dotąd żaden z kierowców. Pozycja do jazdy jest świetna, fotele - znakomite. Gdyby do tyłu wsiadało się nieco wygodniej i gdyby było tam więcej miejsca na nogi, Mazda 3 okazałaby się jeszcze lepszą towarzyszką dalekich podróży.

Tekst: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Jacek Hanusz, Mariusz Barwiński
amis 6/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    System stop&start, upakowany pod maską Mazdy 3, wyruszył w test długodystansowy na 50 000 km. Jeszcze jest traktowany jako wynalazek, ale prędzej niż później będzie standardowy w każdym samochodzie.
    auto motor i sport, 2010-06-28 10:19:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij