Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Test fotelików dziecięcych

2012-01-02
Test fotelików dziecięcych Karoseria auta z zamontowanym w niej fotelikiem jest wyhamowywana podczas testu z prędkości 51 km/h do zera. Powstające przy tym  opóźnienie wystrzeliwuje fotelik Concorde Intense poza auto. Dla dziecka może to mieć najtragiczniejsze skutki
Sprawdzian na ostro. Smutny bilans testu "auto motor i sport": spośród dziewięciu testowanych fotelików dziecięcych, tylko sześć dobrze chroni małych pasażerów. Trzy modele przepadły z kretesem.

Czy zależy Państwu na bezpieczeństwie własnych dzieci? Jeśli zapytać dziesięcioro rodziców, dziesięć razy można usłyszeć tę samą odpowiedź: "Oczywiście!". I właśnie dlatego dla najmłodszych członków rodziny wymyślono specjalne samochodowe foteliki - te zwykłe, standardowe, są dla maluchów po prostu za duże.

Przepisy nakazują, by dzieci do 12 roku życia (o ile w tym wieku są wzrostu niższego niż 150 cm) były przewożone w samochodzie jedynie w atestowanym foteliku. Jeśli krzesełko zostało opatrzone znakiem normy bezpieczeństwa ECE R 44/03 lub ECE R 44/04 - jest ono bezpieczne. Czy na pewno?

Gdy VW Golf uderza z prędkością 51 km/h czołowo w przeszkodę, fotelikowi Concord Intense plakietka ze znakiem normy bezpieczeństwa nie pomaga - żaden z dwóch uchwytów systemu Isofix utrzymujących fotelik nie wytrzymuje przyspieszenia o sile 31 g, zaczepy urywają się i zamieniają fotelik w latający obiekt siejący śmiertelne zagrożenie. Właśnie taki tragiczny scenariusz rozegrał się podczas tegorocznego crash-testu fotelików dziecięcych "auto motor i sport", którego standardy są bardziej wyśrubowane niż te, jakim podlegają foteliki badane według normy ECE. Dlaczego? Dlatego, że po dwudziestu latach doświadczeń z testami zderzeniowymi wiemy, że konstrukcje współczesnych samochodów są o wiele bardziej sztywne. Gdy auto czołowo uderza w przeszkodę - a tak dzieje się wciąż w większości drogowych wypadków - z powodu owej sztywności nadwozia powstają większe opóźnienia, które trzeba zneutralizować na mniejszej przestrzeni (kontrolowana strefa zgniotu auta). Dla dziecięcego fotelika oznacza to, że podczas wypadku musi on w krótszym czasie wytrzymać działanie większych sił. Modelowi Concord Intense to się nie udaje, jako jedynemu spośród przeznaczonych do przewozu niemowlaków. Pozostałe trzy foteliki - Cybex Aton, Maxi Cosi Pebble i Recaro Young Profi - także są mocowane w kabinie za pomocą zaczepów Isofix. BeSafe Izi Go korzysta z innego rozwiązania - jest przytrzymywany przez samochodowy pas bezpieczeństwa. Nawet jeśli różnice w wielkości sił działających na głowy, szyje i klatki piersiowe dzieci (patrz tabela na str. 61) zasiadających w dwóch rodzajach krzesełek dla najmłodszych pasażerów nie są duże i wszystkie one otrzymują ocenę "godne polecenia", to w praktyce konstrukcja z wykorzystaniem systemu Isofix robi wrażenie solidniejszej. Dlaczego? Bo podczas wypadku siedziska tych fotelików niemal wcale się nie przesuwają.

Wynik crash-testu w wypadku konstrukcji przeznaczonych dla starszych dzieci jest o wiele gorszy - spośród czterech modeli, dwa (podkładka Cartrend Kids Sunny oraz Storchenmühle Taos) uzyskały werdykt: "niegodny polecenia". Drogi i wyglądający na produkt wysokiej jakości Römer Kidfix zakończył test z wynikiem "warunkowo godny polecenia".

Zakup niedrogiej, oferowanej w hipermarkecie podstawki pod pupę dziecka może wydawać się świetną okazją, zwłaszcza że na tkaninie niechlujnie naciągniętej na styropian widnieje naszywka z oznaczeniem normy ECE. Podczas próby zderzeniowej pas samochodowy nie ma szans utrzymać podstawki w miejscu. Wysuwa się ona spod manekina, a pas rani brzuch i szyję dziecka. Werdykt może być tylko jeden: egzamin oblany.

W wypadku poręcznego i lekkiego fotelika Taos fi rmy Storchenmühle z zaczepu z tyłu oparcia wysuwa się samochodowy pas bezpieczeństwa. Z tego powodu manekin może się w niekontrolowany sposób przesuwać do przodu. Później następuje gwałtowne hamowanie, manekin składa się wpół niczym scyzoryk, a jego szyja doznaje niebezpiecznych obrażeń.

Podobnie dzieje się w wypadku fotelika Kidfix firmy Römer. Mimo że zaczep wygląda o wiele solidniej, pas się z niego wysuwa pozwalając manekinowi nieco się przesunąć przez co zwiększa się działanie sił na klatkę piersiową. Ponieważ siły te okazują się mniejsze niż w wypadku fotelika Taos, Kidfix otrzymuje ocenę "warunkowo godny polecenia".

A oto wynik 19. crash-testu fotelików dziecięcych przeprowadzonego przez "auto motor i spot" - spośród dziewięciu tylko pięciu można zaufać. Trzy oblały egzamin. I nic tu nie pomoże, że instrukcje obsługi są czytelne i zrozumiałe (z wyjątkiem podstawki Cartrend - ona nie miała żadnej), a montaż fotelików nie jest trudny. Wynik i tak jest przygnębiający, przecież wszystkie foteliki miały plakietkę ECE i przeszły testy na zgodność z tą normą. Jak pokazuje nasza próba zderzeniowa przy prędkości 51 km/h, nie gwarantuje to bezpieczeństwa. Dlatego przy zakupie fotelika nie można ufać jedynie plakietce z oznaczeniem normy - warto wziąć pod uwagę surowe testy "auto motor i sport".

Tekst Dani Heyne,
zdjęcia Reinhard Schmid


TAK TESTOWALIŚMY

Crash-test od kulis. Od 19 lat "auto motor i sport" wraz z organizacją rzeczoznawców TÜV Süd bada bezpieczeństwo dziecięcych fotelików samochodowych. Stanowisko testowe opracowane przez TÜV prawie nie zmieniło się przez te lata - foteliki montowane są z tyłu, wewnątrz wzmocnionego samochodowego nadwozia, które jest rozpędzane do prędkości 51 km/h a następnie wyhamowywane z siłą 31 g.

GRUPA 0+. FOTELIK Z AKTUALNYMI ZNAKAMI BEZPIECZEŃSTWA OBLEWA TEST

  Recaro
Young Profi Plus
Cena 549 zł
Maxi Cosi
Pebble
Cena 599 zł
Cybex
Aton
Cena 349 zł
BeSafe
Izi Go
Cena 449 zł
Concord
Intense
Cena 739 zł
OCENA
 godny poleceniagodny polecenia
 godny polecenia godny polecenia niegodny polecenia
 Wysokiej jakości fotelik z mało solidną bazą z zaczepami Isofix, którą trudno zamocować. Przeznaczony do użytku dla dzieci o wadze od 0 do 13 kg lub w wieku 0–15 miesięcy.Baza fotelika i zaczepy Isofix wyglądają na solidne. Regulacja  wysokości
podstawy fotelika nie działa wystarczająco lekko. d 0 do 13 kg lub 0–15
miesięcy.
Lekki i  miękko wyściełany
fotelik ze stabilną bazą
Isofix, na której umieszczono
ilustracje ułatwiające
montaż. Do użytku dla dzieci od 0 do 13 kg, lub w wieku 0–15 miesięcy.
Bardzo lekki fotelik, bez
bazy  montażowej Isofix. Przytrzymywany pasem bezpieczeństwa. Zapinanie dziecka jest łatwe. Dla dzieci w wieku od 0 do 13 miesięcy.
Wygodny  fotelik z  ciężką i rozbudowaną bazą z zaczepami Isofix, które trudno odblokować.
Przeznaczony dla dzieci w wieku o 0 do 13
miesięcy.
 Wymiary i wartości zmierzone     
 Ciężar fotelika/bazy 4,3/6,0 kg 4,0/6,9 kg 4,0/5,5 kg 3,8 kg/– 4,5/7,1 kg
 Głębokość/szerokość/wysokość71/44/43 cm
 69/44/39 cm 67/43/39 cm 70/43/38 cm 60/45/40 cm
 Wartość HIC przy zderzeniu czołowym 600 635 500 466 470
 Przyspieszenie działające na głowę 66 g 65 g 58 g 59 g 71 g
Siły działające na szyję manekina
 1,1 kN 1,2 kN 0,9 kN 1,2 kN 1,1 kN
 Przyspieszenie działające na klatkę piersiową 47 g 42 g 45 g 51 g 56 g
 Przesunięcie fotelika w przód b.p. b.p. b.p. b.p. b.p.
Wyniki crash-testu fotelików grupy 0+     
Prawdopodobieństwo ciężkich obrażeń niskie niskie niskie niskie system zawiódł
Głowa niskie niskie niskie niskie –
 Szyja niskie niskie niskie niskie –
 Klatka piersiowa niskie niskie niskie niskie –
 Po zamontowaniu fotelika
nie ma pewności czy zaczepy Isofix prawidłowo trzymają – oznaczenia, które mają o tym informować
są niedokładne. Podczas
zderzenia fotelik wzorcowo
wywiązuje się ze swojej
funkcji ochronnej.
Maxi Cosi wykorzystuje nowy system bezpieczeństwa, w którym diody LED
pokazują, czy fotelik i zaczepy Isofix zostały prawidłowo
zapięte. I były, jak na to skazuje pozytywny wynik
testu.
Fotelik Cybex dobrze spisał
się podczas zderzenia, manekin
jest solidnie przytrzymywany
przez trzypunktowy
pas, zaczepy Isofi x także trzymają mocno.
Wynik testu fotelika BeSafe pokazuje, że można się obejść także bez fotelika wyposażonego w bazę
montażową Isofi x. To, że
fotelik Izi Go podczas
zderzenia przesunął się
bardziej niż inne nie jest
problemem.
Zaczepy systemu Isofix nie są w stanie przeciwstawić się przyspieszeniom
powstałym podczas testu, twierają się i baza montażowa
wraz z fotelikiem
całkowicie się luzują.

 GRUPA II-III. RĘCE Z DALEKA OD TANICH PODSTAWEK POD SIEDZENIE!

 Kiddy
Cruiserfi x Pro
Cena 560 zł
Römer
Kidfi x SICT
Cena 758 zł
Storchenmühle
Taos
nie oferowany
Cartrend Kids Sunny
(Baumarkt)
nie oferowany
OCENA
 godny poleceniawarunkowo godny
polecenia
niegodny polecenia niegodny polecenia
 Jednoelementowy fotelik z mocowaniem Isofix, z regulowanym na 11
sposobów oparciem pod
głowę i bezstopniowym
pod uda. Przeznaczony dla
dzieci o wadze 15–36 kg.
Jednoelementowy fotelik z mocowaniem Isofix, wyposażony w system chroniący przed uderzeniem z boku (nie testowany przez nas).
Przeznaczony dla dzieci o wadze 15–36 kg.
Lekki, prosty fotelik z elementem przytrzymującym
ciało dzieci o wadze od  do 18 kg. Bez tego elementu przeznaczony
dla dzieci ważących
18–36 kg.
Twarda podstawka ze
styropianu, z pokryciem z tkaniny. Przeciwnie do pozostałych fotelików,
zaopatrzonych w instrukcję ontażu, miał tylko naszywkę. Od 15 do 36 kg.
 Wymiary i wartości zmierzone    
 Ciężar7,6 kg8,0 kg4,4 kg 0,3 kg
 Głębokość/szerokość/wysokość49/52/70 cm
53/62/66 cm 52/51/67 cm 39/34/14 cm
 Wartość HIC przy zderzeniu czołowym 744472943727
 Przyspieszenie działające na głowę61 g 52 g 67 g 63 g
Siły działające na szyję manekina
1,9 kN1,7 kN 3,1 kN1,9 kN
 Przyspieszenie działające na klatkę piersiową54 g58 g 63 g63 g
 Przesunięcie fotelika w przód41 cm43 cm 37 cm44 cm
Wyniki crash-testu fotelików grupy II-III    
Prawdopodobieństwo ciężkich obrażeń niskie niskie wysokie system zawiódł
Głowa niskie niskieśrednie –
 Szyja niskie niskie wysokie –
 Klatka piersiowa niskie średnieśrednie –
 Podczas zderzenia,
mocowania Isofix nieco
poddają się obciążeniom,
co jednak nie pogarsza
wyniku uzyskanego przez
fotelik Kiddy. Odblokowanie
zaczepów Isofi x jest
kłopotliwe.
Zaczepy Isofix solidnie
przytrzymują fotelik. Podczas
zderzenia pas wysuwa się z górnego mocowania, latego na klatkę piersiową anekina działają
wysokie obciążenia.
Pas wysuwa się z górnego mocowania, sprawiając, że manekin składa się
wpół niczym scyzoryk.
Rezultat: na szyję manekina działają niebezpiecznie wysokie siły.
Samochodowy pas
bezpieczeństwa nie może utrzymać podstawki, podczas
zderzenia wysuwa się
ona spod manekina. Pas przebiegający przez jego bark nie ma prowadnicy,
więc przesuwa się niebezpiecznie blisko szyi.

 HIC = Head Injury Criteria, miara obciążenia działającego na głowę manekina; g= 9,81 m/s2, kN + kiloniuton; b.p. – brak pomiaru

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś

    rzęsor, 2012-01-03 14:17:02
  • avatar
    zgłoś
    Sprawdzian na ostro. Smutny bilans testu „auto motor i sport": spośród dziewięciu testowanych fotelików dziecięcych, tylko sześć dobrze chroni małych pasażerów.
    auto motor i sport, 2012-01-03 11:32:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij