Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Test porównawczy: Zafira, Carens i Grand Scenic

Jeśli szukasz auta dla rodziny z dzieciakami, nie ominiesz kompaktowych vanów. Wzięliśmy na tapetę trzy modele – zbadaliśmy, ile w nich miejsca i które jeżdżą najbezpieczniej. Cena też grała rolę.

Chociaż Kia jest mniejsza, wystarcza w niej miejsca dla 7 pasażerów. 2014-08-14

Jak prawie każdy test z udziałem samochodu Kii, również ten można by zacząć od rozważań o jego niższej, w porównaniu z konkurentami, cenie. 16 czy nawet 20 tysięcy złotych piechotą nie chodzi, a o tyle mniej od najtańszych Grand Scénica i Zafiry Tourer kosztuje Carens w podstawowej wersji z testowanym silnikiem 1.7 CRDI.

My wolimy zwrócić uwagę na pewne staromodne techniczne rozwiązanie, które w Carensie powróciło do łask – zawieszenie z belką skrętną. Stosowano ją niegdyś choćby w Porsche 356 i 911, czy w każdym mniejszym aucie Renault – od R4 po Kangoo. Na potrzeby Kii Carens, która w aktualnej odsłonie pojawiła się u dealerów w zeszłym roku, technicy odgrzebali nieskomplikowaną belkę skrętną, która zastąpiła stosowaną wcześniej oś wielowahaczową. Pod nowym nadwoziem znalazło się więc, mówiąc elegancko, sprawdzone rozwiązanie. Czy sprawdzi się ono w konfrontacji z Renault Grand Scénikiem i Oplem Zafirą Tourer? Na straconej pozycji model Kii na pewno nie jest – współczesny Golf, w wersjach z silnikami o mocy do 122 KM, też ma belkę skrętną.

Carens, czyli okej za mniej
Jak każdy van, Carens przekonuje przede wszystkim przestronnością wnętrza, zna też kilka trików, dzięki którym rozkład tego wnętrza da się dopasować do chwilowych potrzeb. Na przykład każdy z trzech foteli z tyłu można osobno przesuwać i składać niezależnie jeden od drugiego. Także dwa (za dopłatą 2500 zł) fotele w trzecim rzędzie można złożyć na płasko z podłogą bagażnika, gdy nie są potrzebne. Gdy zaś zamierzamy je wykorzystać, można bez obaw posadzić na nich dorosłych, pod warunkiem że podróż nie będzie daleka, a fotele przed nimi przesuniemy ku przodowi. To, że Kia pod względem pojemności bagażnika nie dotrzymuje kroku Oplowi ani Renault nie wynika z faktu, że te ostatnie stanęły do testu w wersjach pięcioosobowych, lecz z tego, że Carens jest mniejszy.

Chociaż Kia jest mniejsza, wystarcza w niej miejsca dla 7 pasażerów.

Wnętrze z kolei wykonano solidnie i z dobrych materiałów, co jest wspólną cechą aktualnych modeli Kii. Jeśli chodzi o obsługę pokładowych pokładowych urządzeń, to Koreańczycy wyznają zasadę, że do wszystkiego potrzebny jest osobny przycisk lub pokrętło. Do tej pory to podejście sprawdzało się w praktyce, ale w czasach, gdy można zamówić ogrzewaną kierownicę czy przewietrzane siedzenia, tych przycisków robi się po prostu za dużo.

O właściwościach jezdnych Carensa można powiedzieć, że są na przeciętnym poziomie. Już na niewielkich nierównościach nadwozie zbyt mocno się kołysze, a to za sprawą dość miękkiego zawieszenia. Wspomaganie kierownicy zestrojono z kolei w taki sposób, że cały układ nie grzeszy precyzją, w sumie więc Carens w zakrętach okazuje się podsterowny. Nie zmienia to jednak faktu, że pokonuje je w sposób bezpieczny. Hamulce są przyzwoite, ale tylko przeciętne – Zafira Tourer potrafi zahamować na krótszym dystansie, a przecież to Carens jest najmłodszy w tym towarzystwie, więc powinien wyznaczać standardy.

Co innego 1,7-litrowy turbodiesel, który świetnie współpracuje z precyzyjną sześciobiegową skrzynią, zapewniając vanowi Kii spory temperament Wprawdzie silnik ten nie jest mistrzem oszczędności, ale ze zużyciem testowym na poziomie 7,4 l/100 mieści się w przyzwoitej średniej między testowanymi Renault Scénikiem i Oplem Zafirą z dieslami o podobnej mocy.

I tu znowu pojawia się kwestia ceny. Tańszemu Carensowi łatwiej wybaczyć drobne uchybienia i tym bardziej cieszyć się jego zaletami. Zwłaszcza że w sumie są one nie mniejsze od zalet konkurentów.

Zafira, czyli duże wnętrze
Zafira Tourer to dla Carensa trudny przeciwnik, choćby dlatego, że jest większa, więc zapewnia pasażerom dużo więcej miejsca. Jeśli zamówić (za 1000 zł ekstra) klubowe fotele dla dwóch pasażerów z tyłu – miejsca robi się nieprzyzwoicie dużo. W systemie tym środkowe siedzisko bardzo wygodnej tylnej kanapy zamienia się w szeroki podłokietnik, a skrajne siedziska zostają przesunięte nieco w tył i ku wnętrzu auta – dzięki temu pasażerowie mają jeszcze większą swobodę ruchów.

Jeśli przewożony bagaż ma mieć większą pojemność niż standardowe dla wersji pięcioosobowej 710 litrów, tylne siedzenia można błyskawicznie złożyć i to tak, by tworzyły równą powierzchnię z podłogą bagażnika. Spora ładowność (chociaż o 53 kg mniejsza niż w Carensie), karoseria i wnętrze skrojone tak, że łatwo się do Zafiry wsiada oraz znajdujące się niemal pod ręką mocowania Isofix do fotelików dziecięcych sprawiają, że przyjemnie z niej korzystać na co dzień.

Zafira Tourer może się też pochwalić bardziej wyrafinowanymi innowacjami. Są wśród nich zarówno adaptacyjne reflektory, jak i kamera będąca składnikiem systemu utrzymującego auto na obranym torze jazdy i zachowującego stały odstęp od poprzedzającego auta.

Ale nie ma róży bez kolców. To, co jest zaletą tego auta – duże rozmiary gwarantujące przestrzeń we wnętrzu – okazuje się też wadą. Duże auto dużo waży: 1764 kg to aż o ponad 200 kg więcej niż pokazuje na wadze Kia Carens. Odbija się to na dynamice auta. Na dodatek turbodiesel Zafiry musi zmagać się ze zbyt długimi przełożeniami sześciobiegowej skrzyni. Pociecha jest taka, że zmienia ona biegi bardzo precyzyjnie. Swoją ociężałość Zafira wynagradza bezpiecznym zachowaniem w zakrętach, świetnymi hamulcami i dużą zwinnością (mimo że układ kierowniczy nie jest dość bezpośredni). Do zalet tych trzeba dodać wysoki komfort resorowania. Wszystko to za cenę o ponad 20 tys. złotych wyższą niż cena Carensa.

Scenic, czyli dobre widoki
Van Renault to stary wyjadacz w tym towarzystwie. Francuzi uznali pewnie, że ma tak mocną pozycję, że podczas face liftingu na początku zeszłego roku ograniczyli się tylko do zmian w wyglądzie jego przodu. Nawet 1,6-litrowy turbodiesel był montowany już wcześniej. W wersji spełniającej normę Euro 6 silnik ten może się pochwalić dynamiką, wysoką kulturą pracy i niedużym zużyciem paliwa. Na trasie pomiarowej najniższy wynik, jaki osiągnął to 4,8 l/100 km – zaledwie o 0,3 l więcej niż podaje producent.

We wnętrzu Grand Scénica po staremu królują małe cyfrowe wskaźniki i małe przyciski służące do obsługi multimediów. Jednocześnie Scénic jak zawsze ma mnóstwo sprytnych patentów, dzięki którym tak chętnie kupują go rodziny z dziećmi – tylko jego wyposażono z tyłu w mocowania Isofix dla wszystkich trzech siedzeń, do tego zaopatrzono w seryjne (wersja Zen) rolety na okna w drugim rzędzie, w schowki w podłodze i składane stoliki, a dla kierowcy przeznaczono lusterko, do obserwacji tego, co dzieje się na trzech (dość wąskich) siedzeniach z tyłu. Każde z nich można przesuwać osobno o 19 cm w kierunku przód/tył, każde można złożyć, łatwo wymontować i – już dużo trudniej – zamontować w aucie ponownie. Grand Scénic jest przestronny, ma najpojemniejszy bagażnik, a zza dużych szyb dobrze widać, co dzieje się na zewnątrz.

Komfort resorowania okazuje się wysoki, jednak dość miękkie zestrojenie zawieszenia nie pozwala na zbyt dynamiczną jazdę krętymi drogami. To lepiej, bo nieprecyzyjny układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem działa mało bezpośrednio. Trudno za jego pomocą korygować tor jazdy, gdy auto w zakrętach zaczyna reagować na zmiany obciążenia kół, stając się raz pod-, a raz nadsterowne. Jeśli dodać do tego najsłabsze hamulce spośród testowanej trójki, okaże się, że punktów Scénic-weteran nazbierał dokładnie tyle, co Kia. Rozważania o cenie koreańskiego auta nabierają więc nowego sensu.


Roman Skąpski - redaktor „auto motor i sport”


Naszym zdaniem
Vany z testowanymi silnikami ocierają się o cenę 100 tys. zł – to niemało. Jeśli hokus-pokus ze składaniem pojedynczych foteli nie jest dla Ciebie tak ważny, rozważ zakup kombi – też sprawdzi się w roli auta rodzinnego, a z silnikiem o podobnej mocy i z takim samym wyposażeniem jest tańsze o około 10 tys. zł, hatchback – o kolejne 4-5 tys. zł.

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Kia Carens 1.7 CRDi M Renault Grand Scenic dCi 130 ZEN Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4turbodiesel, R4turbodiesel, R4
Moc kW (KM)136 KM130 KM130 KM
Przy obrotach (/min)4000/min4000/min4000/min
Poj. skokowa cm31685 cm31598 cm31956 cm3
Maksymalny moment obrotowy (Nm)331 Nm320 Nm300 Nm
Przy obrotach (/min)1750/min1750/min1750/min
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4542/1805/16504573/1845/16454658/1884/1685
Rozstaw osi (mm)275027702760
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,6/11,8 m11,3/11,5 m11,7/11,9 m
Poj. zbiornika paliwa (l)58 l60 l58 l
Masa własna (kg)1556 kg1598 kg1764 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)694 kg651 kg641 kg
Poj. bagażnika (l)103/1650 l785/2083 l710/1860 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/1485 mm1460/1480 mm1480/1475 mm
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1050/1000 mm1090/980 mm1050/990 mm
Rozmiar opon225/45 R 17 V Hankook Ventus Prime205/55 R 17 V Continental Premium Contact 5225/50 R 17 V Bridgestone Potenza RE050
CO2 (limit) g/km134 g/km116 g/km134 g/km
Norma emisji spalinEuro 5Euro 6Euro 5
OsiągiKia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
0-40 km/h (s)2,72,42,8
0-80 km/h (s)7,97,07,8
0-100 km/h (s)11,210,411,6
0-120 km/h (s)16,415,517,1
0-130 km/h (s)19,218,620,5
0-140 km/h (s)22,922,224,5
0-160 km/h (s)34,233,137,4
400 m (km/h)/(s)17,917,318,0
Prędkość maksymalna (km/h)191 km/h195 km/h191 km/h
Elastyczność Kia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,2/10,6 s8,4/14,1 s8,5/13,0 s
Elastyczność Kia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
80-120 km.h na V/VI biegu10,5/14,8 s12,2/14,5 s12,3/18,0 s
Zużycie paliwaKia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km6,2 l/100 km5,2 l/100 km6,2 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,4 l/100 km4,1 l/100 km4,1 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,1 l/100 km4,5 l/100 km5,1 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,2 l/100 km4,8 l/100 km5,2 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)9,4 l/100 km9,1 l/100 km9,4 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)7,4 l/100 km7,0 l/100 km7,5 l/100 km
zasięg (km)783 km857 km773 km
Poziom hałasu (dB)Kia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
przy 80 km/h dB(A)626563
przy 100 km/h dB(A)646664
Droga hamowania (m)Kia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,8 m38,7 m35,4 m
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)38,2 m39,1 m35,4 m
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,8 m39,3 m35,4 m
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)74,0 m78,0 m70,0 m
Ze 100 km/h na mokrej nawierzchni44,0 m44,0 m40,0 m
na różnej nawierzchni (m)108,0 m102,0 m96,0 m
Ceny i wyposażenieKia Carens 1.7 CRDi MRenault Grand Scenic dCi 130 ZENOpel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy
Cena modelu podstawowego (zł)79 490 zł96 150 zł100 250 zł
Klimatyzacja automatyczna1500 złtak1500 zł
Lakier metalizowany2000 zł2100 zł2200 zł
Fotele dodatkowe (6 i 7)2500 złser2500 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Kia Carens 1.7 CRDi M 340 Zawieszenie i układ kierowniczy Carensa mogłyby być lepsze, za to silnik okazuje się dynamiczny, a wykończenie auta i użyte materiały są na wysokim poziomie. Do tego długa gwarancja i w miarę przystępna cena.
Renault Grand Scenic dCi 130 ZEN 340 Pod względem punktów zebranych w teście Grand Scénic idzie łeb w łeb z Carensem. Ma największy bagażnik i najmniej pali, we wnętrzu jest sporo gadżetów uprzyjemniających jazdę. Jednak zawieszenie i hamulce powinny być lepsze.
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi Enjoy 371 Ma najprzestronniejsze wnętrze, które można aranżować na różne sposoby, sprawnie hamuje, jest wygodny i solidnie wykonany – te zalety rekompensują pewną ospałość 130-konnego diesla oraz wysoką cenę Zafiry Tourer.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 81 250 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij