Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Test porównawczy cabrio: Cascada, A3, Golf.

To nie są najbardziej rozchwytywane auta w Polsce. Ale czy zawsze musi być Skoda? Oto Cascada, A3 i Golf, czyli całoroczne kabriolety dla tych, którzy szukają lata nie tylko w wakacje.

2014-06-18

A3 – PERFEKCJONISTA

Siedem w skali Beauforta, na morzu wiatr piętrzy pięciometrowe fale. Na lądzie chwieją się korony drzew, ale dach A-trójki pozostaje niewzruszony. Audi przewidziało powiewy przeciwnego wiatru – nawet jeśli auto jedzie 50 km/h, a wiatr z tą samą prędkością dmie mu prosto w twarz, dach A3 w ciągu 18 s składa się i znika za oparciami tylnych siedzeń. To pierwsze cabrio zbudowane ze słynnych wspólnych klocków VW, służących do konstrukcji różnych modeli.

A3 kabriolet powstał na bazie sedana, co wyszło na dobre jego urodzie, ale nie pasażerom. Mimo że kabriolet jest dłuższy o 18,3 cm, pełnowymiarowe fotele znajdują się tylko z przodu, kanapa z tyłu ma pionowe oparcie i dorośli wytrzymają na niej jedynie krótką podróż.

Poza tym jednak A3 cabrio spełnia najwyższe wymagania, wnętrze ma wykończone eleganckimi tworzywami i tapicerką, wszystko wykonano bardzo starannie. Na pochwałę zasługuje też bagażnik – po złożeniu miękkiego dachu jego pojemność zmniejsza się tylko o 45 l, więc nadal jest w pełni funkcjonalny. Konstrukcja dachu wraz z silniczkiem i stelażem waży jedynie 50 kg, ponieważ wykonano ją z magnezu.

W ogóle całe 4,42-metrowe auto jest lekkie (1,5 t), jego masę zbijają elementy ze stali o zwiększonej wytrzymałości, które powodują, że samochód jest sztywny, co czuć także podczas jazdy drogami o złej nawierzchni. Nawet wtedy A3, mimo twardego zawieszenia i braku amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia, zapewnia pasażerom wysoki komfort. Obciążone czy nie, A3 cabrio dobrze amortyzuje nierówności drogi, także te większego kalibru i w porę tłumi potencjalne kołysanie karoserii.

Poczucie komfortu wzmacniają pieczołowicie wygłuszony dach oraz cicho pracujący silnik. Benzynowy turbo 1.8 przyspiesza bardzo równomiernie, jest mocny i chętnie wchodzi na obroty, w czym wspiera go precyzyjna sześciobiegowa skrzynia z dobrze zestopniowanymi przełożeniami. Jednak gdy trzeba iść pełnym ogniem, 180-konny silnik okazuje się mniej wyrywny niż ten w Golfie z silnikiem 2.0, za to mniej pali.

A3 jest też powściągliwy, gdy idzie o zachowanie podczas jazdy. Na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo, w zakrętach nie popisuje się zwinnością, bo nie pozwala mu na to układ kierowniczy niezbyt dokładnie informujący, co dzieje się na styku kół z asfaltem. O powściągliwości pod względem ceny tradycyjnie u Audi nie może być mowy. A3 Cabriolet 1.8 TFSI kosztuje co najmniej 153 500 zł i jest droższy od Opla Cascady aż o 31 900 zł.

Płócienne dachy nie wytłumiają hałasu tak dobrze, jak metalowe. Spośród tej trójki najciszej jest we wnętrzu Cascady

CASCADA – DO JAZDY WYLUZOWANEJ

Właścicielem kabrioletu Opla można stać się płacąc za wersję 1.6 Turbo 121 600 zł. Już patrząc na nadwozie widać, że za te pieniądze otrzymujemy kawał samochodu. Cascada ma 4,70 m (najwięcej w tym gronie), waży zaś prawie o 250 kg więcej niż Golf cabrio.

Jednak mimo że o tyle większe, cabrio Opla nie jest wyraźnie przestronniejsze niż A3. Na sprężystych siedzeniach z tyłu dwoje pasażerów ma więcej przestrzeni wokół głowy i na nogi, bagażnik przy zamkniętym dachu okaże się o 60 l pojemniejszy.

Kierowca i pasażer siedzą wysoko, więc blisko masywnej ramy okalającej przednią szybę. W ogóle masywność i solidność to słowa dobrze opisujące kabriolet Opla i to w pozytywnym znaczeniu. Montaż całości jest właśnie solidny i tego wrażenia nie zmienia fakt,że we wnętrzu zastosowano mało wyszukany plastik.

Za to ciężar auta nieco ogranicza temperament silnika, najsłabszego w tym towarzystwie i o najmniejszej pojemności. Bez entuzjazmu jeśli idzie o wkręcanie się na wyższe obroty i z lekkimi wibracjami jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny rozpędza ponad 1,7-tonowego Opla, w czym pomagają krótkie przełożenia
sześciobiegowej przekładni.

Do szczególnie oszczędnych Cascada przy tym nie należy i życzy sobie 10,1 l/100 km. Za to w slalomie czy podczas manewru szybkiej zmiany pasa ruchu okazuje się najszybsza, na zwykłych drogach frajdę psuje ociężały i mało bezpośredni układ kierowniczy. Opel lubi spokojną jazdę, wtedy mniej czuć, że nadwozie ma skłonność do przechyłów, a pedał gazu pracuje dość miękko.

Podczas spacerowej jazdy Cascada komfortowo pokonuje koleiny, ale podskakuje na dziurach. Widoczność z wnętrza też jest gorsza niż u konkurentów. Jednak jako niedrogi kabriolet do spokojnej jazdy na łonie przyrody Cascada sprawdza się świetnie.

GOLF – WYŚCIGOWY 

Golf „bez dachu” pojawił się 35 lat temu i być może tajemnica jego sukcesu polega na tym, że od 1979 r. były tylko trzy generacje (I, III i VI), a przez większość czasu Golfa produkowano jako odmianę nieaktualnej już generacji. Tak samo jest ze współczesnym cabrio i objawia się to m.in. brakiem niektórych systemów wspomagających jazdę – to zadecydowało, że nie wygrał naszego testu.

Jednak o zaletach konstrukcji Golfa VI generacji świadczy świetne rozplanowanie przestrzeni we wnętrzu. Kierowca i pasażer siedzą nisko na perfekcyjnie wyprofilowanych sportowych fotelach i mają dużo miejsca wokół siebie. Z tyłu bez problemu wystarczy go dla dwojga dorosłych.

Zachwyty kończą się dopiero przy ocenie bagażnika, jednak jego 250 l można wykorzystać do ostatka, a złożony dach nie ogranicza tej pojemności. Składa się on w 9 s, także podczas jazdy do 30 km/h, i znika w zagłębieniu z tylnymi siedzeniami.

Golf cabrio w naszym teście pojawia się z silnikiem 2.0, niestety nie oferowanym w Polsce (u nas można kupić 1.4 TSI, 160 KM). Dzięki mocy 210 KM auto bardzo sprawnie się rozpędza, potem silnik zapomina o dobrych manierach i błyskawicznie zmierza w kierunku 7000 obrotów. Auto zachwyca temperamentem i precyzją krótko zestopniowanej sześciobiegowej skrzyni, komfortem (amortyzatory adaptacyjne), a przede wszystkim zwinnością w zakrętach. Rzuca się w nie wręcz i połyka prowadzone jak po sznurku przez żywo reagujący układ kierowniczy.

Na serpentynach kabriolet od VW jest neutralny, szybki i bardzo bezpieczny. Przyznajemy, nie hamuje tak sprawnie, jak Audi. Ale to dzięki niemu lato nabiera kolorów.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A3 1.8 TFSI Cascada 1.6 Golf 2.0 TSI
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy/R4benzynowy, R4benzyna/ R4
Moc kW (KM)132(180)170154(210)
Przy obrotach (/min)510042505300
Poj. skokowa cm3179815981984
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250280280
Przy obrotach (/min)125016501700
Przeniesienie napęduna przednie koła, 6-biegowa przekł. mechanicznana przednie koła, 6-biegowa przekł. mechanicznana przednie koła, 6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4238/1793/14244696/1839/14434246/1782/1423
Rozstaw osi (mm)257826952578
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11.0/11.012.2/12.210.6/10.8
Poj. zbiornika paliwa (l)505655
Masa własna (kg)150317321491
Dopuszczalne obciążenie (kg)402408469
Poj. bagażnika (l)275/320280/380250
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/12201470/12501485/1260
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)995/915980/8801010/925
CO2 (limit) g/km140148177
Norma emisji spalinEuro 6Euro 5Euro 5
OsiągiA3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
0-40 km/h (s)2.12.82.1
0-80 km/h (s)5.46.65.0
0-100 km/h (s)7.99.77.2
0-120 km/h (s)10.913.29.6
0-130 km/h (s)12.615.511.2
0-140 km/h (s)14.718.513.0
0-160 km/h (s)19.625.616.7
0-180 km/h (s)26.235.822.4
400 m (km/h)/(s)15.71715.1
Prędkość maksymalna (km/h)242222237
Elastyczność A3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7.8/9.78.3/10.65.7/7.6
Elastyczność A3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
80-120 km.h na V/VI biegu10.4/13.010.5/13.28.0/9.8
Próba jazdy A3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
(Slalom 18 m ) km/h64.3/63.764.5/64.465.1/64.9
Próba jazdyA3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
Test omijania (prędkość. autostradowa)129.8/129.4133.8/130.7131.6/131.6
Próba jazdy A3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość najazdu km/h697472
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość wyjazdu km/h495356
Zużycie paliwaA3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7.88.010.4
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5.05.36.0
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6.06.37.6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6.76.76.7
Maksymalne (l/100 km)10.912.511.9
średnie podczas testu (l/100 km)8.710.19.8
zasięg (km)574554561
Poziom hałasu (dB)A3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
przy 80 km/h dB(A)656567
przy 100 km/h dB(A)676768
przy 130 km/h dB(A)706870
przy 160 km/h dB(A)747275
przy 180 km/h dB(A)747477
Droga hamowania (m)A3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35.237.237.1
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)35.937.538.6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)34.637.135.6
ze 170 km/h (m)104.0107106.0
Ceny i wyposażenieA3 1.8 TFSICascada 1.6Golf 2.0 TSI
Cena modelu podstawowego (zł)153.500 zł121.600 zł97.290 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

A3 1.8 TFSI 371 Chociaż wnętrze A3 cabrio jest małe, a cena auta wysoka, nowy model Audi wygrywa test dzięki komfortowi jaki zapewnia pasażerom, a także za sprawą silnika – oszczędnego, pełnego temperamentu i cichego.
Cascada 1.6 326 Duża masa własna samochodu powoduje, że Cascada najwięcej pali, a możliwości jej silnika są nieco ograniczone (najsłabsze przyspieszenia). Za to kabriolet Opla zapewnia pasażerom wygodną podróż, cena w porównaniu z A3 – umiarkowana.
Golf 2.0 TSI 367 W środku Golf jest najbardziej przestronny, na zakrętach okazuje się najzwinniejszy, a jego silnik ma najwięcej ochoty do szybkiej jazdy. Ale wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa powinno być bogatsze.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 115 700 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To nie są najbardziej rozchwytywane auta w Polsce. Ale czy zawsze musi być Skoda? Oto Cascada, A3 i Golf, czyli całoroczne kabriolety dla tych, którzy szukają lata nie tylko w wakacje.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-06-18 14:56:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij