Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Test trzech kombi: Ford Focus Turnier, Opel Astra Sports Tourer, Skoda Octavia Combi

Nie ma chyba bardziej praktycznego samochodu niż kompakt w wersji kombi – zmieści wszystko i potrafi być całkiem oszczędny.

2013-11-08

Tylko cena może ostudzić entuzjazm, bo bez wydania co najmniej 70 tys. zł na wersję z silnikiem 140-150-konnym się nie obejdzie.

Zmysł praktyczny to podstawa, a te auta rozwinęły go do perfekcji. Gdy trzeba przewieźć pięcioosobową rodzinę, domowe zwierzaki, weekendowe zakupy albo przetransportować składane meble, kombi nie mają sobie równych. Także apetyt na paliwo z każdą generacją nowych kompaktów okazuje się coraz mniejszy. I dobrze, bo właśnie te cechy liczą się w nich najbardziej, w przeciwieństwie do sportowych osiągów czy zręczności w pokonywaniu serpentyn.

W tym gronie największe wzięcie od dawna miała Skoda Octavia – obok Fabii, najlepiej sprzedający się model w Polsce. Połączenie niemieckiej techniki VW z solidnym wykonaniem i niewygórowaną ceną okazało się receptą na sukces. Teraz pojawiła się nowa Octavia, także w wersji kombi. Jedno wiadomo o niej na pewno – pod względem ceny przestała być tak konkurencyjna.

Podstawowe modele z testowanymi silnikami kosztują podobnie – od 69 tys. zł

Skoda ze 140-konnym silnikiem 1.4 TSI kosztuje co najmniej 68 850 zł, zaś za najlepiej wyposażoną wersję Elegance – a właśnie taka występuje w naszym teście – trzeba zapłacić prawie o 10 tys. zł więcej (78 350 zł). Ceny konkurentów, których przeciwstawiamy w tym pojedynku nowej Octavii nie odbiegają od tego poziomu.

Ford Focus Turnier z silnikiem 1.6 Ecoboost (150 KM, najmocniejszy w testowym gronie) kosztuje w podstawowej wersji 69 400 zł, zaś w testowanej Titanium – 77 400 zł.

Najtańszy Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo (140 KM) ma w podstawowej wersji cenę identyczną jak Focus, w najbogatszej zaś (Sport) kosztuje najwięcej, czyli 78 650 zł. Sprawdźmy, które z trzech aut daje kierowcy i pasażerom za te pieniądze najwięcej.  

Najwięcej miejsca jest w Skodzie

Spośród trzech testowanych kompaktów w wersji kombi najczęściej wybierana jest Octavia. Nieco mniejszym wzięciem cieszą się Focus o tradycyjnym dla Forda przydomku Turnier oraz Astra, która nazwę Caravan od zawsze oznaczającą nadwozie typu kombi zastąpiła imieniem Sports Tourer.

Przy okazji zmiany modelu na nowy przed trzema laty, kombi Astry straciło 40 litrów pojemności przedziału bagażowego. Mimo to 1550 l, które maksymalnie ma bagażnik współczesnej Astry Sports Tourer to całkiem dobra wartość i nic byśmy do niej nie mieli, gdyby nie fakt, że Octavia daje jeszcze więcej. I to mimo że licząca niemal 4,7 m długości Astra Sports Tourer jest o 4 cm dłuższa niż Octavia, też nie taka znowu kompaktowa. 

Niemal o 15 cm krótszy niż Astra jest Focus Turnier. Chociaż teoretycznie mieści najmniej (1516 l), to bagażnik ma foremny i dzięki bardziej pionowo umieszczonej tylnej szybie można go wykorzystać maksymalnie, niemal co do ostatniego litra pojemności. Mimo to najwięcej zalet typowych dla kombi ujawnia Skoda – maksymalnie jej bagażnik może mieć pojemność aż 1740 l, więc Octavia deklasuje nie tylko swoich konkurentów, ale też niejeden samochód wyższej klasy.

Skoda zapewnia też najwięcej miejsca swoim pasażerom. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest w niej wyjątkowo dużo miejsca, fotele i kanapa okazują się wygodne, estetykę w testowanej wersji podnosi tapicerka ze skóry i alcantary, kosztująca 5200 zł ekstra i dostępna tylko do wersji Elegance. Nie znaczy to, że w Astrze i Focusie jest dużo mniej wygodnie, jednak fotele w nich nie są aż tak komfortowe. Dotyczy to także tzw. foteli komfortowych dostępnych do Opla za dopłatą 1200 zł – wprawdzie świetnie przytrzymują ciało, ale ich regulacja jest kłopotliwa.

Żadnego kłopotu nie nastręcza za to składanie oparć tylnej kanapy i powiększanie bagażnika. W każdym z trzech „kombików” dzieje się to raz-dwa, znowu z lekką przewagą Skody, o ile jest wyposażona w dostępne za 350 zł zwalnianie blokady oparcia kanapy z bagażnika. Na liście dodatków dostępnych do Opla również jest taki mechanizm (FlexFold, kosztuje 700 zł), ponadto tylną kanapę można całkowicie wymontować – plus za wszechstronność.

Właściwie wszystkie trzy auta słowo „funkcjonalność” mają wypisane na sztandarach wielkimi literami, nawet jeśli za niektóre praktyczne wynalazki trzeba płacić dodatkowo. Przykładem pakiet FlexOrganizer za 500 zł, dzięki któremu można zabezpieczyć przed przesuwaniem się ładunek w bagażniku Opla, elektrycznie zamykana pokrywa bagażnika Skody (1450 zł) albo ochronna osłona na krawędzi drzwi w Fordzie (dopłata 250 zł).

Najprostsza obsługa w Octavii

Osoby mające szczególne życzenia dotyczące tego, w co samochód powinien być wyposażony – w kombi klasy kompakt nie znajdą aż tylu wyrafinowanych dodatków, co w bardziej luksusowych i droższych autach.

Mimo to do Octavii, Focusa i Astry można dokupić biksenonowe reflektory. Opel ma wyrafinowane i bardzo skuteczne reflektory AFL z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi, za 5200 zł. Dużo trzeba też zapłacić (4200 zł do wersji Elegance) za biksenony z funkcją doświetlania zakrętów w Skodzie Octavii, do Focusa zaś można zamówić takie reflektory w cenie 3500-4000 zł. Za prostotę obsługi punkty zbiera Octavia. Wszystko w niej jest logiczne i łatwe do ogarnięcia, wszelkie wskaźniki są czytelne, a duży ekran nawigacji o wysokiej rozdzielczości jest po prostu o pokolenie nowocześniejszy niż upstrzone pikselami małe ekraniki Forda i Opla.

Focus ma najlepsze zawieszenie

Jeśli komuś już znudziło się wysłuchiwanie o zaletach Octavii, teraz znajdzie przyjemną odmianę – pod względem komfortu jazdy Skoda nie jest perfekcyjna. Zarówno Focus, jak i Astra mają lepsze resorowanie, przy czym trzeba pamiętać, że do testu stanęła Astra z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia (zawieszenie FlexRide za 3500 zł). Lecz to przede wszystkim Ford urzeka podczas szybkiej jazdy autostradą i zwykłą drogą, jak też na wybojach – jego zawieszenie precyzyjnie reaguje na nierówności drogi, sprawnie neutralizując także największe z nich. Niemal tak samo dobrze robi to Opel, z tą jednak różnicą, że jego nadwozie nieco mocniej wychyla się na boki niż karoseria Focusa.

Skoda nie jest aż tak dobra. Jej  przednie zawieszenie podskakuje, a tylna oś nie potrafi z takim wdziękiem zatuszować nierówności, z jakim robi to Ford. Nie zmienia się to nawet wtedy, gdy samochód jest obciążony, inna rzecz, że Skoda ma najmniejsze dopuszczalne obciążenie. Wprawdzie waży najmniej spośród całej trójki, jednak 464 kg maksymalnego obciążenia to jak na takie kombi niewiele.

Focus i Astra mogą przewieźć ładunek o masie 500 i 537 kg, przy czym jakość pracy ich zawieszeń nie pogarsza się przy tym. Focus waży tylko kilka kilogramów więcej niż Octavia, za to Astra jest cięższa o 100 kg (w sumie waży 1503 kg).

Dobrze, że w wypadku żadnego z testowanych aut pełne wykorzystanie możliwości ładunkowych nie powoduje obniżenia poziomu bezpieczeństwa jazdy. Nawet gdy sprowokować w nich przechyły nadwozia ostro skręcając, ESP skutecznie ingeruje, tak że samochody stale pozostają pod kontrolą kierowcy.

Szczególne talenty pokazuje tutaj Focus, którego układ kierowniczy jest bardziej czuły niż ten w Skodzie i znacznie bardziej czuły niż syntetyczny układ Astry. Układ kierowniczy Opla nie daje kierowcy zbyt wiele wiedzy o tym, co dzieje się między kołami a nawierzchnią; słabe jest też wyczucie pedału hamulca. Nie byłby to może problem, gdyby Astra hamowała lepiej niż tylko przeciętnie. Tu znowu po nagrodę zgłasza się Skoda, która zarówno pusta, jak i obciążona z prędkości 100 km/h zatrzymuje się niewiele dalej niż po 35 m. To wynik, jaki jeszcze kilka lat temu osiągały samochody sportowe, kompaktowe kombi nawet o czymś takim nie marzyły.

Skoda jest szybka i oszczędna

W ocenie jednostek napędowych znowu bryluje Octavia – jej 140-konny 1.4 TSI jest prawie pod każdym względem lepszy niż silniki konkurentów. Nie chodzi tylko o to, że zmierzone osiągi są o całą klasę lepsze niż osiągi równie nowoczesnego silnika Ecoboost w Fordzie czy wysłużonego już turbo Opla Astry.

Najciekawsze jest, że subiektywne wrażenie kierowcy, co do dynamiki silnika jest jeszcze lepsze niż wskazują na to pomiary. Jednostka napędowa Skody, wyposażona w bezpośredni wtrysk benzyny, reaguje bardzo żywo na dodanie gazu i chętnie wchodzi na wyższe obroty. Wystarczy spojrzeć na tabele ze zmierzonymi danymi.

Podczas przyspieszania na szóstym biegu z 80 do 120 km/h Octavia ogrywa Focusa o ponad 4 s (11,3 s i 15,6 s). Z kolei Opel na to samo ćwiczenie potrzebuje 22 s, czyli niemal dwa razy więcej niż Octavia.

To naprawdę inna liga. Jednak silnik Opla jest nie tylko bardzo ociężały, potrzebuje też więcej benzyny niż jednostki napędowe konkurentów. Dotyczy to zarówno minimalnego zużycia paliwa, jak i średniego w teście.

Mistrzem oszczędności okazuje się TSI Octavii, który, jeśli ostrożnie obchodzić się z gazem, może zadowolić się nawet nieco ponad 5 litrami paliwa, przeciętnie zaś zużywa 7,4 l/100 km. Focus i Astra w tej drugiej kategorii uzyskują wynik gorszy o 1 litr.

Najmniej drgań wywołuje i najciszej pracuje silnik Forda, ten w Skodzie jest nieco bardziej słyszalny, jednak tak naprawdę żaden z czterocylindrowców badanych w tym teście nie zakłóca głośną pracą komfortu podróżowania.

W pracy skrzyń biegów trzech testowanych modeli trudno zauważyć znaczące różnice – wszystkie sześciobiegowe przekładnie mechaniczne mają dość długie przełożenia, co jest standardem w tej klasie samochodów. Szybko i precyzyjnie można zmieniać biegi w Focusie, niemal tak samo dobrze działa mechanizm w Octavii, nieco gorzej – bo z mniejszą precyzją – w Astrze.

Wybór najlepszego kombi klasy kompakt spośród trzech testowanych konkurentów nie budzi wątpliwości – wygrywa Skoda Octavia, choć nad drugim z kolei Fordem ma przewagę zaledwie 14 punktów. Może ten wynik ułatwi decyzję o zakupie samochodu, zwłaszcza że ceny trzech konkurentów są bardzo zbliżone.

Roman Skąpski
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Jeśli ktoś decyduje się na zakup kombi, często korzysta z bagażnika – logiczne. Mniej logiczne jest to, że za pełne wykorzystanie jego zalet trzeba płacić ekstra. Nie chcesz, żeby w 610-litrowym kufrze Octavii walały się zakupy? Zapłać 200 zł za siatki mocujące. Chcesz złożyć od środka oparcia foteli? Szykuj 350 zł. Za dwustronną matę (guma/welur) do Focusa zapłacisz 250 zł, a za siatkę oddzielającą w Astrze bagażnik od kabiny – 500 zł . Że i tak niedrogo? Tym większy wstyd, że producenci nie oferują tych dodatków w standardzie.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Focus Turnier Ecoboost Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport Octavia Combi 1.4 TSI
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4, 1.6benzynowy, R4, 1.4benzynowy, R4, 1.4
Moc kW (KM)150140140
Przy obrotach (/min)570049004500
Poj. skokowa cm3159613641395
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240200250
Przy obrotach (/min)160025001500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4556/1823/15054698/1814/15354659/1814/1465
Rozstaw osi (mm)264826852686
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,5/11,611,5/11,511,2/11,1
Poj. zbiornika paliwa (l)555650
Masa własna (kg)140015031378
Dopuszczalne obciążenie (kg)500537645
Poj. bagażnika (l)490/1516500/1550610/1740
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/14351475/14351460/1450
CO2 (limit) g/km137136121
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5Euro 5
OsiągiFocus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
0-40 km/h (s)2,62,42,1
0-80 km/h (s)6,96,85,8
0-100 km/h (s)10,110,38,6
0-120 km/h (s)13,914,412,0
0-130 km/h (s)16,317,514,2
0-140 km/h (s)19,320,816,8
0-160 km/h (s)27,029,123,1
400 m (km/h)/(s)17,117,216,2
Prędkość maksymalna (km/h)210200212
Elastyczność Focus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,8/11,09,5/14,27,0/8,7
Elastyczność Focus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
80-120 km.h na V/VI biegu11,7/15,614,8/22,09,1/11,3
Próba jazdy Focus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
(Slalom 18 m ) km/h63,0/62,163,7/62,963,2/62,9
Próba jazdyFocus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
Test omijania (prędkość. autostradowa)133,3/131,6132,4/132,0131,1/128,6
Próba jazdy Focus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość najazdu km/h70,071,071,0
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość wyjazdu km/h49,051,051,0
Zużycie paliwaFocus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,67,56,5
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,94,84,6
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,95,85,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,76,55,2
Maksymalne (l/100 km)10,611,110,0
średnie podczas testu (l/100 km)8,38,67,4
zasięg (km)662651675
Droga hamowania (m)Focus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,237,235,3
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,837,935,6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,837,635,1
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)72,072,069,0
Ze 100 km/h na mokrej nawierzchni42,041,041,0
Ceny i wyposażenieFocus Turnier EcoboostAstra Sports Tourer 1.4 Turbo SportOctavia Combi 1.4 TSI
Cena modelu podstawowego (zł)77 400 zł78 650 zł78 350 zł
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Lakier metalizowany1950 zł1950 zł1950 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Czujnik parkowania1100 (z tyłu) złtaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Focus Turnier Ecoboost 374 Umiejętnie zestrojone zawieszenie pozwala na dynamiczną, ale i komfortową jazdę, silnik zaś pracuje harmonijnie i cicho – to największe zalety Focusa, wystarczające, by trzymać Opla na dystans.
Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport 342 Silnik Astry jest ospały i potrzebuje najwięcej benzyny, auto jest ciężkie, a jego wnętrze niezbyt przestronne. Na korzyć Astry kombi przemawia komfortowe zawieszenie zapewniające bezpieczne zachowanie auta na drodze.
Octavia Combi 1.4 TSI 388 Duża ilość miejsca w środku, ogromny bagażnik, oszczędny i mocny silnik, bezpieczne zachowanie na drodze i wysoka jakość wykonania sprawiają, że nowa Octavia kombi wygrywa w porównaniu z konkurentami.

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    a Mazda oblała
     
    Bo się "zawiesiła". :P

    Samuraj, 2013-11-12 20:30:43
  • avatar
    zgłoś
    Wystarczy, gdyby był w TEJ SIÓDMEJ :460889637:
    Choć za komentarz niech posłuży jeden z odcinków Top Gear'a, gdzie Clarkson, May i Stig szaleli Tiguanem i CX-5. Co było najmocniejszą stroną VW? Okrążenie toru Top Gear z... przyczepką kempingową, ze Stigiem i na czas :mitsu:. Tiguan dojechał nawet mimo urwanego kółka w przyczepie, a Mazda oblała :angry:.
    Mało kto jednak pamięta, że za opracowanie zawieszeń w popularnych VW odpowiada ten sam mistrz, który kalibrował zachowania podwozia w pierwszym Focusie. Nie wiem, za co go w Fordzie zwolnili :dobani: . Może za nadużywanie papieru toaletowego w łazience, gdy firma realizowała oszczędności... :squeeze:  

    airmatic, 2013-11-12 19:19:19
  • avatar
    zgłoś
    Wystarczy przeczytać zestawienie i wynik jest znany. Jeśli w zestawieniu byłby Golf poprzedniej generacji to "wygrałby w cuglach"

    krzysiek29, 2013-11-12 14:47:25
  • avatar
    zgłoś
    Chcieć to nie znaczy móc. Polska też miała być obiecaną "zieloną wyspą", i cóż z tego?

    airmatic, 2013-11-09 19:55:11
  • avatar
    zgłoś
    Opel przecież chce być premjum. :P

    Samuraj, 2013-11-09 17:58:59
  • avatar
    zgłoś
    Twarde plastiki nie oznaczają od razu słabego wykonania. W VW są one jednak dobrej jakości, miękkie i "wypieszczone". Skoro za te same pesos nie mamy podobnych w Oplu, to coś tu jest nie tak...

    airmatic, 2013-11-09 09:18:17
  • avatar
    zgłoś
    Sugerujesz, że nowe Hyundai'e i Ople są słabo wykonane?

    Samuraj, 2013-11-08 22:45:30
  • avatar
    zgłoś
    Golf wygrałby jednym punktem każdy artykuł (sponsorowany...
    ... przez VW i spółkę-córkę Skodę :460889637:).
    Tak naprawdę jednak i Fordowi, i Oplowi boleśnie brakuje "tego czegoś". Astra irytuje kokpitem obudowującym kierowcę i fakturą jego twardych plastików (taki rodzaj niemieckiego Hyundaia), a Ford stosuje w znanym tylko sobie stylu dziwadła pokładowe w stylu menu komputera, skomplikowanej klawiatury przycisków obsługi i (wkrótce) ten pysk Astona Martina, który będzie pasował do Focusa jak ryba do roweru.
    Czego brakuje? Prawdziwej aparycji porządnego samochodu, wyczuwalnej w szczegółach. Aparycji takiej, jaką jednak znajduje się w Octavii - mimo że nudnej jak śledź w "rybnym"
    W Skodzie razi nijakość designu, która przypomina poprzednie generacje słynnych Volkswagenów oraz stare Audi. System dopłat za akcesoria to kolejne grube kuriozum, podobnie jak twarde zestrojenie belkowo-skrętnego zawieszenia tylnej osi. Poza tym Octavia to porządny samochód. Ale brzydki i za to jej nie lubię :(

    airmatic, 2013-11-08 21:59:23
  • avatar
    zgłoś
    Też takie jest wrażenie. Astra musi zostać odchudzona. Elastyczność... Jakby był Golf w porównaniu to i bagażnik Octavii nie pomógł by.

    garfield, 2013-11-08 18:41:17
  • avatar
    zgłoś
    Zajawka do artykułu bez dwóch zdań wskazuje na Octavię, więc po co czytać dalej? :pinch:

    airmatic, 2013-11-08 16:23:20
  • avatar
    zgłoś
    Nie ma chyba bardziej praktycznego samochodu niż kompakt w wersji kombi – zmieści wszystko i potrafi być całkiem oszczędny.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-11-08 13:18:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij