Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
5.0

Testujemy Fiata 500X z 2-litrowym dieslem i napędem 4x4

Fiat jest głodny sukcesu. Powiększa więc rodzinę „pięćsetek”, bo te akurat nieźle się sprzedają. Czy model 500X znajdzie swoje miejsce w świecie crossoverów? W teście wersja ze 140-konnym turbodieslem i napędem 4x4.

Michał Hutyra 2015-08-29

Tym czym Mini jest dla BMW, tym „500” jest dla Fiata. Co prawda włoski producent nie zbudował wokół tego modelu osobnej marki, ale liczba mutacji Fiata 500 świadczy o jego sukcesie. Pod względem stylizacji nadwozia 500X niby nie wnosi niczego nowego, ale postawiony wśród innych aut z tego samego podwórka mocno się wyróżnia.

W duchu jakości 
Odwołań do stylu retro pierwszej „pięćsetki” jest sporo. Reflektory, tylne lampy, przedni zderzak połączony z osłoną chłodnicy, a nawet ogólny zarys linii nadwozia nie pozostawiają złudzeń, z którym modelem i należącym do jakiej marki mamy do czynienia. A przecież konstrukcyjnie 500X nie ma nic wspólnego ani z miejską „500”, ani z minivanami 500L i 500L Living. Geny i miejsce narodzin dzieli za to z Jeepem Renegade’em.

Fiat 500X ma długość 427 cm, jest więc jednym z najmniejszych kompaktowych crossoverów na rynku, ale w kabinie nie czuć ciasnoty; szczególnie przestronnie jest z przodu. Szeroki zakres regulacji kierownicy i foteli zadowoli nawet wysokie osoby. Za kierownicą 500X siedzi się wygodniej niż np. w Suzuki Vitarze. Odrobinę ciaśniej jest z tyłu, choć i tak więcej tam miejsca niż w Nissanie Juke’u. Na tylnej kanapie wygodnie będzie dwóm dorosłym pasażerom i do takich wniosków musiał też dojść Fiat, ponieważ trzeci zagłówek wymaga dopłaty (500 zł!). Swoją drogą ciekawe, że 5-osobowe auta mogą nie mieć z tyłu kompletu zagłówków.

Kabinę wykończono tworzywami bardzo dobrej jakości, a ich spasowanie jest znakomite – to już raczej poziom Alfy Romeo, co należy uznać za duży komplement. Wewnątrz trudno znaleźć twarde plastiki, „chromy”, mimo że wykonane z tworzywa sztucznego, znakomicie imitują metal. Cieszą najdrobniejsze detale, jak choćby gumowe „czułki”, którymi ustawia się nawiewy klimatyzacji. Stylizacja wnętrza, w tym kształt deski, nawiązują do innych „pięćsetek”. 500X dzieli też z nimi wiele elementów obsługi, m.in. klamki, przełączniki, panel klimatyzacji. Zupełnie inne – i bardzo dobrze, bo nareszcie wygodne – są fotele, choć nie najlepiej przytrzymują ciało z boku.

 Widzieliśmy bardziej proporcjonalne auta niż 500X. 18-calowe obręcze (największe) giną w nadkolach

Zegary są dość klasyczne. W środkowej tubie zmieszczono całą część cyfrową. Komputer pokładowy jest aż nazbyt bogaty w funkcje  Włosi to mistrzowie wysmakowanych detali – widać to np. po logo marki i modelu. Przycisk pozwala zamknąć bagażnik bez używania pilota w kluczyku 
   

Absolutnie mizerny jest bagażnik. Z seryjnym zestawem naprawczym ma pojemność 350 l, w opcji z kołem zapasowym – zaledwie 245 l. Złożenie oparcia kanapy nie ratuje sytuacji – bagażnik ma wtedy 1000 lub 910 l (wersja z kołem). Co gorsza, próg załadunkowy znajduje się aż 73 cm nad ziemią, czyli bardzo wysoko. Absolutnie żadnych zastrzeżeń nie można mieć natomiast do ergonomii. Przełączniki odnajduje się intuicyjnie i nie trzeba się gimnastykować, żeby do nich sięgnąć. Zwykle takie komplementy prawimy autom niemieckim, z tym większą przyjemnością piszemy to dzisiaj właśnie o Fiacie.

System multimedialny zawierający radio, nawigację i odtwarzacz muzyki (dopłata 3,5 tys. zł) ma polskie menu, intuicyjne i łatwe do przyswojenia. Sprzęt obsługuje się za pomocą 6,5-calowego ekranu dotykowego. Równie łatwo, bo z kierownicy, steruje się komputerem pokładowym, choć według nas liczba jego funkcji jest zbyt duża.

Dwie filozofie 
Fiat 500X występuje w dwóch odmianach – miejskiej City Look oraz przełajowej Off-Road Look. Pierwsza jest tańsza (ceny od 59,9 tys. zł), wyposażana w słabsze silniki, a napęd kierowany jest na przednie koła. Druga wygląda bardziej rasowo, jak miniterenówka. Ma inne zderzaki, nakładki na progi oraz nadkola z tworzywa sztucznego. Jest też dużo droższa (od 83,4 tys. zł).

W zależności od rodzaju silnika 500X występuje z napędem na jedną lub na obie osie. Auta, których silnik napędza przednie koła mają dodatkową quasi-terenową nakładkę systemu ESC – „Traction+”, która poprawia trakcję na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności. Egzemplarz testowy był wyposażony w 2-litrowy silnik Diesla, elektronicznie sterowany napęd 4x4 i w 9-biegową skrzynię automatyczną firmy ZF. Taka wersja znajduje się na szczycie cennika, gdzieś wysoko w Alpach, i kosztuje nieprzyzwoite 103 400 zł, a z wyposażeniem Cross Plus nawet 10 tysięcy złotych więcej. Nie mieliśmy pojęcia, że Fiaty mogą być aż tak drogie.

Spory temperament
W dzisiejszym świecie rzadko zdarza się, by ktoś montował silnik o tak dużej pojemności do tak małego auta. Jednostka napędowa nie imponuje ani mocą (140 KM), ani momentem obrotowym (350 Nm). W dodatku silnik musi się zmagać z dużą masą własną samochodu, bo 500X waży aż 1495 kg. W praktyce okazuje się, że dynamika jazdy i reakcja na gaz są całkiem dobre. Dba o to 9-biegowy automat, który bardzo sprawnie żongluje biegami. Kiedy pokrętło do wybierania trybów jazdy ustawimy w pozycji Sport, silnik kręci się wyżej a skrzynia używa nie dziewięciu, lecz ośmiu przełożeń.

Wygodne fotele mogą też dobrze wyglądać. Zagłówki do Poprawy  „Jakościowe” wnętrze to niejedyna bardzo miła niespodzianka związana z Fiatem 500X. Ergonomia i funkcjonalność – po niemiecku. Na szczęście nie zabrakło włoskiego stylu         
   

W trybie Traction mechanizm różnicowy stara się przekazać maksimum siły napędowej do kół tylnej osi, zaś w trybie automatycznym kierownica pracuje z minimalnie mniejszym oporem, skrzynia biegów robi natomiast wszystko, by ograniczyć zużycie paliwa. Jest ono niestety wysokie. Najlepszy wynik uzyskany podczas testu to 6,2 l/100 km. W mieście komputer potrafił pokazać nawet 9,1 l/100 km, a średnie testowe spalanie wyniosło całkiem pokaźne 7,3 l/100 km. 

Fizyka podpowiada nam, że małe auto z ciężkim przodem (duży silnik i automatyczna skrzynia) powinno być mocno podsterowne. Nic podobnego, Fiat prowadzi się bardzo neutralnie i nawet na szybkich i ciasnych łukach jedzie tam, gdzie chce kierowca. W normalnych warunkach, kiedy przyczepność jest dobra, 500X jest przednionapędowy. W chwili, gdy przednie koła zaczynają buksować, moment obrotowy (do 50%) jest przekazywany do kół tylnych.

System start/ stop ma pamięć. Jeśli go wyłączasz, to na stałe. Aby go aktywować, musisz ponownie przycisnąć przycisk. Docenią to przeciwnicy systemów start/stop Pokrętło trybów jazdy jest łatwo dostępne. Jego przekręcenie powoduje m.in. zmianę charakteru pracy układu napędowego    
   

Fiat 500X nie ma ambicji terenowych, a napęd 4x4 służy wyłącznie poprawieniu trakcji i właściwości jezdnych. Układ zawieszenia 500X zestrojono dość sztywno. Samochód prowadzi się stabilnie i bezpiecznie, a wysokie nadwozie prawie nie przechyla się podczas jazdy krętymi drogami. Ceną jest tu komfort – dobry tylko na gładkich drogach. Na wertepach sprężystość zawieszenia okazuje się niewystarczająca, co dosyć wyraźnie czuć w kabinie.

Z górnej półki 
Na pokładzie włoskiego crossovera debiutuje wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Za 3700 zł można kupić pakiet Active Safety Plus zawierający asystenta pasa ruchu i martwego pola oraz system Brake Control (w razie zagrożenia automatycznie uruchamiający hamulce). Niebawem w ofercie pojawi się aktywny tempomat. Auto można doposażyć w skórzaną tapicerkę, biksenonowe reflektory, a nawet w podgrzewaną kierownicę.

Największy kłopot Fiat będzie miał z przełamaniem stereotypów – 500X może być bardzo drogi i nie usprawiedliwia go nawet to, że jest naprawdę dobrym i dopracowanym autem. My już to wiemy, ale jak przekonać świat?      


Naszym zdaniem
Michał Hutura redaktor "auto motor i sport" 
W segmencie crossoverów napęd na cztery koła nie jest zbyt popularny. Większość modeli w ogóle go nie posiada. Fiat doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego napęd 4x4 oferuje tylko z największym, drogim silnikiem. To dla tych, którzy się uparli, że muszą go mieć. Na pocieszenie nadmienimy, że 500X w wersji AWD nie ma terenowych aspiracji. W taki sam sposób postąpiono z automatyczną skrzynią biegów – jeśli oczekujesz większej wygody, to płać.   

  

Dane techniczne

Silnik turbodiesel, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 103 kW (140 KM)
Przy obrotach (/min) 4000/min
Pojemność skokowa [cm3] 1956 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 350 Nm
Przy obrotach (/min) 1750/min
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 9-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,7/2,84/1,91/1,38/1,0/0,81/0,7/0,58/0,48
Bieg wsteczny 3,81:1
Przełożenie przekł. głównej 4,334:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe
Hamulce z przodu tarczowe, wentylowane, średnica 305 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 278 mm
Układy wspomagające ABS, ESC
Rozmiar kół i opon Michelin Pilot Sport 3, 225/45 R18
Koło zapasowe dojazdowe, Continental T145/90/16 106M
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,34
Dł/szer/wys [mm] 4248/ 1796/ 1600 mm
Rozstaw osi [mm] 2570 mm
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1545/1545 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,0 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 48 l
Masa własna [kg] 1495 kg
Rozkład masy przód/tył [%] b.d.
Dopuszczalne obciążenie [kg] 605 kg
Poj. bagażnika [l] 350/1000 l
Przeglądy – serwis [km] wg wskazań komputera lub co 2 lata
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 6,5 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,9 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,5 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 144 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2042 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC -
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,84/0,59 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1055/1481 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 8 lat
Cena modelu testowanego (zł) 113 400 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki pow. przednie, boczne, kurtynowe, systemy ABS i ESC, syst. monitor. ciśnienie w ogumieniu, klimat. automat., elektr. ster. szyby i lusterka, syst. nawigacji UConnect z łączem bluetooth, skórzana kierownica wielofunkc., reflektory biksenon., reflektory przeciwmgł., tempomat i ogranicznik prędkości, selektor trybu jazdy (Drive Mood Selector), czujniki cof., czujnik deszczu, obręcze kół z lekkich stopów 18’’.
0-30 km/h (s) 1,7 s
0-50 km/h (s) 3,6 s
0-70km/h (s) 5,9 s
0-80 km/h (s) -
0-100 km/h (s) 10,6 s
0-120 km/h (s) 14,5 s
Prędkość maksymalna (km/h) 190 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,2 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 9,1 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 7,3 l/1 00 km
zasięg (km) 657 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 68 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 118 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 138 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 157 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,5 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 38,3 m
Wyposażenie dodatkowe Pakiet Active Safety Plus 3700 zł Pakiet Widoczność (czujnik deszczu, zmierzchu, elektr. składane lusterka) 1000 zł Pakiet Elektryczny (elektr. reg. foteli, trzeci zagłówek, dywaniki welurowe) 2000 zł Pakiet Navi Plus 3500 zł Pakiet Zimowy 1000 zł Lakier perłowy 6000 zł Fotele przednie podgrzewane 500 zł Łopatki zmiany biegów przy kierownicy 300 zł System nagłośnienia Beats Audio 3000 zł

PODSUMOWANIE

Fiat 500X 2.0 MultiJet AT9 AWD

Ocena:
3.5
(, )
500X to bardzo udany debiutant. Co prawda Fiat mocno spóźnił się na święto crossoverów, ale w towarzystwie nie musi się niczego wstydzić. Włosi przesadzili z ceną, bo niedroga jest jedynie prosta wersja podstawowa. Właśnie dlatego 500X dostaje 3,5 gwiazdki zamiast 4. Teraz czekamy na tak samo dobre Punto i Bravo.
Nadwozie
dobra widoczność do przodu i na boki, intuicyjna obsługa, wysoka jakość wykończenia
bardzo mały bagażnik, kiepska widoczność do tyłu
Napęd
sprawnie działająca skrzynia biegów, bardzo dobre właściwości trakcyjne, elastyczny silnik, dobre osiągi
dosyć paliwożerny silnik
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego
Komfort
dobry komfort resorowania, skuteczne wygłuszenie kabiny
zbyt sztywne zawieszenie
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze, wysoka stabilność, mała podsterowność, precyzyjny układ kierowniczy
duża średnica zawracania
Eksploatacja
spory wybór wersji i opcji wyposażeniowych, konieczność wykonywania przeglądów co 2 lata
wysoka cena zakupu, krótka gwarancja na perforację blach, wysokie zużycie paliwa

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Samochod jest dosyc drogi za tyle mozna miec wieksze suvy
    gienio832, 2016-02-03 17:03:03
  • avatar
    zgłoś
    <p>Rodzina "pięćsetek" odnosi ogromne sukcesy. Każdy jej członek spotyka się z dużym zainteresowaniem klientów. My sprawdzamy, czy Fiat 500X z 2-litrowym dieslem i napędem 4x4 też odniesie triumf.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Testujemy-Fiata-500X-z-2-litrowym-dieslem-i-napedem-4x4,20513,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-08-28 15:47:19
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij