Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Touran, Zafira, C-Max i Mazda 5 – Kompaktowy jak van

Wiosnę 2008 roku witają na rynku gruntownie odświeżone wersje Opla Zafiry i Mazdy 5. Czy odbiorą klientów odnowionym pod koniec 2007 roku konkurentom - Fordowi C-Maxowi i Volkswagenowi Touranowi?

2008-06-16
Test porównawczy Volkswagena Tourana, Opla Zafiry, Forda C-Max i Mazdy 5 Kompaktowe vany: podobne wymiary, ale różne koncepcje urządzenia wnętrza i indywidualne rozwiązania.

Korzenie tego zjawiska tkwią w amerykańskim gruncie. Tam dążenie do zwiększenia przestrzeni życiowej na kołach zaowocowało onegdaj skonstruowaniem takich aut jak Pontiac Trans Sport czy Chrysler Voyager. Amerykańscy projektanci chętnie wychodzą naprzeciw owym pragnieniom, oferując naprawdę ogromne auta, paradoksalnie nazywane w swej ojczyźnie minivanami.

Europejczycy i Japończycy wprawdzie podchwycili ten pomysł, jednak przycięli format samochodów do własnych warunków. Mazda 5, której nadwozie mierzy 4,5 m długości, może uchodzić w obrębie swojej klasy, nazywanej u nas vanami kompaktowymi, za olbrzyma. Ford C-Max jest o 13 centymetrów krótszy. Koniec końców chodzi przecież o to, jak zostanie zagospodarowana dostępna powierzchnia. Najbardziej pożądanymi cechami są tu możliwość indywidualnego kształtowania wnętrza i inteligentne wykorzystanie przestrzeni.

A da się na niej zmieścić nawet siedem siedzeń. Opel Zafira w wyposażeniu seryjnym ma system Flex7 z dwoma pojedynczymi fotelami chowanymi w podłodze, natomiast posiadacze Mazdy 5 za porównywalny pakiet Travel muszą dodatkowo dopłacić, chyba że od razu zdecydują się na zakup najbogatszej i najdroższej wersji (takiej jak testowany przez nas egzemplarz). Volkswagen życzy sobie - za dwa dodatkowe, chowane w podłodze pojedyncze fotele w modelu Touran - dopłaty w wysokości 3050 zł. Projektanci Forda C-Maxa natomiast w ogóle nie zawracali sobie głowy potrzebami bardziej licznych grup podróżników.

Pod względem możliwości modyfikowania wnętrza, dość wysoko poprzeczkę zawiesiła Mazda 5. W drugim rzędzie siedzeń fotele dają się przesuwać wzdłuż, przy czym wąska środkowa część jest połączona z lewym fotelem. Zastosowano tu sprytne rozwiązanie: środkową poduszkę można złożyć i w całości schować pod siedziskiem lewego fotela, a w zamian za to z prawego fotela można wyciągnąć praktyczny blat. Siedzenia w ostatnim rzędzie to siłą rzeczy miejsca awaryjne, choć znajdujące się przed nimi fotele można jednym pociągnięciem odblokować i złożyć do przodu, co znacznie ułatwia wysiadanie.

Nadzwyczajnym ułatwieniem na wąskich miejscach parkingowych okazują się przesuwane drzwi, dostępne w wyposażeniu seryjnym. Takim rozwiązaniem może pochwalić się jedynie Mazda 5. Za dodatkową opłatą komfort osiąga wyżyny - drzwi otwiera i zamyka mechanizm elektryczny.

Dyskretny face lifting przeprowadzony w 2008 roku nie przyniósł żadnych zmian w stosowanym w Zafirze systemie Flex7. Rozwiązanie Opla zaczyna się jednak starzeć, o czym świadczy niedzielona kanapa z tyłu, do przesunięcia której trzeba użyć sporej siły. Utrudnia ona bardziej elastyczne wykorzystywanie miejsca z tyłu nadwozia. Ustawiona pionowo tworzy natomiast stabilną i solidną ściankę oddzielającą kabinę od przestrzeni bagażowej o pojemności do 1820 litrów, z którą kontrastuje skromna, bo wynosząca zaledwie 475 kg, ładowność. Jakość składanych siedzeń z tyłu odbiega oczywiście od komfortu kanapy, jednak krótsze trasy mogą na nich pokonywać także osoby dorosłe.

Zupełnie inną filozofię przyjął Volkswagen w modelu Touran, w którym z tyłu znajdziemy trzy niemal równorzędne miejsca. Jeśli siądą na nich trzy dorosłe osoby, będzie im wprawdzie dość ciasno, ale nie aż tak, jak w pozostałych trzech autach z tej klasy. Siedzenia można też przesuwać, składać, stawiać i wymontowywać. Składane siedzenie pasażera z przodu pozwala nawet na przewożenie wąskich przedmiotów o długości przekraczającej dwa metry. Touran ma także większą niż jego konkurenci ładowność, bo aż 638 kg. Po wymontowaniu środkowego fotela zewnętrzne siedzenia można przesunąć do środka, przekształcając Tourana w komfortowe czteromiejscowe auto.

W Volkswagenie znajdziemy też, szczególnie z przodu, dobrze wyprofilowane siedzenia z doskonałym bocznym podparciem. Pod tym względem Touranowi dotrzymuje kroku jedynie C-Max, którego projektanci w czasie pracy myśleli raczej o wygodzie kierowcy niż o przewożeniu licznej rodziny. Ale również w aucie Forda siedzenia można składać i wyjmować, chociaż w przypadku środkowego fotela łączy się to z dość uciążliwym majstrowaniem w niewygodnej, schylonej pozycji. Zaraz potem jednak C-Max pokazuje swoje mocne strony: siedzenia są osadzone na ukośnych szynach i kiedy popychamy je do tyłu, przesuwają się również do środka. W czteromiejscowej konfiguracji gwarantuje to bardzo komfortową przestrzeń na nogi i ponad głowami pasażerów.

W obliczu takiej wygody najbardziej kompaktowemu wśród testowanych vanów można wybaczyć niewielką ładowność. Cnoty spokrewnionego z Focusem C-Maxa koncentrują się przede wszystkim w sferze dynamiki. Zarówno obciążony, jak i pusty C-Max doskonale i lekko pokonuje zakręty, zachowując przy tym zadziwiająco duży komfort resorowania. Idealnym uzupełnieniem jest dobrze pracujący na wysokich obrotach dwulitrowy diesel. Jasny obraz całości mąci jedynie zbyt długa droga hamowania na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności. 145 metrów to wartość, która rozczarowuje. Dłuższego odcinka potrzebuje jedynie Mazda 5.

Pod względem dynamiki z C-Maxem może rywalizować Touran, dysponujący precyzyjnie działającym układem kierowniczym, dobrymi właściwościami jezdnymi i pewnym zachowaniem na zakrętach. Nawet przy pełnym obciążeniu, sztywne resorowanie daje radę w każdej sytuacji, sprawiając przy okazji, że Touranem wyjątkowo komfortowo pokonuje się dłuższe trasy. Przaśny, obdarzony jednak solidnym ciągiem diesel z pompowtryskiwaczami jest wprawdzie na tyle hałaśliwy, że trudno mówić o umilaniu podróży, ale, podobnie jak sześciostopniowa skrzynia biegów, w której tylko pierwszy bieg bywa nieco oporny, nie daje poza tym powodów do narzekań.

Mazda 5 potrafi dyskretnie zakamuflować swoje 143 KM, zużywa najwięcej paliwa spośród wszystkich testowanych aut, a poza tym odczuwalnie szarpie przy ruszaniu. Resorowanie i amortyzatory są ukierunkowane na komfort, co przy szybkich manewrach wymijania powoduje nieprzyjemne ruchy nadwozia. Przede wszystkim przy pełnym obciążeniu Mazda 5 wykazuje tendencje do podsterowności, a ESP ingeruje z pewnym opóźnieniem. Mimo nieco niewrażliwego układu kierowniczego, kierowca z łatwością utrzymuje kontrolę nad pojazdem, choć bardzo mu w tym przeszkadza zbyt mały odstęp między pedałem gazu i hamulca. Nawet buty o bardzo wąskiej podeszwie nie chronią całkowicie przed pomyłkowym naciśnięciem nie tego co trzeba pedału.

Te słabości niweczą przewagę Mazdy 5 nad konkurentami, jaką dały jej możliwości modyfikacji wnętrza. Touran natomiast przekonuje dopracowaniem detali. Pozbawiony wyraźnych wad, zwycięża w niemal wszystkich konkurencjach, plasując się tuż przed Zafirą. Ford C-Max zajmuje honorowe trzecie miejsce.

Tekst: Klaus-Ulrich Blumenstock
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Touran 2.0 TDI Trendline Zafira 1.7 CDTi Cosmo C-Max 2.0 TDCi Titanium 5 2.0 MZR-CD Top
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)103 (140)92 (125)100 (136)105 (143)
Przy obrotach (/min)4000400040003500
Poj. skokowa cm31968168619971998
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320280320360
Przy obrotach (/min)1750230020002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)4407/1794/16594476/1801/16354372/1825/15604505/1755/1615
Rozstaw osi (mm)2678270326402750
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,4/11,411,7/11,612,2/12,111,1/11,1
Poj. zbiornika paliwa (l)60585360
Masa własna (kg)1572160015541657
Dopuszczalne obciążenie (kg)638475436593
Poj. bagażnika (l)695/1989645/1820460/1620426/1566
Prostopadłościan mały (mm)650/925/875695/910/845480/760/790725/895/735
Prostopadłościan duży (mm)1475/925/8751205/910/8451330/760/7901515/895/735
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)750/1500750/1400745/1500600/1400
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/14801455/14601440/14401470/1465
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1070/9801050/9801045/9401050/1000
Rozmiar opon205/55 R 16 V Continental Sport Contact 2205/55 R 16 W Continental Prem. Contact205/50 R 17 W Goodyear Eagle NCT5205/50 R 17 V Dunlop SP Sport 2050
CO2 (limit) g/km161152154162
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4
OsiągiTouran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
0-80 km/h (s)7,07,26,96,6
0-100 km/h (s)9,910,89,89,8
0-120 km/h (s)14,516,114,314,5
0-140 km/h (s)20,723,219,920,7
Prędkość maksymalna (km/h)200189200196
Elastyczność Touran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,7/8,98,2/11,56,8/9,36,9/10,9
Elastyczność Touran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
80-120 km.h na V/VI biegu9,6/12,212,2/16,29,5/11,89,7/14,8
Próba jazdy Touran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
(Slalom 18 m ) km/h59,4/58,159,8/59,660,5/59,661,1/59,8
(Slalom ISO) km/h121,1/118,9120,7/117,5122,2/122,2121,1/120,7
Próba jazdy Touran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h68/6771/6971/6969/68
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h45/4848/4849/5249/50
Zużycie paliwaTouran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,77,17,67,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,34,94,85,4
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,15,75,86,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,05,15,35,2
Maksymalne (l/100 km)9,59,29,49,1
średnie podczas testu (l/100 km)8,17,77,98,2
zasięg (km)741753671732
Poziom hałasu (dB)Touran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
przy 50 km/h dB(A)59605960
przy 80 km/h dB(A)61636363
przy 100 km/h dB(A)64666667
przy 120 km/h dB(A)68676869
przy 140 km/h dB(A)71717172
Droga hamowania (m)Touran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39394039
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)40414241
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)43404242
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)75747976
na nawierzchni typu μ-Split (m)123133145167
Ceny i wyposażenieTouran 2.0 TDI TrendlineZafira 1.7 CDTi CosmoC-Max 2.0 TDCi Titanium5 2.0 MZR-CD Top
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak- zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 2000tak/ 1500- zł
ABS/ESPtak/ taktak/ 3000tak/ tak- zł
Klimatyzacja automatycznataktak2500 zł- zł
Trzeci rząd siedzeń 3050 złtakbrak- zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Touran 2.0 TDI Trendline 367 Przemyślana aranżacja wnętrza, komfort jazdy, pewne właściwości jezdne oraz wysoka jakość wykonania.
Zafira 1.7 CDTi Cosmo 353 Siedem miejsc w wyposażeniu seryjnym, do tego oszczędna i pracowita wysokoprężna jednostka napędowa.
C-Max 2.0 TDCi Titanium 344 Najbardziej sportowy spośród testowanych samochodów. Nie najlepsze hamulce oraz jakość wykonania.
5 2.0 MZR-CD Top 320 7 siedzeń i dwoje przesuwanych drzwi. Niedoróbki w zakresie napędu, bezpieczeństwa jazdy i komfortu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 490 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Niemiecka gazeta, niemiecka propaganda... Jeśli chodzi o właściwości jezdne najlepszy jest c-max...a walory użytkowe - mazda i to prawie pod każdym wzgledem, jaki burak dał tak małe punkty za nadwozie w szczególności jesli mazda ma przesuwane dzrzwi jako jedyna w teście i w tym segmencie. SILNIK W NIEMIECKICH AUTACH brzmi jak traktor a i tak ma najwiecej punktów...żenada
    ~w32, 2009-03-29 23:36:41
  • avatar
    zgłoś
    Bzdury totalne jeśli chodzi o punktację.
    ~sebol, 2009-03-06 20:57:28
  • avatar
    zgłoś
    Touran nie powala swoim wyglądem lecz pozostałe rzeczy czyli funkcjonalność, ekonomiczność, jazda tym autem i wiele innych to po prostu poezja.
    ~Darek, 2009-01-17 22:47:26
  • avatar
    zgłoś
    Użytkuję Mazdę 5 143KM od 4 miesięcy i powiem krótko-REWELACJA!!!-a wiem co mówię-bo niemcami się w życiu najeździłem.Zresztą-autorzy tego porównania są niemcami (na nich nie jeździłem)-i dlatego zalatuje stronniczością.
    ~rodia, 2008-10-30 20:37:01
  • avatar
    zgłoś
    Dla mnie zastanawiające jest dlaczego co artykuł to inne parametry hałasu, zużycia paliwa, testów omijania i slalomów(dotyczy to też aut z identycznymi oponami).
    ~bmk, 2008-07-10 09:26:43
  • avatar
    zgłoś
    145 m..jednak na splicie. To tak se.Swoja droga, gdzie C4 picasso, gdzie scenic?
    ~derwisz, 2008-06-28 17:20:12
  • avatar
    zgłoś
    Zdaje się, że cena C-Maxa to 87 a nie 187 tys.
    ~K., 2008-06-17 19:00:13
  • avatar
    zgłoś
    W artykule zdziwił mnie fragment na temat Mazdy 5: "zbyt długa droga hamowania na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności. 145 metrów to wartość, która rozczarowuje".Jestem niemal pewien, że chodziło o 45 metrów...
    ~DKK, 2008-06-16 19:06:14
  • avatar
    zgłoś
    Wiosnę 2008 roku witają na rynku gruntownie odświeżone wersje Opla Zafiry i Mazdy 5. Czy odbiorą klientów odnowionym pod koniec 2007 roku konkurentom - Fordowi C-Maxowi i Volkswagenowi Touranowi?
    auto motor i sport, 2008-06-16 13:21:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij