Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Toyota Auris HSD – kompakt z prądem

Oznaczenie HSD - Hybrid Synergy Drive coraz częściej będzie wyróżniać auta Toyoty. Już za 5 lat połowa modeli ma być dostępna jako hybrydy, a w 2020 roku - wszystkie.

2010-07-08
Toyota Auris HSD Auris HSD dołącza do prawie 2,5-milionowej rodziny (wliczając modele Lexusa) samochodów Toyoty z napędem hybrydowym

 

Do budowy Aurisa wykorzystano układ napędowy z Priusa - benzynowy silnik 1.8 wraz z umieszczonymi współosiowo przekładnią planetarną, generatorem prądu/rozrusznikiem i silnikiem elektrycznym. Z przodu samochód wyróżnia inny zderzak i logo na niebieskim tle. We wnętrzu inny jest zestaw wskaźników (elektroniczny) i dźwignia przekładni, pod którą są trzy przyciski modyfikujące tryb jazdy. Przy niespiesznym ruszaniu auto napędza silnik elektryczny o mocy 60 kW; zdecydowane wciśnięcie pedału akceleratora dodatkowo aktywuje silnik spalinowy wspomagający go mocą 99 KM. Przyciskiem EV uruchamiamy napęd tylko elektryczny, samochód może rozpędzać się maksymalnie do 50 km/h i przejechać do dwóch kilometrów. W trybie ECO, pedał gazu jest bardziej "miękki", mniej agresywny, 80-procentowe wciśnięcie pedału gazu wyzwala tylko 50% mocy; w oszczędny tryb pracy wchodzi również klimatyzacja. Tryb Power pozwala wykrzesać maksymalne osiągi bez oglądania się na ekologię.

 

TOYOTA AURIS HSD

TOYOTA AURIS HSD

Cena89 900 zł
KonkurenciHondy Civic i Insight
Zespół napędowybenz., R4, 1.8 + elektryczny
Moc zespołu napędowego136 KM
0–100 km/h11,4 s
Prędkość maksymalna180 km/h
Zużycie paliwa3,8 l/100 km
Emisja CO289 g/km
Zespół napędowysilnik spalinowy – poj. 1798 cm3, 73 kW (99 KM) przy 5200 obr/min, 142 Nm przy 4000 obr/min; silnik elektryczny – 60 kW (80 KM), 207 Nm; elektronicznie sterowana przekładnia bezstopniowa E-CVT, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, dł. x szer.  wys. 4245 x 1760 x 1510 mm, rozstaw osi 2600  mm, masa wł. 1380 kg, poj. bag. 279 l, ładowność 425 kg.

Nad przepływem mocy czuwa sterownik nie dopuszczając do nadmiernego rozładowania akumulatora, który najczęściej jest doładowywany podczas hamowania, czy jazdy "na luzie".

W napędzie nie ma konwencjonalnego sprzęgła i skrzyni biegów, ich funkcje spełnia jednostopniowa przekładnia planetarna. Napęd na przekładnię główną jest przekazywany od koła pierścieniowego przekładni planetarnej. Całość działa wyjątkowo płynnie i niedostrzegalnie, a o tym co napędza auto informuje wyświetlacz.

Auris HSD porusza się cicho, przy przyspieszaniu nie odczuwa się przeciążeń. Średnie zużycie paliwa 5 do 5,3 l/100 km w jeździe zatłoczonymi, krętymi drogami podmiejskimi i miejskimi jest dobrym wynikiem. Auto w zakrętach nie przechyla się, zachowuje się przewidywalnie i bezpiecznie. Ceną za właściwości jezdne jest słabe tłumienie nierówności (pochodna sztywnego zawieszenia). Aurisa HSD już można zamawiać, pierwsze samochody do odbioru tuż po wakacjach.

Tekst: Bogdan Czajkowski
amis 7/2010


Napęd
Jak w Priusie - po lewej silnik spalinowy, z prawej moduł sterowniczy zarządzania przepływem energii; zawiera elektroniczny sterownik oraz przetworniki - zwiększający napięcie do 650V oraz drugi, pozwalający z 202-woltowej baterii ładować konwencjonalny akumulator 12V i zasilać pomocnicze układy pracujące pod napięciem 14V. Pod nim planetarna przekładnia; nie ma sprzęgła i konwencjonalnej skrzyni biegów.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Oznaczenie HSD - Hybrid Synergy Drive coraz częściej będzie wyróżniać auta Toyoty. Już za 5 lat połowa modeli ma być dostępna jako hybrydy, a w 2020 roku - wszystkie.
    auto motor i sport, 2010-07-08 09:15:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij