Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Toyota Avensis Wagon i Citroen C5 Tourer – dwa światy

2009-03-30
Citroen C5 i Toyota Avensis Wyższy, dłuższy i szerszy Citroën nie ma ani większego wnętrza, ani większego bagażnika niż te u Toyoty.

Podobne i... bardzo inne. Nowiutki i całkiem nowy. Po raz pierwszy spotykają się ze sobą najnowsze generacje dwóch aut mocno zadomowionych w klasie średniej. W teście Citroën C5 2.0 HDi Tourer kontra Toyota Avensis 2.0 D-4D Wagon.

Elegancja czy legendarna niezawodność? Styl czy funkcjonalność? Charakter czy anonimowość? Uroda czy... Toyota? Citroëna C5 Tourer i Toyotę Avensis Wagon dzieli zdecydowanie więcej niż łączy. Oba wprawdzie należą do tej samej klasy, mają zbliżone wymiary zewnętrzne i silniki o prawie identycznej pojemności. Ale to dwa światy, dwa przeciwległe bieguny. Wystarczy na oba auta spojrzeć, zająć miejsce wewnątrz, prześledzić cenniki.

Różnica, w przeliczeniu na złotówki, pomiędzy najtańszymi odmianami wyposażonymi w dwulitrowe turbodiesle wynosi 14 500 zł na niekorzyść Citroëna. Wspólne dla obu jest to, że nawet w podstawowych wersjach - Attraction i Luna (Toyota) - żadne nie oszczędza na bezpieczeństwie. Na ich pokładach znajdziemy więc komplet poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtyny powietrzne i poduszki kolanowe kierowcy) oraz systemy, jak ABS, ESP, ASR, asystent hamowania, czy elektroniczny dystrybutor siły hamowania. Citroën dorzuca jeszcze przednie reflektory "z funkcją statycznego doświetlania zakrętów do 75 stopni" oraz dodatkowe wyposażenie z zakresu komfortu. O ile elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, komputer pokładowy, czy radio CD z MP3 znajdziemy i w Toyocie, i Citroënie, o tyle automatyczna klimatyzacja, tempomat oraz elektrycznie sterowane szyby z tyłu są zarezerwowane dla C5. Nie tłumaczy to jednak tak dużej różnicy cen.

Ale za niektóre rzeczy warto dopłacić, choćby po to, by czuć się lepiej. C5 od dziś oznacza jakość i pierwszorzędne materiały. Wręcz chce się w nim przebywać, sycąc zmysły wysmakowanym wnętrzem i masą świetnie zaprojektowanych detali. Kabina C-piątki to takie niewielkie dzieło sztuki, i nie ma w tym krzty przesady. Toyota przy niej prezentuje się blado. Bezpośrednia przesiadka z "francuza" do "japończyka" jest jak przeprowadzka z pałacu do bloku. Avensis wewnątrz jest skromny i bardzo rzeczowy. Nie ma w nim miejsca na awangardę, za to materiały są niezłe, a obsługa - czytelna i nieskomplikowana. Przyciski oraz pokrętła na konsoli środkowej są duże, jak w domowej wieży, i intuicyjnie rozplanowane. Wyjątek stanowi umieszczenie niewielkiego przycisku elektrycznego hamulca postojowego - po prawej stronie, poniżej stacyjki.

Zanim ruszyłem C-piątką z miejsca, straciłem 15 minut, by rozszyfrować - co, gdzie i po co. Liczba przycisków oraz przełączników na desce rozdzielczej i kierownicy jest przeogromna, dlatego też niezbędna okazuje się lektura instrukcji obsługi, a w szczególności rozdziału dotyczącego kierownicy z nieruchomym "centrum dowodzenia" i konsoli środkowej. Po lekturze, nagle okazuje się, że Citroën jest przemyślany, i że większość podstawowych funkcji dubluje się - można nimi zawiadywać za pomocą przycisków na kierownicy lub konsoli. Czyli jak komu wygodniej. Nie bardzo tylko wiadomo, dlaczego włącznik świateł awaryjnych jest umieszczony bliżej pasażera.

Konstruktorzy Citroëna do kwestii wykorzystania przestrzeni podeszli ze sporą swobodą. Dłuższe, szersze, wyższe i z większym rozstawem osi, C5 przegrywa z Toyotą wojnę na centymetry i litry przestrzeni bagażowej. Oba są bardzo przestronne, ale ze wskazaniem na "japończyka", w którym pasażerowie tylnej kanapy mają odrobinę więcej miejsca w każdym kierunku. Bagażniki są przepastne u jednego i drugiego, ale znów przewagę ma Avensis, który na swój pokład zabiera, odpowiednio, o 10 l więcej przy rozłożonej kanapie (543 l) i 120 l, gdy ją złożyć (1610 l).

W Citroënie masz wybór - zawieszenie aktywne lub mechaniczne. Testowy egzemplarz (wersja Exclusive) otrzymał to pierwsze, czyli Hydractive III+. Za jego sprawą C-piątka może się pochwalić świetnym tłumieniem i najlepszym w klasie komfortem resorowania. Citroën nawet przy dużych prędkościach pozostaje cichy, a do długich podróży zachęcają w nim znakomite fotele. Avensis jest niewiele głośniejszy, głównie za sprawą silnika, jego siedzenia nie są już jednak tak wygodne, a pozycja za kierownicą regulowaną w dwóch płaszczyznach - jest tylko przeciętna. Toyocie, z jej mechanicznym zawieszeniem, trudno dotrzymać kroku "francuzowi" w zakresie komfortu resorowania. Wredne, krótkie nierówności tłumi dość słabo, z długimi radzi sobie już bardzo dobrze.

Wydawać by się mogło, że po C-piątce, zaprogramowanej na komfort, w czasie jazdy nie należy się spodziewać wiele. Nic z tych rzeczy! Citroën pewnie utrzymuje kierunek na wprost, a jego układ jezdny jest wysoce przewidywalny i bezpieczny. Przyzwyczajenia wymagają łagodne kołysanie, tendencja auta do nurkowania przy ostrym hamowaniu oraz przechyły w czasie szybkiego pokonywania zakrętów. Wspomagany układ kierowniczy jest minimalnie szybszy niż w Toyocie, snuje jednak swoje opowieści o tym, co dzieje się z przednimi kołami w sposób bardzo mglisty, szczególnie przy niewielkich prędkościach. Avensis ma lepiej zestrojone wspomaganie i w czasie jazdy nie zaskakuje niczym nadzwyczajnym. Jest posłuszny, pewny, chętnie zmienia kierunek jazdy, nie przechyla się nadmiernie i nie nurkuje przy ostrym hamowaniu. Wspólne dla obu aut jest to, że nie dostarczają prawie żadnych emocji w czasie jazdy.

Ich silniki - także. 12 KM daje C-piątce przewagę na papierze tylko do momentu, gdy nie natrafimy na rubrykę masa własna. Różnica wynosi grubo ponad 150 kg, co sprawia, że pod względem przyspieszeń i elastyczności Toyota i Citroën są bardzo blisko. Silnik "japończyka" ma lepszy "dół", przeciętny środek obrotów i słabą "górę". Francuskie HDi chętniej wchodzi na wysokie obroty, pracuje ciszej i prawie nie przenosi wibracji na kierownicę, czego nie można powiedzieć o D-4D Avensisa. Mechaniczne skrzynie sześciobiegowe w obu pracują pewnie, precyzyjnie i lekko.

Obydwa samochody są dopracowane i godne uwagi. O tym, który wybrać zadecyduje głos serca lub rozsądku.

Tekst: Maciej Struk,
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne C5 Tourer 2.0 HDI Attraction Avensis Wagon 2.0 D-4D Luna
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)138 KM126 KM
Przy obrotach (/min)40003600
Poj. skokowa cm319971998
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320310
Przy obrotach (/min)20001800-2400
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia mechaniczna6-biegowa przekładnia mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4829/1860/14914765/1810/1480
Rozstaw osi (mm)28152700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,7/11,710,8/10,8
Poj. zbiornika paliwa (l)7060
Masa własna (kg)16551520
Dopuszczalne obciążenie (kg)621580
Poj. bagażnika (l)535/1490543/1610
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1520/1490b.d.
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1010/1010b.d.
Rozmiar opon245/45 R18W Michelin Pilot Primacy205/60 R16 Continental Conti WinterContact
OsiągiC5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
0-80 km/h (s)7,57,9
0-100 km/h (s)11,111,4
0-120 km/h (s)16,216,8
0-130 km/h (s)19,320,0
0-140 km/h (s)23,023,3
0-160 km/h (s)33,231,8
Prędkość maksymalna (km/h)200200
Elastyczność C5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,2/12,58,2/12,4
Elastyczność C5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
80-120 km.h na V/VI biegu11,9/15,512,3/16,0
Zużycie paliwaC5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km8,06,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,04,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,15,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,04,7
Maksymalne (l/100 km)10,89,9
średnie podczas testu (l/100 km)8,47,5
zasięg (km)845800
Poziom hałasu (dB)C5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
przy 100 km/h dB(A)66b.d.
przy 130 km/h dB(A)69b.d.
przy 160 km/h dB(A)73b.d.
Droga hamowania (m)C5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3742
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3842
Ceny i wyposażenieC5 Tourer 2.0 HDI AttractionAvensis Wagon 2.0 D-4D Luna
Cena modelu testowanego (zł)100 900 zł86 400 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Poduszka chroniąca kolana kierowcytaktak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Asystent hamowaniataktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja manualnabraktak
Klimatyzacja automatycznatakbrak
Reflektory biksenonowebrakbrak
Reflektory ksenonoweb.d./ takbrak
Lakier metalizowany2000 zł2100 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktak/ brak
Obręcze kół z lekkich stopów brakbrak
Tempomattakbrak
Czujnik parkowaniabrakbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

C5 Tourer 2.0 HDI Attraction 381 Trudno się oprzeć jego urokowi. C-piątka to auto dla każdego, kto ceni przede wszystkim komfort. Jest cicha, ma świetne zawieszenie pneumatyczne i prowadzi się pewnie. Podobać się może też dopracowane wnętrze. Dynamika silnika zaś, jak na 138 KM – pozostawia trochę do życzenia.
Avensis Wagon 2.0 D-4D Luna 342 Nie wyróżnia się niczym szczególnym. Jest przede wszystkim solidna i nie zalicza żadnych wpadek. To auto docenią wszyscy, którzy nie chcą się na drodze wyróżniać, a ponad styl przedkładają walory użytkowe i legendarną wręcz trwałość. Po prostu Toyota!
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 122 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    no chciałbym widzieć ten emerytowóz za 18 lat...
    esper, 2009-05-27 22:20:06
  • avatar
    zgłoś
    citroen to jeden z bardziej dopracowanych stylistycznie samochodow, w wydaniu c5 kombi jest autkiem na ktore mozna i patrzec i nim jezdzicbardzo mi sie podobawybralbym jednak avensisa...zostalby jeszcze dla mojej corki (ma 9 mcy), bo jednak toyota ma opinie niezniszczalnej, czego o citroenach powiedziec nie mozna
    vonsippen, 2009-05-27 21:25:53
  • avatar
    zgłoś
    Podobne i... bardzo inne. Nowiutki i całkiem nowy. Po raz pierwszy spotykają się ze sobą najnowsze generacje dwóch aut mocno zadomowionych w klasie średniej. W teście Citroën C5 2.0 HDi Tourer kontra Toyota Avensis 2.0 D-4D Wagon.
    auto motor i sport, 2009-03-30 16:24:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij