Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Toyota Corolla E12: Prymuska

Corolla nie zachwyca stylizacją nadwozia. Nie ma wielu wersji silnikowych i nie rozpieszcza ceną. Ale uchodzi za wzór niezawodności.

2008-04-01
Toyota Corolla Samochód występuje jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi.  

Corollę dziewiątej generacji zaprojektowano w europejskim centrum Toyoty - miała przypaść do gustu nabywcom ze Starego Kontynentu. Niestety, stylizacja auta nie porywa, a wnętrze - wykonane z lepszych niż dotąd materiałów - przytłacza bezmiarem czerni. Ceną za jego obszerność jest szczupłość bagażnika (od 289 litrów w hatchbacku do 437 w sedanie). W porównaniu z poprzednią, dość awaryjną, Corolla 9. generacji zyskała na niezawodności.

Samochód występuje jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Budowane na tej samej płycie podłogowej Verso (dwie wersje - mało atrakcyjna wcześniejsza i obecnie produkowana) to inna jakość i jakby osobny model. Auta wytwarzane były w trzech krajach - hatchback w Wielkiej Brytanii, sedan w Turcji, a jedynie kombi (i Verso) mają japońskie korzenie. Różnice w jakości ich wykonania są niewielkie.

Na rynku wtórnym najczęściej spotykane są wersje z benzynowymi, szesnastozaworowymi silnikami 1.4 i 1.6, wyposażonymi w zmienne fazy rozrządu dla zaworów dolotowych. Częstą usterką tych jednostek było obluzowanie się przegrody w kolektorze dolotowym o zmiennej długości (kosztuje od 857 do 1287 zł, do wersji TS - 3747 zł!). Poza tym, nie stwarzają problemów. Niestety, dynamiczna jazda wymaga wkręcania silników na wysokie obroty, co powoduje znaczący (o 1 do 1,5 litra, a w mieście nawet do 10 l/100 km) wzrost zużycia paliwa i spory hałas we wnętrzu. W tych jednostkach wałki rozrządu napędzane są łańcuchem, co zapewnia - gdy auto jest prawidłowo serwisowane - bezobsługową eksploatację układu rozrządu nawet przez 400 000 km.

Ocena
plus Niezawodność, dobre właściwości jezdne i poręczność, wysoka jakość wykonania, oszczędne silniki Diesla, dobre zabezpieczenie przed korozją, bezproblemowa obsługa
minus Niska kultura pracy diesli, mały bagażnik (oprócz Verso), skromne wyposażenie podstawowe, przeciętny komfort resorowania

Polecane silniki
1.4 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, poj. skokowa 1398 cm3, moc maks. 71 kW (97 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obr. 130 Nm przy 4800 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,7 l/100 km
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maks. 81 kW (110 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obrotowy 150 Nm przy 4400 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,0 l/100 km
2.0 D-4D - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1995 cm3, moc maks. 66 (81) kW [90(110) KM] przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 215 (250) Nm przy 2200 (2000) obr/min, średnie zużycie paliwa 5,8 (5,8) l/100 km

Historia modelu
2001: prezentacja Corolli 9. generacji
2002: rozpoczęcie sprzedaży - hatchback, sedan, kombi i minivan: benzynowe 1.4, 1.6 i 1.8 oraz diesel 2.0 (90 i 110 KM)
2004: niewielki face lifting, nowe diesle 1.4 i 2.0 (116 KM), nowe Verso (7-miejscowe)
2005: 225-konna wersja TS z doładowaniem
2006: prezentacja następcy
2007: rozpoczęcie sprzedaży 10. generacji - hatchback Auris 3- i 5-drzwiowy, sedan Corolla

Toyota Corolla w Auto Motor i Sport
11/2001 - prezentacja
01/2002 - raport z jazdy (1.4 VVT-i)
04/2002 - test porównawczy (1.6 VVT-i)
01/2003 - test por. (Wagon 1.4 i 2.0 D-4D)
01/2004 - test porównawczy (1.6 VVT-i)
06/2004 - test porównawczy (2.0 D-4D)
02/2005 - raport z jazdy (1.4 D-4D)
02/2005 - raport z jazdy (Verso 1.8 VVT-i)

Ceny części zamiennych (1.4 VVT-i)
1. Filtr powietrza 60-80 zł
2. Filtr oleju 0-80 zł
3. Filtr paliwa 100-130 zł
4. Błotnik przedni 824 zł
5. Zderzak przedni 847 zł
6. Zderzak tylny 801 zł
7. Reflektor przedni 848-958 zł
8. Lampa tylna kpl. 381-445 zł

 SYTUACJA RYNKOWA
Corolle dziewiątej generacji na rynku wtórnym występują w dużej liczbie wersji. Dominują benzynowe 1.4, kosztujące o kilka tysięcy zł mniej od modeli z dieslem. Przeważają auta z krajowych salonów, sprowadzane z zagranicy są tańsze. Auta z rocznika 2002 kosztują od 23 900 zł (1.4) do 36 800 zł (2.0 D-4D), o rok młodsze od 33 900 (1.4 VVT-i) do 40 000 zł (diesel). Ceny aut z 2004-5 roku mieszczą się pomiędzy 36 900 zł a 48 900 zł. Auta z rocznika 2006 kosztują od 42 900 do 53 900 zł.

Oszczędne turbodiesle, wszystkie z common-railem, wymagają paliwa o dobrej jakości i uważnej eksploatacji. Wcześniejsze wersje diesla dwulitrowego, podobnie jak 1.4 D-4D, nie są awaryjne. Natomiast w 116-konnym zdarzały się awarie dwumasowego koła zamachowego (co oznacza obecnie wydatek około 4000 zł) i, sporadycznie, uszkodzenia układu wtryskowego, czy turbosprężarki. Lepiej omijać zautomatyzowaną przekładnię MMT łączoną z benzynowym silnikiem 1.6; jej układ sterowania potrafi zawieść. Ostrej jazdy nie lubi mechanizm różnicowy.

Zawieszenie Corolli ma nieprzeciętną trwałość, co najwyżej można spodziewać się wymiany łożysk przednich kół przy przebiegu ok. 150 000 km. Luzy na końcówkach drążków kierowniczych są pochodną stanu naszych dróg, ale na przekładni kierowniczej nawet poniżej 100 tys. km trudno wytłumaczyć. Częstszego serwisowania niż w poprzednich modelach, wymagają hamulce przedniej osi, okładziny cierne wytrzymują około 30 tys. km, tarcze hamulcowe przeciętnie 60 000 km, choć bywa, że i znacznie mniej. Auto nie ma rozbudowanej elektroniki, a zastosowana działa bezproblemowo. Za to trudno wskazać przyczynę przepalania się żarówek H7 w reflektorach. Ceny okresowych przeglądów są stosunkowo wysokie.

Bezosobowa, lecz mało awaryjna Toyota Corolla ma mniejszy spadek wartości niż inne kompakty. O jej atrakcyjności świadczą, pomimo dużej sprzedaży nowych aut, ograniczona podaż na rynku wtórnym i wysokie ceny oferowanych egzemplarzy.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: archiwum


WYNIKI CRASH-TESTU

Corolla zapewnia dobrą ochronę przy zderzeniu czołowym. Kabina testowanej wersji, z kierownicą po prawej stronie, jest minimalnie odkształcona. Występuje ryzyko zranienia kolan o kolumnę kierownicy. Przy kolizji bocznej auto dobrze chroni dorosłych pasażerów pomimo braku poduszek bocznych, lecz ochrona dzieci jest zła. Auto było, w pierwszej połowie dekady, jednym z lepszych, jeśli idzie o ochronę pieszych.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 79 000 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    no to nie win samochodu za błedy w serwisie. tez mam corolle ts i nie mam z nia praktycznie zadnych problemow. jednak sprzeglo to prawda jest twarde i wymaga troche nauki
    ~jawor corolla ts, 2009-02-23 18:45:18
  • avatar
    zgłoś
    z tym, ze nie zachwyca stylizacja, to bym polemizowala….mi tam się podobaja kształty mojej toyotki:-)
    ~rafaalegafa, 2009-02-19 17:11:54
  • avatar
    zgłoś
    Kupiłem Toyotę Corollę 2000 D4D z 2003 roku po przebiegu 135 tyś muszę wymienić rozrząd ponieważ przebieg jest nie udokumentowanyale mam inne zmartwienie ponieważ po przejechaniu 150 km spaliła 14 ltr na 100 km jest to moim zdaniem za dużo pomóżcie co w takim razie mam zrobić , i czym jest to spowodowane.
    ~jurek, 2009-01-22 17:29:59
  • avatar
    zgłoś
    Prymską to ona była jak produkowano ją w Japonii.Od 5 lat mam Toyotę Corollę Sport ,jeździ się nieźle ale.... Po 17 tys.km miałam kłopoty ze sprzęgłem ,było do wymiany.W salonie Toyoty w Łodzi próbowano potraktować mnie jak głupią babę ot wsiadła do samochodu i popsuła / jest to mój 7 samochód a jeżdę 22 lata / poza tym jest to w końcu samochód który ma 192 KM.Pojeździłam sobie trochę i po 50.000 tys km znowu sprzęgło do wymiany.W innym serwisie wymieniono mi sprzęgło i okazało się, że poprzednie sprzęgła były od Toyoty 110 Km a więc przy tej mocy silnika szybko się zużywały.Mąź jeździł Lexusem potem Toyotą Camry 3.0 /japońską / i nie mógł się z nią rozstać.Przez 11 lat nic się z nią nie działo!!!! Teraz jeździ RAV i marudzi
    ~teri, 2008-10-31 20:15:06
  • avatar
    zgłoś
    Autko jest rewelacyjne co prawda mam go pare miesięcy ale same dobre opinje słysze i to potwierdza zeczywistoś.
    ~Mroźny, 2008-10-01 22:35:59
  • avatar
    zgłoś
    130 tys. bez zadnych klopotow czy najdrobniejszych awarii. Wymiana klockow i tarcz hamulcowych (tarcze - wymiana przy co 2giej wymianie klockow) to troche za czesto nawet przy ostroznej eksploatacji. Solidne blachy drzwi - nie ulegaja wgnieceniom na parkingach podczas niedbalego otwierania drzwi przez parkujacego obok kierowce - w Peugeocie np, bylo to zmora. Dynamika i ekonimia silnika 1.6 bez zarzutu, przy spokojnej jezdzie w trasie wynik 5.7 Litra/100km a w miescie do7 Litrow na 100km to chyba calkiem dobrze.
    ~Wlasciciel Corolla 2004, 2008-09-11 15:21:58
  • avatar
    zgłoś
    Witam .Oczywiście ,że zasługuje na tytuł PRYMUSKI .Uważam ,że samochody japońskie są jednymi z lepszych na świecie.Sam jestem w posiadaniu marki japońskiej i jestem b.zadowolony.Bezawaryjność 99 procent polecam markę Japońską.
    ~Fan Japan., 2008-08-22 09:12:30
  • avatar
    zgłoś
    Corolla nie zachwyca stylizacją nadwozia. Nie ma wielu wersji silnikowych i nie rozpieszcza ceną. Ale uchodzi za wzór niezawodności.
    auto motor i sport, 2008-04-01 11:08:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij