Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

Toyota Corolla: Urok prostoty

Zachowawcza linia nadwozia, silnik bez doładowania, dosyć surowe wnętrze i niemal absolutny brak elektroniki – prosty, obszerny i wygodny samochód dla ludzi, którzy ponad wszystko cenią święty spokój. W teście Toyota Corolla 1.6 Valvematic.  

2014-04-16

Telefony z dużymi przyciskami, relaks przy pracy na działce, rachunki płacone w okienku na poczcie – właśnie w taką codzienność wpisuje się nowa Toyota Corolla. W galopującym świecie nowinek technicznych i multimediów trudno znaleźć drugi tak zwyczajny samochód. Samochód służący po prostu do jeżdżenia. I tyle.

Praktycznie, za to niezbyt stylowo
Corolla znów mocno urosła, szczególnie na długość (o 8 cm), wchodząc niejako w kompetencje Avensisa, który u Toyoty ma monopol na obszerną kabinę. Zresztą obydwa auta są do siebie bardzo podobne. Mają nawet taki sam rozstaw osi (2,7 m). Projektując Corollę, Toyota na wszelki wypadek zrezygnowała z wszelkich eksperymentów stylistycznych. Jedyną ekstrawagancją są przednie światła, w których wnętrzu „zatopiono” fragment osłony chłodnicy oraz światła do jazdy dziennej z diodami LED. Całe nadwozie, zwłaszcza z przodu, mocno przyprawiono chromami. To samo dotyczy wnętrza. W zamyśle projektantów ma to podkreślać elegancję auta.

Mimo to wnętrze wygląda dość surowo. W wielu miejscach kabiny można się natknąć na twarde i niezbyt wyszukane plastiki. Deska rozdzielcza jest prosta w formie, pozbawiona wszelkich ozdobników. Konsolę środkową ustawiono do niej niemal prostopadle, a jedynym powiewem świeżości okazuje się kolorowy ekran systemu radiowo- nawigacyjnego (dopłata 2100 zł od wersji Premium). Korzystanie z niego (przynajmniej w teorii) ułatwiają dotykowy ekran i polskie menu. Niestety obsługa tego cudeńka okazuje się dość skomplikowana, o czym świadczy opasła instrukcja obsługi licząca aż 220 stron!

Na domiar złego czytelność ekranu (zwłaszcza w słoneczne dni) pozostawia wiele do życzenia, bo odbija się w nim światło. Podstawowe wersje Corolli (Live oraz Active) są wyposażane w zwykłe radio, a wielofunkcyjna kierownica (standard) pozwala bez odrywania od niej rąk zapanować nad jego obsługą.

W Corolli wszystko jest proste. Obsługi nie trzeba się uczyć.

Silnik Corolli uruchamia się tradycyjnie kluczykiem, a nie przyciskiem. Kierowca przed oczami ma klasyczne zegary, z analogowymi prędkościomierzem, obrotomierzem i wskaźnikiem ilości paliwa w zbiorniku. Fotele są wygodne, całkiem dobrze wyprofilowane, mimo iż brakuje im regulacji podparcia pod lędźwie. Irytować może skokowo, a nie płynnie pokrętłem, ustawiane oparcie fotela. W przeciwieństwie do wielu japońskich aut fotele z przodu mają dość szeroki zakres regulacji, co w połączeniu z ustawianą w dwóch płaszczyznach kierownicą pozwala każdemu wygodnie usiąść.

Nie gorzej potraktowano pasażerów tylnej kanapy. Mają sporo miejsca na nogi, uda i ramiona. Pod tym względem Corolla wyróżnia się na tle konkurencji. Wygodnie może nią podróżować nawet pięć osób – tym bardziej że tej siedzącej z tyłu pośrodku nie przeszkadza wysoki tunel pod nogami – ma tylko ok. 4 cm. Pojemność bagażnika wynosi 452 l i jest on ustawny. Pakując walizki trzeba jednak pamiętać, że zawiasy wnikają do wnętrza kufra Corolli. To rozwiązanie staromodne, za to bardzo tanie. Objętość bagażnika można podwoić, składając (tylko z wnętrza) oparcie tylnej kanapy.

Jedzie jak po szynach
Złego słowa nie można powiedzieć na temat zawieszenia. Zestrojono je bardzo komfortowo i świetnie tłumi nierówności wszelkiego kalibru. Czasem jednak słychać głuche dudnienie spod podwozia. Corolla może się pochwalić bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Prowadzi się pewnie, nawet podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów.

Układ stabilizacji toru jazdy (jedyny elektroniczny asystent na pokładzie) nie ma tu zbyt wiele do roboty. Zaskakuje to tym bardziej, że z tyłu zastosowano najprostsze z możliwych rozwiązanie w postaci belki skrętnej. Japończycy dopracowali tę konstrukcję tak bardzo, że doścignęli pod względem komfortu i właściwości jezdnych auta z zawieszeniem o konstrukcji wielowahaczowej. Komplementy należą się także układowi kierowniczemu, który nie jest łatwy do wyczucia, za to precyzyjny i bezpośredni w działaniu.

 

Klasycznie i oszczędnie
Pod maską testowanego egzemplarza znalazł się najmocniejszy spośród oferowanych w Corolli silników – 1.6 Valvematic (ze zmiennymi fazami rozrządu). Moc 132 KM nie jest być może imponująca, ale w połączeniu z precyzyjnie pracującą skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, pozwala jeździć dynamicznie. Do 100 km/h auto rozpędza się w 9,7 s (o 0,3 s wolniej niż podaje producent).

Niestety w dolnym zakresie obrotów czuć wyraźnie braki momentu obrotowego. Jego maksymalna wartość (160 Nm) pojawia się dosyć późno, bo przy 4400 obr/min. Znajduje to odbicie w próbach elastyczności. Corolla na przyspieszenie z 60 do 100 km/h na IV biegu potrzebuje 10,5 s. Ten sam manewr wykonany na biegu V trwa aż 14,6 s. Seat Leon z mniejszym, lecz mocniejszym, bo turbodoładowanym silnikiem 1.4 TSI (140 KM), potrzebuje odpowiednio 6,9 oraz 8,6 sekundy. W warunkach drogowych, przy wyprzedzaniu, to przepaść. Braki w elastyczności silnik Corolli rekompensuje bardzo małym apetytem na paliwo. Średnie spalanie testowe wynosiło 6,6 l/100 km, natomiast minimalne okazało się nawet niższe niż obiecuje producent – 4,7 zamiast 4,9 l/100 km.

Toyota przyzwyczaiła nas, że stawia na sprawdzone rozwiązania. To „odstawanie” od powszechnie panujących trendów może być zaletą. Prostota przekłada się bowiem na legendarną już niezawodność. Corolla to samochód dla kierowcy dojrzałego. Być może dla typowego seniora albo dla prawdziwego nonkonformisty.

Michał Hutyra, fot. Jacek Hanusz

amis


Michał Hutyra - redaktor „auto motor i sport”

Warto wiedzieć
Corolla w najrozsądniej skonfigurowanej pod względem wyposażenia wersji Premium kosztuje 73 900 zł. W standardzie jest wszystko, co niezbędne do życia. Na dodatkowe ekstrasy nie warto się porywać, tym bardziej że są mało atrakcyjne. Poza tym szybko można się zbliżyć do poziomu, z którego startuje cennik większego i bardziej prestiżowego Avensisa.

 

 

Dane techniczne

Data publikacji 04.2014
Silnik benzynowy, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 132
Przy obrotach (/min) 6400
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 160
Przy obrotach (/min) 4400
Maksymalne obroty (obr/min) 6600
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,54/1,91/1,31/0,97/0,82/0,70:1
Bieg wsteczny 3,33:1
Przełożenie przekł. głównej 4,29:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie przekładni kierowniczej 14,8:1; 2,7 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 277 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 270 mm
Układy wspomagające ABS, VSC
Rozmiar kół i opon Conti WinterContact TS850, 205/55 R16
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,27
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4620/1775/1465
Rozstaw osi [mm] 2700
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1525/1520
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,4/11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 55
Masa własna [kg] 1290
Rozkład masy przód/tył [%] b.d.
Dopuszczalne obciążenie [kg] 480
Poj. bagażnika [l] 452
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 8,0
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 6,0
CO2 (limit) [g/km] 139
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1504
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 4052
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,73/0,543
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 907/1342
Gwarancja podzespoły (lata) 3
Gwarancja lakier (lata) 6
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 82 200
Wyposażenie wersji testowanej Przednie i boczne poduszki powietrzne, poduszki kurtynowe oraz kolanowa, układy ABS i VSC, radioodtwarzacz CD/MP3 z wyjściem USB i złączem bluetooth, skórzana wielofunkcyjna kierownica do obsługi radia i telefonu, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy, kamera cofania, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek sterowany pilotem, zdalne otwieranie pokrywy bagażnika
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s) 3,2
0-80 km/h (s) 6,6
0-100 km/h (s) 9,7
0-120 km/h (s) 13,6
0-140 km/h (s) 19,8
0-160 km/h (s) 28,4
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,7
Maksymalne (l/100 km) 8,5
średnie podczas testu (l/100 km) 6,6
zasięg (km) 833
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 46
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 74
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 94
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 113
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 132
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 44,7
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 44,1
Wyposażenie dodatkowe System nawigacji satelitarnej 2100 zł Pakiet Design (16-calowe obręcze aluminiowe, reflektory przeciwmgłowe) 1900 zł Pakiet Comfort (przednie fotele podgrzewane, elektr. składane lusterka zewnętrzne, elektr. regulowane szyby z tyłu) 1900 zł Pakiet Tech (system automatycznego parkowania z czujnikami z przodu i z tyłu, tempomat) 2900 zł Lakier metalizowany 2300 zł

PODSUMOWANIE

Toyota Toyota Corolla 1.6 Valvematic

Ocena:
3.5
(, )
Nowa Corolla to jeden z niewielu współczesnych samochodów, w którym kierowca nie czuje się onieśmielony wszechobecną elektroniką. Auto wygląda nowocześniej niż model poprzedni, jednak nadal dość konserwatywnie. Na pochwałę zasługują bardzo pewne właściwości jezdne i oszczędny silnik. Wnętrze jest przestronne, ale jakości wykonania Toyota mogłaby się uczyć np. od Kii.
Nadwozie
intuicyjna obsługa, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie podstawowe, duży bagażnik
przeciętna jakość wykończenia, dość staromodna stylizacja wnętrza, kiepska widoczność do tyłu
Napęd
dobre właściwości trakcyjne, dość przyzwoite osiągi, precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce, wysoka stabilność, dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego
brak nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy
Komfort
świetny komfort resorowania, wygodne fotele, bardzo dobrze wyciszona kabina
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze, dobrze skalibrowany układ stabilizacji toru jazdy, bezpośredni w działaniu układ kierowniczy, mała podsterowność
przeciętne wyczucie układu kierowniczego
Eksploatacja
niskie zużycie paliwa, tanie wyposażenie dodatkowe
bardzo częste przeglądy – raz w roku

 

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 79 000 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zachowawcza linia nadwozia, silnik bez doładowania, dosyć surowe wnętrze i niemal absolutny brak elektroniki – prosty, obszerny i wygodny samochód dla ludzi, którzy ponad wszystko cenią święty spokój. W teście Toyota Corolla 1.6 Valvematic.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-16 11:52:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij