Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Toyota Corolla Verso – Uniwersalnie utalentowana

2005-07-18
Toyota Corolla Verso Prawie półtorej tony masy auta na całe szczęście nie miało wpływu na trwałość zawieszenia kół, co na naszych drogach nie jest wcale takie oczywiste.

W naszym długodystansowym teście Toyota Corolla Verso przejechała w ciągu siedmiu miesięcy 50 000 kilometrów, i to w czasie tych bardziej wymagających pór roku - od września do kwietnia. Sprawdziliśmy, czy opinia o bezusterkowości Toyot potwierdzi się również w przypadku Corolli Verso.

W przyszłości zapewne nie będzie poszukiwanym oldtimerem ani nie stanie się kamieniem milowym w rozwoju motoryzacji. Jej wygląd - z szerokim i wysokim przodem jak w dostawczaku i pionowymi bokami - to ukłon wobec pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP i pasażerów, którym ma zapewnić więcej przestrzeni i wygody niż konkurenci. Surowość sylwetki łagodzi opadająca linia niewysokich okien bocznych.

Wnętrze auta jest dość ponure, o ciemnej kolorystyce - wykonane z twardych jak metal plastików. Za kierownicą łatwo się dopasować, obsługa ergonomicznie rozmieszczonego wyposażenia jest intuicyjna. Niektórzy jednak, pierwszy raz zasiadający za sterami Verso, zastanawiają się jak je "odpalić". Mało kto wpada na to, by po prostu pilota centralnego zamka umieścić w szczelinie obok kolumny kierownicy i uruchomić silnik przyciskiem. Widoczność po skosie do przodu ograniczają szerokie słupki przednie, a do tyłu - bardzo szerokie tylne; przy cofaniu przydają się umieszczone z tyłu czujniki. Pod koniec testu wielka przednia szyba stała się łatwym celem dla kamienia poderwanego kołami poprzedzającego auta; pękła poziomo na długości 60 cm. Tego pecha w serwisie wyceniono na 1601 złotych.

W siedmioosobowym minivanie Toyoty miejsca szóste i siódme nadają się tylko dla dzieci, i to tych w wieku przedszkolnym. Ale jako samochód pięcioosobowy, Verso zapewnia mnóstwo przestrzeni na każdym z miejsc. Przednie fotele, regulowane również na wysokość, są dobrze ukształtowane i zapewniają wystarczające podparcie, tylne - każdy z osobną regulacją przesuwu i pochylenia oparcia - są obszerne, lecz, niestety, właściwie płaskie. Funkcjonalność przestrzeni bagażowej godna podziwu - dwa tylne rzędy siedzeń (po złożeniu, bez konieczności ich wyjmowania) tworzą płaską podłogę. Siedzenia składają się łatwo, gorzej z rozkładaniem tych całkiem z tyłu - najpierw trzeba postawić oparcie, a następnie wyciągać siedzisko. Siedzenia z środkowego rzędu po odchyleniu w celu na przykład zajęcia tylnych miejsc, nie powracają do poprzedniego położenia - trzeba je od nowa regulować. Za to wygoda przy aranżacji wnętrza jest niezaprzeczalna. Przejazd na zimowy wypoczynek z bagażami i nartami dla czterech osób był fraszką: po złożeniu zewnętrznego fotela ekwipunek bez kłopotu dało się umieścić w aucie. Ilość miejsca we wnętrzu pozostała i tak na tyle duża, że można było wygodnie - jednym skokiem - pokonywać kilkusetkilometrowe odcinki drogi.

Cena wersji testowanej na początku testu (zł) 101 721

Wyposażenie seryjne
Czołowe i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, immobilizer, szyby atermiczne, dojazdowe koło zapasowe, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, elektrycznie otwierane szyby boczne z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, samościemniające lusterko wewnętrzne, automatyczna klimatyzacja, czujnik deszczu, tempomat, komputer pokładowy, centralny zamek z pilotem, radioodtwarzacz CD i 6 głośników, sterowanie radiem na kierownicy, regulacja położenia kierownicy w dwóch płaszczyznach, ABS, EBD, VSC, BA, TRC, lampy przeciwmgielne, obręcze kół z lekkich stopów

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego
Czujniki cofania, lakier metalizowany, system multimedialny (DVD i 2 monitory w zagłówkach foteli przednich)

Dane testowe

Dane testowe

Przyspieszenie 0 - 40 km/h (s)2,5
Przyspieszenie 0 - 60 km/h (s)4,7
Przyspieszenie 0 - 80 km/h (s)7,2
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)10,7
Elastyczność 60 - 100 km/h IV/V bieg (s)10,5/14,2
Elastyczność 80 - 120 km/h IV/V bieg (s)11,1/16,5
Prędkość maksymalna (km/h)195
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno nieobciążony/na ciepło obciążony (m)43/46

Niestety, 70 tys. km (samochód trafił do nas z prawie 20 tys. km na liczniku) - odcisnęło swoje piętno na wnętrzu. Przy 34 494 kilometrach przebiegu zablokowała się regulacja wysokości przedniego prawego pasa bezpieczeństwa, nieco wcześniej odkleiło się lusterko wewnętrzne. Na koniec testu plastikowe obudowy bagażnika były mocno porysowane. Natomiast prawie całe wyposażenie wnętrza działało bez zarzutu, jedynie wskaźnik poziomu paliwa i komputer delikatnie oszukiwały - auto przejeżdżało więcej kilometrów niż wynikało ze wskazań.

Napędzający auto 1,8-litrowy, benzynowy, szesnastozaworowy silnik sprawował się dobrze, do końca nie miał śladów wycieku jakichkolwiek płynów, podobnie jak skrzynia biegów. Jedynie pod koniec testu obroty biegu jałowego stawały się chwilami niestabilne. Gorzej, że mocy obiecywanych 129 KM jakoś nie dało się odczuć.

Wyniki pomiarów drogowych są dobre, nawet lepsze, niż te deklarowane przez Toyotę, lecz subiektywne wrażenie było takie, że auto zwłaszcza na IV iV biegu za słabo przyspiesza, a przy tym zużycie paliwa okazało się nie takie małe, jak obiecuje producent - sięgało od 7,03 l/100 km, przy bardzo spokojnej jeździe szosowej ze średnią prędkością 60 km/h, do 13,74 l/100 km w mieście i przy szybkim podróżowaniu autostradami. Silnik jest bardzo czuły na operowanie pedałem gazu. Dowodzić tego może takie samo zużycie benzyny (7,1 l/100 km) przy średnich prędkościach: 78,4 km/h - dynamiczna jazda i przy 109,6 km/h - poruszanie się autostradą przy włączonym tempomacie i bez dotykania pedałów gazu i hamulca. W trakcie dynamicznej jazdy po autostradzie Corolla spaliła 9,1 l/100 km, osiągając średnią prędkość 116 km/h; przeciętnie na każde 100 km ubywało prawie 10 litrów benzyny, ponad dwa litry więcej od zużycia określonego według testu ECE. Jest to niewątpliwie spowodowane wysokoobrotową charakterystyką silnika wyposażonego w układ zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych; moment obrotowy o wartościach powyżej 160 Nm zawiera się pomiędzy 4200 a 6000 obr/min - przy tych ostatnich osiągana jest maksymalna moc. Auto reaguje dopiero od 3000 obrotów silnika, budząc się po przekroczeniu 4000 i dostając zadyszki już przy lekko powyżej 5000 obr/min, niemiłosiernie przy tym hałasując. By mieć jakieś akceptowalne osiągi, zmuszeni jesteśmy do jazdy z wysokimi obrotami, zwłaszcza że trzeba rozpędzić niebagatelną masę (1430 kg) obleczoną w karoserię o dużej powierzchni czołowej. Tu pojawia się dylemat - czy warto płacić za silnik, który obiecuje więcej niż daje, czy też lepiej dopłacić 7 tys. zł do diesla, który daje to, co obiecuje. Toyota nie ułatwia wyboru; auto ze słabszym benzynowym 110-konnym silnikiem 1.6 jest tańsze o 11 tys. złotych, ale występuje tylko w najgorzej wyposażonej wersji Terra.

Z ziemi tureckiej do Lechistanu

Toyota Motor Manufacturing Turkey, obok zakładów w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii, należy do europejskiej sekcji koncernu - mimo iż zakład leży w azjatyckiej części Turcji. Fabryka w Adapazari działa od 1994 r., ale początkowo produkowała wyłącznie na rynek lokalny. Eksport rozpoczęto w 2002 roku, wraz z rozpoczęciem wytwarzania nowej generacji Corolli. Wtedy wzrosło też zatrudnienie - obecnie w TMMT pracuje ponad 3000 osób. Najpierw powstawały tu wersje sedan i kombi, a od 2004 roku także Corolla Verso. Stąd pochodzi także nasz egzemplarz, eksploatowany przez siedem miesięcy. Jak widać po wynikach testu - ulokowanie produkcji w Turcji nie odbiło się negatywnie na jakości Corolli.

Statystyka i technika

Statystyka i technika

Początek testu29.09.2004 r.
przy stanie licznika (km)19 925
Podsumowanie testu29.04.2005 r.
przy stanie licznika (km)69 998
Liczba przejechanych kilometrów w teście50 073
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)9,84
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)7,03
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)13,74
Łączne zużycie paliwa na dystansie 50 000 km(l) 4 922
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1794
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)79,0 x 91,5
Moc kW (KM)/przy obrotach 1/min95 (129)/6000
Maksymalny moment obrotowy Nm/przy obr.1/min 170/4200
Masa własna modelu testowanego (kg)1430
Dopuszczalne obciążenie (kg)605
Dopuszczalna masa całkowita (kg)2035
Rozmiar opon205/55 R 16

Prawie półtorej tony masy auta na całe szczęście nie miało wpływu na trwałość zawieszenia kół, co na naszych drogach nie jest wcale takie oczywiste. Po 70 tys. km przebiegu nie znaleziono luzów, jego praca nie stała się głośniejsza czy mniej precyzyjna. Verso nadal niewzruszenie i bez przechyłów pokonywało zakręty, skuteczność tłumienia nierówności nie pogorszyła się. Zawieszenie Corolli Verso ma jakby dwie natury - na szybkiej, krętej trasie jego sztywność stabilizuje pojazd i daje poczucie dużego marginesu bezpieczeństwa. Lecz na wyboistej drodze, krótkie, strome nierówności odczuwa się wyraźnie, łagodniejsze, dłuższe garby są tłumione lepiej. Wraz ze wzrostem obciążenia komfort pokonywania nierówności odczuwalnie poprawia się, minusem jest pogarszanie się właściwości jezdnych. Chwali się, że w podwoziu Toyoty jest komplet elektronicznego wyposażenia wspomagającego jazdę i hamowanie: ABS, EBD, TRC (system kontroli trakcji), VSC (układ stabilizacji toru jazdy) i BA. Minusem auta jest duża, przekraczająca 12 metrów średnica zawracania. Również skuteczność hamulców mogłaby być nieco większa - 43 metry dla zimnych tarcz i nieobciążonego auta to za dużo. Po obciążeniu droga hamowania zwiększa się o 1 metr, a po rozgrzaniu z obciążeniem wydłuża do 46 m. Po oględzinach hamulców okazało się, że każda z przednich tarcz straciła po 3,5 mm z początkowej grubości. Ich wymiana wraz z klockami hamulcowymi w serwisie kosztuje 1260 złotych, następny wydatek w najbliższej przyszłości to wymiana szczęk hamulcowych, którą wyceniono na 309 zł. 44 tys. km dla zimowych opon stało się dużym wyzwaniem; najmniej jest zużyty, bo w 50%, bieżnik kół tylnych, przednie straciły od 74% do 82% jego wysokości - całej następnej zimy już nie przejadą.

Minusem Toyoty Corolli Verso jest konieczność wykonywania częstych obowiązkowych przeglądów (co 15 tysięcy kilometrów); nie są one też specjalnie tanie (1. i 3. po 156 zł, 2. 312 zł, 4. 538,20 zł netto za robociznę).

Do tanich nie należy też ubezpieczenie, a spory apetyt na paliwo testowanej Corolli 1.8 również bije po kieszeni. Jednak w zamian otrzymujemy samochód doskonale wyposażony nawet w standardzie, trwały, bezawaryjny, o obszernym i funkcjonalnym wnętrzu - umożliwiającym przewiezienie nawet siedmiu osób.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński


Przeglądy i naprawy

przejechane kmkoszt w zł

Przeglądy i naprawy

przejechane km koszt w zł
Przegląd po 30 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtrów oleju i przeciwpyłkowego, płynu hamulcowego 31 500 811,96
Przegląd po 45 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju 45 500 470,64
Przegląd po 60 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtrów oleju, przeciwpyłkowego i powietrza, płynu hamulcowego, świec zapłonowych 60 389 1167,95
Naprawy i usterki
Odkleiło się lusterko wewnętrzne 30 765 (gwarancja)
Zaklinowanie mocowania górnego pasa bezpieczeństwa fotela przedniego prawego 34 494 (nie naprawiono)
Poziome pęknięcie szyby przedniej po uderzeniu kamieniem 66 492 (nie naprawiono)
Koszty razem 2450,55

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 180 180 180
Ubezpieczenie OC 1849 3698 5547
Paliwo 19 688 19 688 19 688
Przeglądy 2451 2451 2451
Naprawy 0 0 0
Spadek wartości 35 821 41 621 47 021
Koszty razem 59 989 67 638 74 887
Koszt jednego kilometra*
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 1,20 1,35 1,50
Bez spadku wartości 0,48 0,52 0,56


Koszty stałe za 1 rok*

Koszty stałe za 1 rok*

Rejestracja180 zł
Ubezpieczenie OC**1849 zł
Koszty eksploatacji na dystansie50 000 km
Paliwo (4922 l x 4,00 zł)19 688 zł
Przeglądy2450,55 zł
Naprawy0 zł
Koszty razem24 167,55 zł
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu101 721 zł
Szacunkowa wartość na koniec testu65 900 zł
Nominalny spadek wartości35 821 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)113 374 zł
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 400 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    ja tam uważam, że to wszystko kwestia wypadkowej egzemplarza/sposobu użytkowania/serwisu. Można trafić straszną sztukę w godnej serii, a można superową u porażkowego producenta
    esper, 2009-12-21 21:30:58
  • avatar
    zgłoś
    'stachu' napisał(-a):Do niedawna byłem posiadaczem avensisa i jeżeli wszystkie tojoty są tak awaryjne i tandetnie wykonane to nie polecam tej marki mimo że sam byłem jej sympatykiem. Masa usterek w tym trzy takie za kilka tysiecy zł (silnik 2.0 D4D - auto od nowości u mnie) i skrzypiące wnętrze, przeciekajaca przednia szyba, korozja tylnej klapy, przepalające się ciągle żarówki i jeszcze parę innych to zdecydowanie za wiele jak na wzorzec bezawaryjności. Dobrze że jeszcze są tacy którzy wierzą w trwałośc Toyoty i chętnie kupują używane za dobrą cenę. Teraz mam nowego Passata i uważam że przewyższa moją była Toyotę pod każdym względem przynajmniej o klasę. A przeglądy tańsze...Mam Verso 2,0 D4D 2004r. przejechałem 91 000 i nie zamienił bym w życiu na poprzednie moje samochody (Golf, Cordoba, Polo, Fiesta) WYGODA,WYGODA i 1 raz WYGODA !!!!!!!!!!. Zero awarii. Spalanie miasto 7litrów trasa poniżej 5 litrów/100 KM.
    ~grzespl, 2009-12-21 21:09:13
  • avatar
    zgłoś
    Do niedawna byłem posiadaczem avensisa i jeżeli wszystkie tojoty są tak awaryjne i tandetnie wykonane to nie polecam tej marki mimo że sam byłem jej sympatykiem. Masa usterek w tym trzy takie za kilka tysiecy zł (silnik 2.0 D4D - auto od nowości u mnie) i skrzypiące wnętrze, przeciekajaca przednia szyba, korozja tylnej klapy, przepalające się ciągle żarówki i jeszcze parę innych to zdecydowanie za wiele jak na wzorzec bezawaryjności. Dobrze że jeszcze są tacy którzy wierzą w trwałośc Toyoty i chętnie kupują używane za dobrą cenę. Teraz mam nowego Passata i uważam że przewyższa moją była Toyotę pod każdym względem przynajmniej o klasę. A przeglądy tańsze...
    ~stachu, 2009-08-15 14:15:18
  • avatar
    zgłoś
    W naszym długodystansowym teście Toyota Corolla Verso przejechała w ciągu siedmiu miesięcy 50 000 kilometrów, i to w czasie tych bardziej wymagających pór roku - od września do kwietnia. Sprawdziliśmy, czy opinia o bezusterkowości Toyot potwierdzi się również w przypadku Corolli Verso.
    auto motor i sport, 2008-04-08 09:31:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij