Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Toyota Corolla Verso - Ze sternikiem

Miały zachwycać pasażerów liczbą miejsc, przestrzenią, funkcjonalnością. Teraz konstruktorzy minivanów pomyśleli także o kierowcy. Test Toyoty Corolli Verso.

Maciej Ziemek 2008-05-11
Toyota Corolla Verso Corolla Verso to już czwarty model Toyoty opracowany w Europie i z myślą o europejskim rynku.

auto motor i sport 1/2005

Po pierwsze, nie wygląda jak autobus. Jest co prawda znacznie dłuższa i szersza od poprzedniczki, ale wyższa tylko o 1 cm. Efekt? Wygląda bardziej proporcjonalnie i - dzięki sprytnym zabiegom stylistycznym - nie straszy swoim wzrostem. Po drugie, w czasie jazdy nie zachowuje się jak autobus. Z jednym tylko wyjątkiem, ale o tym później. Po trzecie, za kierownicą siedzi się dość wysoko, ale wygodnie, a nie jak w autobusie - za umieszczoną niemal poziomo kierownicą.

Na pokład kierowca może przyjąć sześciu pasażerów. Sporo, chociaż dzisiaj taka "pakowność" to standard. Szerokie - tak samo z przodu, jak i z tyłu - drzwi ułatwiają dostęp do obszernego wnętrza. Dobrze wykonanego, chociaż z dość topornych materiałów. Nie ma też mowy o finezyjnej kolorystyce. Ot, po prostu, udająca chrom czy aluminium plastikowa, srebrzysta konsola środkowa z seledynowymi wstawkami, wykonanymi z półprzezroczystego tworzywa i - częściowo również w tym kolorze - zegary ze wskazówkami w agresywnym czerwonym kolorze. Reszta, jak noc, czarna.

Ze względu na rozmiary i wyprofilowanie, przednie fotele są najwygodniejsze, ale jeśli przypadnie nam podróżować w drugim rzędzie - też nie będziemy cierpieć. W porównaniu z przednimi, siedzenia z tyłu nie regulują się tylko na wysokość, można je za to niezależnie przesuwać i pochylać każde z trzech oparć. Siedziska w drugim rzędzie są równe i płaskie jak wersalka - prawie nie widać, że znajdują się tu trzy osobne fotele. Dość komfortowo podróżuje się na nich zatem tylko jadąc autostradą. Prawie absolutny brak wyprofilowań siedziska i oparcia sprawia, że w czasie jazdy po zakrętach można niepostrzeżenie przesunąć się na miejsce sąsiednie.

A teraz, uwaga konstruktorzy minivanów! Skoro już upieracie się, by montować w nich trzeci rząd siedzeń, wiedzcie, że taki sam upór muszą wykazać pasażerowie, by na nich wytrzymać. Nie mówiąc już o wygodzie wsiadania i wysiadania. Mimo to, te dodatkowe fotele są jednak pewnym atutem. Tym bardziej, gdy - jak w Corolli Verso - można je wozić złożone w bagażniku, bez szkody dla jego pojemności. Trzeba jednak pamiętać, że gdy owe fotele rozłożymy, pojemność tego co za nimi zostaje wynosi... 63 litry. O wiele za mało na bagaż nie tylko siedmiu osób, które wyjeżdżają na urlop, ale nawet na stroje kąpielowe i ręczniki siedmioosobowej grupy plażowiczów. W takich wypadkach, występujące licznie we wnętrzu auta schowki, kieszenie, uchwyty na puszki czy butelki z napojami - o łącznej pojemności blisko 100 l - na niewiele się zdają.

Toyota Corolla Verso z pięcioma osobami na pokładzie oferuje przedział bagażowy o pojemności 397 l, jeśli liczyć tylko do półki. Przy wykorzystaniu bagażnika aż po dach, ma on pojemność 667 l. Nieźle, ale najlepsze dopiero przed nami. Fotele środkowej kanapy nie dość, że składają się bardzo lekko, po złożeniu - podobnie jak te całkiem z tyłu - zostają w samochodzie. W ten sposób łatwo uzyskać ogromną przestrzeń bagażową o idealnie równej podłodze i o pojemności 1563 l. W tak przygotowanej Corolli Verso bez problemu mieści się nie tylko pralka czy telewizor, ale nawet spory regał o długości do 1435 mm i szerokości do 920 mm. W takiej konfiguracji, jedynie z kierowcą na pokładzie, minivan Toyoty może udźwignąć jeszcze ponad 600 kg ładunku.

Mimo sporych gabarytów (długość 4,36 m) i masy własnej (1430 kg), Toyota Corolla Verso prowadzi się lekko i pewnie. Naturalna dla aut z przednim napę- dem podsterowność objawia się delikatnie, a seryjnie montowane VSC (kontrola stabilności auta) skutecznie ją temperuje. Precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy, sztywne nadwozie oraz zawieszenie gwarantujące stabilność karoserii sprawiają, że auto chętnie "podąża" za kierownicą. Największą zmorą Verso jest ma- ła zwrotność. Średnica zawracania wynosi ponad 12 m, co szczególnie w warunkach jazdy miejskiej daje się mocno we znaki. Aby móc wykorzystywać każdy wolny centymetr przestrzeni na parkingach, warto zainwestować w czujniki z tyłu. Koszt około 700 złotych, a komfort manewrowania bez porównania większy.

Bezpieczne właściwości jezdne minivan Toyoty łączy z dobrym komfortem podróżowania. O ile jednak pod względem właściwości jezdnych Verso nieco lepiej prezentuje się gdy jest nieobciążone, o tyle lepszy komfort podróżowania zapewnia wypełnione po brzegi ciężkim bagażem lub kompletem pasażerów. Z racji dość sztywnego zawieszenia, minivanowi Toyoty nie służą krótkie, ale wyraźne uskoki w nawierzchni. Bardziej łagodne nierówności tłumi już delikatniej, w czym pomaga duży rozstaw osi (2750 mm).

Dzięki nowoczesnemu silnikowi (1.8/129 KM), wykonanemu w technice DOHC (dwa wał- ki rozrządu w głowicy, po cztery zawory na cylinder) i VVT-i (zmienne czasy faz rozrządu), osiągi Corolli Verso są dobre i odpowiadają dokładnie temu, co obiecuje producent. Od 0 do 100 km/h auto powinno przyspieszać w 10,8 s, a przyspiesza nawet o 0,1 s szybciej. 400 m ze startu zatrzymanego ma osiągać po upływie 17,5 s, a testowany egzemplarz pokonuje ten dystans w 17,46 s.

Z pomiarów wynika, że także pod względem hamowania Corolla Verso nie ma się czego wstydzić. Na zatrzymanie ze 100 km/h przy zimnych hamulcach nieobciążone auto potrzebuje 43 m. Nieco gorzej minivan Toyoty wypada po obciążeniu i rozgrzaniu hamulców. Wówczas droga hamowania wydłuża się do 46 m.

Póki co, w ramach długodystansowej próby minivan Toyoty przebył 10 tys. km. Rzeczywiste średnie zużycie paliwa wynosi 10,5 l/100 km i bardzo odstaje od deklarowanego przez producenta (7,7 l/100 km). Na trasie testowana Toyota potrafi zadowolić się 8 l/100 km, o 1,5 l więcej niż obiecuje producent.

Pomimo że testowany egzemplarz to nie najdroższa z oferowanych wersji Corolli Verso, auto jest uzbrojone po zęby. Nie tylko ABS i EBD, ale również BA (asystent hamowania) należą w wersji Sol do wyposażenia seryjnego. Tak samo jak dziewięć poduszek powietrznych (w tym - chroniąca kolana po stronie kierowcy), pełna "elektryka", czy automatyczna klimatyzacja.

Wszystko to czyni z Toyoty Corolli Verso bardzo atrakcyjnego i mocnego gracza w klasie minivanów. A poprzednik prawie w niej nie zaistniał.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 1/2005
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder, VVT-i; elektronicznie sterowany, sekwencyjny, wielopunktowy wtrysk paliwa.
Moc kW (KM) 95 (129)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1794
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 170
Przy obrotach (/min) 4200
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,545, II. 1,904, III. 1,392, IV. 1,031, V. 0,815, bieg wsteczny 3,250, przełożenie przekładni głównej 4,312:1.
Nadwozie 5-drzwiowy, 7-osobowy minivan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona, stabilizator; z tyłu belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory. Rozstaw kół z przodu 1505 mm, z tyłu 1495 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem hydraulicznym, przełożenie przekł. kier. 15,9: 1; 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe, elektroniczny korektor siły hamowania EBD, ABS, VSC i TRC, asystent hamowania BA. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Rozmiar kół 6 1/2 JJ x 16, rozmiar opon 205/55 R16.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Dł/szer/wys [mm] 4360/1770/1620
Rozstaw osi [mm] 2750
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,3/12,1
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1430
Dopuszczalne obciążenie [kg] 605
Poj. bagażnika [l] 63-1563
CO2 (limit) [g/km] 184
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1849
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,12/0,75
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1408/1887
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 000 km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne i kurtyny, airbag chroniący kolana kierowcy, ABS, EBD, VSC, TRC, BA, elektrycznie sterowane szyby przód/tył i lusterka, automatyczna klimatyzacja, czujnik deszczu, tempomat, radio z CD, centralny zamek, koła z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,8
0-50 km/h (s) 3,4
0-70km/h (s) 6,0
0-80 km/h (s) 7,2
0-100 km/h (s) 10,7
0-120 km/h (s) 14,4
0-130 km/h (s) 17,2
0-140 km/h (s) 21,3
0-160 km/h (s) 25,5
400 m (km/h)/(s) 17,5
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,5/14,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,1/16,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,0
Maksymalne (l/100 km) 13,7
średnie podczas testu (l/100 km) 10,5
zasięg (km) 570
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 45
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 90 km/h 84
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 124
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 152
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 43
Wyposażenie dodatkowe Lakier metalizowany - 1900 zł; czujniki parkowania - 600-800 zł; system multimedialny - 8496 zł.


PODSUMOWANIE

Toyota Corolla Verso 1.8 VVT-I Sol

Ocena:
4
(, )
Wiele możliwości konfigurowania wnętrza, bogate wyposażenie seryjne i dobre właściwości jezdne – mogłoby się wydawać, że przy tych zaletach słaba widoczność czy duża średnica zawracania to wady nieistotne. A jednak są!
Komfort
wygodny dostęp do wnętrza
komfortowe fotele z przodu
fotele w II i III rzędzie zbyt słabo wyprofilowane
sztywne resorowanie
Nadwozie
przestronne wnętrze
dobra jakość wykonania
słaba widoczność
bardzo mały bagażnik, gdy autem podróżuje siedmiu pasażerów
Napęd
dynamiczny silnik
dobra kultura pracy
silnik głośny na wysokich obrotach
Bezpieczeństwo
bardzo bogate wyposażenie
skuteczne hamulce
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze
precyzyjny układ kierowniczy
dobra trakcja
duża średnica zawracania
Eksploatacja
niski przewidywany spadek wartości
częste obowiązkowe przeglądy
wysoka cena
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
spore rzeczywiste zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 400 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    jeżdzę Verso ponad rok i jest świetna!!! Elastyczna, spalanie średnie przy spokojnej jeździe głównie poza miastem to ok.7,5L (wg komputera), przy jeździe w samym mieście to około 10L, jedynym jak dla mnie mankamentem jest nieco głośna praca silnika w przedziale 90-120km/h. Czekam na kolejną odsłonę modelu, a ta już, o ile mi wiadomo w marcu tego roku
    ~rraaff, 2009-01-06 22:33:36
  • avatar
    zgłoś
    Miały zachwycać pasażerów liczbą miejsc, przestrzenią, funkcjonalnością. Teraz konstruktorzy minivanów pomyśleli także o kierowcy. Test Toyoty Corolli Verso.
    auto motor i sport, 2008-05-11 20:29:42
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij