Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Toyota Land Cruiser 150 – jazda kontrolowana

Nowa Toyota Land Cruiser, chociaż potrafi sama przyspieszać i hamować, na zwykłych drogach nie czuje się najlepiej. Jej świat zaczyna się tam, gdzie kończą się możliwości innych samochodów.

Maciej Ziemek 2010-06-08
Toyota, Land Cruiser Najnowszy Land Cruiser wręcz szokuje sprawnością w terenie, mimo że testowana wersja nie była wyposażona we wszystkie dostępne elementy do jazdy w stylu off-road

Historia Land Cruisera jest niemal tak długa jak historia Toyoty. Zaczyna się w połowie lat 50. XX wieku, kiedy rozpoczęto produkcję samochodu na potrzeby wojska. Skonstruowany na ramie od ciężarówki, miał być maksymalnie prosty w konstrukcji, a więc niezawodny i możliwy do naprawienia w warunkach polowych; miał też nie bać się żadnego terenu. W ciągu blisko 60 lat produkcji Land Cruiser przyciągnął do Toyoty prawie 5 milionów klientów i zasłużył na miano najpopularniejszej terenówki na świecie. Za sprawą najnowszej generacji modelu (o kodzie 150) liczba rynków, na których jest oferowany ma wzrosnąć ze 176 do 188.

 

Współczesny Land Cruiser zaawansowaniem technicznym dorównuje samolotom, i to nawet nie bardzo starym. O przywróceniu mu sprawności w terenie prostymi metodami nie ma mowy. Cała nadzieja w tym, że wciąż jest tak samo niezawodny, jak konstrukcja z lat 50. Z pierwowzoru zostało jedynie znakomite przystosowanie do poruszania się w każdym terenie, chociaż realizowane za pomocą systemów elektronicznych a nie prostej mechaniki. Oprócz stałego napędu na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym LSD Torsen, który w normalnych warunkach drogowych przekazuje moment obrotowy na koła przedniej i tylnej osi w stosunku 40:60, testowego Land Cruisera wyposażono w blokadę centralnego mechanizmu różnicowego, reduktor, system wspomagający pokonywanie podjazdów i zjazd ze wzniesień oraz układ zmiennej sztywności stabilizatorów.

Przy kątach natarcia, zejścia i rampowym, które wynoszą - odpowiednio - 32, 24 i 22 stopnie oraz z głębokością brodzenia 70 centymetrów, zdolności pokonywania wzniesień aż do 42 stopni (tyle samo wynosi maksymalny przechył boczny) i potężnym wykrzyżu osi, zapewnianym autu m.in. przez pneumatyczne miechy w tylnym zawieszeniu, trudno wyobrazić sobie przeszkody nie do pokonania. Największymi ograniczeniami mogą okazać się ludzka wyobraźnia i fakt, że prowadzi się samochód wart w testowanej wersji ponad 300 tysięcy złotych.

Nową Toyotą Land Cruiser trudno wtopić się w tłum. Chociaż w porównaniu z poprzedniczką na długość i na szerokość urosła jedynie nieznacznie, przy wysokości wynoszącej niemal 1,9 m górujenad innymi samochodami. Prowadzący Land Cruisera nawet na kierowców większości vanów patrzy z góry. Mimo sporych rozmiarów i masy własnej (prawie 2,3 t), Toyota zrobiła wszystko, aby do maksimum ułatwić kierowcy poruszanie się ciężką kolubryną. Zza kierownicy Land Cruiser wydaje się lekki jak piórko, w czym zasługa nieco za mocno wspomaganego układu kierowniczego i silnika, który już przy 1600 obr/min dysponuje momentem napędowym 410 Nm. W miejskim zakresie prędkości ciężka Toyota nie ustępuje innym autom w sprincie spod świateł do 50 km/h, które osiąga po 3,5 s.


Podwozie do kąpieli
W wypadku aut terenowych o czystość podwozia trzeba dbać nawet bardziej niż o lśniące nadwozie. Każdy wypad poza drogi utwardzone, szczególnie w teren błotnisto-piaszczysty, powinien kończyć się solidnym myciem podwozia. Piasek i błoto wypełniają od środka wnęki kół, przyczyniając się nie tylko do szybszego zużycia obręczy, ale przede wszystkim zaburzając wyważenie kół. Nawet jeśli nie czuć tego na kierownicy, elementy zawieszenia i układu kierowniczego mogą wpadać w drobne, niepotrzebne drgania, które przyspieszają ich zużycie. Poza tym, tylko jeśli podwozie auta jest czyste, można stwierdzić, że żadne z elementów (np. przewody hamulcowe) nie ucierpiały w czasie jazdy przez bezdroża.

 

Seryjne czujniki i kamery parkowania z przodu i z tyłu oraz dodatkowa kamera z prawej strony auta, umieszczona w lusterku zewnętrznym (wyposażenie standardowe Land Cruisera w testowanej wersji X), a także specjalny kształt pokrywy silnika - której boki są nieznacznie zadarte do góry w stosunku do środkowej części pokrywy, dzięki czemu z miejsca kierowcy widać zarys przedniej części auta - sprawiają, że jazda Land Cruiserem po mieście nie jest udręką. Średnica zawracania mniejsza niż 12 m pozwala manewrować autem tak samo sprawnie, jak każdym innym, które na długość mierzy blisko 4,8 m.

 

Nadmierne wspomaganie układu kierowniczego, co w mieście może być nawet zaletą, na trasie zaczyna być irytujące. Podobnie jak "oderwanie" kierownicy od układu kierowniczego i od kół. Konstruktorzy Land Cruisera za punkt honoru wzięli sobie jak najlepszą izolację nadwozia i kabiny od ramy podwozia i mocowanych do niej podzespołów. Niestety, razem z niepożądanymi hałasami i wibracjami, których źródłem są silnik, układ przeniesienia napędu i zawieszenie kół, "wyciszono" niemal do zera cenne informacje, jakie kierowcy ma do przekazania układ kierowniczy. Podczas parkowania i manewrów w terenie o skręcie kół można się dowiedzieć z centralnego wyświetlacza między zegarami. Dzięki funkcji Tyre Angle Display, seryjnej w testowanej wersji, kierowca w czasie rzeczywistym może śledzić kąt skrętu kół w przedziale od 0 do 45 stopni. W czasie zwykłej jazdy funkcja ta jest nieaktywna.

Reakcje samochodu na komendy wydawane kierownicą i zachowanie nadwozia w czasie jazdy na trasie wymagają oswojenia. Po pierwsze, trzeba zdać sobie sprawę, że prowadzi się samochód, który "na sucho" waży grubo ponad 2 tony, a z maksymalnym obciążeniem może ważyć nawet trzy, bez 10 kg. Taki "kloc" ma bezwładność, która nie pozwala mu błyskawicznie zareagować na szybkie "wezwanie" kierownicą. Land Cruiser potrzebuje chwili do namysłu zanim odpowie. Po drugie, nawet przy zaletach aktywnego zawieszenia z systemem pionowej regulacji położenia nadwozia przy tylnej osi i układem zmiennej sztywności stabilizatorów trudno pogodzić sprzeczne wymagania, czyli precyzję prowadzenia na trasie z dużym skokiem zawieszenia - niezbędnym do pokonywania przeszkód w terenie. Mimo że aktywne zawieszenie potrafi dostosować siłę tłumienia każdego amortyzatora z osobna do warunków na drodze oraz prędkości i stylu jazdy, nawet w trybie "sport" zawieszenie odznacza się dość miękką charakterystyką tłumienia i dopuszcza spore przechyły nadwozia. Na komfort podróżowania narzekać nie można, ale do szybszej jazdy przez zakręty są lepsze auta.

Za to do przemierzania długich tras Land Cruiser nadaje się świetnie. Przestronna i komfortowo wyposażona kabina wygodnie mieści pięć osób i ogromną ilość bagażu. Kosztem toreb i wygody pasażerów drugiego rzędu siedzeń, który można przesuwać wzdłużnie w zakresie 135 mm, Land Cruiser może przewieźć nawet 7 osób. Elektrycznie rozkładane i składane fotele trzeciego rzędu wymagają dopłaty w wysokości 25 tys. zł. Dzięki kanapie drugiego rzędu dzielonej w proporcji 40:20:40 i niezależnie składanym na płasko w bagażniku siedzeniom trzeciego rzędu Land Cruiser jest bardzo elastycznym samochodem jeśli idzie o możliwość konfiguracji wnętrza.

Nad bezpieczeństwem oraz komfortem podróżowania czuwają liczne systemy wspomagające prowadzenie, między innymi - układ stabilizacji toru jazdy i aktywnej kontroli trakcji oraz aktywny tempomat z funkcją hamowania. Przy stałej prędkości 130 km/h, trzylitrowy wysokoprężny silnik Land Cruisera potrzebuje 10 litrów oleju napędowego na 100 km. Ograniczenie prędkości do 90 km/h owocuje zmniejszeniem zużycia o 2 l/100 km. Na trasie z Warszawy do Wrocławia samochód zużył 9,8 l/100 km.

Land Cruiser potrafi kontrolować poczynania kierowcy na trasie i w terenie, wspomagając go w każdej sytuacji. Taką jazdę można polubić, ale trzeba się z nią oswoić. Auto zostało "zaprogramowane" tak, aby jeździło się bezpieczniej.

Tekst: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Jacek Hanusz
amis 5/2010

Dane techniczne

Data publikacji 5/2010
Silnik turbodiesel, R4, 3.0 dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym
Moc kW (KM) 127 kW (173 KM)
Przy obrotach (/min) 3400
Pojemność skokowa [cm3] 2982
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 410
Przy obrotach (/min) 1600-2800
Maksymalne obroty (obr/min) 4500
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 5-stopniowa automatyczna
Wielkość przełożeń 3,52/2,042/1,4/1/0,716:1
Nadwozie 5-drzw., 7-miejsc. SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator Zawieszenie tylne 4-wahaczowe z drążkiem poprzecznym, amortyzatory, pneumatyczne elementy sprężyste, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane o średnicy 388 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane o średnicy 312 mm
Układy wspomagające ABS, EBA, BA, A-TRC, VSC
Rozmiar kół i opon 7,5 J x 18, 265/60 R18
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,35
Dł/szer/wys [mm] 4760/1885/1890
Rozstaw osi [mm] 2790
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1585/1585
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 87
Masa własna [kg] 2269
Dopuszczalne obciążenie [kg] 721
Poj. bagażnika [l] 120/480
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,48/0,95 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1848/2380 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 000 km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 320 000
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, poduszka kolanowa kierowcy, ABS z EBD i BA, A-TRC i VSC, ksenonowe reflektory z systemem doświetlania zakrętów, aktywny tempomat z funkcją hamowania, system ochrony przedzderzeniowej, automatyczna klimatyzacja trzystrefowa, otwieranie i uruchamianie auta bez użycia kluczyka, elektryczna regulacja przednich foteli (z pamięcią ustawień fotela kierowcy) i kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, trzy kamery parkowania, centralny mechanizm różnicowy z blokadą, system wspomagający pokonywanie podjazdu, system wspomagający zjazd ze wzniesienia, układ zmiennej sztywności stabilizatorów, monitor pokazujący kąt skrętu kół podczas manewrów, aktywne zawieszenie z systemem regulacji wysokości nadwozia przy tylnej osi, gniazdo 220V w tylnej części auta, radioodtwarzacz CD z 14 głośnikami systemu audio JBL, nawigacja satelitarna, system rozrywki dla drugiego rzędu siedzeń z 9-calowym monitorem i DVD, 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,4
0-50 km/h (s) 3,5
0-80 km/h (s) 8,0
0-100 km/h (s) 12,4
0-130 km/h (s) 22,1
0-140 km/h (s) 26,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,9
Maksymalne (l/100 km) 12,7
średnie podczas testu (l/100 km) 10,3
zasięg (km) 844
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 50 km/h 57
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 80 km/h 62
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 64
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 130 km/h 68
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42

 

PODSUMOWANIE

Toyota Land Cruiser 150 3.0 Turbo D-4D X

Ocena:
4
(, )
Gdyby wzdłuż, wszerz ii po przekątnej dało się podróżować po Polsce autostradami, LC 150 byłby świetnym autem na długie trasy. Na kręte drogi są lepsze samochody. W terenie Land Cruiser wydaje się trudny do zatrzymania i potrafi wspomagać kierowcę w każdej sytuacji.
Eksploatacja
silnik spełnia normę Euro 5
duże zużycie paliwa w mieście
drzwi bagażnika z zawiasami po prawej stronie otwierają się na ulicę zamiast na chodnik
wysoka cena zakupu
Właściwości jezdne
bezpieczne właściwości jezdne
świetny do jazdy w terenie
wydajne hamulce odporne na przegrzanie
słabe poczucie kontaktu kół z drogą
Komfort
bardzo dobry komfort podróżowania
Nadwozie
przestronne, dobrze wykonane wnętrze
spory bagażnik w wersji 5-osobowej
duża możliwość aranżacji wnętrza
bardzo bogate wyposażenie
Napęd
dobre osiągi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nowa Toyota Land Cruiser, chociaż potrafi sama przyspieszać i hamować, na zwykłych drogach nie czuje się najlepiej. Jej świat zaczyna się tam, gdzie kończą się możliwości innych samochodów.
    auto motor i sport, 2010-06-08 10:23:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij