Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Toyota Prius – auto z bateryjką

Dubeltowe możliwości. Toyota - światowy lider w produkcji pojazdów hybrydowych próbuje wejść z tym towarem na rynek już... od 30 lat. Z różnym skutkiem. Teraz ma w tym pomóc nowy Prius.

2009-07-28
Toyota Prius W Priusie bardzo zadbano o opływowe kształty. Powinno to dotyczyć wszystkich aut.

Benzyna nie jest za darmo. W kryzysie tym bardziej. Więc pomysł, by auta paliły mniej jest świetny. Hybrydy to pomysł logiczny - pomóc silnikowi spalinowemu silnikiem "bez paliwa". Najczęściej elektrycznym. Ale napęd elektryczny wymaga drogich i ciężkich baterii. Aktualne hybrydy Toyoty mają więc baterie bardzo małe, starczające np. tylko na 3 km elektrycznej jazdy, ale wystarczające, by wokół tematu robić dużo ogólnoświatowego reklamowego szumu. Model Prius jest na rynku od 12 lat. Na całym świecie sprzedano go 1,2 mln sztuk. Z tego zaledwie 11% w Europie nastawionej raczej krytycznie i racjonalnie do dwutlenkowej histerii. Dziś Toyota to 80% światowej produkcji hybryd. Inni mają duże wątpliwości. I raczej czekają. Chociaż poprzez potężny lobbing polityczno- ekologiczny niektóre kraje wprowadziły dla samochodów hybrydowych różne ulgi i dopłaty (oraz prawo wjazdu w zakazane miejsca), co znacznie ten niszowy rynek rozszerzyło. Więc generalnie sprzedaż Priusa stale rośnie. Prius (po łacinie - wyprzedzający, liderujący) to faktycznie światowy król na tym ryneczku. Niewielkim, bo miliardy ludzi nadal wieczorkiem popija zimne piwko z dwutlenkiem węgla i wbrew prorokom nie umiera.

Nowy Prius jest silniejszy i szybszy od poprzedniej wersji. Ale uzyskano to głównie zwiększając silnik... spalinowy. Dotychczas miał 1,5 l pojemności i 110 KM, a teraz ma 1,8 l i 136 KM. Osiągi są więc przyzwoite - 10,4 s do setki i 180 km/h. I, wg producenta, 3,9 l benzyny/100 km. To rzeczywiście dobry wynik dla samochodu rodzinnego. Zasięg benzynowy ponad 1000 km. Do tego silnik elektryczny - duży i wydajny o potężnej mocy aż 60 kW. Działa wyśmienicie, ale krótko, bo akumulator (mniejszy niż w Maluchu!) przy takim silniku starcza na... 2-3 km czysto "elektrycznej jazdy". Akumulatorek jest maciupeńki (6,5 Ah - tyle co pierwsze telefony komórkowe), za to dużo więcej waży przetwornica podnosząca napięcie aż do 650 V potrzebnych silnikowi. Na szczęście ten silnik jest też rozrusznikiem i prądnicą. Dodatkowe źródła prądu to umieszczone na dachu baterie słoneczne, ale skonstruowane przedziwnie, bo nie ładują akumulatora, ale pilnują jedynie, by w pozostawionym na słońcu aucie włączać cyklicznie wentylację nie dopuszczającą do przegrzania wnętrza. Niezłe. Ale baterie ładuje się potem silnikiem spalinowym.

Podjeżdżanie Priusem w korku to praca tylko silnika elektrycznego. Dotyczy to korków zagranicznych (krótkich), bo u nas po paru minutach bateria padnie i pozostaje benzyna. Silnik elektryczny robi wrażenie - do 70 km/h auto przyspiesza bez silnika spalinowego. Można to wszystko obserwować na bardzo potrzebnym w takim aucie ekranie komputera, na którym widać co aktualnie myśli i robi samochód, a więc który silnik akurat pracuje, czy energii w akumulatorze przybywa (np. przy hamowaniach) czy ubywa, czy gospodarujemy nią roztropnie i oszczędnie i kiedy zdjąć trochę nogę z gazu i "pozbyć się" na chwilę silnika spalinowego, jadąc "tylko z baterii". Frapująca i pouczająca zabawa. Księgowy w komputerze pokazuje bilans ostatnich 5 minut i minuty końcowej. Elektroniczny trener zapisuje nasze rekordy. Da się osiągnąć 3 l/100 km, ale przy dynamice rowerowej, a kakofonia klaksonów innych pojazdów nie jest aprobatą dla takiego zawalidrogi.

Prius jest bezpieczny - 7 poduszek plus elektronika z ABS, ESP, BA i "dystansem przed autem". I ogólnie energooszczędny, a więc w miarę lekki (dużo aluminium), opływowy (Cx = 0,25) i "diodowy, a nie żarówkowy". Rodzinny i pakowny - długość wzrosła o 15 mm, szerokość o 20 mm, bagażnik o 30 l. Prius działa znakomicie. Ale "elektrycznie" działa tylko kilka minut. Droga do dobrej hybrydy jest wyboista. Autem z bateryjkami niełatwo się przebić. Chociaż kierunek jest słuszny.

DANE TECHNICZNE TOYOTA PRIUS

DANE TECHNICZNE TOYOTA PRIUS
Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciHonda Insight
Zespół napędowybenz., R4 + elektryczny AC
Moc136 KM
0-100 km/h10,4 s
Prędkość maksymalna180 km/h
Zużycie paliwa3,9 l/100 km
Emisja CO289 g/km
Zespół napędowysilnik benzynowy - pojem. 1798 cm3, 98 KM przy 5200 obr/min, 142 Nm przy 4000 obr/min; silnik elektryczny - 80 KM, 207 Nm, bezstop. skrzynia biegów, napęd na koła przednie.
Nadwozie5-drzwiowy 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4460 x 1745 x 1490 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1420 kg, poj. bag. 445 l.


Tekst: Julian Obrocki

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 136 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jak można takiemu ignorantowi dawać auto do testów? Nieładnie. Gościa miejsce raczej pod budką z piwem, tylko gdzie takowe znaleźć?
    ~Gosc, 2010-04-10 23:40:07
  • avatar
    zgłoś
    oczywiście, pojemność bateryjki w Priusie wynosi 6,5 Ah, tylko że to auto posiada 40 takich bateryjek...
    ~weooo, 2009-09-16 22:51:49
  • avatar
    zgłoś
    Szanowny panie redaktorze, z przerażeniem stwierdzam ignorancka nutę w tym artykule.Proszę łaskawie otworzyć bagaznik i sprawdzić cz na pewno akumulator hybrydowy jest w staniezmieścić w F126. Tam jest, owszem motocyklowy ak. 12V, ale trzeba nieprzecietnej dozy humoru(albo raczej ignorancji wlasnie) by pisać, ze mozna nim zasilac silnik elektryczny (tak naprawdę dwa silniki gwoli prawdy...) o mocy 60KW zapomoca 650V... Akumulator hybrydowy (250V), by zobaczyć, trzebatroche glebiej zagladnac w bagaznik. Jest tam, zareczam.Druga rzecz: ten samochód nie ma skrzyni biegów, bo chyba nie moznanią nazwac pojedynczej przekladni planetarnej pozbawionej jakichkolwiekurzadzen sprzegajacych... Nie dziwmy się, ze Europa (a szczególnie w PL) boi się hybryd, skoro mamy takia"kompetencje" w dziennikarstwie motoryzacyjnym.Pozdrawia kierowca Priusa2G, po kompletnie bezawaryjnych 5 latach i 90kkm.
    ~db, 2009-08-12 19:47:24
  • avatar
    zgłoś
    Dubeltowe możliwości. Toyota - światowy lider w produkcji pojazdów hybrydowych próbuje wejść z tym towarem na rynek już... od 30 lat. Z różnym skutkiem. Teraz ma w tym pomóc nowy Prius.
    auto motor i sport, 2009-07-28 09:13:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij