Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Toyota RAV4 i Volvo XC90 – zmiana miejsc

Producenci popularnych SUV-ów zafundowali nieoczekiwaną zmianę miejsc. Toyota RAV4 z napędem hybrydowym chce być premium, a luksusowe Volvo XC90, próbuje być oszczędniejsze niż hybrydy Toyoty.

Maciej Ziemek 2016-07-11

Zarówno hybrydowa Toyota RAV4, jak i Volvo XC90 T8 Twin Engine (za tym oznaczeniem kryje się hybryda typu plug-in) to najmocniejsze wersje obydwu modeli. W RAV4 hybrydowy zespół napędowy o łącznej mocy 197 KM tworzą 2,5-litrowa, 4-cylindrowa, wolnossąca benzynowa jednostka napędowa o mocy 155 KM, silnik elektryczny uzyskujący moc 105 kW oraz niklowo-metalowo-wodorkowy akumulator składający się z 204 cel, umieszczony pod tylną kanapą. Tak jest w RAV4 z napędem na przednie koła. SUV Toyoty w wersji AWD jest wyposażony w drugi silnik elektryczny o mocy 50 kW, zamontowany przy tylnej osi i napędzający wyłącznie tylne koła.

Nowe Volvo XC90 jako hybryda typu plug-in zasłużyło na oznaczenie T8 (dotychczas modele Volvo o najwyższej mocy miały „certyfikat” T6) dzięki zespołowi napędowemu o łącznej mocy aż 400 KM, który tworzą 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 320 KM ze sprężarką mechaniczną i turbodoładowaniem, silnik elektryczny o mocy 60 kW (przy tylnej osi i odpowiedzialny za napęd tylnych kół) oraz litowo-jonowy akumulator, który upakowano w potężnym tunelu środkowym. Spalinowo-elektryczny napęd sprawia, że testowane RAV4 i XC90 są nie tylko najmocniejszymi wersjami tych modeli, ale odznaczają się zdecydowanie najlepszą dynamiką. SUV Toyoty rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,3 s – o 1,3 s szybciej niż drugi pod względem przyspieszenia RAV4 napędzany 143-konnym silnikiem wysokoprężnym. Hybrydowe XC90 skok do setki załatwia niemal jak rasowy sportowiec, bo w 6,4 s (o 0,5 s szybciej niż 320-konna odmiana T6, wyposażona tylko w silnik benzynowy 2.0 z dwoma systemami doładowania).

NAPĘD JEST, WAŁU NIE MA

Hybrydowe RAV4 i XC90 dowodzą, że wał przekazujący napęd od silnika do tylnych kół to konstrukcyjny przeżytek. Obydwa auta obywają się bez niego i nawet jeśli nie spodoba się to ortodoksyjnym wyznawcom napędu na cztery koła, mają mocne argumenty, żeby przekuć to w zaletę. Nawet w wiele zalet. Hybrydowy RAV4 AWD wyposażony w 50-kilowatowy, wysokoobrotowy synchroniczny silnik elektryczny z magnesami stałymi montowany przy tylnej osi to pierwszy model Toyoty w Europie z napędem na cztery koła, ale bez wału napędowego.

Lexus stosuje takie rozwiązanie w swoich autach nie od dzisiaj, więc inżynierowie Toyoty mogli skoncentrować się na dopracowaniu rozwiązania już sprawdzonego w boju. Motor, który w RAV4 służy do napędu wyłącznie tylnych kół, działa niezależnie od hybrydowego zespołu napędowego wprawiającego w ruch przednie koła. W razie potrzeby, podczas dynamicznego startu, w czasie ruszania na śliskiej nawierzchni, pokonywania zakrętów z dużą prędkością lub w czasie jazdy w trudnych warunkach – w ułamku sekundy potrafi on dostarczyć do tylnych kół moment obrotowy o wartości do 139 Nm. Z pozoru niedużo, ale maksymalny moment obrotowy wytwarzany przez benzynową jednostkę napędową wynosi 210 Nm, a silnik dysponuje nim bardzo krótko i dopiero przy prędkości obrotowej powyżej 4200 obr/min.

Solidna dawka dodatkowej trakcji, którą hybrydowy RAV4 w wersji AWD dysponuje na zawołanie dzięki napędowi na cztery koła sprawia, że SUV Toyoty może pociągnąć przyczepę o masie do 1650 kg. To jak dotychczas jeden z najlepszych wyników w tej kategorii dla samochodów hybrydowych. Volvo XC90 w wersji T8 – dzięki temu, że obywa się bez ciężkiego i długiego wału napędowego, który w samochodach z tradycyjnym napędem na cztery koła wiruje pod autem ze zmienną, czasami również wysoką prędkością i którego idealne wyważenie jest nie lada sztuką – zapewnia pasażerom podczas jazdy komfort akustyczny na bardzo rzadko spotykanym poziomie.

Kabina XC90 jest wolna nie tylko od hałasu, ale również od drgań. To idealne miejsce, aby delektować się możliwościami sprzętu audio Bowers & Wilkins i krystalicznie czystym dźwiękiem docierającym z 19 głośników. Dopłata w wysokości 14 310 zł za ten system nie boli aż tak bardzo, gdy – dzięki możliwości wybrania akustyki wnętrza – codziennie jadąc do pracy można przenieść się do sali koncertowej w Göteborgu.

TO NIE JEST KRAJ DLA HYBRYD PLUG-IN

W przeciwieństwie do Toyoty RAV4, której „hybrydowość” jest bezobsługowa, Volvo XC90 jako hybryda typu plug-in wymaga ładowania, żeby dało się w pełni wykorzystać zalety elektrycznego napędu. Niestety infrastruktura polskich miast, a raczej jej brak, zniechęcają do wydawania pieniędzy na samochody hybrydowe typu plug-in czy elektryczne.

My, ładując hybrydowego SUV-a Volvo pod blokiem, musieliśmy mocno improwizować, korzystając z przedłużacza rozwiniętego na chodniku. Gdy o 9:29 rozpoczęliśmy „tankowanie” akumulatora, na wyświetlaczu w kabinie pojawił się komunikat: „całkowite naładowanie o 12:15”. Po 2 godzinach i 46 minutach okazało się, że prądu wystarczy na 40 km jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego.Właśnie taki zasięg przy maksymalnie naładowanym akumulatorze przewiduje Volvo. Przed uruchomieniem samochodu ustawiliśmy tryb jazdy „Pure”, czyli taki, podczas którego hybrydowe XC90 korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego. Wyłącznie – do chwili, kiedy kierowcy przyjdzie do głowy, żeby na światłach wystrzelić jak z procy przed innymi, co automatycznie pobudza do działania silnik spalinowy. Tego dnia intensywnie używaliśmy Volvo w mieście, korzystając z trybu elektrycznego, a ono spisywało się tak, jak zwykły samochód. Na koniec dnia akumulator wciąż miał wystarczająco dużo energii, żeby auto mogło przejechać jeszcze 8 km. Taki zasięg w trybie EV, czyli elektrycznym, to cztery razy więcej niż w idealnych warunkach jest w stanie pokonać hybrydowa Toyota RAV4.

W jej wypadku nie chodzi jednak o jazdę wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej, ale o ciągłe wspomaganie silnika spalinowego, który – żeby zużywać jak najmniej paliwa i mieć jak największą sprawność – pracuje w cyklu Atkinsona. Akumulator RAV-a bez przerwy rozładowuje się i ponownie ładuje, wykorzystując do tego albo bardzo sprawny system rekuperacji energii kinetycznej, albo silnik spalinowy. Efekt jest taki, że spory SUV, który gotowy do jazdy waży co najmniej 1,7 tony, może zadowolić się zużyciem paliwa na trasie wynoszącym tylko 5,5 l/100 km. Niewiele wyższe można uzyskać w mieście.

WYKONANIE I CENA – TEŻ PREMIUM

Wykończenie tablicy rozdzielczej skórą i kontrastowe szwy, skórzana tapicerka z efektownymi przeszyciami na fotelach, elektrycznie regulowany fotel kierowcy i komplet systemów bezpieczeństwa na pokładzie – RAV4 w wersji hybrydowej mruga okiem do klientów, którzy do tej pory wybierali SUV-y droższych marek. Ceny od 134 900 zł (za wersję z napędem na przednie koła) do 170 900 zł (za odmianę z napędem 4x4 i z topowym wyposażeniem) to poziom porównywalny z cenami kompaktowych SUV-ów marek premium. Bardzo prawdopodobne, że ta wersja Toyoty RAV4 pojedzie śladem ponad dwa razy droższego Volvo XC90 T8 i stanie się tak popularna jak szwedzki model.

W sprzedaży XC90 w Polsce udział odmiany T8 Twin Engine wynosi aż 8%. To bardzo dużo, zważywszy, że za wersję hybrydową trzeba zapłacić o ponad 40 tys. zł więcej niż za odmianę T6 AWD, która oferuje zbliżone osiągi i o ponad 70 tys. zł więcej niż za oszczędną wersję D5 AWD. Podobnie jak w wypadku Volvo, o powodzeniu hybrydowej odmiany RAV-a, może nie przesądzić jego oszczędny zespół napędowy, ale bardzo dobre osiągi, świetne wyposażenie oraz jakość wykonania. Przykłady Toyoty RAV4 po face liftingu w świetnie wyposażonej wersji hybrydowej oraz Volvo XC90 T8 Twin Engine pokazują, że wysoka jakość wykonania czy najnowsze technologie są dziś dla producentów na wyciągnięcie ręki i nie wymagają zmiany imidżu.

Toyota od dawna jest mocna w hybrydach, a Volvo uznawane za markę premium. Nowe XC90 pokazuje, że Szwedzi nadążają za rozwojem technologii w dziedzinie nowoczesnego napędu, a RAV4, że Toyota potrafi zrobić auto trochę bardziej premium.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne RAV4 2.5 HYBRID AWD XC90 T8 AWD Twin Engine
Rodzaj silnika/liczba cylindrówhybrydowy, benzynowy R4 + 2 silniki elektrycznehybrydowy, benzynowy R4 turbo + silnik elektryczny
Moc kW (KM)155320
Przy obrotach (/min)57005700
Poj. skokowa cm324941969
Rodzaj paliwabenzyna bezołowiowabenzyna bezołowiowa
Maksymalny moment obrotowy (Nm)210400
Przy obrotach (/min)4200-44002200-5400
Moc silnika elektr. kW (KM)/obr/min105 (przód) / 50 (tył60 (tył)
Moc (zespół napędowy) kW (KM)/obr/min197400
Rodzaj skrzyni biegówprzekłądnia planetarna8-biegowa przekładnia automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4605/1845/16754950/2008/1775
Rozstaw osi (mm)26602984
Poj. zbiornika paliwa (l)5650
Masa własna (kg)17852343
Dopuszczalne obciążenie (kg)485b.d.
Poj. bagażnika (l)501/1633671/1899
CO2 (limit) g/km12264
Norma emisji spalinEuro 6Euro 6
OsiągiRAV4 2.5 HYBRID AWDXC90 T8 AWD Twin Engine
Prędkość maksymalna (km/h)180230
Zużycie paliwaRAV4 2.5 HYBRID AWDXC90 T8 AWD Twin Engine
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5,4b.d.
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,1b.d.
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,22,7
Ceny i wyposażenieRAV4 2.5 HYBRID AWDXC90 T8 AWD Twin Engine
Cena modelu podstawowego (zł)144900 zł344700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

RAV4 2.5 HYBRID AWD W porównaniu z RAV-em sprzed liftingu odświeżony prezentuje się dużo lepiej. Zwłaszcza pod względem jakości wykończenia kabiny SUV Toyoty wykonał skok w nadprzestrzeń. Nowa generacja hybryd pokazuje, że mogą być zarówno oszczędne, jak i szybkie.
XC90 T8 AWD Twin Engine Dopracowane pod każdym względem, także technicznym. W trybie Pure potrafi przejechać do 40 km tylko na energii elektrycznej, w trybie Save – ładować akumulator i oszczędzać energię elektryczną do wykorzystania wtedy, gdy będzie potrzebna.

NASZYM ZDANIEM

Maciej Ziemek, członek jury Car of the Year
Lista wyposażenia dodatkowego do Toyoty RAV4 Hybrid jest bardzo krótka i zawiera tylko kilka pozycji, bo w samochodzie niemal niczego nie brakuje. Chociaż XC90 T8 Twin Engine również jest uzbrojone po zęby, lista wyposażenia dodatkowego do flagowego SUV-a Volvo liczy kilkanaście stron. Prestiż zobowiązuje.

NASZA OCENA

TOYOTA RAV4 - W porównaniu z RAV-em sprzed liftingu odświeżony prezentuje się dużo lepiej.  Zwłaszcza pod względem jakości wykończenia kabiny SUV Toyoty wykonał skok w nadprzestrzeń. Nowa generacja hybryd pokazuje, że mogą być zarówno oszczędne, jak i szybkie.

VOLVO XC90 Dopracowane pod każdym względem, także technicznym. W trybie Pure potrafi przejechać do 40 km tylko na energii elektrycznej, w trybie Save – ładować akumulator i oszczędzać energię elektryczną do wykorzystania wtedy, gdy będzie potrzebna.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 278 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Toyota i Volvo zafundowały klientom nieoczekiwaną zmianę miejsc. Odświeżony RAV4 z napędem hybrydowym chce pokazać, że jest tak dopracowany jak SUV-y marek premium, a luksusowe XC90, że potrafi być oszczędniejsze niż hybrydy Toyoty.</p><br /><br /><a href="/testy/Toyota-RAV4-i-Volvo-XC90-zmiana-miejsc,22656,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-07-11 14:16:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij