Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.2

Toyota RAV4 – w stronę wygody

Chociaż RAV4 z wyglądu upodobnił się do Land Cruisera, rozwinął cechy typowe dla SUV-ów. Jest jeszcze bezpieczniejszy w czasie jazdy i kusi funkcjonalnym wnętrzem.

2010-08-11
Toyota, RAV4 RAV4 to samochód łatwy do prowadzenia i trwały, ale drogi.

 

Zmiany, jakim poddano ostatnio Toyotę RAV4 okazały się praktycznie modyfikacją przodu, który stał się bardziej wyrazisty. Inne są pokrywa silnika, zderzak, reflektory, a masywna, chromowana osłona wlotu powietrza przypomina tę z Land Cruisera, nieco inne są tylny zderzak i owiewka nad szybą tylną. We wnętrzu prawie bez zmian. Nieco futurystyczna w chwili debiutu tablica przyrządów już nie budzi emocji, jest uporządkowana, ma dobrą ergonomię. Plus za dużą ilość schowków. Na pokładzie są m.in. pełna elektryka szyb i lusterek, tempomat, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne i czujnik deszczu.

Z przodu siedzi się wysoko, nieco przeszkadza za nisko umieszczona kierownica, denerwuje skokowa regulacja kąta pochylenia oparcia, sam kształt foteli mógłby być bardziej przyjazny dla pleców. Za to przemyślane jest wnętrze za przednimi fotelami. Dzieloną w proporcji 60:40 kanapę można przesuwać (każdą z części osobno), a kąt pochylenia oparcia regulować skokowo. System składania kanapy Easy Flat pozwala złożyć ją jednym ruchem ręki, bez wyjmowania zagłówków.

 

 

TOYOTA RAV4 2.2 D-4D 4x4 2010

TOYOTA RAV4 2.2 D-4D 4x4 2010
Cena131 800 zł
KonkurenciMitsubishi Outlander, Ford Kuga
Silnikturbodiesel, R4, 2.2
Moc/przy obrotach150 KM/3600 obr/min
0-100 km/h10,2 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa6,0 l/100 km
Emisja CO2159 g/km
Silnikpojemność 2231 cm3, maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie 2000-2800 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na 4 koła.
Układ jezdnyz przodu - kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; z tyłu - zawieszenie wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Nadwozie5-miejsc., 5-drzw. SUV, dł. x szer. x wys. 4445 x 1815 x 1720 mm, rozstaw osi 2560 mm, masa wł. 1590 kg, poj. bag. 410/586/1752 l, poj. zb. pal. 60 l.

We wnętrzu jest cicho, na szosie zawieszenie dobrze wybiera nierówności. Niestety, jest sztywne i nie potrafi zniwelować poprzecznych garbów. W zakrętach nadwozie nie wychyla się, auto ma bezpieczne i przewidywalne właściwości jezdne, ale ich granica leży dość nisko; w testach dynamicznych i zręcznościowych ("am i s" 10/2008) Toyota - zarówno w slalomie, nagłej zmianie pasa ruchu, jak i w "teście łosia" okazała się wolniejsza od konkurentów. W trasie tego specjalnie nie odczujemy. Tu objawią się zalety seryjnego układu IADS (Integrated Active Drive System). Połączył on ze sobą funkcje systemów kontroli momentu obrotowego (Active Torque Control 4WD), stabilizacji toru jazdy (Vehicle Stability Control) oraz elektrycznego wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile (Electric Power Steering). Jego pozytywne działanie odczujemy, gdy spróbujemy przyspieszyć lub przyhamować jadąc po nawierzchni o różnej przyczepności po prawej i lewej stronie. Wtedy, stwierdziwszy odchylenie auta od toru jazdy, IADS sterując obrotami silnika i hamulcami poszczególnych kół oraz rozdziałem mocy pomiędzy osiami, stabilizuje pojazd sprowadzając go na zadany tor jazdy. Gdy w zakręcie wystąpi pod- lub nadsterowność, dodatkowo zmianie ulega siła wspomagania układu kierowniczego - opór na kole kierownicy wzrasta.

Testowanego RAV-a napędzał wytwarzany w Polsce 2,2-litrowy diesel o mocy 150 KM. Ma on cztery zawory na cylinder i turbodoładowanie. Mimo że jest współczesną konstrukcją, trochę odstaje od silników konkurencji stosującej bardziej wyrafinowane systemy doładowania, a nawet zmienne fazy rozrządu. Nieco brakuje mu dynamiki (ale nie elastyczności) i sporo pali (trudno zejść poniżej 8,5 l/100 km) - co tłumaczy masa własna RAV4 (1600 kg). Auto ma solidne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - m.in. 9 poduszek powietrznych, w tym kolanową kierowcy, oraz (pod pokrywą silnika) specjalną odkształcalną wkładkę absorbującą siłę uderzenia przy kolizji z pieszym.

Choć już nie lideruje w klasie SUV-ów i nie ma świeżości nowych modeli konkurencji, RAV4 nadal kusi zaletami, a zwłaszcza trwałością.

Tekst Bogdan Czajkowski
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 8/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chociaż RAV4 z wyglądu upodobnił się do Land Cruisera, rozwinął cechy typowe dla SUV-ów. Jest jeszcze bezpieczniejszy w czasie jazdy i kusi funkcjonalnym wnętrzem.
    auto motor i sport, 2010-08-11 09:39:32
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij