Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Toyota Yaris – Wielka-mała Toyota.

Urosła, dopracowała sylwetkę i zmieniła skórę. Toyota Yaris 1.3, tu w topowej wersji Dynamic - pierwszy test modelu, który z salonów Toyoty będzie wyjeżdżał w ilościach obfitych.

Roman Popkiewicz 2011-10-13
Toyota, Yaris Zmiana wyszła Yarisowi na dobre.

Jedyną stałą rzeczą na świecie jest zmiana. Toyota najwyraźniej zna to fundamentalne prawo przyrody, uznając, że po przeminięciu dwóch pokoleń ultrapopularnego Yarisa nadszedł czas zastosować się do tej zasady w praktyce.

W efekcie Yaris numer 3 nie wygląda jak syn i wnuk poprzednich modeli. Zamiast bąblowatego, niemal jednobryłowego nadwozia mamy teraz nadwozie o bardzo klasycznych kształtach, niższe, dłuższe, z modnymi przetłoczeniami na pokrywie silnika oraz wklęsłościami po bokach. W kabinie, zamiast oryginalnej deski rozdzielczej z wąską, wyciągniętą ku dołowi konsolą i zegarami na środku - bardzo klasyczne miejsce pracy kierowcy, z zestawem zegarów w swoim tradycyjnym miejscu i z wysoko umieszczonymi elementami obsługi, całość utrzymana w aktualnie obowiązującym, minimalistycznym stylu.

Czy sprawia to rodzaj tworzyw (dobrych w tym wypadku), czy styl zegarów (bez udziwnień), czy też wygląd i działanie elementów obsługi (przełączników, klamek itp.), czy może wszystkie te elementy naraz - trudno stwierdzić, ale nawet gdyby pozbyć się wszystkich emblematów marki, i tak od pierwszej chwili widać, że jest to samochód japoński. Pomimo iż nadwozie należy do krótszych w klasie (niecałe 3,9 m), Yaris ma spory rozstaw osi (ponad 2,5 m), na czym zyskuje przestronność kabiny. Tę przestronność podkreślają nieduża, zawieszona w powietrzu konsola oraz wysunięta aż nad błotniki przednia szyba, a przyjemnym akcentem w otoczeniu twardego plastiku są listwy z miękkiego plastiku na konsoli i drzwiach. Z deski rozdzielczej znikły dwa zamykane schowki i Toyota najwyraźniej uznała, iż psuje jej to statystykę; prawdopodobnie aby podnieść średnią udogodnień, w niemal każde możliwe miejsce wepchnięto jakiś schoweczek, czasem do tego stopnia na siłę, że okazuje się on bezużyteczny - jak np. mała wnęka sąsiadująca z zegarami. Natomiast obsługa jest bardzo łatwa i w wersji ze zintegrowanym sys temem Toyota Touch lub Toyota Touch & Go (jak w naszym Yarisie) odbywa się za pośrednictwem jednego modułu. Ostatniego szlifu brakuje natomiast paru detalom - np. przyciski na kierownicy nie są podświetlane, a przełącznik komputera pokładowego znajduje się w najbardziej irytującym miejscu, bo przy tarczach zegarów.


Dotykaj i jedź
Urządzenie integrujące rozrywkę, informację oraz nawigację w jednym pudełku to rzadkość w tej klasie aut. Kombajn Toyoty, zwany Toyota Touch, umożliwia za pośrednictwem 6,1-calowego dotykowego ekranu sterowanie radioodtwarzaczem i multimediami, ma złącze bluetooth, rozbudowany komputer pokładowy i pozwala stworzyć własny zestaw ustawień samochodu. Znajduje się w wyposażeniu wersji Sol (od 48 tys. zł), Prestige i Dynamic, a za 1900 zł można go wzbogacić o nawigację i internet (Touch & Go).

 

Na redakcyjny parking testowy Yaris zjechał z samego szczytu cennika - jest to topowa wersja Dynamic, która poza bogatszym wyposażeniem różni się od pozostałych również pod względem technicznym; ma obniżone i usztywnione zawieszenie, przekładnię kierowniczą, której do pełnego skrętu kół "wystarcza" zaledwie 2 1/4 obrotu kierownicy (w wersji standardowej są to 3 obroty), opony o rozmiarze 195/50 na 16-calowych obręczach oraz hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Pod maską - znany z poprzedniego modelu silnik o pojemności 1,33 l, który po modyfikacjach związanych z normami emisji spalin ma o 1 kW i o 7 Nm słabsze mięśnie. Ponieważ jednak w wyniku kuracji odchudzającej Yaris stał się o ok. 20 kg lżejszy, na ćwiczeniach z wuefu auto spisuje się identycznie jak poprzednik. Przyspieszenie do setki zmierzyliśmy na poziomie 11,5 s, co jest wynikiem o dwie działki lepszym niż podaje fabryka. Mała Toyota ma bardzo dobre właściwości trakcyjne, a silnik w równym, dziarskim tempie nabiera obrotów i nie traci oddechu aż do czerwonego pola przy 6000 obr/min. Dużą rzadkością w tej klasie jest sześciobiegowa przekładnia (w tym wydaniu mająca nieco zmienione przełożenia) oraz jej znakomity mechanizm zmiany biegów - bardzo precyzyjny i wymagający niedużych ruchów dźwignią. Wyniki pomiarów elastyczności są jak na tę klasę auta i ten przedział mocy bardzo dobre; prawdopodobnie tylko rywale dysponujący małymi silnikami turbo mieliby szansę uzyskać lepsze rezultaty. Silnik Yarisa okazał się też dość oszczędny, ze średnim spalaniem w czasie całego testu poniżej 7 l/100 km. Podczas spokojnej jazdy z równomierną prędkością da się osiągnąć wynik na poziomie 5-5,5 l/100 km, chociaż wymaga to dyscypliny i cierpliwości. Natomiast nieubłagane są warunki miejskie, kiedy wystawanie w korkach kosztuje około 8-8,3 l/100 km.

 

Jeśli w świecie samochodów jest jakaś dziedzina, w której wszystkie Ameryki zostały już odkryte, to są to właściwości jezdne małych aut. Na jednym końcu kolumny McPhersona, a na drugim belka skrętna nie pozostawiają wielkiego pola manewru, można tylko poprawiać to, co już istnieje - i nowy Yaris pokazuje, że da się to zrobić całkiem wyraźnie.

Już choćby za sprawą samej pozycji kierowcy wrażenie za kierownicą jest znacznie lepsze niż w dotychczasowym modelu - siedzi się niżej, siedzisko fotela jest dłuższe, a kąt pochylenia kierownicy o 3 stopnie bardziej zbliżony do pionu. W pewnym sensie jest jak nie w Yarisie, a jeszcze lepiej byłoby, gdyby zakres regulacji kierownicy na wysokość był większy. Natomiast podczas jazdy chyba najlepsze wrażenie robi to, jak dobrze zawieszenie małej Toyoty radzi sobie z główną zmorą maluchów - krótkimi nierównościami. Ruchy nadwozia są mniejsze niż można by się spodziewać, zawieszenie zachowuje dobry kontakt kół z nawierzchnią, dzięki czemu auto "skacze" tylko w niewielkim stopniu i świetnie utrzymuje kierunek jazdy. Bardzo dobry okazuje się komfort resorowania - z szybkim, ale jednocześnie niezbyt twardym i do tego bardzo cichym tłumieniem nierówności. Wyraźnie lepiej niż w dotychczasowym modelu jest też zestrojone elektryczne wspomaganie układu kierowniczego - o ile wciąż wrażenie połączenia między kierownicą a kołami jest dość sztuczne, o tyle zmiany sił na kierownicy dają znacznie lepsze pojęcie o tym, co dzieje się z kołami przedniej osi. Nie jest to oczywiście samochód, którym chciałoby się zaatakować ulubiony kawałek drogi, jest natomiast wyraźnie lepiej wygimnastykowany niż dotychczasowe Yarisy. Natomiast werdykt jak dobry jest on na tle konkurencji rezerwujemy sobie na najbliższy test porównawczy.

Cennik małej Toyoty rusza z poziomu 40 tys. złotych za trzydrzwiowego Yarisa z silnikiem 1.0, obejmuje pięć poziomów wyposażenia i kończy się na wersji takiej jak testowana - za 57 tys. zł. Jedyną rzeczą stałą na świecie jest zmiana. A także fakt, że Toyota się ceni.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 10/2011

Dane techniczne

Data publikacji 10/2011
Silnik R4, poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 73 (99)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1329
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 125
Przy obrotach (/min) 4000
Maksymalne obroty (obr/min) 6200
Rodzaj paliwa LOB 95
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,54/1,91/1,39/ 1,03/0,82/0,70:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełoż. przekł. kier. 13,2:1, 2 1/4 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane średnica 258 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 278 mm
Układy wspomagające ABS, VSC
Rozmiar kół i opon 6 J x 16, 195/50
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,29
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 3885/1695/1510
Rozstaw osi [mm] 2510
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1460/1450
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 9,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 42
Masa własna [kg] 1045
Dopuszczalne obciążenie [kg] 435
Poj. bagażnika [l] 286/768
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1481
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,72/0,53
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 900/1334
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 64 300
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu, kurtyny powietrzne, układy ABS i VSC, radioodtwarzacz CD/MP3, system multimedialny Toyota Touch, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, wielofunkcyjna kierownica, elektr. opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektr. regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, kamera cofania, kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą, oparcie kanapy dzielone i składane w proporcji 60/40, gniazdo USB, centralny zamek, immobilizer, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów. Wyposażenie dodatkowe: System nawigacji satelitarnej 1900 zł Pakiet Vip&Sound (system audio z 8 głośnikami, tapicerka z elementami skórzanymi, przyciemniane tylne szyby, oświetlenie przestrzeni na nogi) 2600 zł Pakiet Vip&Vision (dach panoramiczny, tapicerka z elementami skórzanymi, przyciemniane tylne szyby, oświetlenie przestrzeni na nogi) 3600 zł Lakier metalizowany 1800 zł
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s) 3,9
0-80 km/h (s) 7,7
0-100 km/h (s) 11,5
0-120 km/h (s) 16,9
0-130 km/h (s) 20,5
Prędkość maksymalna (km/h) 175
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,9/15,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,7/18,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,2
Maksymalne (l/100 km) 8,4
średnie podczas testu (l/100 km) 6,9
zasięg (km) 608
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,3

 

PODSUMOWANIE

Toyota Yaris 100 Dynamic

Ocena:
4
(, )
Większy, nowocześniejszy, lepiej dopracowany. Ale nie pod każdym względem idealny – ma niezbyt duży bagażnik i jest nietani – ale potrafi wszystko to, czego nie umiał poprzedni model. Będzie silnym graczem w piaskownicy maluchów.
Nadwozie
wysoka jakość wykonania
przeciętna widoczność do tyłu
mały zakres regulacji kolumny kierownicy
przeciętna pojemność bagażnika
Napęd
dobre osiągi
oszczędny silnik
Komfort
wygodne fotele
dobry układ klimatyzacji dwustref. (opcja)
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na drodze
wysoki komfort resorowania
solidne hamulce
Eksploatacja
krótkie okresy między wymianami oleju – tylko 15 tys. km
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'airmatic' napisał(-a):Ja bez mrugnięcia oka optuję za tym drugim - bo rozmiary i wygoda mają znaczenie W dodatku ma znacznie lepszą elastyczność i mniej pali.
    rzęsor, 2011-10-14 01:16:16
  • avatar
    zgłoś
    Jeśli ktoś szuka niepozornych gabarytów w nowoczesnej odsłonie, a cena aż tak mocno nie gra roli, to spokojnie postawi na Toyotę. Tym bardziej że Yaris nie straci na wartości tak szybko, jak większy Fiat Bravo z MTJ. Choć - o ironio - rynek chyba nic nie wie o tym, co [u]dobre[/u] (Toyota Yaris III) i co [u]lepsze[/u] (kawał kompaktowego samochodu, niedrogiego i utrzymanego w nadal atrakcyjnej stylistyce). Ja bez mrugnięcia oka optuję za tym drugim - bo rozmiary i wygoda mają znaczenie
    airmatic, 2011-10-13 22:24:37
  • avatar
    zgłoś
    Yaris ma niezłą cenę? Po mojemu sporo sobie życzą.
    ~Samuraj, 2011-10-13 18:41:20
  • avatar
    zgłoś
    Może i można kupić tylko mało kto kupuje. W Polsce sprzedaż leci na łeb. Uruchomili wyprzedaż. 25% spadek sprzedaży. Nawet ogólnie droższe VW lepiej się sprzedają tylko, że wcześniej pomyśleli i uruchomili specjalne oferty. Toyota też nieciekawie przędzie, a taki Yaris pewnie pomoże bo niezła cena.
    garfield, 2011-10-13 18:09:43
  • avatar
    zgłoś
    No i cóż zrobić - Toyota jakby nie patrzeć się ceni (o czym jest mowa w tekście). Nowemu Yarisowi nie można natomiast odebrać ciekawego designu (widziałem dzisiaj i wrażenia jak najbardziej pozytywne).
    ~Samuraj, 2011-10-13 17:58:37
  • avatar
    zgłoś
    Za tyle to można kupić Bravo 1.6 Multijet 120 KM.
    rzęsor, 2011-10-13 11:25:05
  • avatar
    zgłoś
    Urosła, dopracowała sylwetkę i zmieniła skórę. Toyota Yaris 1.3, tu w topowej wersji Dynamic - pierwszy test modelu, który z salonów Toyoty będzie wyjeżdżał w ilościach obfitych.
    auto motor i sport, 2011-10-13 09:38:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij